Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Creative Labs: Rádi bychom byli srovnáváni se Sony (exkluzivní rozhovor)

aktualizováno 
Viceprezident Creative Labs, pan Jean-Marc Dupuis, prozradil Technetu něco z kuchyně jednoho z nejznámějších výrobců multimédií pro PC. Pokud vás zajímá, jaké má firma plány do budoucna a jaké nové produkty nachystá, neměl by vám uniknout exkluzivní rozhovor.

Firma Creative Labs patří mezi nejznámější výrobce multimediálních doplňků k osobním počítačům a v poslední době stále častěji uvádí produkty i v oblasti spotřební audiotechniky. Pokud vás zajímá, jaké má firma plány do budoucna, kam se bude orientovat, nechystá-li nějaké nové produkty a vůbec všechno, co se jejích výrobků týká, pak pro vás máme exkluzivní rozhovor s viceprezidentem Creative Labs panem Jean-Marc Dupuisem.

Koho vnímáte jako výrazného konkurenta zde v Evropě?
Všude je konkurence, v audio oblasti i v reproduktorech, ale myslím si, že právě teď si oproti ostatním stojíme velmi dobře. Audio roste, máme nejlepší prodeje v Evropě. Dobře jsme na tom i s high-end reproduktory. Další úspěšné projekty z našeho portfolia jsou webkamery.

Nebojíte se, že produkty z Tchajwanu, od levných dodavatelů, ohrozí Vaši pozici?
V audio oblasti, u reproduktorů zvláště, je naše značka velmi silná. Myslím, že lidé poznali, že nabízíme velmi dobrý poměr cena k výkonu. A na vyspělých trzích, na které se zaměřujeme, si lidé raději připlatí za lepší a spolehlivější produkt.

Nebojíte se expandovat do příliš mnoha oblastí. Už jste v digitální zábavě, když se porovnáte se Sony...
Já bych se docela rád porovnával se Sony, skutečně. :-)

...oni se zvládli udržet ziskoví za relativně vyšší ceny. Když se porovnáte, kde se vidíte?
V porovnání se Sony, ne co se cen týče, se vidíme spíše jako výrobce PC multimédií, zatímco oni jsou orientování více na spotřebitelskou elektroniku. Nemyslím, že bychom se roztahovali v mnoha oblastech. Děláme audio, které rozvíjíme jak jen to jde, chystáme ještě více zvukových karet, včetně externích. Dále máme reproduktory, webkamery, jukebox, modemy, klávesnice… Takže vidíte sami, my jsme spíše multimediální.

Uvažujete o expanzi do nových oblastí?
Stále...

Což znamená?
Nevím, uvažujeme o mnoha oblastech, kde bychom rádi něco podnikli. Ale vždy je tu otázka, kolik můžeme investovat a kolik na tom můžeme reálně vydělat. Ale pro mne je důležité zejména to, co v současné době nabízíme, takže zejména rozvíjíme stávající portfoli; audio karty, reproduktory, webkamery, jukebox, klávesnice. To jsou naše klíčové produkty. Korporace vyvíjí a pracuje na mnoha nových produktech, avšak co z nich nakonec uvedeme na trh, to se teprve uvid9.

Vyvíjeli jste a dodávali i grafické karty, uvažujete o návratu do této oblasti?
Nemyslím.

Proč? Je to nepříliš zajímavá oblast?
Ne, naopak, ale s tím, co se v současné době děje na tomto trhu, si nemyslím, že by pro nás bylo snadné vrátit se se správným produktem za správnou cenu.

Rozumím. Stále důležitějšími se nyní stávají mobilní technologie. Plánujete něco i pro tento segment trhu?
Ale ano, samozřejmě. Již nyní pracujeme například na externích zvukových kartách. Notebooky dnes nejsou právě schopné, co se týče přehrávání DVD a vícekanálového zvuku, nebo spolupráce s televizí, takže to zákazníci jistě ocení
Děláme také stále více druhů webových kamer, teď přichází na trh zajímavá miniaturní kamera. Ale i ostatní produkty jsou do značné míry "notebookové" či chcete-li mobilní.

