Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na prodávaných pevných discích lze najít opravdové skvosty

Společnost O&O Software vypracovala studii, v níž zkoumala obsah běžně prodávaných použitých harddisků. Devadesát procent z nich nebylo smazáno vůbec nebo tak, že šla data jednoduše obnovit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lubo

Utility
Vsetci tu hovorite o zazracnych utilitach, ktore dokazu obnovit zmazane data. Vie mi niekto podobnu utilitu z vlastnej skusenosti odporucit?
0/0
20.4.2004 12:32

OrganiQ

Re: Utility
zkus GetDataBack for FAT nebo for NTFS
0/0
24.4.2004 10:48

PetrD

jak to je doopravdy

Všichni se tu bavíte o obnově logické struktury disku po smazání či zformátování. Hlavní problém obnovy dat ale leží trošku jinde.

- Pokud přepíšete celý disk od začátku do konce (třeba pomocí speciálního programu) jedničkama a nulama - jdou data obnovit.

- Pokud to uděláte 2x za sebou - jdou data obnovit.

- Pokud to uděláte 3x za sebou - jdou data obnovit.

.
.
.
.

- Pokud to uděláte 7x za sebou - data už nejdou obnovit.

Celý fígl spočívá v tom, že logicky jsou data na disku zaznamenána v 0 a 1, ale fyzicky se vyhodnocuje síla zmagnetizování daného místa, tedy defacto analogová hodnota. Tedy dané místo pod hlavičkou disku se vyhodnotí jako logická 1 v případě, že má třeba relativní sílu zmagnetizování 90, ale i v případě, že má relativní sílu zmagnetizování třeba 80 - pokud je hranice nastavena např. na 70. Cokoliv pod hranicí 70 je logická 0.

A teď to hlavní. Když se zapisuje 0 nebo 1, zapisovací hlava nezmagnetizuje pouze přesně místečko pod hlavičkou, ale lehce se zmagnetizuje i prostor ve vedlejších stopách.  A pomocí tohoto vzájemného ovlivňování lze za použití chytrého programu vydolovat, jaká data byla na disku před přepsáním (tedy změněním 0 na 1 nebo naopak) - a to až do úrovně 7násobného smazání.

Čili - důkladně smazat všechno místo na disku minimálně 7x a je vystaráno.

0/0
17.4.2004 17:51

Ludvík

Obnova po formátování
Mam svuj stary, asi 2 roky nepouzivany HD, na kterem jsem pouzil "format c:". Neprodal jsem ho, protoze mi bylo jasne, ze to vlastne nic neznamena pro odbornika. Ale existuje nejaky "user friendly" program, kterym bych dokazal ja (pokrocily uzivatel) obnovit ty data? Nektere soubory by se mi docela hodily. Diky
0/0
17.4.2004 9:16

xyz

Kdo ma zajem
Kdo ma zajem ty data znicit tak ten disk proste rozseka kladivem no... :)))
0/0
16.4.2004 17:56

baraka

cena disku versus data

pokud jsem si teto problematiky vedom  a nedokazu bezpecne data smazat, pak nechapu, proc bych mel disk davat do druhych rukou

cena pouzitych disku je tak mala, ze me to nevytrhne a pokud data na nem byla dulezita, disk proste znicim a basta a krome toho jde vyvoj tak rychle, ze po nekolika letech bude stary disk jen nepouzitelnou starozitnosti

0/0
16.4.2004 11:09

Tom

Jde to

Tuhle sem koupil par vyrazenych stroju od nejake US firmy (jejich pobocky v Praglu).

Na pocitaci samolepka jako ze "vyrazeny HW, vycisteno".

Kouknul sem na to diskeditem a od zacatku az do konce disku (pokud nepocitam servisni track pro IDE) jen 101010101010 (nebo +/- neco takoveho) ......

Takze kdyz nekdo zna cenu dat, ohlida si to. Kdo na to jeste neprisel (ze informace jsou dneska nejdrazsi) ma smulu .....

0/0
15.4.2004 22:59

Tlucz-huba

Norton System Utilities

pokud chcete "dukladne smazat" HDD, zkuste funkci WIPE v Norton System Utilities 2003 (Symantec), nabizeji tam 2 mozne medody, pricemz jedna z nich premazava disk 1-ma a 0-ma nekolikrat po sobe (pocet prepisu lze zadat, standard je tusim 7x).

Firma inzeruje, ze tento zpusob splnuje normu definovanou US DoD (Dept. of Defence)

pokud ma nekdo jine informace, pls let me know..

