Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co všechno má mít IT oddělení na starosti? (Efektivní využívání prostředků v IT odděleních - 2. část

V dnešní části seriálu o investicích do IT se zaměříme na otázku: jaké přínosy mají peníze investované do IT vlastně mít? Jaký je úkol tohoto oddělení v současnosti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kameník

Dělba práce při realizaci IS ve firmě

Nechci se vyjadřovat k celému článku, pouze k jeho začátku, kde autor tvrdí "...Lidé z marketingu pak řeší problémy správy domén pro WWW server nebo zajišťují nákup diskových polí pro podnikový portál. "

To ukazuje, že autorovy názory jsou silně ovlivněny tím, že pracuje v IT firmě a bere si poměry v ní za vzor své argumentace.

Nepochybuji, že ve firmě zabývající se informačními technologiemi je značná část pracovníků schopna jakýmsi způsobem suplovat (neměla by) činnost IT oddělení. Že by se tak ale dělo běžně i v dalších typech firem, to je chiméra. Už si představuji paní účetní, technologa, kresličku apod..., jak instalují nové diskové pole, s jehož nákupem nebylo IT oddělení srozuměno a tak si jej příslušný technický úsek pořídil sám. To snad pane autore nemyslíte vážně. Jistě, v každém podniku dnes najdete řadu mladých lidí, kteří mají k IT blíže a jsou schopní. Ale jejich šéf si bude hlídat, aby vykonávali především to, k čemu byli do firmy přijati, Tedy práci účetní, technologa apod., jak jsem napsal výše.

0/0
15.1.2004 13:52

gdf

Re: Dělba práce při realizaci IS ve firmě

Dobrý den,bohužel z dlouholeté praxe v řadě firem se domnívám, že nemáte pravdu. To, že si nejrůznější organizační složky (ať už marketing nebo jiné) postupně budují vedle oficiálního útvaru IT své "vlastní IT" jim umožňuje velmi úspěšně obcházet požadavky a předpoklady, které by jinak oni i externí dodavatelé IT museli plnit. Například, i když se to může zdát absurdní, uživatele SW vesměs příliš nezajímá kvalita (nedodělky ošetří tzv. technickou podporou na místě, kdy dnem i nocí v rutinním provozu "úřaduje" pracovník dodavatele a instaluje stále nové a nové opravy, samozřejmě bez jakékoliv evidence), zato je maximálně zajímají termíny (většinou uveřejněné v propagačních materiálech nebo sledované vedením, na což se samozřejmě váží příslušné finanční i jiné odměny a hodnocení). Z jejich pohledu se celý proces navíc maximálně zjednodušší a zrychlí, protože nemusí dodržovat prakticky žádná pravidla ani formální náležitosti. Prostě zajdou k "podporujícímu" pracovníkovi dodavatele, a domluví se např: p.Vocásek, potřeboval bych změnit do zítřka tyto dva formuláře. P.Vocásek je přes noc naprogramuje a nahraje do rutinní aplikace a je vyřešeno, fakturace proběhne v rámci technické podpory dodavatele, žádné schvalování, popisování atd. Prostě, z pohledu uživatele "úža". Jediný, kdo si z takových aplikací (kterých se záhy sejde řada) "rve vlasy" je oddělení IT, to je ale v postavení nechtěné režie, požírače peněz bez přílišného efektu, nezbývá mu tedy, než na nižší či vyšší úrovni vedení situaci akceptovat. Peníze přece vydělává oddělení, které SW používá....

0/0
19.1.2004 12:55

jivl

kde jsou zdroje textu?

myslim, ze by bylo vice seriozni uvest knihy, ze kterych jsou nektere pasaze prevzaty (myslim, ze doslovne)... :(

jinak slozitost posuzovani problematiky dokazuje i fakt, ze zatim neni obecne prijata norma pro hodnoceni efektivnosti investic do IS/IT. spise existuje nekolik casto pouzivanych pristupu a metod (hlavne analyza podnikovych procesu, COBIT, TCO95, VBM atd.)  

