Vyhledávač pohledů nejen na pohlednice...

Vyhledávač pohledů nejen na pohlednice...

Co Google neumí? Vyzkoušejte šest netradičních vyhledávačů

  • 26
Rozpoznávač fontů, vyhledávač melodií, porovnávač obrázků... Specializované vyhledávače se vydávají mimo pevnou půdu webových stránek do říše obrazů a zvuků. Budoucnost jich jistě přinese mnohem více. A některé skončí ve vlastníctví větších firem, třeba právě Googlu.

Pro mnoho lidí je synonymem vyhledávače Google, případně Yahoo. Live či některá česká vyhledávací služba. Tyto všeobecné vyhledávače jsou schopny velice dobře odpovědět takřka na jakýkoli požadavek, a pokud s nimi umíme zacházet, většinou nepotřebujeme pro nalezení konkrétní stránky, souboru či informace jiný nástroj.

Jsou ale chvíle, kdy se hodí využít vyhledávač specializovaný. Vyhledávač zaměřený na určitou oblast dává v této oblasti často lepší výsledky, neboť indexuje pouze nepatrný zlomek toho, co vyhledávače univerzální. V českém prostředí patří mezi často používaný třeba Obchodní rejstřík nebo Katastr nemovitostí. Také místní vyhledávání a mapové on-line aplikace jsou velice oblíbené, a velké společnosti do jejich rozvoje investují velké částky.

Ale někdy hledáte něco velice konkrétního a specifického. A pak se vám možná bude hodit některý z dnes popsaných vyhledávačů. I kdybyste ale zatím nenarazili na situaci, kdy by pro vás takový vyhledávač byl relevantní cestou k užitečnému výsledku, vyplatí se je přesto vyzkoušet. Ukazují, co všechno je možné. Dá se předpokládat, že alespoň některé z těchto funkcí se stanou komerčně úspěšnými a koupí je nějaká ta velká firma.

Panoramio - rozhlédněte se kolem sebe

Přesně to se stalo španělské společnosti Panoramio, kterou před necelým rokem koupil Google. Panoramio umožňuje přispěvatelům z celého světa vkládat do systému fotografie (především krajinky, architekutru apod.) míst z celého světa. Od podobných systémů se odlišovala především vkládáním důležitých metadat: každý snímek má svou lokaci (zeměpisné souřadnice), pojmenování a pokud možno i štítky označující, co na fotografii je.

Ve spojení s mapami společnosti Google (tzv. mash-up) se Panoramio stává úžasným atlasem plným fotografií. Na mapě můžete procházet jednotlivé fotografie a ihned vidíte, odkud jsou. Panoramio existuje jako vrstva jak pro Google Earth, tak pro Google Mapy.

Panoramio - celek

Zcela novou funkcí je pak možnost rozhlédnout se kolem sebe. Panoramio využilo své obrovské databáze lokalizovaných fotografií, a tam, kde je vyšší hustota fotek na jednom místě, umožňuje kliknout na odkaz Look around. Ten vás přenese na interaktivní stránku, kde můžete procházet jiné fotografie stejného objektu, třeba z jiných úhlů a vzdáleností.

PanoramioPanoramio


K vyhledání využívá systém druh fotogrammetrie, díky níž rozpozná i různé perspektivy. Z pohledu internetového turisty je zajímavé podívat se na místo z různých pohledů, v různých denních a nočních dobách i ročních obdobích... Fotografům pak může tato interaktivní funkce sloužit k inspiraci a úvahám, jak daný objekt či scénu nejlépe vyfotit.

Panoramio

Více o nové funkci Panoramio zde.

TinEye - najděte plagiáty, montáže a klasiky

Pokud hodně fotografujete, víte, jak snadno se váš pevný disk plní fotkami všeho možného. Stane se také, že budete mít některé fotky dvakrát i vícekrát. V různých velikostech, formátech... Existují programy, které takovéto duplicitní fotky vyhledávají. Ty možná inspirovaly tvůrce služby TinEye.

Do TinEye nahrajete obrázek, nebo odkážete na obrázek ze sítě www. Systém pak zapátrá ve své půlmiliardové databázi obrázků a najde stejné nebo podobné obrázky. Nevadí mu změna velikosti, mírná změna barev či kontrastu, dokonce najde i jednoduché montáže. Ukázkové video na úvodní stránce (zatím pozvánkové) betaverze to ukazuje na příkladu Mony Lisy, my jsme zkusili vyhledat naši fotku ředitelky českého Microsoftu. Věděli jsme, že si ji tehdy vzali na paškál fotomontéři kolem kartinek. A TinEye nezklamal.

TinEye výsledky

Zatím má ale TinEye omezenou zásobu (index) obrázků. Možná si "koleduje" o to, aby jej koupila nějaká velká firma se zavedeným vyhledáváním obrázků. Uplatnění by mohl najít i při vyhledávání plagiátů.

Midomi - zazpívej a najdi

O netradičním vyhledávači, který se zaposlouchá do vámi zabroukané nebo zazpívané písničky a pak ji podle melodie hledá ve své obrovité databázi, jsme už psali. Portál midomi.com se evidentně nadále rozvíjí. Zkrátka klikněte na vyhledávání "Singing Search" a do mikrofonu zabroukejte, zanotujte nebo zazpívejte hledanou melodii.

Midomi

Vyhledávač pro seriózní účely asi použijete jen výjimečně. Jako ukázka technologie nebo prostředek zábavy (domácí karaoke) je to ale výborná věcička.

Co je to za písmo?

Zkratka WTF dostala kromě těch dosavadních i další význam. Vyhledávač písem s názvem What The Font sice není žádnou novinkou, ale pro mnohé bude jistě vítaným nástrojem. Slouží pro vyhledání písma (fontu) na základě nahráného obrázku. Ti, co mají v oblibě fotomontáže, zajásají.

WhatTheFont

WhatTheFont nejprve rozpozná jednotlivé znaky

WhatTheFont

... a pak nabídne jednotlivá odpovídající písma

Pokud nemáte k dispozici konkrétní obrázek, můžete zkusit IdentiFont. Ten vám bude klást sérii obrázky doplněných otázek a postupně omezí výběr fontů jen na určitou skupinu, kterou na konci nabídne. Obě služby pochopitelně profitují z toho, že si přes ně posléze můžete fonty objednat.
A něco pro akademiky na závěr
Zatímco v přírodních vědách není nad vlastní výzkum a odvozené formule, ve vědách humanitních plní roli axiomů částečně citované autority. Pro vyhledávání nejen citací, ale i celých vědeckých prací a článků doporučujeme Google Scholar, specializovaný Google vyhledávač zaměřený na akademickou sféru. Najdete zde přinejmenším zajímavé tipy na literaturu z oboru. A pokud má vaše univerzita nebo jiná instituce předplacený přístup do databází odborných publikací, budete mít možná přes Google Scholar přístup i k těmto zdrojům. Pokud ano, napište nám, prosím, zajímá nás, jak na tom univerzity po Česku jsou.

Google Scholar

Specializovaných vyhledávačů je velké množství, a budeme rádi za vaše doporučení v komentářích. Díky internetu je nám k dispozici obrovské množství informací, a právě na vyhledávání těch relevantních bude možná záležet čím dál tím víc.
Kdo hledá, najde...