Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Otec vymyslel unikátní přístav pro Den D, syn ho nyní zrekonstruoval

  0:36aktualizováno  0:36
Paříž (Od zpravodaje Technet.cz) - Tim Beckett se po 70 letech vydal ve stopách svého otce na vyloďovací pláže v Normandii. Ve speciálním programu vymodeloval nejen celý spojenecký přístav, z nějž dnes už zbývají jen malé trosky na dně moře u normandských pláží.

Podívejte se, jak to vypadalo na vyloďovacích plážích bezprostředně po úspěšném dobytí území Spojenci v červnu 1944. Společnost Dassault Systèmes, v jejímž programu přesná rekonstrukce vyloďovacího přístavu vznikla, nás pozvala do svého sídla v Paříži. V kinosále firmy jsme měli jako první možnost shlédnout na počítači oživený legendární umělý přístav Mulberry.

Vše, co pohltilo moře a čas, se vrací

Fotogalerie

Operace Overlord se zdařila, nejdelší den skončil, ale hlavní útok "na Berlín" je teprve na začátku. K obsazeným plážím míří nepřetržitý proud spojeneckých zásobovacích lodí. Ale jak dopravit na břeh tak obrovské množství tanků, obrněných vozidel a další vojenské techniky, když všechny přístavy v okolí jsou stále obsazeny nacistickými vojsky? Odpověď na tuto otázku už před více než 70 lety hledal major Allan Beckett.

Královští ženisté (složka britské armády) pod vedením majora Becketta tehdy pro účely vymysleli umělý přístav, který byl v prvních dnech invaze po částech převezen do Normandie k městečku Arromanches a zde přibližně dva kilometry od pevniny postaven. Vznikl tak jeden z největších technických zázraků druhé světové války.

Syn majora Becketta Tim se po sedmdesáti letech doslova vrátil na místo činů svého otce, aby přístav Mulberry znovu oživil. Tentokrát "jen" na počítači. Práce to však nebyla o nic lehčí. Problém byl, že většina technické dokumentace byla v době svého vzniku pochopitelně přísně tajná a do dnešních dnů se dochovala pouze na několika málo mikrofilmech a nekvalitních kopiích (na takzvaných modrácích, kopiích na světlocitlivých papírech modré barvy).

Nejrušnější na světě

Umělý přístav majora Becketta u Arromanches byl prvním svého druhu na světě a v červnu 1944 to byl také nejrušnější přístav na světě.

Posloužil k vylodění 2,5 milionu vojáků, půl milionu vojenských vozidel a čtyř milionů tun zásob. Jak fungoval nejlépe uvidíte na přiložených videích.

Aby bylo možné vyložit velké lodě, bylo nutné zbudovat přístav v dostatečné vzdálenosti od pobřeží v místech s patřičnou hloubkou. Spojenci nejprve v těchto místech potopili desítky lodí, aby tak vytvořili bezpečný záliv.

Samotný plavoucí přístav na pontonech byl z betonu a ocele. S pobřežím ho spojovaly pontonové cesty dlouhé téměř dva kilometry.

Odborníky z týmu Dassault Systèmes tedy čekala detektivní práce zahrnující i potápění na dno Lamanšského průlivu a přeměřování trosek techniky a samotného přístavu. Některé dochované výkresy si totiž protiřečily nebo neobsahovaly některé části, které přitom ve skutečnosti prokazatelně existovaly. Model přístavu a souvisejícího technického vybavení měl přitom být maximálně přesný.

"Od vylodění Spojenců v Normandii uplynulo už 70 let a my pomalu ztrácíme paměť. Proto jsme se rozhodli toto jedinečné technické dílo zdigitalizovat i pro budoucí generace," vysvětluje šéf 3D interaktivních projektů Dassault Systèmes Nicolass Serikoff.

Zbytky potopeného Beckettova díla proto technici digitalizovali pomocí laserového snímání. Na dně průlivu našli mimo jiné i trosky pověstných vyloďovacích člunů LCVP (Landing Craft, Vehicle & Personnel). Naměřené rozměry a další získané údaje převedli do softwaru Catia, ve kterém 3D simulace přístavu Mulberry vznikla. Její přesnost v některých ohledech bere dech.

Kopie originálních výkresů jednotlivých součástí přístavu i vyloďovacích...

Kopie originálních výkresů jednotlivých součástí přístavu i vyloďovacích prostředků se sice dochovaly, byly ale nečitelné.

Například lehké dřevěné kluzáky Waco CG-4A, ve kterých se těsně před invazí snášeli do týlu nepřítele spojenečtí výsadkáři, si můžete v programu rozebrat doslova do posledního šroubku. Do dnešního dne se přitom žádný původní kluzák nedochoval, a aby jej bylo možné "rekonstruovat" co nejvěrněji, museli technici projít několik nákresů, soudobých maket a původních trosek. Ale tím to neskončilo. Catia totiž umí simulovat i aerodynamiku modelu.

Dassault Systèmes dodává svůj software automobilkám, výrobcům letadel a dalším průmyslovým podnikům. Pro vývoj ho používá například Tescoma a vznikl v něm například termostat Nest, špionážní kolibřík pro americkou armádu nebo souprava na záchranu chilských horníků. Firma se také podílela na několika vzdělávacích projektech včetně 3D interaktivní prohlídky historie Paříže, kterou si můžete vyzkoušet na webu Paris3DS.com.

Pokud si budete chtít prohlédnout a "projít" zdigitalizovaný přístav Mulberry B sami, budete se muset zatím vypravit do některého z francouzských muzeí věnovaných Dni D. Pouze tam totiž zatím budou instalovány počítače s kompletním projektem.

Vylodění v Normandii

Vylodění v Normandii

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.