Fotoaparáty s rozlišením 8 milionů bodů se rojí jako houby po dešti. Nevídané expanzi našlapaných strojů i mezi relativně "bězné" uživatele napomáhá rychlý technologický pokrok a nezadržitelně klesající ceny digitálních fotoaparátů. Kdeže jsou časy, kdy se pionýři tohoto odvětví spokojili s VGA obrazem a o silnějších strojích za stovky tisíc si mohli jen nechat zdát? Dnes již nemusíme utratit za našlapaný stroj celoživotní úspory, ceny se pohybují od 30 tisíc výš. Situace na trhu je taková, že si můžete vybírat podle sympatií k té které značce. My si v tomto miniseriálu představíme dva černé koně ze stájí Konica Minolta a Nikon, které patří do soutěžní třídy tzv. elektronických zrcadlovek.
Parametry
Ještě než se vrhneme na detailní popis obou strojů, srovnáme si hezky vedle sebe jejich parametry. Možná, že už tady se začnou sympatie ctěných čtenářů přiklánět na jedno či na druhou stranu, nicméně nás čekají ještě napínavější věci než následující nudná tabulka:
DiMAGE A2 | CoolPix 8700 | |
rozlišení CCD celkem/efektivní | 8,3/8,0 mpix | 8,3/8,0 mpix |
citlivost ISO | 64-800 | 50-400 |
ohnisková vzdálenost (ekv. 35 mm filmu) |
28-200 mm | 35-280 mm |
makro | od 13 cm | od 3 cm |
zoom optický/digitální | 7x / 2x | 8x / 4x |
světelnost | F2,8-3,5 | F2,8-4,2 |
rychlost závěrky | 30-1/4000 sec. | 8-1/4000 sec. |
rozlišení obrazu | 3264 x 2176 (3:2) 2560 x 1920 2080 x 1560 1600 x 1200 640 x 480 |
|
formát souborů | RAW, RAW+JPEG, TIFF, JPEG | RAW, TIFF, JPEG |
rozlišení videa | 640 x 480 544 x 408 320 x 240 |
640 x 480 320 x 240 |
režimy snímání | programový scénický priorita závěrky priorita clony manuální |
programový scénický priorita závěrky priorita clony manuální |
režimy ostření | video AF tříbodové bodové |
automatické manuální (5 oblastí) |
měření expozice | multisegmentové (300 zón) zdůraznění středu bodové |
multisegmentové (256 zón) zdůraznění středu bodové |
korekce expozice | ±2 EV s krokem 0,3 | ±2 EV s krokem 0,3 |
paměťové médium | CF Type I/II Microdrive |
CF Type I/II Microdrive |
rozměry | 117 x 114 x 85 mm | 113 x 105 x 78 |
hmotnost vč. bat. | 654 g | 512 g |
Letmým pohledem na výše uvedené zjistíme, čím se každý ze strojů pyšní. CoolPix má vyšší optický i digitální zoom, snímá již od 3 cm. DiMAGE má zase díky kratšímu ohnisku širší záběr a její čip pracuje až na 800 ISO; zajímavé možnosti věstí také 30sekundová závěrka. Kinofilmaře potěší oba fotoaparáty podporou rozlišení s poměrem stran 3:2, ale videofilmařům poskytuje Nikon nejvýš tříminutové ozvučené klipy (při vyšším rozlišení jen 35 sekund). Minolta má limit pro záznam videa 15 minut.
DiMAGE A2 nabízí čtyři scénické programy: portrét, sport, západ slunce a noční portrét, šest přednastavených profilů vyvážení bílé se třemi uživatelskými volbami, barevné efekty. Nechybí funkce bracketing, jež sejme tři obrázky téhož objektu s expozicí odsazenou o 0,3 nebo 0,5 EV, různou saturací, kontrastem či barevným podáním, ani kontinuální snímání. Exponovat lze tři snímky rychlostí 1,8 či 2,7 fps, případně sekvenci až deseti obrázků v rozlišení 1280x960 s rychlostí 7 fps. K dispozici je též dávkové snímání s intervalem 30 sekund - 60 minut. Užitečnou funkcí, kterou Minolta úspěšně uvedla již před dvěma lety, je sledování objektu (tracking) s neustálým doostřováním při namáčknuté spoušti.
CoolPix 8700 má programů celkem 12, kromě tématických módů zahrnují také sestavování panoramat, vyvážení protisvětla či fotokopírování dokumentů. O vyvážení bílého bodu se stará automat, šest předvoleb, či sám uživatel. Bracketing umí nafotit sérii tří snímků s různou expozicí (krok 0,3 - 2,0 EV), důrazem na světla a stíny, vyrovnáním histogramu a vyvážením bílé.
V dílně návrhářově
V úvodu tohoto odstavce se sluší připomenout fakt, že oba fotoaparáty vycházejí z již existujících konceptů. Nová Konica Minolta s označením DiMAGE A2 má kořeny v modelu A1, jenž loni nabídl pětimegapixelové rozlišení. Taktéž Nikon CoolPix 8700 jako by z oka vypadl svému předchůdci, rovněž 5mpix typu CoolPix 5700, od něhož se navenek liší snad jen červenou barvou zdrsnělé gumy na gripu. Protože jsme se ale v minulosti na Technetu ani jednomu modelu nevěnovali, není od věci probrat si všechny detaily pěkně popořadě.
