Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Čtyři Češi poletí do vesmíru. Za čtyři minuty beztíže zaplatí čtyři miliony

aktualizováno 
První vesmírní turisté by mohli na svůj průkopnický výlet do vesmíru odstartovat už příští rok. V rozhovoru pro Technet.cz to uvedla Carolyn Wincer, šéfka prodejů vesmírných letů Virgin Galactic.

Model cestovního raketoplánu SpaceShipTwo americké společnosti Virgin Galactic | foto: www.virgingalactic.com

Nyní probíhá intenzivní testování nové vesmírné lodi SpaceShipTwo. První komerční let by měl odstartovat z kosmodromu v Novém Mexiku v roce 2012. Už několik let se ale společnosti Virgin Galactic hromadí zákazníci na pořadníku.

Zatímco vesmírná agentura NASA pracuje na letech k objektům naší sluneční soustavy, Virgin Galactic míří "zatím" jen těsně za hranice naší planety. Vesmírní turisté ušetří a cesty do kosmu se tak zpřístupní více lidem. Do budoucna ovšem Virgin Galactic míří i na oběžnou dráhu.

Na naše otázky odpovídá Carolyn Wincer.

Jste ředitelkou prodeje letů do vesmíru. Setkáváte se s velkou poptávkou, nebo musíte zákazníky složitě hledat?
Už jsme prodali přes čtyři sta míst, což je velmi dobré. Na zálohách jsme vybrali přes 15 milionů dolarů. Takže zájem rozhodně je.

Máte již nějaké zájemce z České republiky?
Ano, přihlásili se nám čtyři (Poznámka redakce: číslo čtyři se vztahuje na Českou i Slovenskou republiku dohromady). Zatím. Někteří z nich zaplatili celou letenku (200 tisíc dolarů, téměř čtyři miliony korun), někteří z nich pouze desetiprocentní zálohu. Ti, co zaplatili celou částku, jsou zařazeni do přednostního pořadníku a poletí v průběhu prvního roku od oficiálního startu našich vesmírných letů.

Jaký zážitek zájemcům slibujete?
Před startem suborbitálního letu do vesmíru čeká účastníky dvoudenní trénink. Samotná cesta trvá kolem dvou hodin od startu po přistání.

Nejprve mateřská loď vynese posádku do výšky 15 km, poté se odpojí samotná vesmírná loď (SpaceShipTwo) a zrychlí během několika sekund na rychlost tří machů.

Virgin Galactic - odpojení rakety od nosného letounu

Virgin Galactic - odpojení rakety od nosného letounu

SpaceshipTwo při slavnostním odhalení (7. prosince 2009)

SpaceShipTwo při slavnostním odhalení (7. prosince 2009)

Nejvyšší bod výletu je 110 km (tedy za hranicí Země ve 100 000 m.n.m) a cestující zažijí asi čtyřminutový stav beztíže.

Jak jste na tom s realizací tohoto plánu?
Už v roce 2004 jsme naše odhodlání ukázali úspěšným testem lodi SpaceShipOne. Virgin Galactic nyní provádí intenzivní testování nové lodi SpaceShipTwo.

Tento rok bude vyhrazen testům, očekáváme, že první let se uskuteční do dvou let. Bezpečnost je pro nás samozřejmě nesmírně důležitá, a teprve po desítkách úspěšných testovacích letů nabídneme lety veřejnosti.

Jakou si představujete budoucnost komerčních letů do vesmíru?
Tak samozřejmě bychom co nejdříve rádi létali na oběžnou dráhu. A protože máme celkem unikátní technologii, věříme, že to bude možné. Celkovým naším cílem do budoucna je učinit lety do vesmíru levnější, dostupnější a ekologičtější, než kdy v historii byly.

Čím se lišíte od konkurence, co se technologie týče?
Odlišností je více, jednou z hlavních je start rakety ze vzduchu, nikoli ze země. Není to úplná novinka, už v 50. letech s tím experimentovaly USA. Každopádně je to úspora paliva, hmotnosti i rozměrů.