 

 

0/0
14.1.2004 12:17

Baron

Pambu s nami a zly pryc ...

Jen doufam, ze podobny znalec/poradce nebude do nasi firmy nikdy prozvan. Je to mozna jen muj nazor, ale dovolim si vystupovat ze stejne "absolutne spravneho stanoviska", jako tomu cini autor tohoto clanku:

1. je naprosty nesmysl, aby zmeny procesu iniciovalo IT. Kazdy proces ma vychazet ze zakladnich principu fungovani firmy, ktere v 99% nejsou urcovany IT jako takovym. Prvotni iniciativa tak v kazdem pripade musi vyjit ze zcela jinych oddeleni (napriklad marketingovych), ktera definuji "co chce firma delat" a teprve pote muze prijit IT s nabidkou nastroju "jak to delat". Pokud bude zmenu procesu iniciovat IT a modelovat je k obrazu svemu resp. k idealnimu technickemu reseni, pak tyto procesy s nejvetsi pravdepodobnosti budou rychle a technicky dokonale, ale nebudou dobre vyuzity a nebudou firme v jeji hlavni naplni ku prospechu.

2. prave ponechavani iniciativy na IT je jednim z hlavnich duvodu naprosto amatersky zpusobu prace s daty ve vetsine firem (zejmena financnich a cim vetsi, tim horsi) v mem okoli. Nejvyssi a stredni management nema o IT temer ani poneti, svou neznalost se pak snazi vydavat za cnost a delegovat vsechny ukoly tohoto typu bud na sve podrizene, nebo primo na IT. Tento postoj je pak ry chle a pruzne prejiman celou strukturou firmy a konci to tak, ze "co ma v textu alespon jednou slovo pocitac/software je 100% veci IT". Vznik noveho/uprava stavajiciho klicoveho procesu pak casto vypada tak, ze klicovi manazeri, kteri se sami z pohodlnosti a/nebo neschopnosti oddeluji od jakekoli cinnosti IT, jsou schopni vyplodit maximalne definici typu "chceme prodavat prez internet a melo by to vypadat nejak tak, jako to ma konkurence". K teto ůanalyze" je pak pridan nejaky sibenicni termin a cely balik je promptne presunut do IT s dodatkem "ano, definice neni dobra, ale musime to udelat a manazeri uz na to nemaji cas". Pokud se pak pri tomto stavu veci (kdy klicovi lide/oddeleni nuti pracovniky IT znat do hloubky nejen jejich - "pocitacovou" - oblast, ale do obdobne hloubky ziskavat znalosti i z oblasti ostatnich, nebot bez nich by onu praci za zminene klicove pracovniky nebyli schopni delat) maji lide v IT platy jake maji? A to uz nemluvim o tom, jak se kazdy rok delaji dalekosahle manevry k osaleni auditoru, kteri jednoduse nesmeji prijit na to, jak IT pracovnici provadeji opravy hrubych uzivatelskych chyb na fyzickych zaznamech, porusuji zakon na ochranu osobnich dat praci s "ostrymi klientskymi daty" (a to jen z toho duvodu, ze nikdo ze zodpovednych lidi neni schopen/ochoten dat zadani co vlastne chce, aby mu IT pripravilo nejake reseni "na klic" a uz vubec "nechce ztracet cas" tim, ze by si mel sam - probuh, jen to ne! - neco vyhledavat v inteligentnich datovych ulozistich).

3. ale co, lide jsou ruzne a me body 1 a 2 mohou byt jen mym osobnim nazorem. V jednom se vsak musim obratit primo proti nazoru (a tim neprimo osobe) autora clanku - jako naprosto neunosnou chybu a duvod, proc bych ho jako poradce nasi firmy v zadnem pripade neuvital je to, ze vychazi ze spravnosti tvrzeni "zmeny v procesech by melo iniciovat IT", se kterym bytostne nesouhlasim a souhlasit nemohu, nebot zcela deformuje definici procesu totalni zamenou "ucelu" a "nastroje" ...

