Digitální televize zaplavuje českou krajinu. Pomalu, ale jistě.

  • 43
Obchodníci si po zimních olympijských hrách mohou spokojeně mnout ruce, jelikož díky tomuto sportovnímu svátku výrazně vzrostl prodej nejen televizních přijímačů, ale především přístrojů pro příjem digitálního vysílání. Svůj podíl má i rozšíření pokrytí digitálním signálem.
Podle obchodníků poptávku kromě olympiády povzbudil start nového sportovního programu České televize a rozšíření digitálního vysílání kromě Prahy a Brna i na Ostravsko. Další žně obchodníci očekávají před světovým šampionátem ve fotbale, který bude na začátku léta hostit Německo.

Několik tisíc takzvaných set-top boxů, které slouží pro příjem digitálního vysílání, prodala během olympijských her například síť elektroprodejen Euronics. "O set-top boxy byl obrovský zájem. Zatímco před olympijskými hrami se v našich prodejnách denně prodalo v průměru několik kusů těchto zařízení, tak na začátku olympiády se prodej zvýšil i na 30 až 40 set-top boxů denně. Olympiáda tak pomohla rozvoji digitálního vysílání," řekl dnes ČTK mluvčí sítě prodejen Euronics Bohuslav Komín.

Kolik je v současné době mezi lidmi set-top boxů, není snadné zjistit. Podle odhadu společnosti Czech Digital Group, která provozuje jednu ze dvou fungujících digitálních sítí, bylo v Česku před olympijskými hrami zhruba 100.000 majitelů zařízení umožňujících příjem digitálního signálu.

Hlavně na začátku olympijských her podle Komína výrazně vzrostl také prodej televizních přijímačů, přičemž lidé při výběru volili přístroje s větší úhlopříčkou, aby mohli při sledování sportovních přenosů lépe využít kvalitu digitálního vysílání. "Velmi dobře se prodával rovněž plazmový televizor LG, který u nás stál 39990 korun. Za čtrnáct dní jsme prodali zhruba 300 kusů tohoto přístroje, což je dost vysoké číslo i na klasické televizory," poznamenal Komín.

Podle Kateřiny Černé ze společnosti Ahold Czech Republic, která v ČR provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, během olympijských her výrazně vzrostl také prodej DVD rekordérů, protože spousta fanoušků si chtěla sportovní přenosy kvalitně nahrát na DVD. "Jejich cena za poslední rok výrazně klesla a my jsme nyní například přístroj Sencor nabízeli za 9999 korun," podotkla Černá.

Poptávka po televizorech a set-top boxech podle Komína půjde opět strmě nahoru před fotbalovým mistrovstvím světa, které bude v Německu zahájeno 9. června. "Hlavně před mistrovstvím a na jeho začátku očekáváme enormní zájem o televizory i set-top boxy. Na tuto velkou sportovní událost se již nyní připravují všichni obchodníci i výrobci v celé Evropě," uvedl Komín.

Pokrytí se rozšiřuje

Svůj podíl na stále větším zájmu o digitální vysílání má i rozšiřování pokrytí DVB-T signálem v Česku. V současné době mohou přijímat toto vysílání občané Prahy, Brna a Ostravy. O dalším rozšíření se zatím pouze spekuluje. Například představitelé jediného řádně vysílajícího multiplexu Českých radiokomunikací tvrdí, že vše záleží především na požadavcích poskytovatelů obsahu, tedy televizních programů.

Další etapa rozšiřování se tak neočekává dříve než v druhé polovině letošního roku. Rozvoj dále brzdí i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která odložila jednání o poskytování digitálních licencí na neurčito. Již nyní má však podle dostupných informací možnost přijímat digitální vysílání kolem 30 % občanů ČR.

Jaké je pokrytí jednotlivých provozovatelů digitálních multiplexů a co se případně chystá zjistíte zde: ČRa, CDG, ČTc.

,