Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fotoreportáž: České letadlo, na kterém trénují i američtí vojenští piloti

Stoupáte do vzduchu na laně, které se navíjí na buben rychlostí kolem sta kilometrů za hodinu. Zažíváte nádherný adrenalin, váš Blaník stoupá pod úhlem 30 až 40 stupňů a to za absolutního ticha. Přitom stále moderně vypadající větroň slaví neuvěřitelné 50 narozeniny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

nikitka

fff

;-D;-DHeler neznáte dárek k 50 tým narozeninám ,???  :-):-)

0/0
21.4.2007 14:54

Martin

Blanik...

...je to naprosto uzasnej stroj, na kterem jsem mel moznost zacit... ted sice uz litam i "s vrtulkou" ale kdyz je sance tak si rad sletim i s timhle erem....

0/0
1.4.2007 19:49

quartz

cena?

vzhledem k tomu, ze se to tady nejspis jenom hemzi lidma, kteri uz letali, polozim naprosto vecnou a zacatecnickou otazku.

Kde a za kolik se necha proletet ve vetroni - myslim prave s pilotem, jen za ten pozitek. Pohled z dopravniho letadla uz znam, a hukot motoru pri dvanactihodinovem letu taky. tak chci neco jineho.

PS: o letani vazne nic (prakticky nic) nevim, tak se ukazte :)

0/0
31.3.2007 18:19

Aleš Böhm

Re: cena?

tak já přesně nevím jak je to teď, ale před nějakými 5 lety to bylo cca. 300 Kč na hodinu, naviják stál asi 70 Kč.

Něco jiného je, pokud člověk potřebuje vlečnou (pro nácvik akrobacie nebo pro nácvik právě té vlečné), tam je hodina asi 3500,-?

Opravte mě jak je to aktuálně?

0/0
31.3.2007 22:46

aqw

Re: cena?

www.aewroweb.cz

0/0
2.4.2007 12:39

Tom

Re: cena?

Na Rané u Loun (www.lkra.cz) Vás rádi svezeme. Asi hodinový let Vás vyjde včetně vleku do 1000,- Kč. Když se podaří chytit se v termice z navijáku, je cena poloviční, záleží na podmínkách.

0/0
12.4.2007 10:03

Petr

všem kritikům

Nechápu, proč, když konečně vycházejí články taky o něčem jiném, než s kým š.... fotbalisti, tak většina z vás kritizuje. Je to dobrý článek, minimálně v tom, že přibližuje tenhle skvělý sport dalším lidem.

Takže díky za něj, redaktoři!R^

Jsem od létání, vím, že některé věci jsou sporné, ale v zásadě ten článek to pro veřejnost nijak neničí a to hlavní naprosto dobře popisuje. Někteří diskutující si bohužel neuvědomují, že je létání oblast sama pro sebe, a že je velmi těžké o tom něco napsat tak, aby v tom nebyla jediná formální chybka....:-/

0/0
29.3.2007 10:26

albert Orlita

nepište nesmysly

zabývám se historií Blaníka přes dvcet let - Blaník není první laminární větroň na světě, navíc jeho profil ani není plně laminární. Není prvním laminárním větroněm dokonce ani u nás - první byly XLF-207 Laminár a LG-225 Medák

0/0
31.12.2006 0:54

albert Orlita

nepište nesmysly

Proboha, Blaník nebyl první větroň s laminárním profilem na světě a navíc jeho profil není plně laminární. Už jsem to viděl napsané i někde jinde, autoři to bohužel opisují jeden od druhého.

0/0
31.12.2006 0:51

kateřina

letadlo, které mám ráda

Pro mne Blaník jako školní kluzák nebude pro své vlastnosti nikdy out. Že po padesáti letech technicky zastarává? Má právo. Ostatně, pro špičkové výkony jsou tu dnes jiné brusy.

Jsem ráda za tenhle článek, protože podobných "dárků" a pozornosti k padesátinám by se mu mohlo dostat přeci jen více. 

Závěrem trocha počtů pro Johnyho: Když v přímém letu o délce 13 km sklesá Blaník kolem 500 m, má klouzavost u 1:26, nemýlím-li se. (rok výroby 1963, navijákový i aerovlekový provoz)

p.s.: Nejlépe je dát na radu Switche.

0/0
1.12.2006 15:39

překonání gravitace ?