0/0
13.1.2004 9:15

NEMO

Re: Pambu s nami a zly pryc ...
Souhlas. Ještě bych dodal, že kompetentní lidé tohle přenášení hlavně ODPOVĚDNOSTI dělají s oblibou. Nasekají chyby v údajích a spoléhají na to, že IT pracovník to "nějak" opraví tak co, že? Ono se to samo a já nic... No a co s tím? Aby IT pracovníka nevyrazili, tak to opraví i za cenu jiných dalších možných problémů. Všechno pramení z toho, že se tu zapomíná na to, aby každý kdo přičichne k PC byl pečlivý a přesný, a apoň trošku mu to myslelo. Takové rychlokvašky z "PC kurzů" jsou pak smrt pro IT oddělení... ;( Proč pro ovládání auta potřebujeme řidičák a pro ovládání PC ne? Ono to tak triviální není. Pak musíme řešit problémy typu nasraného telefonátu dožadujícího se okamžitého osobního zásahu - ono to nepíše čísla - přijdete tam a zapnete NUMLOCK. To je vše. Pár takových zásahů a jdete pro flašku vizoura... ;) Mohl bych o IT ve firmách napsat romány... Ale není to všude stejné. Jen jednu možnost bych IT přidal, návrh na výměnu dementů co se považují za odborníky přes IT, případně korekce jejich platů a zařazení v organizaci. Mnoho bych jich skončilo se smetákem v ruce... ;) Toť mé názory a postřehy...
0/0
13.1.2004 9:51

surovec

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Souhlas. Pokud chteji nekoho, kdo nejenom zna IT problematiku, je v kontaktu s nejnovejsimi technologiemi, ale take zna problematiku cele firmy, tak ho taky musi zaplatit. Pokud dela praci za tri lidi, tak aspon trojnasobne ne? Kdyz ma delat praci za IT i za treba marketing, tak by taky mel dostavat plat i tech z marketingu. Ti by zacali prskat prvni, kdyby jim nekdo soudny oznamil, ze jejich praci udelal IT clovek, tudiz dostane tento mesic jejich vyplatu a priplatky za zlepseni prodeje. Ale ze to dotycny ITman udela, to povazuji ostatni oddeleni za jeho povinnost. Jeste jsem se nesetkal s tim, ze by uzivatel prisel s analyzou problemu a navrhem jeho reseni, vetsinou se zmuze tak leda na "to nefunguje, je to pokazeny" nebo pri navrhu reseni, ke kteremu neposkytl zadne solidni podklady, tak leda "chci to, nevim co; udelej to jinak, nevim jak; ale tohle je spatne a nelibi se mne to" S takovou "spolupraci" ze strany nonIT oddeleni je to na hovno.

Na druhou stranu je potreba priznat, ze opravdu dobri a vsestranni IT lidi jsou vzacni.

Rekl bych ze autor clanku zcela splnuje definici konzultanta z vtipu: je to clovek, kteryho nikdo nezval, poda ti informaci, kterou davno znas, a problemu hovno rozumi ale rekne si o velky prachy.

0/0
13.1.2004 10:10

ITM

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Si dovolim trochu nesuhlasit. Autor to napisal podla mojho nazoru spravne, aj ked je pravda ze IT oddelenie nema inicovat vsetky podnety avsak IT ma za fuknost zodpovednost a ked vie ze sa to da efektivnejsie tak s tym musi prist prvy, tetuky z uctarne ktore sa ledva naucili ovladat nejaky program to urcite iniciovat nebudu... ...ono by to malo byt tak 50/50, vedenie ma predstavu co chcu, ostatny ako to spravit, a IT to musi cele sklbit dohromady.

