Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci radí lidem, jak hubnout a přitom pít limonády. Platí je Coca-Cola

  0:20aktualizováno  0:20
"Není důležité, co jíte. Pokud chcete zhubnout, více cvičte a můžete si dovolit konzumovat více kalorií," tvrdí výzkumná organizace Global Energy Balance Network. Cituje uznávané vědce a reálný výzkum. Ale ten sponzoruje firma Coca-Cola, která pochopitelně chce, aby se méně mluvilo o vztahu mezi cukrem a obezitou.

Firma Coca-Cola sponzoruje vědce, kteří chtějí ukázat, že pro hubnutí je důležité cvičit, nikoli odpírat si kalorie | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Jak zhubnout? To je jedna z nejčastějších otázek, na kterou hledají lidé odpověď na internetu i u odborníků. A přestože existuje řada různých - často velmi komplexních - přístupů, nejznámější je jednoduchá formulka: méně kalorií + více pohybu = hubnutí.

Pro hubnutí je důležitá dieta a pohyb. Ale je důležitější?

Společnost Coca-Cola by evidentně byla ráda, kdyby se lidé více soustředili na pohyb a méně na dietu.

Studie ale opakovaně ukazují, že důležitější než cvičení je právě zdravá strava. Nejlépe pak hubnou ti, kteří zdravou stravu kombinují s pravidelnou fyzickou aktivitou. Samotné cvičení bez změny stravy je výrazně méně účinné.

Mezi vědci existují přinejmenším dva tábory. Jedni - říkejme jim prozatím dietáři - poukazují na důležitost zdravé stravy, což většinou znamená hlídat si cukry, tuky a kalorie vůbec. Druzí - nazveme je sporťáci - zdůrazňují nutnost častého pohybu, sportu a dalších více či méně příjemných činností, při kterých tělo přeměňuje kalorie na energii.

Kdybyste byli globální firma, která vydělává miliardy prodejem slazené limonády, komu byste fandili? Dietářům jistě ne, vždyť ti označují cukr v limonádách za jednu z hlavních příčin obezity u dětí i dospělých. Spíše byste se snažili, aby měli hlavní slovo sporťáci. Kdo by ostatně mohl něco namítat proti tak prospěšnému sloganu: Pojďme se společně hýbat.

Coca-Cola sponzoruje jen vědce, kteří propagují pohyb

Problém ale nastává, když společnost Coca-Cola cíleně dotuje pouze výzkum, který odvádí pozornost od důležitosti zdravého stravování a zdůrazňuje roli aktivního pohybu, cvičení a sportu. New York Times zjistily, že Coca-Cola sponzoruje neziskovou organizaci Global Energy Balance Network (GEBN) zabývající se výzkumem a osvětou „zdravého životního stylu skrze energetickou rovnováhu“ a bojem proti obezitě.

„Z obezity viníme fastfood a sladké nápoje, a přitom není žádný vědecký důkaz, že tyto věci způsobují obezitu.“

Steven Blair, profesor zabývající se vlivem cvičení na člověka. Od firmy Coca-Cola dostal více než 85 milionů korun.

Steven N. Blair, profesor na Departments of Exercise Science and Epidemiology and Biostatistics na Arnold School of Public Health, University of South Carolina

Steven N. Blair, profesor na Departments of Exercise Science and Epidemiology and Biostatistics na Arnold School of Public Health, University of South Carolina

A není těžké poznat, že odborníci v této organizaci jsou v naší kategorii sporťáků. Kritizují totiž, že se lidé moc soustředí na to, co jedí. 

„Viníme fastfood, viníme sladké nápoje atd. A přitom není prakticky žádný přesvědčivý důkaz, že tyto věci skutečně způsobují obezitu,“ říká Steven Blair, viceprezident společnosti GEBN a profesor zabývající se výzkumem cvičení. Podle něj a jeho kolegů může být pro řadu lidí lepší jíst více kalorií a zároveň se více hýbat.

Steven Blair publikoval přes pět set vědeckých článků a odborných textů a o jeho akademických úspěších nemá smysl pochybovat. Přesto je důležité podotknout, že Blair získal za posledních sedm let od společnosti Coca-Cola přes 3,5 milionu dolarů (asi 85 milionů korun). Podobně jsou na tom i další vědci a kolegové. Doktor Gregory Hand dostal od Coca-Coly statisíce dolarů a půl milionu dolarů na samotné založení organizace GEBN.