...co furt všichni máte ?!
...jste typičtí Čecháčci (Moraváky v to počítám také) chytáte se za slovíčka, kritizujete, děláte ramena na někoho kdo si dal práci se článkem o světovém českém výrobku, který je v samotném Česku vpodstatě zapomenut, zavrhnut a odsouzen k postupnému odchodu ze scény....
autor když psal o překonání přitažlivosti, vysvětloval aerodinamické záhady široké veřejnosti, která, budete se páni letci divit, má stále pramálo reálnou představu o tom, jak je to možné, že se letadla nebo vrtulníky padáky či balony vznášejí povětřím, když oni kdyby udělai krok ze Žďákovského mostu, rozplácnou se o vodu, jak si to také mnozí vyzkoušeli při bungee-jumpingu....
Nedokážete se nadnést a pochopit smysl článku a záměr autora, a postavit se za jednu z nejlepších věcí co naše letectví splodilo, zatímco ve fabrice v Kunovicích se zločinně demontují linky, přípravky a formy pro výrobu....   Pro mě je Blaník
0/0
1.6.2006 20:30

Jerry

Re: ...co furt všichni máte ?!

Neříkám, že jsem nadšen z ukončení výroby Blaníka - ale typy vznikají a zanikají... Nic netrvá věčně.

0/0
1.2.2007 4:17

Johny

no, nevím...
Že je Blanik "zasloužilé letadlo" je jasné, ale ...na dnešní poměry je už "out"...není pravda, že nároky na opravy jsou malé, snad jen v Austrálii, kde se nelétá naviják mohli aplikovat "bezgenerálkový" provoz. Když se podíváte na Blaníka, který intenzivně létal naviják, tak je to "chudák", nejty "píšou" a ty generálky to potřebuje. A těch "28 klouzavosti" to mohl mít tak prototyp nebou úplně nový Blaník, reálně to je tak 22 více ne...
Znovu opakuji, jinak je to zasloužilé letadlo, které svoji úlohu sehrálo....
Ještě bych rád věděl, proč si to ti Amíci vlastně koupili ....
ahoj
0/0
27.5.2006 9:55

Switch

pěkný článek i letadlo
Článek se mi celkově líbí a je vidět, že autor ví, o čem píše. I když "obletěl letiště 3 a 4" je nějaký terminus technikus nebo co... :o)) Jo a kdo se trochu zajímáte o letectví (a nejen vy) a neletěli jste ještě v Blaníku, tak se styďte a běžte to o nejbližším hezkém víkendu napravit na nějaké aeroklubové letiště, kde vás určitě rádi přivítaj :o))
0/0
22.5.2006 21:18

Pucmeloud

nostalgie
a vzpominky na dobu kdy jsem si delal na vetrone "papiry". Tak hodny letadlo se jen tak nevidi.
0/0
22.5.2006 19:52

Bonelord

To se mi nezda!
"Větroň překonává zemskou přitažlivost aerodynamickým vztlakem, který vzniká na nosných plochách pevně spojených s konstrukcí letadla. Dopředný klouzavý pohyb je způsoben složkou vlastní tíhy letadla a je podmínkou vzniku aerodynamického vztlaku." Vetron urcite aerodynamickym vztlakem neprekona bez dalsiho zemskou pritazlivost. Gravitaci prekona jedine pusobenim vnejsi tazne sily (vlecna, navijak) nebo vertikalnim pohybem vzduchu v atmosfere (stoupak).
0/0
22.5.2006 13:34

Marek Staněk

Re: To se mi nezda!
Formulace "větroň překonává přitažlivost" je fakt geniální :-) a vzato do důsledků z toho vykukuje perpetuum mobile :-) A chudáčci logika, fyzika a češťyň v hromadném hrobě rotují za doporovodu relativistických světelných efektů.
0/0
22.5.2006 13:42

Karel

Re: Re: To se mi nezda!
perpetuum mobile to rozhodně není, v energetické bilanci je potřeba započítat i tu atmosféru, jinak by byl perpetuum mobile i větrný mlýn :)
0/0
22.5.2006 15:39

ZW

Re: To se mi nezda!
Budeš se divit, ale z pohledu fyzikálního je to správně. Neboť větroň ve vzduchu opravdu nespadne (tj. překonává zemskou přitažlivost), působí-li na jeho křídla vztlaková síla. Ta působí v případě, že se větroň pohybuje. A pohybuje se buď působení tažné síly, anebo díky onomu dopřednému klouzavému pohybu. Není-li pohyb dopředu, není ani vztlak. Není-li vztlak, větroň gravitaci nepřekoná. Nedělejte zbytečně z autora blbce. Nikde netvrdil, že pouhá existence nosných ploch (což mu podsouváte) stačí k tomu, aby se větroň vznesl.
0/0
22.5.2006 19:14

bambus

Re: Re: To se mi nezda!
Taktak.. muzu potvrdit...  zrovinka na nej delam "papiry"...
0/0
23.5.2006 11:20

Aleš Böhm

Re: To se mi nezda!

Nevím co tu řešíte, zní to přesně a správně. Pro zjednodušení:

1) Gravitaci překonává díky vztlaku.

