Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


ČR a elektronický obchod: jsme připraveni!

aktualizováno 
O elektronickém obchodu se v České republice často hovoří a existuje řada úspěšných firem, které internet při svém podnikání efektivně využívá. Ale jak se na nás dívá západní Evropa a jaká jsou vlastně skutečná data...?

V Praze tento týden proběhla mezinárodní konference nazvaná „Go Digital – na přechodu k elektronickému podnikání“, kterou uspořádalo sdružení BMI ve spolupráci s Úřadem pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a senátním výborem pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Konference se uskutečnila necelý týden poté, co v Bruselu proběhl „Go Digital Summit“, na kterém byly shrnuty výsledky a zkušenosti získané během prvního roku existence iniciativy Evropské komise Go Digital, jejímž cílem je pomoci malým a středním firmám zapojit se do elektronického obchodování. V rámci této iniciativy existuje více než šedesát projektů, které ověřují ve více než 400 malých a středních evropských firmách nové technologie charakteristické pro informační společnost. Tato konference přinesla několik pozitivních závěrů, mezi které patří i zjištění, že Česká republika v žádném případě nezaostává za Evropou – alespoň pokud se týká připravenosti malých a středních firem na elektronické obchodování. Pouze ve Finsku, Švédsku, Dánsku, Rakousku a Německu je k internetu připojeno více malých a středních firem než u nás.

Podle rozsáhlého výzkumu, který podle zadání sdružení BMI a společnosti TELE2 uskutečnila agentura DEMA, má přístup k internetu přibližně 78 procent tuzemských malých a středních firem do jednoho sta zaměstnanců. Cílem tohoto výzkumu bylo zmapovat názorovou orientaci, současné a uvažované chování malých a středních firem při uplatňování informačních technologií a internetu v praxi, se zvláštním zřetelem na moderní způsoby komunikace a elektronické obchodování. Poměrně zajímavou informací je skutečnost, že pro připojení k internetu využívá poměrně velká část respondentů vytáčené připojení prostřednictvím standardní telefonní linky – jejich podíl činí celých 43 %. Permanentní připojení prostřednictvím pevné linky využívá 25 % respondentů, připojení pomocí ISDN 20 % respondentů a bezdrátové mikrovlnné připojení 9 % respondentů. Připojení prostřednictvím mobilního telefonu nebo prostřednictvím satelitního spojení využívá jen zanedbatelné procento firem, které se průzkumu zúčastnili.

Konference ÚVIS 

Z výsledků tohoto výzkumu dále vyplynulo, že za největší překážky v rozvoji elektronického obchodování jsou v české podnikové sféře považovány nízká úroveň znalostí o informačních technologiích a internetu (28 %), nedostatečná znalost přínosu elektronického obchodování (17 %), nedostatečná bezpečnost transakcí a dat (17 %) a technologická nevybavenost českých firem (10 %). Mezi další významné překážky pak patří malý rozsah českého trhu, problém plateb prostřednictvím internetu, nedostatečná legislativa a malá ochota manažerů k provádění technologických změn. Pokud se týká znalostí respondentů v oblasti informačních technologií, lze konstatovat že jsou velmi rozdílné. Některým respondentům se otázky údajně zdály značně odborné a řadu výrazů vůbec neznali (jako např. outsourcing, webhosting, atd.). Nejkatastrofálněji dopadl výzkum ve společnostech, které připojení k internetu nemají - vedoucí pracovníci v některých případech vůbec nemají ponětí k čemu by mohlo být připojení k internetu vhodné a považují internet pouze za zdroj zábavy...





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.