ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Další krok k nalezení mimozemského života? V kosmu byly objeveny molekuly cukru

• 79
Astronomové narazili v dalekých končinách vesmíru na okraji Mléčné dráhy na přítomnost molekul glykolaldehydu, cukru, který bývá často spojován se vznikem života.

Glykolaldehyd byl nalezen v rozsáhlé oblasti vzdálené asi 26 tisíc světelných let od Země. O tomto místě se všeobecně soudí, že v něm dochází k bouřlivému vzniku nových hvězd. Objev napovídá, že cukr ve vesmíru by mohl být mnohem běžnější, než se zdálo, což je dobrá zpráva především pro hledače mimozemského života.

Poprvé v místě, kde se rodí hvězdy

"Jde o velmi důležitý objev, protože je to poprvé, co byl v hvězdotvorné oblasti, kde by mohly existovat planety s možným výskytem života, detekován základní cukr, glykolaldehyd,“ tvrdí spoluautorka objevu Serena Vitiová z londýnské University College.

Dosud byl glykolaldehyd pozorován pouze ve středu galaxie, kde se ovšem předpokládají takové podmínky, které existenci "obyvatelných“ planet vylučují.

"Objev organických molekul cukru v místě nově se rodících hvězd je velmi vzrušující a poskytne nám neuvěřitelně užitečné informace pro naše pátrání po mimozemském životě,“ říká Keith Mason, vedoucí pracovník anglické Rady pro vědecká a technická zařízení.

Stopy svědčící o přítomnosti glykolaldehydu na okraji Mléčné dráhy našli astronomové díky francouzskému radioteleskopu IRAM (Institut de radioastronomie millimétrique).

“Hledání prebiotických molekul v hvězdotvorných oblastech je stále v plenkách, ale dveře už jsou nyní otevřeny,” říká Roberto Neri, který se na objevu rovněž podílel a dodává: “Věřím, že v budoucnu se nám ukáže ještě mnohem víc takových molekul”.

Klíčová složka života

Glykolaldehyd (C2H4O2) je jednoduchá organická molekula,  blízká příbuzná cukru, kterým jsme zvyklí si sladit kávu. V kombinaci s dalšími molekulami může vytvářet i složitější organické sloučeniny, jako například ribózu či glukózu.

Glykolaldehyd

Ribóza je základním stavebním kamenem kyseliny RNA, biologové se domnívají, že sehrála klíčovou roli při vzniku života na Zemi.

Zdroj: www.universetoday.com