Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadná páska z Prahy (3. díl - Zařízení)

K čemu záhadná páska, nalezená ve výklenku Dětského domu, sloužila a na jakém zařízení byla vytvořena? Končí napínavé luštění, kterého jste se mohli zprostředkovaně zúčastnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Netorack

Super článek (-ky)
Díky, více takových
0/0
24.7.2004 23:19

drax

vyborny clanek
pekne napinave poctenicko:) diky
0/0
23.7.2004 16:31

Klimas

Dárek z trhu..

Jestli máte zájem si tu knížku koupit, tak zkuste:

http://www.mvk.cz/antikvariat/index.php?Autor=Holme,Constance

Ale neni to žádná levná sranda. Stojí celých 18,- Kč !!!

Jak jednoduše lze dnes něco najít, když víte co hledáte.. Stačí to napsat třeba do vyhledavače www.morfeo.cz ;)

Martin

0/0
23.7.2004 12:22

Vondruška

Re: Dárek z trhu..

SUPER! Těch 18.- Kč asi investuji :-). Děkuji za tip!

0/0
23.7.2004 17:07

noname

soumrak dešifrátorův
byl to skvělý seriál, co mě ale přišlo vtipné, že vy jste se s tím luštili bůhvíjakdlouho a tady za pár minut po zveřejnění prvního dílu se objevilo co to je za stroj a co je to za knihu, takže se dá předpokládat, že když byste rovnou jako první věc zveřejnili popis pásky, tak máte výsledek podstatně rychleji. Prostě víc hlav víc ví.
0/0
23.7.2004 9:08

Jakub

Re: soumrak dešifrátorův

To by ale nebylo tak napínavý! :))

Takhle to bylo mnohem lepší.

0/0
23.7.2004 9:34

Vondruška

Re: soumrak dešifrátorův

Vtip byl v tom, že mezi ctenari jsou lide, kteri se vyznají v sazečské práci a takovéto stroje videli. Snadno pak odhalili i typ stroje. Jiste jste si v clanku vsiml, ze pan Sůva (vyučený strojní sazeč) jen podle popisu v telefonu take správne urcil o jaky stroj slo. Naopak pro lidi jako ja, je jednodussi pasku vylustit (uz proto, ze je to bavi). Ptal jste se na cas : 2-3 hodiny prace, ale spousty casu venovane prepisovani do "pouzitelne podoby".  Kazdy specialista vidi jen to sve... Mimochodem dokladem toho je iniciativa lidi, kteri se zabyvaji paskami pro hudebni stroje. Take se pokusili rekonstruovat hudbu - nehledali sazeci stroj... Kdyz jsem jim napsal, jak to je - byli vylozene zklamani - chteli radeji tu hudbu.... Vsadim se, ze vetsina "beznych" lidi (tedy vcetne kryptologu a sberatelu hudebnich pasek)netusila, jake vynikajici a krasne mechanicke stroje se k sazbe jeste nedavno pouzivaly. Prave oslave teto zanikajici techniky byl venovan tento treti dil. Jinak ve skutecnosti vse probihalo soubezne, a ne tak striktne po krocich tak, jak mate popsano v clanku... Takze si myslim, ze to zase az tak velky soumrak lusteni nebyl...  S pozdravem Pavel Vondruska.

0/0
23.7.2004 13:39

noname

Re: soumrak dešifrátorův

samozřejmě to byla kvalitní dešifrátorská práce a z pohledu dešifrátorského umu smekám klobouk. Připomnělo mi to dešifrování sovětské šifry, kdy mělo každé slovo vlastní náhradní slovo s posunem o nějaké číslo, převádělo na číslo a pak se to ještě překódovávalo do tabulky telegrafických písmen (protože přenos písmena telegrafem je levnější než čísla). Touhle šifrou byly posílány tajné informace od agentů v USA, takto byly vyzrazeny všechny informace o jaderném programu a je v podstatě nerozluštitelná, respektive američané asi po třech letech rozluštili některé zprávy když zkusili, jestli náhodou nebylo vícekrát použito stejné převodní číslo (vyhledávali stejné skupiny čísel) a pak odvozovali co by mohlo být které slovo podle výskytu. Odhalili tak asi 20 velmi významných agentů, ovšem jeden z těch agentů byl i člověk, co dělal šéfa dešifrátorů, takže pak už nic neodhalili.

Nicméně představte si situaci - máte rozluštit co nejrychleji nějakou šifru:

Tým A - skvělí dešifrátoři postupují metodicky a piplavou prací, studováním pramenů, testováním atd. na to az týden přijde a ještě se při tom skvěle baví

Tým B - napíše článek do Technetu - "Záhadná šifra z klobouku" a osloví lidi, že je to hra pro chytré mozky, a někteří to vezmou fakt sportovně a vyřeší to také, protože jich na tom bude dělat více, budou mít zkušenosti z mnoha jiných oborů (což se zde ukázalo jako velkou výhodou) na to přijdou za den a do diskuse napíšou výsledek.

And the winner is - Tým B.

