Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Gumové silnice: vlaky i auta po stejné dráze

Přetvořit nepoužívané či nepříliš vytížené lokální železniční tratě na silnice pro osobní vozy se zdá býti zajímavou možností, jak ulehčit přetíženým úsekům silnic a zkrátit dopravní vzdálenosti. Díky vynálezu jedné anglické firmy by takovéto silnice mohly být velmi tiché, levné, ekologicky šetrné a jejich stavba rychlá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Gridi

a co smyky

uz jste jeli po zamrzle koleji? Zkuste si to v Praze:-) v zime, po namraze. +za mokra, guma jede po gume... to by chtelo pisek po stranach, aby bylo pak kam zapichnout auto :-) ale jinak dobry napad.

0/0
28.5.2008 15:15

maros

gumena cesta

ja len nechapem naco tie kolaje, nech spravia len gumovu cestu, ked je to lacnejsie a ekologickejsie.

0/0
24.1.2007 10:28

Kamil

počet km

No nerad bych byl urejpanej, ale pokud taková Anglie ročně "vyprodukuje" 50mil jetých pneumatik a na jednu míli je potřeba 354tis, vychází mi, že ročně by se postavilo cca 141 mil cest, což se mi nezdá moc velké číslo ....

0/0
1.12.2006 14:14

wostrey

koukam, ze vetsina lidi tu neumi cist

skoro v kazdem prispevku srazka vlakXauto pritom v clanku je jasne napasno, ze toto reseni je pro !*_NEVYUZIVANE_*! ci !*_MALO VYUZIVANE_*! trate, tudiz srazka z vlakem nehrozi... >-

0/0
27.9.2006 18:47

Gumař

Dlouhé míle gumových cest
Takže jednoduchým počtem vychází - že v Anglii by mohli takovýchto cest postavit ročně celých 140 mil !!!
0/0
15.8.2006 17:56

baryj

Ještě jeden nápad
Ideální řešení pro vlečky - tedy jednokolejné žel.tratě, vyhrazené pro přepravu soukromou (návoz do a vývoz z fabriky). Po této úpravě máme jedinou přepravní cestu, kterou lze využívat jak pro TIRáky, tak pro přepravu vagony. Úspora místa i peněz. Ovšem pro případ (provozní) havárie v objektu .... hmmmm - no na zvážení by to bylo ! Mimochodem, o kolik je tato hmota (recyklovaná guma) třeba v podobě silničního panelu levnější/dražší než betoňák ?
0/0
9.6.2006 9:51

baryj

Shrnutí poznatků
Jedná se o řešení (dle článku) pro NEVYUŽÍVANÉ žel.tratě, kterých zatím u nás tolik není - druhá podmínka je - aby vedly ve směru, který potřebujeme - což asi taky moc splněno nebude. Jeden jízdní pruh je taky dost problém - ovšem znám horské silničky (a lesní cesty), kde při (výlučně) místním provozu (a nízkých rychlostech a výhybnách) to zas problém není. Jenže to je spíše pro traktory ..... Noa ? Taky dobré .... IMHO vidím značné využití zejména ve větších aglomeracích - tramvajové trati. Náhrada za betonové středové panely, nutno ještě vyřešit přechodový díl k asfaltové vozovce - a je po problému. Ovšem místo hliníkových vyrovnávacích lišt (rychlá montáž x snadné zcizení) bych to raději řešil výplní z vibrovaného štěrkopísku (námět pro ekology - a co recykláty ?). Ideální pro příměstskou dopravu (t.zv. tramvajovlaky). Kdo z nás v centrech měst občas nepředjede "po kolejích ? Třeba v Brně to je (nebo bylo?) běžné. Přilnavost (koeficient prokluzu) na styku guma-guma recyklovaná bude
0/0
9.6.2006 9:37

baryj

Shrnutí poznatků - díl II
nepochybně lepší, než guma - žulové kostky. Co se bezpečnosti provozu týče - není to v omezování rychlosti, je to v lidech ! No a jako dočasné řešení - jak v diskuzi zaznělo - fajn, ale kdo mi (dopředu) vybuduje tu žel.trať ? Jinak ANO - záleží však na ceně (a termínu) vybudování podkladních vrstev !
0/0
9.6.2006 9:42

Peta

Blbost
uz vidim, jak jedou dve auta, naborej se a pak je smete vlak a 8 mrtvejch..no nevim nevim, pani inzenyri to asi nedomysleli..
0/0
9.6.2006 0:17