 

 

0/0
15.4.2004 20:28

tetev

track eraser pro
track eraser pro který maže stopy po surfování na netu umožnuje taktéž zapnout přepis mazaných dat - a podle normy DOD 5220 je tam nastavená jako dostatečná hodnota 3x. Je ovšem možné si číslo zvednout.
0/0
16.4.2004 9:38

vyruz

Re: Norton System Utilities
To je spravne, umoznuje to programek zvany gdisk, resp.:gdisk32 pro WIN, Programek pracuje s prepinacem diskwipe a ten standardne zapisuje jedenkrat na cely disk. Muzeme pak dale zadat prepinas diskwipe /dod a to je sedmi nasobny prepis. V novejsi veri lze nekolikanasobny prepis urcit. Podle nekolika firem na obnovu dat, by melo stacit \diskwipe na disky vetsi nez 2GB a na mensi s prepinacem \diskwipe \dod Pokud disky vyhazujete je nejlepsi je spalit a nebo existuji magneticke mazacky, ale jejich cena je priliz vysoka.
0/0
22.4.2004 9:15

dd

ooo
ee
0/0
15.4.2004 19:54

dubak

Jak dostat data z odpaleneho disku
Ahoj, poradi mi nekdo,jak bych mohl dostat data z odpaleneho disku (80GB Seagate) Shorel mi zdroj a vzal s sebou i HDD. Tak me napada,jestli existuje nejaka moznost,jak ty data z disku dostat - samozrejme nejakym "rozumnym zpusobem"
0/0
15.4.2004 18:25

Tlucz-huba

Re: Jak dostat data z odpaleneho disku
podivej se na netu, existuje nekolik utilit (vice ci mene kvalitnich), trerezto ti mohou pomoci, za predpokladu, ze HDD neni "uplne kaput", tzn. ani do nej nejde proud...
0/0
15.4.2004 20:19

vajGL

Re: Jak dostat data z odpaleneho disku
Neco podobnyho sem provadel s WD, pokud ti to neodpalilo hlavicky nebo motor, je tu sance- najdi nekoho s uplne stejnym typem HDD, ochotnyho "zapujcit" z neho desku s elektronikou. No, takovejch dobrovolniku asi moc nenajdes...
0/0
17.4.2004 15:01

designer

prodej
Kdyz prodavam stary disk, cely ho nahraju peckem a jsem si 100% jistej, ze kupujici za dlouhych zimnich veceru nepremysli, jak z toho disku vydolovat nejaka dalsi data, ale co smazat, aby si tam nahral svoje vlastni data :-)
0/0
15.4.2004 14:43

Mem

Re: prodej
Jen bacha na zanr (lolita apod.;), aby si pro tebe za dlouhych zimnich veceru neprisli spis panove z kriminalky ;-)
0/0
15.4.2004 14:54

Neznalek

takze tim padem ma disk vlastne 2x udavane kapacity

Moc tomu nerozumim ale jak to tady ctu, tak jestli sem to spravne pochopil, tak kdyz na disk nakopiruju Data A, ty smazu, nahraju data B, tak tam mam obe, a pote co odkopiruju data B, tak si obnovim data A. takze napr. 200 GB disk ma vlastne timto zpusobem 400 GB kapacitu...

0/0
15.4.2004 13:08

cbx

Re: takze tim padem ma disk vlastne 2x udavane kapacity
Tak jednoduché to taky není, 100 procentní obnova dat se podaří pouze po smazání, jakmile se již něco přepíše, není už kompletní obnova předešlých dat bez poškození jejich struktury možná. A pokud se nějaký cluster přepíše vícekrát, není to již možné téměř vůbec. Takže bych se nespoléhal na to, že si přes data nakopíruji film, který po shlédnutí smažu a obnovím zase svá důležitá data, která tam byla předtím. Navíc obnova dat je vždy záležitostí nejméně několika hodin, pokud není disk poškozen nijak fyzicky, to může trvat i podstatně déle. CBX
0/0
15.4.2004 14:34

Mister P

Re: takze tim padem ma disk vlastne 2x udavane kapacity
Zjednodušeně řečeno: Když se něco smaže normálním způsobem, smaže se jen první znak. Tímpádem si počítač myslí, že tam nic není. př: smažu soubor DOKUMENT.DOC -> ?OKUMENT.DOC . Jsou programy(nebo povely), které si těchto smazaných věcí všimnou. Jakmile je třeba něco uložit, počítač novou věc uloží a může toto přepsat, pak už se to vlastně obnovovat nedá.
0/0
15.4.2004 22:17

Pepa

Jen pár poznámek

Poznámky k uvedeným metodám:

Standartní format - pamatujete na utilitu undelete/unformat? - obnova trvá 10minut

Smazání FAT - obnova spočívá v příkazu FDISK /MBR a rekonstrukce ze záložní FAT

Pokud není žádná FAT lze data rekonstruovat podle hlaviček souborů - pokud není velká úroveň fragmentace

Patrně nejlepší metodou je napsat si v C prográmek, který přepíše celou plotnu 1 či 0

 

0/0
15.4.2004 12:52

žádné

přepsat stačí jednou - ale vše!

