Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šifra z doby d'Artagnana (1. díl)

Tímto článkem začíná nepravidelný seriál, který vás zavede do různých období a bude vás seznamovat se zajímavými příběhy z dějin kryptologie. V první části se seznámíte s významnou postavou francouzské kryptologie Antoine Rossignolem a s šifrováním z doby, kterou důvěrně znáte z knihy A. Dumase – Tři mušketýři.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jirka

Pochvala
Clanek je napsan velmi kvalitne. Uz se tesim na dalsi dil.
0/0
22.9.2004 10:15

starver

To je ale debilní článek,

díky tomu, že jsem se o kryptologii zajímal, jsem se neztratil, ale co jiní čtenáři? Takhle má začínat úvod do seriálu???

Nechci autorovi kecat do práce, ale já bych začal vysvětlením prosté substituce - té, která se dá odhalit analýzou četnosti výskytů... pojmy jako alfabetická substituce a DES bez bližšího popisu a vysvětlení, to jen autor ukazuje, jak dobře tomu rozumí on a jak daleko jsou za ním všichni ostatní... To ale není moc dobré...

Že autor několikrát zopakuje slovo nomenklátor, aniž by řekl, co to je, to je rovněž pěkně trapné... ale to už tu někdo zmiňoval...

A na závěr... ta montáž kardinála a lyže, to je opravdu velmi rozpustilé, ha ha ha...

0/0
21.9.2004 9:46

zelial

Re: To je ale debilní článek,
nechci vam kecat do kecani do autorovy prace, ale: o kryptologii nevim skoro nic. to prirovnani k desu jsem pochopil a libilo se mi. to, ze je tenhle dil uvodni a trochu roztahly mi vubec nevadi. imho to vypada na pekny serial. diky za nej.
0/0
21.9.2004 14:42

Pavel Vondruška

Re: To je ale debilní článek,

Puvodne jsem nechtel do diskuze vubec vstupovat. Nicmene k vasi rade. Tento serial neni venovan technologii sifrovani. Clanky, kde jsem probiral vyvoj sifrovych technik najdete zejmena v e-zinu Crypto-World napr. v roce 2000 (cislo 9-12). Dale najdete zajimavy dokument v podkladech k Úvodu do klasických a moderních metod šifrování - MFF UK. Pokud jde o DES a dalsi pojmy - nepodcenuji ctenare ja (naopak predpokladam, ze tyto pojmy znaji), ale VY :-).

Zajimate-li se o jednoduche sifrove systemy a clanek Vas zklamal - protoze se jimi nezabyva - nebo pokud si chcete  prakticky overit jejich odolnost, zvu Vas na tradicni soutez v jejich lusteni (dokonce o ceny :-). V doprovodnych doporucenych materialech k soutezi najdete me podrobne navody jak lustit jednoduchou sifru, transpozici, periodicke heslo apod. Ty jsem napsal jako pomucku pro soutez v roce 2000. V roce 2001 pak pribyly informace k systemum modernejsim - vcetne asymetricke sifry. Na soutez se dostanete z domovske stranky http://crypto-world.info/ . Jste srdecne zvan.

 

0/0
22.9.2004 14:50

crypto

dost dlouha doba na to,
aby se trochu pozapomelo, ze vysla cesky kniha kodu a sifer od Singha, takze novinari muzou zacit vesele opisovat...
0/0
20.9.2004 17:07

melkor

Huh?
Sifrovy TELEGRAM??? Za Ludvika XIII???
0/0
20.9.2004 12:23

Jerry (bez trojky)

Re: Huh?
Možné to je. Optické telegrafy (založené např. na systému semaforu) se používaly mnohem dříve než elektřina a morseovka.
0/0
21.9.2004 8:00

melkor

Re: Huh?
Tvrda data: 1684 - Robert Hook predstavil experimentalni prototyp optickeho telegrafu 1850 - Claude Chappe zahajuje komercni vyuzivani zdokonaleneho typu "... na jaře roku 1628 ..." byl podle clanku zachycen telegram ... JAK???
0/0
21.9.2004 12:01

Jerry

Re: Huh?
No, nějakou optickou signalizaci používali už Římané, nicméně když jsem trošku zagoogloval, dostal jsem se mj. na http://sifry.sourceforge.net/extra_history.html, kde se pro změnu píše, že u Realmonte "jednoho dne vojácí chytili obyvatele města se zašifrovanou zprávou". Takže v tomto případě je pravděpodobnější, že si Technet hraje na rádio Jerevan...;-)
0/0
22.9.2004 0:13

Vondruška

Re: Huh?

:-). Jasně, jde o překlep. Šlo o zašifrovanou zprávu.

 

0/0
22.9.2004 18:57

st

fotomontaz
to je tak trapnyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!§
0/0
20.9.2004 12:15

Bohusz

Článek hodný komerční televize ;-)
Neznalý historie šifrování jsem se celou dobu těšil na popis slibované šifry, abych se na konci osmého odstavce dozvěděl "až po přestávce". ;-) I když reaguji s úsměvem, tento styl se mi opravdu nelíbí.
0/0
20.9.2004 7:48

Karel

Re: Článek hodný komerční televize ;-)
Ano, souhlasím. Dokonce "reklamní pauza" je řádově několikrát delší :( Článek na opravdu zajímavé téma, ale z tohoto opravdu čiší komerce jak vyšitá - nebyl autor náhodou na stáži v nějaké americké televizi?
0/0
20.9.2004 8:24

Mapek

Re: Článek hodný komerční televize ;-)
Na Scienceworldu byla série podobných článků. Např. http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/3EA4023F4BA4408DC1256E970048FB36/
0/0
20.9.2004 9:12

Jan

Re: Článek hodný komerční televize ;-)

nebo možna autor umi německy a opsal to tady:

http://www-ivs.cs.uni-magdeburg.de/bs/lehre/wise0102/progb/index.shtml

 

0/0
21.9.2004 20:49

friedo

Re: Článek hodný komerční televize ;-)
Nie, tento clanok je len inak prerozpravana historicka skutocnost o Rossignolovi a jeho kryptoanalytickych schopnostiach v sluzbach Ludovita XIV. ale nie Richelieua. Prepacte pan Vondruska, ale pocas panovania tohto panovnika bol kardinalom Mazarin!  Vychadza to z roznych kniziek (napr. Singh, Kniha kodu a sifer alebo Kahn, The Codebreakers).
0/0
24.9.2004 10:52

Vondruška

Re: Článek hodný komerční televize ;-)

Lituji,  nemate pravdu. Rossignol byl nejdrive kratce ve sluzbach kardinala Richelieu, pak ve sluzbach Ludvika XIII. a na konec Ludvika XIV. Najdete to i v knize na kterou se odvolavate D.Kahn-The Codebreakers (kapitola 5). 

0/0
25.9.2004 9:38

friedo

Re: Článek hodný komerční televize ;-)
Sorry, ja som reagoval na informacie, ze za panovania Ludvika XIV bol kardinalom Mazarin a nie Richelieu! A dobre viem, ze kratko pracoval aj pre Richelieua. Takze mame pravdu  obidvaja. SORRY, ze to tak nezrozumitelne vyznelo. Este raz sa ospravedlnujem.:-(
0/0
27.9.2004 10:16

Vondruška

Re: Článek hodný komerční televize ;-)
V článku ovšem nikde netvrdím, že za panování Ludvíka IV. byl  kardinála Richelieu.
0/0
28.9.2004 19:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.