Podívejte se na invazní pláže, jak je neviděli ani ze špionážních letadel

  • 45
Před 70 lety by se takový přelet normandských pláží v letadle s jinými než německými výsostnými znaky rovnal sebevraždě. Dnes si místa, kde umíraly tisíce spojeneckých vojáků, můžete ze vzduchu klidně prohlédnout. Pochopíte, proč dobývání tohoto "kousku země" mnozí označovali za šílenost.

Pověstný Atlantický val, který hitlerovské Německo vybudovalo na obranu proti předpokládané spojenecké invazi je patrný dodnes. Stejně tak pozůstatky obřího plovoucího přístavu, který zbudovala vyloďující se vojska.

Záběry, které vidíte, natočil zkušený pilot a cestovatel Jiří Pruša při své cestě pojmenované Evropské ostrovy z nebe. Celou vzdušnou pouť jste mohli sledovat na na webu Cestovaní.idnes.cz. A takto Jiří Pruša vzpomíná na přelet invazních pláží:

Byl jsem již v závěrečné části svého letu z Kanárských ostrovů a Madeiry zpět do Příbrami. Předposlední noc jsem strávil v romantickém městečku San Malo. 

Do oblasti pláží jsem tedy letěl z jihu přibližně ve výšce 300 metrů. Přiletěl jsem nad pravou část vyloďovacího úseku "pláže" Utah, zde zahnul napravo a proletěl kolem všech dalších hlavních vyloďovacích oblastí: Omaha, Gold, Juno a Sword i nad místem nejtvrdších bojů Pointe du Hoc. Na mnoha místech jsem si uvědomil, jak zavádějící může výraz "pláž" být. Vysoké útesy a nad nimi zbytky německých bunkrů. To není asi obvyklá představa spojená s lákavým slovem "pláž".

Vylodění v Normandii - Červen 1944

Pobřeží se však hodně měnilo, a tak jsou některé oblasti opravdu písčité a pozvolné, takže pláže opravdu připomínají. Po vylodění se vojáci brodili ve vodě a písku a byli velmi dobrým cílem pro německé kulomety.

Celý úsek od Utahu až na konec pláže Sword měří kolem sedmdesáti kilometrů, a tak jsem jej při rychlosti asi 180 km/h přeletěl přibližně za 25 minut. Z pravého okénka jsem přitom měl vysunutý fotoaparát a naslepo fotil asi každé dvě vteřiny jeden snímek. Pod letadlem pak běžely tři kamery, které to vše snímaly. Výsledek vidíte.

, pro iDNES.cz