Co považujete, například u reproduktorů, jako klíčovou oblast? Spíše levnější nebo high-end třídu?
Spíše high-end, reproduktory 5.1 a lepší. Prostě zvuk k domácímu kinu. Znamená to, že naše reproduktory jsou prodávány zejména lidem, kteří mají na svém počítači DVD, dívají se na filmy a chtějí hi-fi kvalitu. Produkty pro PC jsou v této oblasti drahé, my ale dokazujeme, že umíme udělat špičkové bedny i pro náročné zákazníky. Ve srovnání našich reproduktorů se spotřebitelskou špičkou jako Yamaha či Sony získaly naše reproduktory za 250 dolarů pět hvězdiček, zatímco jejich sestavy za 4000 dolarů obdržely „jenom“ čtyři. Takže kvalitou jsme srovnatelní či lepší než hi-fi řešení u konkurence, tím spíše pak vedeme v počítačových řešeních. A to je dobré, protože trh s DVD momentálně dost vzkvétá.

A co levné reproduktory, standardně dodávané s kompletními sestavami. Neuvažujete o této oblasti? Nebojíte se útoku konkurence, která úspěchy na tomto poli sílí?
Máte pravdu, tento trh je velký, ale lidé pomalu přecházejí na čtyř a více kanálová řešení a to je oblast, ve které jsme velmi silní. Možná budeme mít produkt i pro tu nejnižší třídu, uvažujeme o tom, ale uvidíme. Oblast, o které mluvíme, jsou reproduktory nízké kvality. Nevím, zda bychom chtěli být hráčem na tomto trhu. Nemůžeme mít všechno a mohli bychom si tím zkazit jméno.

Říkáte, že se zaměřujete na náročnější řešení se čtyř a vícekanálovým zvukem. Zajímalo by mě ale, jak na PC využiji zvuk 6.1 kanálový zvuk v Audigy 2, v čem je pro mě lepší než 5.1 z původní Audigy, kterou pořídím za polovic?
Pokud chcete pouze sledovat DVD, můžete koupit levnější kartu, nemusíte kupovat Audigy 2. Toto není jen karta pro sledování DVD, je to karta pro lidi, kteří pro ni mají daleko širší použití. Má 6.1 kanálů, samozřejmě na ní ale můžete sledovat i 5.1 filmy…

Promiňte, že vás přerušuji, otázka ale zněla jinak. Pokud byste vedle sebe postavil Audigy za 100 dolarů a Audigy 2 za 200 dolarů, kde najdu hlavní výhody dražší karty? Proč vůbec uvažovat o 6.1?
Pokud chcete pouze sledovat filmy, stačí 5.1 karta. V takovém případě vám řeknu: "Ano, pokud chcete vyhodit své peníze, kupte si Audigy 2." To není hlavní vlastnost Audigy 2, ta je vyrobená pro lidi, kteří chtějí poslouchat hudbu, DVD audio, pro poloprofesionální hudebníky, atd.

Své kampaně ale cílíte na hráče počítačových her. Proč bych si měl jako hráč koupit Audigy 2?
Existuje stále více her, které Audigy podporují. Tato karta je dobrá nejen pro hráče, ale úplně pro všechny. Pokud jste hráč, potřebujete 5.1 zvuk a k tomu využijete Audigy a 5.1 reproduktory, nebo jakékoliv jiné. Audigy vám nabízí výborné možnosti pro všechno, co zamýšlíte s hudbou.
Klasický spotřebitel nepotřebuje Audigy 2, ale to neznamená, že by se neměla vyrábět. Já ji nepotřebuji, mám ji, ale nemohu říct, že bych nějak více využil jejich předností. Nejsem herní typ, nejsem hudebník, nesleduji DVD na počítači. Pokud jste typický uživatel, využijete spíše levnější karty, například Audigy 1.

Jean-Marc Dupuis

Z tolika produktů se stávají komodity, ať už vezmeme reproduktory, zvukové karty... Jak se chcete tomuto bránit? Například u MP3 přehrávačů, jaký je rozdíl mezi obyčejným libovolným MP3 přehrávačem a vaším? Jak se chcete odlišit od šedé masy ostatního trhu?
Jukebox je odlišný třeba tím, že na trhu není tolik produktů založených na pevném disku. Ale k pointě vaší otázky. Jdeme několika směry, třeba z technického pohledu. Vezměte si například software. Očekáváte, že když máte digitální fotoaparát, všechny fotoaparáty fungují stejně. My se snažíme odlišit kvalitnějším softwarem, lepšími vlastnostmi, snadnějším ovládáním. Odlišujeme se i designem, o kterém si myslím, že je velmi slušný.Klademe důraz i na kvalitu produktů, máme hotline linku, servis a záruku, marketingové programy a řadu dalšího. To si myslím, že jsou oblasti, ve kterých se odlišujeme a kde jsme jedni z nejlepších. V příštích letech se budeme snažit být ne jedni z nejlepších, ale těmi nejlepšími v daných oblastech. V příštích obdobích nám nebude stačit lišit se pouze technologií, chceme být odlišní nejen v ní, ale i ve všem ostatním. Od prodeje až po služby zákazníkům. I díky výborným vztahům se samotnými prodejci.