Více o hubnutí a cvičení

Tyto částky byly zveřejněny univerzitami, kde vědci svůj výzkum provádějí, na základě zákonů o veřejném přístupu k informacím. V reakci na dotaz redaktorů New York Times přidala organizace GEBN zdroj financí také na své webové stránky. Uvádí, že získala „finanční dar bez závazků“. Podle slov Jamese Hilla, prezidenta GEBN, to znamená jedno: „Coca-Cola to tady nevede, tady to vedeme my.“

Velké firmy mohou ovlivnit vnímání vědeckého výzkumu

Coca-Cola pro New York Times připustila, že spolupracuje s předními experty v oblasti výživy a pohybu: „Je pro nás důležité, aby výzkumníci, se kterými spolupracujeme, vždy sdíleli své skutečné názory a poznatky, bez ohledu na to, zda jsou pro nás výsledky příznivé. Vyžadujeme také, aby byli transparentní při uvádění zdrojů financí.“

Takovému vyjádření je těžké něco vytknout. Vědci skutečně běžně přijímají finance, například ve formě různých grantů, od firem, vlád i jednotlivců. Pokud tento zdroj financí netají, není s tím zásadní problém.

Potíže nastávají v případě, že má nějaký jednotlivec či organizace dostatek prostředků na to, aby dala „svým“ vědcům výrazný prostor na vědecké i mediální scéně. „Nikdo nikoho nenutí, aby měnil názor. Firma si prostě jen vybere vědce, kteří už nyní fandí jejich výrobkům, a dá jim dostatek prostředků, aby se o tento odborný názor podělili s ostatními,“ píše Ben Goldacre, britský lékař a novinář, o situaci ve farmaceutickém průmyslu.

Společnost Coca-Cola v květnu 2013 představila svůj postoj a také své závazky týkající se obezity: nabídnout nízkokalorické nápoje, poskytovat transparentní nutriční informace, pomoci lidem více se hýbat a necílit reklamy na děti do 12 let.

Společnost Coca-Cola v květnu 2013 představila svůj postoj a také své závazky týkající se obezity: nabídnout nízkokalorické nápoje, poskytovat transparentní nutriční informace, pomoci lidem více se hýbat a necílit reklamy na děti do 12 let.

Je pravděpodobné, že vědci sponzorovaní Coca-Colou skutečně jen dělají to, co by dělali, i kdyby je sponzoroval někdo jiný. Jenže Coca-Cola si je vybírá i proto, že právě jejich pohled na věc je příznivý pro prodej limonád. A v době, kdy v USA klesají prodeje slazených limonád, je logické, že chce firma zůstat relevantní. Uvádí na trh nízkokalorické varianty nápojů, omezuje velikost balení ve školách a snaží se prezentovat Coca-Colu jako značku, která je kompatibilní se zdravým životním stylem.

To však Coca-Colu neušetřilo velmi ostré kritiky odborníků. „Vědecké nesmysly, které GEBN sponzorovaný Coca-Colou propaguje, jsou nehorázné,“ reagovali Michael Jacobson, prezident Center for Science in the Public Interest a Walter Willett, ředitel oddělení pro výživu na Harvard T. H. Chan School of Public Health. „Souhrn vědeckých poznatků předkládá přesvědčivé důkazy příčinné souvislosti mezi sladkými nápoji a onemocněními. Ukazuje také, že je důležité cvičit. Coca-Cola a její akademičtí pomocníci bohužel neakceptují dobře zdokumentované důkazy o tom, že sladké nápoje jsou výrazným přispěvatelem k obezitě, srdečním chorobám a cukrovce.“

James Krieger, profesor klinické medicíny na University of Washington, dokonce přirovnává taktiku Coca-Coly k taktikám tabákového průmyslu: „I bez ohledu na kalorie zvyšují sladké nápoje riziko cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění, zubních kazů a onemocnění jater. Přestože fyzická aktivita přináší řadu benefitů, není to v žádném případě řešení problémů, které slazené nápoje způsobují. Řešení je pít méně slazených nápojů, a to je odpověď, kterou Coca-Cola nechce rozhlašovat. “

Autor:


Témata: Coca-Cola, Cukr




Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.