Ilustrační foto z CERNu

Ilustrační foto z CERNu | foto: PSL/U. of Madison-Wisconsin

Další experiment potvrdil, že neutrina Einsteina neporazila

• 46
Světlo je i nadále nejrychlejší. Neutrina nejsou rychlejší než světlo a Einsteinova teorie relativity nadále platí. Chyba, která částice činila rychlejší než světlo, vznikla špatně připojeným kabelem k počítači propojenému s přijímačem GPS signálu.

Svět přišel o senzaci, nadsvětelné neutrino, psali jsme v únoru. Potvrdil to i nejnovější experiment evropských vědců, o kterém v pátek informovala Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN).

Opět tak byla vyvrácena domněnka, že světlo mohou ještě překonat menší částice, takzvaná neutrina. Na definitivní vyvrácení si však budeme muset počkat až do května.

"Nové měření ukazuje, že neutrina nepřekonala rychlost světla," uvedl CERN v prohlášení. Přesněji řečeno, vědcům se nepodařilo zopakovat experiment tak, aby neutrina byla rychlejší než světlo.

Při zkoumání se dodatečně zjistilo, že první experiment poznamenala technická chyba při měření rychlosti neutrin. Podle únorové zprávy časopisu Science byl na vině špatně připojený kabel k počítači propojenému s přijímačem GPS signálu.

Vědci v rámci původního experimentu posílali z urychlovače v CERN svazky protonů v pulsech, které trvaly deset mikrosekund. Ze srážek protonů vznikla neutrina, která podle chybných měření prostřednictvím systému GPS přilétla o 60 nanosekund dřív, než ve skutečnosti měla.

Současná věda se tak nadále musí opírat o skoro sto let starou Einsteinovu teorii relativity, podle níž by se ve vesmíru nic nemělo pohybovat rychleji než světlo.

,