Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Concorde se vrací. Japonsko vyvíjí jeho nástupce

  12:18aktualizováno  12:18
Japonsko plánuje na začátek září v australské poušti test prototypu nadzvukového letadla, které by se mělo stát nástupcem legendárního Concordu, který byl vyřazen z provozu před dvěma lety. Během testu dosáhne prototyp s pomocí rakety na tuhé palivo rychlosti Mach 2 (dvojnásobná rychlost zvuku).

Nadzvuková dopravní letadla Concorde přestala létat v roce 2003 poté, co se z důvodu menší poptávky po luxusním cestování přestal jejich provoz vyplácet. K opadnutí zájmu o tento druh cestování přispěla i havárie Concordu krátce po startu z pařížského letiště v roce 2000, při které zahynulo všech 113 lidí na palubě.

Concorde, který byl vyvinut v sedmdesátých letech, měl velice omezený dolet a mohl létat prakticky pouze na transatlantických linkách. Podle Stevena Schneidera profesora aeronautiky a astronautiky z Purdue University v Indianě by zkrácení dvanáctihodinového letu přes Tichý oceán představovalo skutečnou prémií pro cestovatele. „Jestliže dokážete tuto cestu zvládnout za šest hodin a můžete určovat cenu letenek, mohlo by to pro vás znamenat skutečně velký obchod,“ dodal.

Jedním z klíčů rozšíření doletu by mohlo být zmenšení protažení křídel. Cílem připravovaného testu je sbírání dat týkajících se aerodynamického výkonu prototypu. Atrapa letadla bude přitom spojena s raketou na tuhé palivo, která dostane model do vzduchu a po dokončení testu se letadlo vrátí na zem na padáku. Předchozí test v roce 2002 skončil fiaskem, když se letadlo krátce po startu oddělilo od nosné rakety a zřítilo se na odpalovací základnu.

Skutečné letadlo se bude pravděpodobně honosit nějakými efektivními vysokorychlostními proudovými motory. Japonsko úspěšně otestovalo motor, který je schopen dosáhnout rychlosti vyšší než Mach 5,5. 

Na dalším vývoji dopravního nadzvukového letadla na základě dohody podepsané 14. června 2005 bude podílet i Francie, která spolu s Velkou Británií stála již za Concordem. Tříletý výzkum zahrnuje výzkum lehkých kompozitních materiálů.

Projektované letadlo by mělo pojmout 300 pasažérů, což je třikrát více než Concorde, a zvládnout trasu mezi New Yorkem a Tokyem za šest hodin. Do provozu by mělo být uvedeno v roce 2015.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje
Před 100 lety propukly v Houstonu rozsáhlé rasové nepokoje

VIDEO 23. srpna uplynulo přesně 100 let ode dne, kdy se v texaském Houstonu odehrál incident mezi policisty bílé barvy pleti a místní černoškou. Ten vyvolal...  celý článek

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Zakladatel Billy Karl Wlaschek na snímku z roku 2009
Zakladatel obchodů Billa byl ve Wehrmachtu, měl české předky

VIDEO 4. srpna 1917 se narodil Karl Wlaschek, miliardář, milovník krásných žen a hlavně zakladatel sítě maloobchodů Billa. Wlaschek se sice narodil ve Vídni, ale...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.