Digitální krádeže: Proč kupovat noviny, když se dají nafotit?

  • 60
Japonští vydavatelé se rozhodli, že připraví a spustí kampaň, která má zamezit digitálním krádežím v obchodech. Má být zaměřena proti osobám, které si v obchodech pořizují snímky stránek časopisů, novin a knih, které si pak samozřejmě nekoupí.
Možná jste si již někdy řekli, že kupovat kvůli pár zajímavým stránkám celý časopis nebo noviny, jsou zbytečně vyhozené peníze. Možná jste si pak takový magazín půjčili v knihovně nebo od přátel. Ve velkých obchodech a knihkupectvích se praktikuje jiný způsob. Zákazníci prochází mezi regály, listují tituly a rovnou na místě si čtou pouze to, co je zajímá. Většinou pak takový výtisk vrátí zpátky na místo a odcházejí, aniž by si jej koupili. Nově se do této oblasti zasáhl fenomén, který je spojen se současnými možnostmi digitální fotografie, především pak s integrací digitálních fotoaparátů do mobilních zařízení.

Nové technologie, nové problémy

Od začátku tohoto měsíce se mohou ve svých obchodech Japonci setkat se zhruba 30 tisíci plakáty, které se je snaží odradit od stále více se rozšiřujícího problému s tzv. digitálními krádežemi. Akce bude probíhat do 20. srpna.

Obchodníci s knihami, periodiky a novinami začínají stále více pociťovat problém se zákazníky, kteří do jejich obchodů přicházejí s úmyslem odnést si výtisk či jeho část v podobě snímků ve svém digitálním fotoparátu a samozřejmě bez placení. Tento způsob "nakupování" je přitom stále rozšířenější v důsledku nových a moderních technologií.

Pan Kenji Takahashi, působící v Japonské asociaci vydavatelů časopisů, v rozhovoru pro agenturu AFP uvedl: „Takovéto digitální krádeže se s rozšiřováním mobilních telefonů s integrovaným digitálním fotoparátem stávají výrazným problémem. Kvalita přístrojů se navíc neustále zlepšuje, rychlý vývoj technologií může mít pro odvětví neblahé následky.“

Krádež, nekrádež

Z právního hlediska je přitom velice složité takové praktiky postihnout zákonem. Jako kriminální čin se totiž spíše označuje porušení copyrightu ve smyslu zneužití pro další komerční účely.

A navíc je podle samotných prodavčů veliký problém rozeznat, zda zákazník v prodejně telefonuje, píše textové zprávy nebo "zneužívá" integrovaný digitální fotoparát. Obrana v podobě balení novin, časopisů a knih do ochranné fóle přitom není řešením. Nelze ji využít ve všech případech a především by se promítla do cen.

A co zákazníci?

Ačkoliv sami zákazníci digitální krádeže odsuzují, dokáží si představit situace, kdy k takovým činům dochází. Yuriko Yamakawa, která pracuje v salónu krásy, například vzpomíná, že jednou vyfotila jeden účes v katalogu, aby jej ukázala kadeřnici. Celý katalog byl prý příliš těžký. Přesto digitální krádeže odsuzuje, neboť poškozují prodejce.

Konec knihkupectví?

V Japosku je asi 20 000 obchodů s knihami. Menší obchodníci mají již tak velké problémy s klasickými zloději a několik stovek z nich musí každý rok své obchody zavřít. Podle statistik byl každý druhý mobilní telefon prodaný v Japonsku vybaven digitálním fotoaparátem.

I v Česku vlastní mobilní telefon s integrovaným fotoparátem stále více lidí a také miniaturní digitální fotopřístroje již nejsou zvláštností. Mají se i naši obchodníci na podobné problémy připravit, nebo je již pozdě?