Takže ačkoliv jste odvedli skvělou dešifrátorskou činnost, souboj dešifrátoři versus veřejnost tentokrát vyhrála veřejnost. (nicméně v případech, kdy by se jednalo čistě o šifru, viz můj ruský případ), tak by to nevyžadovalo znalosti z jiných oborů a byla by to čistě dešifrátorská práce a vyhráli by zřejmě dešifrátoři, pakliže by nebyli nějací dobří i v Týmu B.

Tleskám oboum stranám

0/0
23.7.2004 14:32

Vondruška

Re: soumrak dešifrátorův

V zasade souhlasim, ale mam dve pripominky :

Tým B - k získání obsahu pásky by musel ještě někde najít příslušnou kódovou tabulku ... jinak není schopen prokázat, co na pásce je :-) .

Sílu Týmu B, jsem ocenil již první den - viz můj příspěvek, kde píši, že se prokázalo, že lze pomoci týmů na Internetu  luštit takovéto problémy a nejen faktorizaci čísel (RSA), hledání kolizí v MD5, hledaní Merssennových prvočísel... Ano kolektivní síla a potenciál je obrovský.

Druhá připomínka je k nerozluštitelnosti zpráv sovětských špiónů v době studené války - zkuste hledat na Internetu slovo VENONA. Zjistite, ze naopak byly zprávy čteny - jen se to jaksi nezverejnovalo... dokonce ani pri soudu se spiony, kteri sovetum prozradili informace o jaderném programu. Protoze to byl jediny skutecny dukaz (ktery vsak nemohl byt u soudu predlozen), byly napr. manzele Rosenbergovi povazovany verejnosti za nevinne a cely proces za justicni vrazdu...

 

0/0
23.7.2004 15:05

Vondruška

Re: soumrak dešifrátorův
Tak dlouho jsem prepisoval posledni vetu -  az tam tam jsou  hrubky jako "Krava". Omlouvam se...
0/0
23.7.2004 15:09

noname

Re: soumrak dešifrátorův

nerozumím tomu "zprávy byly čteny". AFAIK se jim podařilo rozluštit asi 1% zpráv z let 44-46 (ty, které nečí vinou používaly stejné tabulky).

Jinak pouze Rosenbergrová je považována za zřejmě nevinnou (v těch zprávách je uváděno, že je nevhodná pro spolupráci), Rosenberg byl afaik prokazatelně agent.

0/0
23.7.2004 15:31

PV

Re: soumrak dešifrátorův

Nejak jsem tu prvni cast Vaseho prispevku moc necetl a preskakal (videl jsem zde slovo ... nerozluštitelná šifra ... a dále jsem to necetl - moc se omlouvam) a soustredil jsem se na to, co se tykalo naseho tematu tým A / tým B. Zde snad s moji reakcimnou souhlasíte. 

Ted po druhem precteni vidim, ze tam mate prakticky vse, co jsem chtel svoji pripominkou VENONY rici .

Na Internetu o tom lze samozrejme najit spoustu dalsich zajimavych detailu.

 Takze na zaver spise muj osobni komentar je, ze i 1 procento zprav muze byt nekdy hodne (:-) zvlaste tehdy pokud se podari podle nich ziskat urcite stopy, spojeni apod., jako v tomto pripade ...  Pravda - prokazovani a ztotoznovani jmen v sifre s realnymi osobami se vleklo a take diky tomu se casti podezrelym  podarilo uprchnout (Curie, Lee..). Sifra (tak jako v minulosti a v soucasnosti) byla rozbitelna diky chybam uzivatelu, ale bez tech lustitelu by ty chyby moc nevadily.

0/0
23.7.2004 16:02

Reader

Diky
Děkuji za všechny tři díly. Každý byl úplně jiný a přesto to bylo stále moc zajimavé a pěkné. Skoda, že na pásce nebylo něco důležitějšího! 
0/0
23.7.2004 5:51

FantomMax

Re: Diky

Kdyby tam byla mapa pokladu, sotva by jsme se o tom my čtenáři dozvěděli ;-)

Jinak ale moc pěkný seriál

0/0
23.7.2004 10:00

MaLer

Moc pekny serial
Po case opet neco zajimaveho, co stalo za to si precist. Kazdopadne to ze jste o Monotypu nic nevedeli si nevycitejte, pochybuju ze bezni laici vedeli, jak takove sazeci a lici zarizeni vypada, takze tim se moc netrapte. Zajimave je, ze sem kolem toho konkretniho stroje co je na fotce rok chodil do prace, ale nikdy sem nevedel jak presne fungoval. diky.
0/0
23.7.2004 0:24

Vlada

Re: Moc pekny serial

Souhlasim, zajimavy clanek, vyjimecne jsem precetl od zacatku do konce.

Skoda jen, ze se nevi kdo a kdy tu pasku v domove schoval. Mohl by nekdo mohl zjistit, kdo to pred temi mozna 50 lety rekonstruoval, prip. jakou mel vazbu na tiskarnu atd.

Hezky den, Vl.

0/0
23.7.2004 9:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.