2) Vztlak vzniká dopředným pohybem

3) Dopředný pohyb vzniká:

3a) klouzavým klesáním (vůči hmotě okolního vzduchu) způsobeným vlastní tíhou větroně (pokud je v místě termika větší než je klesání, větroň fakticky oproti zemi stoupá)3b) působením vnější tažné síly - naviják, vlečná

0/0
31.3.2007 22:39

saldo

14ti denní
lhůta čekání na Blaník!!! No to je opravdu hrůůůza! Jak to mohli zákazníci vydržet?
0/0
22.5.2006 11:37

Wikan

Re: 14ti denní
Zase jeden co cte jen kazdy druhy slovo.
0/0
22.5.2006 16:25

Tinek

Rarita
V tom jsem také cvičně létal na OK-6808. L-13 Blaník je prostě rarita :)))
0/0
22.5.2006 10:26

bradley

Re: Rarita
OK 6808 - AK Točná, 80' - 90' léta ? Je to ten památný stroj, ve kterém se po heslu "6808, na základní výšku" orosily tváře každnému pilotu deset sekund po vypnutí ve vejšce nad 800? Ach, ta ubíjející pravidelnost vrtání z nebes někam do 300 a pak s tím seknout vedle nasranýho Biče Božího..hehe :)))))
0/0
22.5.2006 22:36

brsoň

cože?
američtí piloti? že by cvičný cíl?
0/0
22.5.2006 9:02

AVIATIK

všechno možné
Ač se pan redaktor snaží, jak může, ve větroni ani jiném letadle neletěl ani na PC simulátoru. Za letu nikdy není ve větroni ticho, natož na vleku či navijáku..
0/0
22.5.2006 8:24

Jirka

Re: všechno možné
Tak ja ve vetroni letal a je jasne, ze ve vleku je tam randal. Stejne tak, kdyz se jde rychle dolu, v rychlosti nad 160 km/h to je uz slusny binec. Ale jak na navijaku (samozrejme po vzletu ze zeme), tak behem normalniho letu je to letadlo uplne tiche, clovek slysi jen jemny svist vetru.
0/0
22.5.2006 9:06

d.aemon

Re: Re: všechno možné
Je mi líto, že Vás musím zklamat, ale úvod článku obsahuje dva naprosté nesmysly. Ten první je rychlost navíjejícího se lana. Ta při stoupání rozhodně nedosahuje stokilometrové rychlosti. Té dosahuje pouze větroň a vzhledem k úhlu stoupání je jasné, že údaj o rychlosti lana je nesmysl. Přesnou hodnotu neznám, ale tipuji něco kolem 50 km/h.
Druhý absolutní nesmysl je, že je při startu navijákem ticho. Než jsem začal létat, myslel jsem si, že je ve větroni opravdu ticho a byl jsem velmi překvapen aerodynamickým hlukem. Ale pánbůh zaplať za něj, bez něj by musel pilot neustále hlídat rychloměr. Při navijákovém startu je aerodynamický hluk při dané rychlosti ještě vyšší vzhledem k vysokému úhlu náběhu.
Jinak je článek docela pěkný, jsem rád, že se na Blaníka neustále myslí. Zaslouží si to.
0/0
22.5.2006 10:45

regazzi

Re: Re: Re: všechno možné
Chlape, trochu velkorysosti by neškodilo, to s tim lanem si jen hrajes se slovíčky, já to pochopil naprosto jasně, zmínka o tichém létání je vpodstatě taková pilotní latina, v porovnání s rekreačním motorovým létáním to prostě JE o tichu. Blaník je skvělé éro, předběhl dobu na míle daleko......
0/0
22.5.2006 11:54

d.aemon

Re: Re: Re: Re: všechno možné
Jasně, velkorysost chápu, ale výraz "absolutní ticho" má k latině daleko a nabízí jediný možný výklad  Ale už mlčím...
0/0
22.5.2006 14:25

venomacek lklt

Re: Re: Re: všechno možné
dejme tomu, že stoupám pod 30 stupni rychlostí 120 km/hod. po dosazení kozinovy věty zjistím, že lano se navíjí rychlostí 60 km/hod. autor přisuzuje H4 schopnosti skoro magické :-) Jenom drobnost k článku - laikovi údaj obletění letiště 3 a 4 nic moc neřekne. Jedná se o letové hladiny - 3000 a 4000 feetů nm.
0/0
22.5.2006 19:35

Aleš Böhm

Re: Re: Re: Re: všechno možné

no tak pane kolego, buďto letové hladiny (nad 5000 stop a uváděné ve stovkách stop na 1013,25 hPa), nebo altitude. 3000 a 4000 stop je altitude, nastaveno na QNH.;-)

