Digitální fotoaparáty drtí klasiku

  • 22
Vítězný pochod si mohou pouštět výrobci a obchodníci, kteří vsadili ve svých plánech na digitální fotoaparáty. Ty v minulém roce porazily své starší, klasické kolegy v poměru čtyři ku jedné.
„Náš odhad za minulý rok hovoří o stovce tisíc klasických fotoaparátů, digitálních přístrojů se prodalo v Česku 410 tisíc,“ říká Luboš Drhovský, který se ve výzkumné společnosti GfK specializuje na elektroniku. V řeči peněz to představuje čtyři miliardy korun.

Patnáctiprocentní propad prodeje u klasických přístrojů více než bohatě vynahrazuje loňské zdvojnásobení odbytu aparátů modernějších. „Celkově trh dál poroste, letos očekávám třiceti- až čtyřicetiprocentní přírůstek,“ říká Luboš Drhovský.

Oabsolutní převaze digitální fotografie svědčí i nabídka na stáncích firem, které se účastní rozměry skromné výstavy Interkamera právě probíhající na pražském Výstavišti. Klasické přístroje téměř zmizely.

„Počet prodaných analogových přístrojů stále klesá, je to nezadržitelný jev souvisící s nástupem digitálních přístrojů do domácností, včetně počítačů a internetu,“ potvrzuje Ondřej Typolt z českého Olympusu, který je podle velikosti prodeje jedničkou na trhu. Podle něj však i v budoucnu zůstane významná skupina lidí, kteří zůstanou klasice věrní. „Přirovnal bych to k černobílé fotografii. Po úplném odlivu na kraji devadesátých let se k ní část lidí opět vrátila,“ říká.

Milovníci klasických filmových roliček to však budou mít čím dál těžší. Peníze na výzkum a vývoj nových přístrojů míří především do digitálních technologií, novinky a čím dál tvrdší konkurence tlačí ceny dolů a vybízí k nákupům. Podle průzkumu GfK spadla průměrná cena digitálního přístroje loni o pětinu, u jednodušších přístrojů s rozlišením 3 až 4 miliony bodů dokonce o pětatřicet procent. Počty bodů jsou jedním z hlavních vodítek při nákupu fotoaparátu. Čím více bodů, tím větší fotografie lze z přístroje získat ve vysoké kvalitě. „Třímilionové foťáky se už nebudou dovážet a půjdou do akcí. Hranice standardu se totiž posunula směrem k pěti milionům bodů,“ říká Tibor Galbička z LIBRA Electronics, která v Česku prodává méně známé aparáty Samsung. Obdobné plány mají i další dovozci. Samsung před několika týdny na německém veletrhu CEBIT představil pětimegapixelový fotomobil, který ukázal, že i telefony budou umět dobře fotit.

„Zabudované fotoaparáty nám v podstatě generují zákazníky,“ říká šéf maďarského Canonu László Movcsik. „Lidé často brzy zjistí, že snímky z těchto přístrojů nejsou příliš kvalitní, a hledají lepší řešení.“ „Zatím to tak funguje, do budoucna to je však další konkurence,“ uvádí Ondřej Typolt.

Na rostoucí „digitalizaci“ české populace musí reagovat i fotolaby, které živí papírové fotografie. Digitální obrázky totiž příliš často končí na harddiscích počítačů nebo vypálené na CD. „Klasické filmy dělají stále většinu zakázek. Z digitálních foťáků pochází zatím jen dvacet až třicet procent,“ říká Petr Diviš z laboratoří FotoStar, které nyní lákají digitální zákazníky na 2,90 koruny za fotografii 10 x 15 centimetrů.

Lákat k používání více „papíru“ budou amatérské fotografy také fotokiosky, které letos obsadí minimálně desítky obchodů. Do nich lze přenést soubory z fotoaparátu, mobilu, karty nebo CD, zaplatit a vytisknout během pár minut. Za rychlost se však platí: kvalita zatím není špičková, cena je také vyšší, přibližně osm korun za fotografii 10 x 15.

„Právě je zavádíme, jeden už je v Praze, ostatní kiosky chceme spustit kolem prázdnin,“ říká šéf sítě Datart Pavel Sláma.


Témata: Datart, DigiFoto, Samsung