S tím obnovením dat z přepsaného souboru bych to tak žhavě neviděl. Komu byste stáli za to, aby obcházel standardní čtecí a následně opravné mechanismy elektroniky harddisku? Tak jaképak čtecí zařízení pro vydolování úrovně zmagnetování z plotny disku??? Dle mého názoru z toho, co o tom vím jde o to přepsat dokonale(!) disk a úplně stačí, když jednou. Ale situace je komplikovanější než se zdá. Vysvětlím. Záznam na disku se píše do sektorů, které mají (byť malou), ale stále stejně velkou velikost. Pokud tedy do sektoru o velikosti 2048 bajtů zapíši soubor o velikosti 1 bajtu, sektor bude ve FAT označen jako obsazený a zbytek zůstane s původními daty!!! Proto je nutné při bezpečnostním přepisování (žádné formátování ani mazání data dokonale nesmaže - a pokud jde o nějaké speciální software, rozhodně nebude zadarmo) dat vyplnit sektory beze zbytku!!! Dle mého nejlépe tak, že nechám na disk vygenerovat jediný soubor veliký jako disk samotný. Ale ani nyní stále není jistota, že jsem přepsal i poslední bajty disku... Proto bych postup opakoval právě několikrát...

Mimochodem: tvrzení že někdo vydoloval PIN či nějaké finanční transakce zavání tak trochu strašením - minimálně však povrchností toho, kdo o tom takto informoval!!! Máte důkazy, že PIN byl opravdu platný a zneužitelný? Máte jistotu, že finanční transakce byly adresné? Byla tato data vůbec k něčemu? Jediné, o čem takto podaná zpráva vypovídá, je o údajné a domnělé neznalosti běžných uživatelů PC - spíše však se domnívám, že jde o disky ukradené a proti této formě trestné činnosti nám jakkoliv obezřetné chování při mazání dat nepomůže.

0/0
15.4.2004 12:42

Pepa

Re: přepsat stačí jednou - ale vše!
Metoda velkého souboru je zajímavá, ale co omezení velikosti souboru (4GB atp.) s ohledem na souborový systém FAT, FAT32, NTFS
0/0
15.4.2004 12:55

žádné

Re: přepsat stačí jednou - ale vše!

No to právě nevím. Asi by bylo potřeba zvolit si velikost zapisovaného souboru jako celočíselný násobek velikosti sektoru.

Svá slůvka o povrchnosti a strašení beru z výše napsaného s omluvou zpět, ale stejně si myslím, že by bylo potřeba zamyslet se na původem těch disků, na které se studie odkazuje jako na nejkřiklavější případy. Běžný člověk totiž mívá na disku převážně zase jen běžné věci, zatímco firmám mohly být jejich disky ukradeny. A tím by se vyznění a poselství celé studie potažmo článku posouvalo do zcela jiných rovin...

0/0
15.4.2004 13:13

Pepa K.

Re: přepsat stačí jednou - ale vše!
#!/bin/bash
while true
do
   dd if=/dev/urandom of=/dev/disk
   echo Prepsano.
done					
				
0/0
15.4.2004 16:02

pkm

Re: přepsat stačí jednou - ale vše!
Není možné zapsat jen část sektoru. Disky zapisují sektory atomicky a na koncec dávají CRC (a kvůli žurnálování musí garantovat atomický zápis sektoru i při výpadku proudu). Něco jiného jsou clustery daného FS. Pokud má každý cluster 4 sektrory, tak by se mohlo stát, že se takovýto cluster přepíše jen z části. Jinak jediný _naprosto_ spolehlivý způsob jak zničit data je vhodit disk do skartovací pece. A pro nás ostatní, kteří nemají nepřátele v CIA, NSA etc. stačí jednoduchý důkladný přepis.
0/0
17.4.2004 11:23

Jožin

bezpečné smazání?
Což takhle obsah disku celý smazat a vytvořit na něm jeden nebo několik souborů, naplněný náhodnými daty, zabírající celou kapacitu disku. Jestli by potom někdo dokázal odhalit původní data, znamenalo by to že by se na disk musel vejít dvojnásobek jeho kapacity.
0/0
15.4.2004 12:13

Richard

Článek = KACHNA ???