Kazdy IT ktory prichadza do nejakej firmy ktora sa ubera urcitym smerom na trhu (specializovana, ne banky) by ml mat prehlad o praci a potrebe tej danej firmy, napr. It co robil v Banke by si u nas ani neskrtol, kukal by jak vyorana mys (odbor stavebníctvo-projekcia)...

Ale secko je to diskutabilne, ono v kazdom odvetvi je to inak, ale hruba z autorom clanku suhlasim... ..inak mam pocit ze asi pracuje na vysokej skole, pac take dlhe vety (prepacte za vyraz) so zbytocnymi zvastami a obkecmi... ...ten clanok mi toho moc nedal, na svoj obsah bol moc dlhy...

0/0
13.1.2004 16:43

Baron

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Ano, samozrejme, mate pravdu v tom "50/50" i v tom know-how z jinych oddeleni, ktere castecne musi pracovnici IT ovladat (uz jen proto, ze musi vedet co po nich zadavatele ukolu vlastne chteji). Nicmene takove prolinani uloh a znalosti by pro spravnou spolupraci na vsech urovnich melo byt obousmerne a rozumne vybalancovane (tj. chtit po IT aby plne rozumelo aktuarskym problemum, zatimco aktuari by nemeli nejmensi potuchy o pocitacich/systemech je stejne spatne - tj. "drahe" pro firmu - jako obraceny stav, kdy bychom po aktuarech chteli spravu aplikaci a IT by si jen hralo na svem pisecku :o))).

Zkratka - iniciativa a zodpovednost za to, "co ma firma delat" musi byt na "marketingovych oddelenich", zatimco "nastroje, reseni k tomu pouzite" by mely byt v kompetenci IT. Iniciativa -> reseni, tak by firma mela fungovat. Pro co nejlepsi spolupraci pri teto funkci je vhodne "prekryvani" vsech oddeleni, ktere by vsak melo byt rozumne a vybalancovane. Jakekoli vyboceni z tohoto zakladniho principu znamena pro firmu vicenaklady ...

0/0
14.1.2004 9:24

martin

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Jo souhlas, tento prispevek to vystihuje.

Je nesmysl aby IT prichazelo s napady na inovaci. To je prece ukol tech oddeleni ktere se maji rozvijet a IT je tam jen od toho aby jim pomohlo tyto zamery realizovat z heldiska vypočetní techniky.

 Faktické fungování je samozřejmě věc jiná a v praxi to opravdu vypadá tak že jakmile to má jenom trochu co dělat s PC tak je to věc IT.

0/0
13.1.2004 16:59

Ghuul

Re: Pambu s nami a zly pryc ...
S tim tedy moc nesouhlasim. Myslim, ze se na to prave divate z pohledu onoho IT manazera, ktery nema dostatek lidi a oni pote slouzi jako "devecky pro vsechno". Je sice pravda, ze v hodne firmach je tento zpusob prace IT oddeleni bohuzel normalni, ale o tom tu neni rec. Pokud bude mit IT oddeleni dostatek kvalifikovanych pracovniku, pak nevidim duvod proc by nektere zmeny nemohlo iniciovat samo. Ad vase 2. iniciovat prece neznamena prosazovat, takze na IT je pouze vybrat a navrhnout reseni, realizaci je pak nutno dohodnout s temi koho se to bude tykat. Jestlize se vsichni slepe ridi "odbornikem" z IT, tak to pak samozrejme muze dopadnout katastrofalne. Jenze tak to dopadne i pokud si kazde jednotlive oddeleni "masti" data podle sveho. Pro priste bych navrhoval clanek : Jak usmlouvat s top managementem pribrani dalsiho pracovnika do vaseho IT oddeleni :)
0/0
13.1.2004 20:18

Mdragon

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Souhlas...

