Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Deset milionů za otravný e-mail

aktualizováno 
Nový zákon odstartoval hon na české rozsévače reklamy. Týká se e-mailů i SMS zpráv.

Piš, barde, střádej, až budeš mít deset milionů, přijď a zúčtujeme spolu. Petr Bezruč a Jára Cimrman prominou, ale nový antispamový zákon na jejich výrok pasuje. Zákon o některých službách informační společnosti, jak zní jeho oficiální název, opustil podepsaný prezidentem jeho kancelář na sklonku minulého týdne. Na české spammery, tedy rozsévače nevyžádané reklamy a obchodních sdělení, s plnou silou dopadne v nejbližších dnech, jen co vyjde ve sbírce zákonů.

Je tedy jen otázkou nejbližších hodin, kdy za šíření nechtěné reklamní pošty (jen v elektronické formě) a esemesek bude hrozit pokuta až deset milionů korun. "V tuto chvíli již přicházejí první stížnosti," říká Hana Štěpánková, mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů. Její úřad přitom bude o porušení zákona rozhodovat a konkrétním viníkům udělovat pokuty. "Lidé se na nás mohou obracet písemně, e-mailem, popřípadě i telefonicky. Oprávněnost stížnosti posoudíme a do třiceti dnů oznámíme výsledek," uvádí Hana Štěpánková s tím, že o výši postihu bude úřad rozhodovat vždy podle konkrétního prohřešku. Zatím nejvyšší účtenka s razítkem úřadu měla šest míst, přesněji 500 000 korun.

Mobilní a počítačový odpad

Zákon se přitom netýká jen reklamou přetékajících e-mailů, ale i textových zpráv. I když podle vyjádření všech tří mobilních operátorů jednají se svými zákazníky v rukavičkách už nyní, zbavit se pípajících esemesek s reklamním obsahem půjde ještě snáze. "Uživatelé mohou požádat o vyřazení z tohoto typu kontaktování jak telefonicky (číslo 4603), e-mailem, písemně nebo osobně ve značkové prodejně," uvedla Martina Kemrová z T-Mobile. Podobně to řeší i Oskar, tedy bezplatným voláním na linku *077.

"Odvolání souhlasu je již nyní upraveno v rámci všeobecných podmínek. Zákazník může podat písemnou žádost formou doporučeného dopisu," sdělila Diana Dobálová z Eurotelu. Většina lidí totiž souhlasí se zasíláním zpráv při podpisu smlouvy či při použití předplacené karty. Stoprocentní ochrana, kromě vypnutí mobilu, však neexistuje.

Operátoři například nabízejí firmám službu hromadného rozesílání esemesek (nedávají k dispozici telefonní čísla), za případné zneužití tohoto nástroje však nenesou odpovědnost. "Obsah SMS odeslaných třetí stranou rozhodně nemůžeme ani monitorovat, natož regulovat. Jsme poskytovatelem nástroje, nikoli obsahu," uvádí Martina Kemrová z T-Mobile. V takovém případě je nutné směřovat stížnost na konkrétní firmu opět na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Kdo filtruje, vyhraje

Množství odpadu mířícího na mobily se však v Česku nedá vůbec srovnávat s kvanty reklamy proudící do schránek elektronické pošty. "Odhadem čtyřicet padesát procent ze všech příchozích e-mailů je odpad," říká Oldřich Bajer, spolumajitel portálu Centrum.cz s tím, že až do schránek uživatelů obvykle dorazí jen zlomek spamu. Téměř všichni významní poskytovatelé e-mailů zadarmo totiž příchozí poštu filtrují. Pokud například najednou přijdou tisíce zpráv, které obsahují slovo "viagra", systém je automaticky uklidí do koše. Samotní uživatelé mají potom možnost si antispamový filtr doladit na vlastní klíčová slova. "Začali jsme používat technologii, která mimo jiné zjišťuje, zda není adresa odesilatele falešná. Zároveň se porovnává s databází povolených adres. Nevyžádaná pošta je pak velmi rychle a s vysokou mírou jistoty odhalena," uvedl Jaroslav Bengl, výkonný ředitel Atlas.cz. Téměř všichni se také shodují na tom, že nový zákon množství spamu nesníží. "České firmy, popřípadě společnosti z Evropské unie tvoří maximálně pět procent z nevyžádaných zpráv. Nedokážu si představit, jakým způsobem lze právní cestou zamezit člověku v rovníkové Africe, aby rozeslal spam, jehož cílem budou i čeští uživatelé," říká Jaroslav Bengl. S tím si ostatně neporadili ani Američané, odkud například podle poslední studie firmy CipherTrust pochází šestaosmdesát procent nevyžádané pošty. Antispamový zákon tam přitom platí už od začátku roku. 

Jak předejít spamu

* používat více e-mailů, mít alespoň jednu veřejnou a jednu soukromou adresu

* nedávat svoji soukromou adresu bez rozmyslu (například vkládat na webové stránky, do diskusí, na seznamky)

* používat antivirový program, řada virů totiž dokáže získat obsah adresáře

* odolat lákadlu atraktivní adresy, které spammer může snadno uhádnout (například novak@wwwadresa.cz)

* používat filtry, které odstraňují e-maily se slovy, které se často objevují (například viagra, teen, cheap)

* vybírat si schránku na serverech, které umožňují vyšší ochranu (například filtry, černé listiny)

* dlouhodobé útoky oznamovat správci, který s jejich blokováním může pomoci

Za šíření nevyžádané reklamy na mobilní telefony a e-maily hrozí pokuta až 10 milionů Kč!

Zdroj: Mladá Fronta

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.