Virgin Galactic

Rovněž náš hybridní raketový motor je jedinečný, je lépe řiditelný, lze jej libovolně vypínat a zapínat, má rychlejší odezvu a opět tak šetří náklady.

Třetí inovací je vstup zpět do atmosféry. V podstatě jsme na základě fyzikálních modelů a mnoha testů vyladili návrat do atmosféry, správný úhel a správnou konstrukci, takže naše loď je snadno znovu použitelná.

Proč myslíte, že s vámi tito první zákazníci letí do vesmíru? Vždyť jsou to jen čtyři minuty ve stavu beztíže.

Víte, pokud nejste astronaut, nebo nemáte 30 milionů dolarů nazbyt, tak se prostě do vesmíru nedostanete, vy ani já. Virgin Galactic to mění.

Jen samotný výhled ze 110 km nad zemí je zážitek na celý život. Vidíte zakřivení zemského povrchu, vidíte tisíc kilometrů na všechny strany. Jste ve stavu beztíže. Je to úžasný pocit a mnoho lidí je z této představy nadšeno.

První vesmírní turisté se právem vidí jako průkopníci, jsou součástí pokroku, podobně, jako první cestující, kteří letěli tryskovým letadlem. A jejich finance nám pomáhají hradit vývoj těchto technologií a v důsledku i budoucnost letů do vesmíru. Mnoho našich zákazníků to myslím bere i z tohoto pohledu.

Říkáte, že tyto peníze jdou na výzkum. Spolupracujete s organizacemi jako NASA nebo ESA?
Jsme privátně financovaná firma. Vím, že v této části Evropy možná nejsme tak známí, ale po světě má Virgin tři stovky společností, Richard Branson (zakladatel firmy) je miliardář. Na náš projekt nicméně vyhradil 400 milionů dolarů, což v oblasti vesmírných programů není až tak mnoho.

Miliardář Richard Branson věří, že vesmírní turisté vzlétnou z nového kosmodromu v příštích 18 měsících.

Miliardář Richard Branson věří, že vesmírní turisté vzlétnou z nového kosmodromu v Novém Mexiku do dvou let.

Jen díky inovacím a chytře využitým technologiím můžeme s takovýmto rozpočtem nabízet tak ambiciózní služby. Věříme ale, že v budoucnu půjde o ziskové odvětví, a chceme vyvinout odpovídající technologie.

Samozřejmě jsme ochotni spolupracovat s ostatními, kteří se zabývají lety do vesmíru. Máme dobré pracovní vztahy s NASA. Cíle NASA jsou ale v lecčems odlišné, chtějí znovu na Měsíc, na Mars, to náš záměr není. A tak je myslím NASA opravdu ráda, že soukromé společnosti zkoumají lety do vesmíru na vlastní pěst.

Carolyn Wincer

Carolyn Wincer

Zmínila jste se mnohokrát o tom, jak nádherný je let s Virgin Galactic. Takže otázka se nabízí - chystáte se i Vy osobně letět do vesmíru s Virgin Galactic?
Ano, doufám, že společnost mi umožní zúčastnit se jednoho z testovacích letů. Je nás víc, kteří o to stojíme, samozřejmě (smích). Chtěla bych to zažít na vlastní kůži.

Odpovídající trénink už mám za sebou. Absolvovala jsem testy přetížení (G-Force Training) a také základní trénink pro pohyb ve stavu beztíže. Takže jsem připravena a jen potřebuji "cesťák" (svolení zaměstnavatele k cestě).

Děkujeme za rozhovor.

SpaceShipTwo

Raketoplán je 18 metrů dlouhý a pojme šest pasažérů a dva piloty.

Kabina pro cestující má pro lepší výhled na všech stranách okénka o průměru 45 centimetrů.

SpaceshipTwo (7. prosince 2009)

Nosný letoun Eve je dvoutrupý s rozpětím křídel téměř 43 metrů.

Zkonstruován je z plastů vyztužených uhlíkatými vlákny. Stroj ponese raketoplán SpaceShipTwo mezi svými trupy v podvěsu, což umožňuje snadné odpoutání modulu po dosažení výšky 15 000 metrů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.