Konica Minolta DiMAGE A2 je už od pohledu o poznání hranatější než Nikon. Grip je perfektně tvarovaný, všechny prsty mají dostatek místa a fotoaparát se velmi dobře drží. Pokud jej chytneme druhou rukou takříkajíc pod krkem, více než půlkilový macek se usadí v dlaních a snadno se ovládá. Ke komfortu přispívá tradiční, palcem snadno dostupné jog-dial kolečko s voličem expozičních režimů, jemuž sekundují dvě další nezávislá kolečka, sloužící k rychlému nastavení všech parametrů. Pokud jste zvyklí ovládat kolébku zoomu palcem pravé ruky, musím vás v tomto směru zklamat - s přiblížením totiž manipuluje levá ruka přímo na objektivu! Přesné a rychlé manuální zoomování je cennou devizou tohoto fotoaparátu. Na objektivu se na mezních hodnotách ohniskových vzdáleností nalézají zarážky pro aretaci makro snímání. Přímo na kořenu optiky je ještě usazen kroužek pro manuální ostření; mezi ním a automatikou přepíná posuvník určený pro levý palec. Další jog-dial ovladač je určen pro levou ruku a v rychlém gardu umí nastavit režim snímání, citlivost čipu, vyvážení barev, mód ostření a další parametry. Nad výklopným bleskem jsou umístěny sáňky pro inteligentní externí blesk, na boku pak konektor pro další zábleskové zařízení. Přes další zdířky lze připojit síťový zdroj, dálkovou spoušť, s počítačem a A/V periferiemi se přístroj dorozumí pomocí kombinovaného konektoru pod voličem režimů.
Základní LCD panel není na těle přidělán napevno, lze jej v případě podtřeby o něco odklopit ze stěny směrem dolů (kupříkladu fotíte-li v davu s přístrojem nad hlavou), nebo jej vytočit nahoru kolmo k fotoaparátu. Podobně lze manipulovat také s elektronickým hledáčkem (EVF), u nějž nechybí dioptrická korekce. Příjemnou, avšak v dnešní době již ne tak unikátní funkcí je samočinné přepínání mezi dvěma panely: Jakmile přiložíte oko k hledáčku, hlavní displej se vypne a pošle obraz výš - a naopak. Aktivní zobrazení lze nastavit i natvrdo pomocí přepínače. Výtečnou pomůckou je systém vyrovnávání otřesů, díky němuž snímací čip vyrovnává pohyby kamery po vertikální i horizontální ose, a který dovoluje i za špatných světelných podmínek zapomenout na stativ.
Nikon CoolPix 8700 zdědil tělesnou schránku po svém předchůdci, který poprvé opustil výrobní linky již před téměř dvěma roky. Liší se minimálně, prakticky jen v barevném provedení některých částí. Optika je v klidovém stavu na rozdíl od Minolty schována v tubusu a na denní světlo vykoukne až v okamžiku, když přístroj uvedeme do provozu. Ruční práce s přiblížením či ostřením zde nepřipadá v úvahu, s ostrostí snímku si můžeme vyhrát jen pomocí funkčních tlačítek a stupnice s mezními hodnotami makro-nekonečno, zobrazené na displeji. Kvůli šíři tubusu zbývá pro prsty méně místa, ale fotoaparát se přesto drží dobře. Hlavní LCD lze buď vyklopit do strany a natočit dle potřeby, nebo převrátit a připlácnout zpět k tělu. Pokud je LCD zavřené, je automaticky aktivován pevný elektronický hledáček. Výklopný blesk oplývá pomocným světlem pro automatické ostření, klasické sáňky jsou na svém místě. Konektor pro další světla chybí. Komunikační centrum se nachází vlevo pod bleskem a skrývá zdířky pro USB, napájení a A/V výstup.
Majitele ostatních strojů patrně překvapí, že na vrchu CoolPixe 8700 chybí tradiční jog-dial volič. Ten byl nahrazen univerzálním kolečkem, které za současného stisku jednotlivých funkčních tlačítek provádí všechny úkony (některá mají přitom funkci dvojí). Kupříkladu volba správného expozičního režimu může nezaškolenému uživateli nadělat mnoho problémů, neboť se tak děje za pomoci kolečka, kláves a ještě menu na displeji. Zatímco programové předvolby jsou dostupny v kterémkoliv okamžiku, pro vlastní nastavení expozice existují jen dvě předvolby, kam uživatel uloží kýžené režimy (auto/manual/priorita času/clony a parametry).
Příslušenství
Nikon dodává pro úplné začátečníky 32MB CF kartu. Konkurence však moudře usoudila, že v této třídě si paměťové médium zvolí každý sám a vzhledem k velikosti obrázků, která se pohybuje v řádu megabytů, je zbytečné navyšovat cenu přístrojů o prakticky nepoužitelnou nízkokapacitní kartu. Nechybí síťové adaptéry a nabíječky, datová a A/V kabeláž, popruhy, krytky na objektivy. K DiMAGE A2 dostaneme také krytku sluneční, která optice obzvlášť sluší, neboť bez ní vypadá jaksi nahá.
O softwarovou výbavu se postarala zvučná jména: Společnost Adobe k Nikonu dodala základní verzi Photoshopu, DiMAGE A2 zase kromě firemní sofistikované aplikace pro přenos a úpravu snímků obdržel Ulead VideoStudio.
V další části se pozastavíme nad testovacími snímky a zhodnotíme výkon obou soupeřů.