Kolik investujete do výzkumu a vývoje?
Velmi hodně, ale přesné číslo vám nejsem schopný teď z hlavy povědět.

Již jsme mluvili o produktech, ptali jsme se na fúze a akvizice. Dnešní prostředí se velmi rychle mění. Uvažovali jste o spojení se s někým, nebo cítíte se dostatečně silní sami o sobě?
Myslím, že naše společnost, je velmi silná. Podívejme se na trh, jsou tu společnosti jako Microsoft, Intel, možná nVidia a podobní, kteří jsou velmi, velmi bohatí, mají v bance několik miliard dolarů. To my nejsme, ještě ne. Na druhé straně jsou zde malé společnosti, inovátoři, prodejci, distributoři, kteří přežívají z mála. My jsme někde uprostřed. Myslím, že si vedeme lépe než dobře, nejsme úplně ve špičce, nevede se nám úplně super, ale pořád lépe než jen dobře. Máme dostatek hotovosti, proto si nemyslím, že by nám spojování nějak výrazněji pomohlo. Jsme v takové pozici, že bychom přežili i slabší periodu trhu a ještě jí využili.
Každopádně je to dobrá otázka a vzhledem k vývoji na trhu skutečně sedí. Domnívám se, že v této branži bude probíhat velká konsolidace, mnoho společností s námi za pár let už nebude, řada firem se pravděpodobně zmenší. My jsme ale v dobré pozici. Naše plány navíc nejsou jen přežít a zůstat v businessu, ale naopak, chceme růst a zvětšovat náš podíl na trhu.

Expandujete do mnoha oblastí, s vašimi web kamerami, s vašimi Jukeboxy, vy vstupujete na trhy, které přesahují trh PC, počítačů jako takových, a pouštíte se na parket spotřební elektroniky. Vstupujete do arény Sony a podobných, jak se cítíte proti nim, jak se vůči nim chcete postavit, jak jim chcete konkurovat, s vaší velikostí a jejich rozpočtem?
To je dobrá otázka, právě to je pro nás výzva. Myslím, že naše pozice vychází z trhu PC, kde si stojíme dobře. Do budoucna, za pár let, by nám právě to mělo pomoci na dalších trzích, kde již mladí lidé používají naše produkty. Máme s nimi velmi dobré vztahy, pro nás je velmi podstatný tento vztah s klíčovými zákazníky, jak stárnou a získávají stále více nákupní síly, zůstanou nám věrní. Snažíme se navrhovat produkty, které odpovídají jejich tužbám Máme výrazně méně režie, myslím, že můžeme být daleko flexibilnější a rychlejší než konkurence.

Uvažujete o dalších nových produktech, nových trzích? O jaké by se jednalo? Co třeba produkty pro herní konzole?
Ano, konzole jsou právě tím, na co se nyní zaměřujeme. Nedávno jsme začali dodávat reproduktory pro PlayStation 2. Momentálně máme produkty v šesti, sedmi rozdílných trzích a náš cíl je růst v každém z nich.

Kde byste viděl největší výzvu pro Creative v horizontu dvou až pěti let? Trh?
Nemyslím, že by trh byl pro nás výzva. Největší výzvou bude zachovat trpělivost, počkat, nechat ostatní společnosti jít stranou a koncentrovat se na naši dobrou pozici. Podle mě ale nemáme jenom jednu výzvu, těch je mnoho. U jednoho produktu by to byl vhodný design, u jiného pasující marketingový program, takže tu existuje mnoho výzev, velmi rozdílných, které se také liší mezi zeměmi. V některých zemích jsme silnější než v jiných.

Cítíte se v některé oblasti Vašeho podnikání někým ohroženi? Nebo si věříte?
Věřím naší společnosti. Když se podívám na její život, nikdy nejsem spokojený, jsem velmi náročný, ale mnoho z našich produktů je skvěle udělaných a stále se máme v čem zlepšovat. A my se budeme zlepšovat. Právě teď jsme ve velmi dobré pozici, v opravdu dobré pozici. Nechci být nafoukaný. :-)

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně štěstí...





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání - Google
Google po letech přestane při vyhledávání rovnou načítat výsledky

Od roku 2010 vám Google při vyhledávání nabízí dynamické vyhledávání. To nyní zmizelo.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.