Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Digitální krádeže: Proč kupovat noviny, když se dají nafotit?

aktualizováno 
Japonští vydavatelé se rozhodli, že připraví a spustí kampaň, která má zamezit digitálním krádežím v obchodech. Má být zaměřena proti osobám, které si v obchodech pořizují snímky stránek časopisů, novin a knih, které si pak samozřejmě nekoupí.
Možná jste si již někdy řekli, že kupovat kvůli pár zajímavým stránkám celý časopis nebo noviny, jsou zbytečně vyhozené peníze. Možná jste si pak takový magazín půjčili v knihovně nebo od přátel. Ve velkých obchodech a knihkupectvích se praktikuje jiný způsob. Zákazníci prochází mezi regály, listují tituly a rovnou na místě si čtou pouze to, co je zajímá. Většinou pak takový výtisk vrátí zpátky na místo a odcházejí, aniž by si jej koupili. Nově se do této oblasti zasáhl fenomén, který je spojen se současnými možnostmi digitální fotografie, především pak s integrací digitálních fotoaparátů do mobilních zařízení.

Nové technologie, nové problémy

Od začátku tohoto měsíce se mohou ve svých obchodech Japonci setkat se zhruba 30 tisíci plakáty, které se je snaží odradit od stále více se rozšiřujícího problému s tzv. digitálními krádežemi. Akce bude probíhat do 20. srpna.

Obchodníci s knihami, periodiky a novinami začínají stále více pociťovat problém se zákazníky, kteří do jejich obchodů přicházejí s úmyslem odnést si výtisk či jeho část v podobě snímků ve svém digitálním fotoparátu a samozřejmě bez placení. Tento způsob "nakupování" je přitom stále rozšířenější v důsledku nových a moderních technologií.

Pan Kenji Takahashi, působící v Japonské asociaci vydavatelů časopisů, v rozhovoru pro agenturu AFP uvedl: „Takovéto digitální krádeže se s rozšiřováním mobilních telefonů s integrovaným digitálním fotoparátem stávají výrazným problémem. Kvalita přístrojů se navíc neustále zlepšuje, rychlý vývoj technologií může mít pro odvětví neblahé následky.“

Krádež, nekrádež

Z právního hlediska je přitom velice složité takové praktiky postihnout zákonem. Jako kriminální čin se totiž spíše označuje porušení copyrightu ve smyslu zneužití pro další komerční účely.

A navíc je podle samotných prodavčů veliký problém rozeznat, zda zákazník v prodejně telefonuje, píše textové zprávy nebo "zneužívá" integrovaný digitální fotoparát. Obrana v podobě balení novin, časopisů a knih do ochranné fóle přitom není řešením. Nelze ji využít ve všech případech a především by se promítla do cen.

A co zákazníci?

Ačkoliv sami zákazníci digitální krádeže odsuzují, dokáží si představit situace, kdy k takovým činům dochází. Yuriko Yamakawa, která pracuje v salónu krásy, například vzpomíná, že jednou vyfotila jeden účes v katalogu, aby jej ukázala kadeřnici. Celý katalog byl prý příliš těžký. Přesto digitální krádeže odsuzuje, neboť poškozují prodejce.

Konec knihkupectví?

V Japosku je asi 20 000 obchodů s knihami. Menší obchodníci mají již tak velké problémy s klasickými zloději a několik stovek z nich musí každý rok své obchody zavřít. Podle statistik byl každý druhý mobilní telefon prodaný v Japonsku vybaven digitálním fotoaparátem.

I v Česku vlastní mobilní telefon s integrovaným fotoparátem stále více lidí a také miniaturní digitální fotopřístroje již nejsou zvláštností. Mají se i naši obchodníci na podobné problémy připravit, nebo je již pozdě?





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.