Přátelé, není to celé hloupost??? Při dnešních cenách HD nám tu bude někdo namlouvat, že kvete trh s "ojetými" harddisky, a to navíc v Německu a USA??? Kdo by to kupoval, když za pár babek koupím nový, spolehlivý, se zárukou a jistě i několikanásobně větší kapacitou než nějaký "ojetý" ???  Nevím, jak špatně bych na tom musel být, abych kupoval použitý HD....ufff...

Z toho plyne závěr: Bezpečné smazání?

1) Důkladná mechanická destrukce

2) Odhození do kontejneru s odpadem

0/0
15.4.2004 11:35

lukasek

Re: Článek = KACHNA ???
prodavaj se repasovany pocitace dost vyhodne a v nich tyhle disky sou, sam sem jeden takovej koupil a nebyly na nem dokonce ty data ani smazany
0/0
15.4.2004 12:15

bufalo

Re: Článek = KACHNA ???
kdyz vytvoris v fdisku nekolik novych partition a nahrajes nejaka balastni data vznikne na hdd takovy tabulkovy humbuk ze zadny obnovovac po prevedeni zpet na jednu partition a zformatovani nic neobnovi
0/0
15.4.2004 14:06

Mem

Re: Článek = KACHNA ???
Bohuzel nemas pravdu, nastroje typu Easy Recovery jsou schopny rozpoznat souborovy system podle dat v sektorech, a i kdyz jsou treba porusene partition, je system schopen zjistit konec, zacatek, obnovu souboru atd. - vyzkouseno v praxi ;-)
0/0
15.4.2004 14:32

zmesi

jaké programy?
může mi tu někdo poradit nějaké fakt dobré programy na obnovu dat.diky
0/0
15.4.2004 11:34

Gizmo

Re: jaké programy?

Drive Rescue

http://www.slunecnice.cz/product/Drive-Rescue/

0/0
15.4.2004 12:37

vajGL

Re: jaké programy?
Ontrack Easy Recovery Pro6 je doslova kouzelnik. Uz mi dvakrat zachranil dulezita data(jejich velkou cast) od moji blbosti :(
0/0
17.4.2004 15:12

faceless

Coz takhle zkusit low-level format, kdy se disk prepise bud samyma 0 nebo 1. To je jedna z nejucinejsich forem mazani, zadne mazani shift+delete(to obnovi i pako), formatovani obnovim tak na 95 procent pomoci discrecovery pro, no a ten low-level format, popripade nejake fyzicke poskozeni obnovi vyzvedne sluzby pomoci expertu taky. Otazka je za jakou cenu, a jestli jim to za to bude stat...

me samotnemu se odloupla magneticka vrstva z disku na jedne plotne, poskodila mi hlavu, ta mi pak narazila zpatky do plotny, a stejne jsem z toho hodne hodne dat dostal...

0/0
15.4.2004 11:29

Tomtom

Re:
Me se vyplatil low-level format z ktereho jsem uz nic nedostal,nebo komprimacni algoritmus a nasledne smazani.soubory jsem sice castecne definoval,ale pro pouziti byly zniceny.
0/0
16.4.2004 17:15

cbx

Bezpečné smazání

Data lze bezpečně vymazat několika způsoby. Je to ale většinou zdlouhavé. Naopak pomocí programu Partition Magic 8 to jde jednoduše. V anglické verzi zadáte při mazání oddílu na disku Partition - Delete and Secure Erase, pak budou clustery pomocí tohoto programu přepsány a vymazány tak, že z nich už původní data vytáhnout nelze. PocitaceNaSplatky.Info
S pozdravem CBX

0/0
15.4.2004 11:28

jitka

data pacientu

Ja bych si zjistila, jestli ten, co to prodaval, byl doktor. Protoze nasemu doktorovi vykradli ordinaci a disk s daty pacientu urcite strelili pres internet nebo bazar.

BTW kdyz je to tu samy odbornik: Nevite o firme, ktera umi pretahnout data ze stareho disku, u ktereho odesla elektronika? A na kolik by ta legrace prisla. Dik.

