Co přinese GeForce 4?

  • 1
Plánované uvedení GeForce 4 na trh se pomalu a nezadržitelně blíží. Spolu s tím se objevují první úniky informací, které dávají pomalu, ale jistě tušit, co zajímavého nová vlajková loď nVidie přinese. My jsme informace z těchto úniků sesumarizovali, a tak vám přinášíme toto krátké preview.

GeForce 4 bude po svém uvedení na trh v daném okamžiku nejvýkonnější grafickou kartou pro zapálené hráče počítačových her. O tom není pochyb. Její cena nebude malá a pravděpodobně přesáhne 15 000,- Kč za kus ve svém nejpomalejším provedení. Spolu s tímto pak budou následovat verze označované MX, které by měly být zase o něco levnější a více dostupné většině uživatelů. Jejich cena by měla být pod 10 000,-Kč a na trhu by měly postupně nahrazovat staré GeForce 2 MX.

Všechny tyto karty, celý tento balík by měl být uveden v jeden jediný den, a to konkrétně 5. února v Evropě a 6. února v Americe. Karty se mezi sebou budou lišit taktem jádra a pamětí, samozřejmě její velikostí, a je možné, že některé budou mít i tzv. ekonomickou variantu čipu, který sice bude levnější, ale oproti svým bratříčkům poskytne nižší výkon.

Některé informace ohledně této novinky, skryté pod kódovým označením NV 25, se už dostaly na veřejnost a v nejednom případě  dokonce nové informace předčily všechna dosavadní očekávání. Jak tomu bude s kartou doopravdy se však dozvíme až po pátém únoru.

Největší pozornost si jistě zaslouží ta nejrychlejší verze s čipem GeForce 4 a čip samotný. Na něj se teď podíváme trochu blíže.

Prvním větším zklamáním je, že GF 4 nebude vyráběn 0.13ti mikronovou technologií. Stejně tak jako Geforce 3, nVidia zůstala na zaběhnuté a osvědčené 0.15ti mikronové technologii. I přes tento handicap se však podařilo vývojářům vměstnat na plochu čipu dalších pár milionů tranzistorů. Jejich celkový počet by měl přesáhnout 63! milionů. (Jeho předchůdce GF3 měl 57 milionů tranzistorů). Další zajímavá a podstatná informace se týká taktu jádra, neboť to by mělo být, navzdory dosavadním spekulacím, taktováno až na kulatých 300 MHz. Právě z tohoto důvodu se na odborných fórech rozeběhla zajímavá diskuse na téma chlazení. Není totiž zcela zřejmé, jak chce nVidia svůj nový klenot chladit. O proti GeForce 3 přibude pár topících tranzistorů a navíc s vyšším taktem - a to vše bez přechodu na lepší výrobní technologii. Přitom i dosavadní GeForce3 karty na tom nebyly s chlazením nejlépe a všechny pro bezproblémový chod vyžadovaly kvalitní aktivní chlazení. Zřejmě právě díky této skutečnosti má být implementován do GeForce 4 nový teplotní kontrolní systém, ale zatím se neví, na jakém principu by měl fungovat. Zda kartu v případě přehřátí odstaví, nebo jí jen automaticky sníží frekvenci.

Růstu frekvencí se nevyhnou ani paměti, které mají být taktované na 650 MHz DDR - a to je pořádný skok vpřed, uvážíme-li, že dosavadní nejrychlejší takt pamětí byl 500MHz. Díky tomuto skokovému zvýšení má být propustnost paměti uctyhodných 10.4 GB za sekundu. GeForce 4 můžou dále charakterizovat 4 renderovací potrubí, každé s dvěmi TMU jednotkami, stejně tak jako u GF3. 

Další technické novinky jsou zčásti stále zastřeny tajemstvím, avšak technologie Lightspeed memory architecture II a Quadcache by měly napomáhat zvýšení již tak dobré propustnosti paměťové sběrnice. Změnu doznal také Z-Buffer a Antialiasing. Nová metoda Antialiasingu se bude nazývat Accuview AA. Tato metoda používá novou lokační masku pro subpixely a nový, nVidií patentovaný  algoritmus, takže by se už nemělo stávat, že se při zapnutém antialiasingu obraz jakoby rozpije, místo aby ho vyhladil.

Pokud jde o T&L jednotku, ta byla změněna v porovnání s GF3 podstatně. Nyní se nazývá nFinite FX II a obsahuje 2 vertex shadery. To může některé aplikace až 3krát urychlit. Kromě toho nVidia také předeslala nové řešení v podobě Z-Correct bump mappingu a nyní také podporu připojení dvou monitorů k jednomu počítači - tzv. dual monitor support.

To vše by mělo napomoci k brutálnímu výkonu a kvalitnímu jak 2D, tak i 3D obrazu. Jistě bude zajímavé sledovat první benchmarky, neboť je možné, že padne hranice 300 snímků za sekundu v Quake III Arena. Přesto novinku z dílen nVidie čeká na cestě k zákazníkovi nejedno úskalí, neboť se zatím pro jistotu mlčí o hardwarové náročnosti. Tedy o tom, jak výkonný procesor bude potřeba k tomu, aby karta bezezbytku využila svůj nemalý potenciál. A já se obávám, že nic menšího než 2,0 GHz procesorem vybavený stroj nepřipadá ve spojitosti s GeForce 4 v úvahu.


Témata: s-karta, tma, trh