Zkus  ( autor ) si vest IT oddeleni , kdyz nemas lidi, pak toto napises uplne jinak... 

 

 

0/0
14.1.2004 8:33

Pavel Štafa

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

Tak to mate stesti (ze muzete nesouhlasit) :o)) Rikate "nedostatek lidi", ano, to je jak to navenek vypada a dopada. Ale pricina je nekde jinde - pokud ostatni oddeleni prehazuji sve ukoly na IT, pak v nem nikdy nebude "dost lidi". V dobre fungujici stredni firme tak klidne staci 2-3 IT pracovnici, zatimco ve spatne organizovane teze velikosti muze byt 10 lidi malo.

A ano, IT muze iniciovat zmeny, ale pouze zmeny nastroju - zmeny procesu (ktere jsou zalozeny na principech fungovani firmy jako takove) iniciovat nikdy nemuze - uz jen proto, ze ze by pak v IT museli byt odbornici na marketing, administrativu, logistiku, ... IT nemuze (tedy "nemela by") urcovat politiku oddeleni, v jehoz ramci nema dostatecne zkusenosti/prava/pravomoce. Ano, IT muze rict "udelame i-shop timto zpusobem", ale prvni krok k tomuto musi vyjit z marketingu, ktery musi analyzovat trh, sve zakazniky a produkty, udelat zaver zda se firme takovy proces vyplati, a pak teprve prijit za IT "co nam muzete nabidnout a kolik to bude stat". Pokud to ve firme funguje naopak, pak je neco shnileho ve state danskem a penize firmy jsou vynakladany spatne ...

A tak dalsi clanek bude spis "Jak si bude kazdy zodpovedne delat vlastni praci a my do IT noveho cloveka potrebovat nebudeme" :o)))

0/0
14.1.2004 9:13

reverse

Re: Pambu s nami a zly pryc ...
Mno ve 3 lidech delame 30 serveru a cca. 500 stanic, celorepublikovou VPN o 16 pobockach, operacni systemy linux, unix, solaris, win serv nt, 2000, 2003 a stanice macos. Databaze na MS SQL, MySQL, Btrievu. Funguje nase firma dobre, ci spatne ? System nam nastesti funguje . Sice pracujeme prumerne 10 a vice hodin v pracovnim tydnu a bezne o vikendech plus spousta noci pri zasadnich zmenach. Je nas hodne, nebo malo ? V tom ted opravdu nemam jasno
0/0
14.1.2004 20:43

Re: Pambu s nami a zly pryc ...

no a co jako

to se z toho mame posr.t?

0/0
21.1.2004 16:45

Ghuul

Re: Pambu s nami a zly pryc ...
Myslim ze cela debata je spise o filozofii pohledu co by IT oddeleni melo ci nemelo delat. Pokud firma ocekava ze z IT oddeleni budou vychazet podnety ke zlepseni situace ci ke zefektivneni nekterych business procesu, tak se podle toho zaridi. Pokud chteji aby se starali pouze o techniku, tak pak opravdu staci par lidi co nemusi sledovat jak to ve firme funguje a smrdolit si pouze to svoje a byt aktivni pouze v pripade ze po nich nekdo bude neco chtit. Myslim ze uz podruhe tu rikam ze iniciace zmeny neznamena ze ITik prijde a rekne "tak te to budete delat takhle", ale rekne "vy to delate takhle a takhle, kdezto tedka uz je k dispozici tenhle nastroj, takze to muze delat jenom takhle a tim se usetri prace". A kdo tvrdi ze nemuze nakonec dojit ke zmene procesu ? Musi snad vzdy vychazet podnet ke zmene "zevnitr" ?? Ja si naopak myslim, ze casteji je ke zmene lepsi pohled nekoho zvenku, kdo neni "oblbly" jiz nastolenymi procesy. Ano sam zmenit kompletne proces samozrejme nemuze, ale to ja netvrdim....
0/0
16.1.2004 10:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.