0/0
15.4.2004 11:26

cbx

Re: data pacientu
Výhodně to provádí například Mironet. U ostatních firem se platí i za to, když se to nepovede a je to šíleně drahé.
0/0
15.4.2004 11:29

sparky

Re: data pacientu
delat to firma TPC v praze a tahle sranda prijde na 8.000,- ale delaj to celkem spolehlive, mam s nima pozitivni zkusenost
0/0
15.4.2004 11:30

dezo uchyl

xxx
Data z hardisku jsou vetsinou nuda, ale vyborna vec je nekomu pujcit fotak a pak si z nej obnovit ty nafoceny fotky. Uz mam peknou sbirecku pikantnich obrazku:)))
0/0
15.4.2004 11:21

Re: xxx
(((:
0/0
15.4.2004 16:54

-bb-

Re: xxx
;-))) Konecne slovo do pranice :o)
0/0
15.4.2004 18:53

Duffy

Dávejte pozor
dávejte pozor na lidi, někdy ani nevíte co prodáváte a někdo na Vás může vydělat strašnou spoustu peněz. Opravdu se snažte při prodávání Hard disků, aby jste smazali hlavně to co máte, nebo si to přetáhněte na jiný disk, ten starý přepište a může si kdo chce zkoušet co chce, ale neuspěje, chtělo by to aby se takové články jako byl tenhle dostaly do oběhu mezi širokou veřejnost, i když pirátský obchod s médii a ilegálním softwarem bude pokračovat je snad jen dobře, protože by se to nedalo jinak utáhnout, dokážete si představit, že by jste měli za všechen software platit? No to je prostě nesmysl. Přeju Vám všem, aby jste se vyvarovaly problémům s výpočetní technikou vůbec, vždycky bude hodně lidí, kteří Vás dokážou "přechcat" kdykoliv se jim zamane zatím ruším spojení a omlouvám se za občsné nesmysly
0/0
15.4.2004 10:51

Lopan

Dukladne smazani
Dopredu rikam, ze toto je ma zkusenost, zadne lobby o lepsi system. Jako primarni system mam linux a nechtene jsem si v nem smazal celou partisnu s daty, filesystem byl FAT32. Zacal jsem to obnovovat pod Windows, existuje pod nej pro to vice nastroju a data smazana linuxem jsem nebyl schopen obnovit, podarilo se me ziskat zpet neco okolo 5% ale data smazana na te partisne drive z windows sla obnovit velice pekne. Takze zaver? Pokud si chcete nechat neco smazat dukladne a nemate na to zadny nastroj, staci nejake live cd linuxu :)
0/0
15.4.2004 10:16

expert

Vysvetlení

Abychom předešli všem možným hádkám, napíši tu postup na kompletni smazaní dat, který funguje na 100 %

 

Jestliže chcete smazat svoje data NENáVRATNE:

.

.

.

.

pak to smažte kombinací Shift+Delete !!!!

pouhé Delete nic neodstraní !!! Zůstane to v koši !!!!

 

0/0
15.4.2004 9:57

sb

Re: Vysvetlení
Tak jo. Asi je treba OPRAVDOVE VYSVETLENI! Pri smazani souboru je POUZE smazan odkaz na alokovane diskove bloky. A to v pripade jakoehokoli mi znameho souboroveho systemu. Pokud vim co hledam (napr. cisla kreditnich karet), pak to i po takovemto (vyse popsanem) smazani na disku najdu. V pripade znalosti internich struktur souboroveho systemu (dnes jsou diky open source implementacim znamy vsechny) jsem schopen obnovit i cele smazane soubory v puvodni podobe. I v pripade zformatovani disku je provedeno pouze prepsani struktur filesystemu (u VFAT FATka a prip. korenovy adresar), nikoli datova oblast, kam se ukladaji OBSAH souboru!!! Jediny zpusob jak opravdu vymazat data je prepsani celeho disku. A nutno rici ze staci jednou!!! Kdo neveri muze si takto smazat SVUJ disk a zkusit neco obnovit :-)
0/0
15.4.2004 10:11

Mem

Re: Vysvetlení

S vysvetlenim mazani souboru souhlasim, ale formatovani bude asi neco jineho:

Chapal bych, ze smazani pouze struktur filesystemu se deje pri rychlem formatu, ale normalni format preci trva dost dlouho (a napr. format diskety fyzicky jede po sektorech, takze totez by se dalo cekat u HDD). Navic u normalniho formatu je preci moznost verifikaci citelnosti sektoru, a kdyby se neformatoval a nekontroloval kazdy sektor, tak by to asi postradalo smysl, ne?

0/0
15.4.2004 11:37

fly

Re: Vysvetlení
expert : LOL ....ty jsi fakt expert...no comment
0/0
15.4.2004 10:20

kenpa

Re: Vysvetlení
Nech ho. Prave kvuli takovym lidem mame my, servisaci pres PC, praci...a nekdy i dobre placenou 
0/0
15.4.2004 12:15

luaksekj

Re: Vysvetlení
hehe, doufam ze to je vtip:-D
0/0
15.4.2004 12:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.