Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ropné alternativy hledá už i George Bush

Americký prezident George W. Bush chce skoncovat se závislostí své země na blízkovýchodní ropě. Řešením mají podle něj být nové, alternativní zdroje energie. Ale kolik jich má Amerika po ruce?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

joe

ekonomika
stale je to otazka ekonomiky. ropa je artikel, s ktorym sa najviac obchoduje na svete, najvynosnejsi artikel. ak sa najde nejaka alternativa, tak len taka, aby spolocnosti a staty mohli opat ryzovat. naco im bude nieco, z coho sa neplatia dane a co sa da ziskat za par korun? auta na vodik su sice fajn, ale neverim, ze sa niekedy budu vyrabat v masovom meritku.
0/0
3.2.2006 15:53

Franta Zvedavej

na kolik vyjde litr ethanolu?
Nekde jsem slysel, ze vyrobni cena litru ethanolu pred zdanenim je v radove desitkach haleru.  Cte toto nejaky fundovany zamestanec destilerky? Moc by mne zajimal odborny nazor. Je tak energeticky narocne vydestilovat ho z kvasu, nebo je to tak energeticky narocne vykopat brambory z hliny a nechat je prekvasit? :-) Nebo se tu mluvi o synteticke vyrobe lihu?
0/0
2.2.2006 15:23

Nenik

Re: na kolik vyjde litr ethanolu?
Kdepak, nejlevnejsi etanol se vyrabi z cukrove trtiny a brazilci ho dokazi se ziskem prodat za cca 30 centu za litr, coz je zhruba jako u nas benzin pred zdanenim. Vetsina aut u nas je schopna bez upravy na smes az 20% ethanolu, po uprave i vyrazne vice. Etanolem obohacena paliva maji teoretickou vyhodu, ze se z te etanolove casti neplati spotrebni dan a tak muze byt vyrazneji obohacene palivo o dost levnejsi (a take mene citlivy na ceny ropy). Po neprilis narocne uprave je mozne bezne spalovaci motory provozovat i na >75% ethanolu, ale takove palivo u nas zatim neni na trhu. Asi u dvou benzinek se vsak da koupit alespon "OXALYN VALS", sice jen 5% ethanolu, ale je to prvni vlastovka. Nadpis clanku je trochu bulvarni. Ne ze bych mel nejak GWB rad, ale k hledani "enegeticke alternativy" vyzyval prinejmensim uz vloni. Co se tyce vedcu z Berkeley, pokud do energeticke bilance zapocitali i slunecni energii ze ktere lihovarne plodiny rostly, je ta bilance lepsi nez jsem cekal. Pokud
0/0
2.2.2006 23:28

petr

Re: Re: na kolik vyjde litr ethanolu?
U nás sice ethanolové palivo s obsahem nad 75% není, ale ve Švédsku je již běžně k dostání a osobní auta tam na to již jezdí, konkrétně jde o palivo E85 (85% ethanol, 15% natural95). V přepočtu tam litr E85 stojí 24,- Kč. Vyrábí ho z lesního odpadu. Auta na E85 vyrábí v Evropě zatím jen Saab (model 9-5) a Ford (model Focus). Jedinou úpravou je lepší materiál na vnitřní části motoru (ethanol má korozivní účinky), pak se dává do nádrže čidlo, které detekuje poměr ethanolu a benzínu, což je důležité pro řídící jednotku, která podle toho nastavý celý režim auta (tedy je potřeba nahrát nový SW do řídící jednotky). A to je vše. Jinak v současnosti je všechen benzín v ČR obohacen 1 - 2 % ethanolu a od roku 2007 to bude povinně 5 % (direktiva EU).
0/0
3.2.2006 7:38

Kocuro Pablo

Alternativní
A vzpomněl jsem si ještě na něco. Před 2.sv. válkou se tímhle už v USA taky zabývali, měli vyvinuté poalivo získané z konopí. Ford údajně měl připravené motory, které by mohl dodávat do aut. Ale tlak ropných splečností byl pochopitelně větší. A pak se poukazovalo na to, že THC je droga a to rozhodlo.
0/0
2.2.2006 13:14

F_Novak

Moznosti?
Konečně už i GWB pochopil od svých poradců, že ropa a zemní plyn nejsou na věky a že hlavní ložiska válčením nezíská?
Ale jaké jsou ve skutečnosti možnosti? - ta donedávna zatracovaná jaderná energie - umožnila by převést na el. energii provozy spalující ropné produkty (včetně takových míst jako vytápění, městské hromadné přepravy, dálkové železniční přepravy) - bohužel to stojí a padá s přístupem energetických molochů, aby se nesnažili vydřít nepřiměřený zisk (neb bezy nepůjde civilizaci o generování zisku, ale o přežití = dodávka požadovaného množství energie) a totéž u železnic - kvalitní a přesná přeprava opět bez snahy co nejvíce vyddřít peněz pro management... - energeticky úsporné technologie - bohužel kde vzít na ty investice na přebourání (už jen komplet obměna všech počítačů na chipy s nízkou spotřebou by dost zamávala statistikou úspor proudu)...
0/0
2.2.2006 12:09

Kocuro Pablo

Re: Moznosti?
To máš určitš pravdu. Dokonce jsem četl jakousi studii o tom, že PC jsou nejhorší žrouti el.energie a bude opravdu s tím potřeba něco udělat. Jinak jako nevštší žrout el. energie jsou údajně RAM paměti. Ale myslím, že ten článek pocházel z doby před P4-Prescot, Protože ten opravdu topí jak ďábel.
0/0
2.2.2006 13:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.