0/0
31.3.2007 22:32

regazzi

Re: všechno možné
No, ono je spíš vidět, že jsi ve větroni nikdy neletěl ty. Dle mého názoru je tohle jeden z těch povedených článků na idnes a autor zjevně ví, o čem píše.To nebývá na idnes pravidlem, jak všichni víme......
0/0
22.5.2006 9:38

bambus

Re: Re: všechno možné
Clanek je fajn, ale to ticho tam fakt neni...  i kdyz uznavam, ze ve srovnani s motorakem to ticho je...
0/0
23.5.2006 11:24

aviatik II

Re: všechno možné
Co tak řev motoru...
0/0
22.5.2006 10:02

Rosťa

Re: všechno možné
Ticho je míněno z pohledu pozorovatele na zemi -:)
0/0
22.5.2006 10:05

rychloslimejs

pane redaktore,
v tomto případě by mělo jít o velmi odborný článek. Dočetl jsem k vaší větě, jakým způsobem funguje větroň. Jenže popis fungování, který dáváte, není popisem větroně, ale v podstatě jakéhokoli letadla těžšího než vzduch. U větroně je důležitá termika a tu v tom fungování úplně opomíjete a zmiňujete ji až u dálkových přeletů. Ale termika není jen o dálkových přeletech. 
0/0
22.5.2006 7:59

Karlos

Re: pane redaktore,
Nebuď trouba, princip letu je jedna věc, termika je způsob nabrání výšky u tohoto druhu letadel.....
Jen pro doplnění info, poslední Blaníci L13a ("a" znamená zesílená konstrukce pro akrobacii) vyrobené kolem roku 1995 létají v Krkonošském aeroklubu Vrchlabí (OK-6838, OK-6839),Sériová produkce sice asi skončila v 1978 - nevím, ale ještě pár se jich zřejmě poskládalo.
Děkuji za článek a zdravím všehny fandy těchto strojů.
 
0/0
22.5.2006 8:16

PjP

Re: Re: pane redaktore,
Nekdy v devadesatych letech, spis v druhe polovine, byla vyrobena tzv. zlata serie o poctu sesti stroju, pokud si to pamatuji aspon trochu dobre, slo o 85 ci 86 serii L 13/23. V CR letaji pouze oni dva v AK Vrchlabi, zbytek byl exportovan. Jinak tesne pred krachem puvodniho vyrobce (LET, a.s.) byla vyvynuta spec. verze akrobaticka L 13AC, kde bylo zkraceno rozpeti. Dneska snad leta akorat jeden kus nekde na jihu cech, bohuzel pro nedokonceny schvalovaci proces, dnes uz pouze v kategorii "normal".
0/0
22.5.2006 9:06

Jildax

Re: Re: Re: pane redaktore,
jojo na jihu letala L-13AC OK-9722, konkretne ve Strunkovicich, ale jednou prisel poryv vetru a uz neleta... :(
0/0
22.5.2006 9:42

ACcko zije a létá

Re: Re: Re: pane redaktore,
Zdravim nadsence Blaniku. U nas v Aeroklubu Medlánky máme zaparkované ACečko. Létá i krásně akrobacii se zkrácenými křídly. www.akmedlanky.cz Podívejte se na stránku našeho nadšeného kamaráda Bumpera, který nám vizualizoval letiště do FS. Rád vám pošle podrobnou fotodokumentaci ACčka.
0/0
22.5.2006 9:47

Delirium Tremens

Re: Re: Re: Re: pane redaktore,
Jó Medlánky. Na fotografii rozenávám VŠ koleje K1 až K4. Často jsme chodili přes kopec do Medlánek na pivo, ale na cestě zpět už většinou bývala tma ...
0/0
22.5.2006 17:05

Martin

Re: Re: Re: pane redaktore,
Experimental
0/0
23.5.2006 9:47

Jerry

Re: Re: Re: pane redaktore,

... a co třeba L-13 AC OK-8812

0/0
1.2.2007 4:14

TF

Re: Re: pane redaktore,
a také zde vlastnili  L13 OK-1824, OK-3821 a OK-6817
Čau Karlosi H
0/0
22.5.2006 9:10

Karlos

Re: Re: Re: pane redaktore,
někdo z AKVR?
0/0
22.5.2006 17:01

honza

Re: Re: pane redaktore,
mi máme na LKJI 6840 z roku 1996 nebo tak nějak.
0/0
22.5.2006 22:35

honza

Re: Re: Re: pane redaktore,
a ten je taky ze zlatý edice L-13A
0/0
22.5.2006 22:38

Jerry

Re: Re: pane redaktore,

L-13 A létá po republice podstatně více. Jen u nás v Kunovicích máme další dva. OK-8704 a OK-0911.

0/0
1.2.2007 4:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.