Tom

Kravina
Silnice soucasne s provozem vlaku? To by na kazdem useku museli mit cetu, ktera kdyz pojede jednou za tyden vlak, tak usek uzavre a cely zkontroluje. Kravina. A schvalne, kdyz jsou nasi "sberaci" druhotnych surovin schopni za noc nepozorovane ukrast hezky kus ocelovych kolejnic, k jakym vykonum by se asi vybicovali s takovym mnozstvim hliniku? ;-)
0/0
8.6.2006 17:19

Moula

Jooo
Zajímavá novinka , tak za 50 let by to mohlo dojít až k nám          
0/0
8.6.2006 13:25

Banjo

Re: Jooo
Navíc to má tu výhodu, že v té době už to bude 100% odzkoušená technologie :-) Jen škoda, že se toho už nedožiju...
0/0
7.7.2006 12:47

809.KocuR

Brzdna draha
Dovedete si nekdo predstavit, ze byste jeli v aute a za sebou meli 80-90t tezkou lokomotivu s priprezi, ktera na zastaveni potrebuje ne desitky, ale stokvy metru? V pripade, ze by doslo k jakemukoliv prudkemu zpomaleni provozu uz pri rychlosti nad 20-30km/h ten vlak smete ze "silnice" vsechno pred nim, aniz by to vyrazne zkratilo brzdnou drahu.
Podle me nepouzitelne pro soucasny provoz silnicnich i kolejovych vozidel.
I ta salina ma "vyhrazeny jizdni pruh" na kterem silnicni vozidlo temer nema co delat. To zarizeni na saline, tzv. "magnety", ktere umoznuje prudke brzdeni je dvousecna zbran. Pri jeho pouziti je riziko zraneni cestujicich.
0/0
8.6.2006 10:36

Výzkum

Re: Brzdna draha
A navíc to prej může dost silně poškodit koleje.
0/0
11.6.2006 10:38

wostrey

Re: Brzdna draha

koukam, dalsi clovek, co neumi cist...je to pro *_NEPOUZIVANE TRATE_*>-

0/0
27.9.2006 18:41

czechian

To je mi tedy novinka!
Na několika místech v Praze (a možná i jinde) už guma mezi kolejemi je. Třeba u Sazka Areny (to zelené, přes co tramvaj zrovna přejíždí): http://prazsketramvaje.cz/obrazky/vozyosobni/7176-01.jpg
0/0
7.6.2006 19:06

drago

blbost
po meste se tramvajova kolej da zvladnout ale tohle je jina, auto s pravou nebo levou stran kol na koleji se chova velmi nebezpecne, hlavne pri brzdeni, je to kvuli jinemu treni mezi koly a vozovkou a koly a kolejnici z ocele v pripade pryzove vozovky se rozdil jeste umocni a nebude nouze o karamboly
0/0
7.6.2006 14:04

Stíhací vzducholoď Karel

při kvalitně našich tratí
by jim to tam stejně nešlo ani položit :-)))
0/0
6.6.2006 21:02

a

Jo
V Rusku zase budou recyklovat pouzity prezervativy na specialni vlakovou drahu - jmenuje se to  MazLev
0/0
6.6.2006 20:48

Martin

Totální nesmysl
Zeptejte se libovolného strojvedoucího, zda si vezme na odpovědnost životy několika desítek nebo stovek lidí bude-li vědět, že na trati před ním se vyskytují nijak nezabezpečené automobily - požene Vás svinským krokem. Vlaky na tohle nejsou a v brzké době nebudou zařízené, tramvaje možná ano.
Dále je to nesmysl z toho důvodu, že kolejová vozidla vlak nebo tramvaj spousta lidí používá hlavně proto, že nestojí v automobilové zácpě. Bude-li tramvaj nebo dokonce vlak stát v jedné frontě s auty, cestující je pochopitelně přestanou využívat.
0/0
6.6.2006 19:48

Poborskiii

Re: Totální nesmysl
Dalo by se to použít např. v členitém terénu, kde se nedá dostat po silnici nebo to silnice objíždí 20 km, když železnici stačí třeba 400 m. Bylo by to jako taková peáž, společný úsek silnice a železnice, na začátku úseku by byly semafory a v případě jízdy vlaku (nejspíš sníženou rychlostí) by auta musela počkat, stejně jako na přejezdu. Něco podobného existuje v Bechyni na mostě přes Vltavu. Dále by se to dalo použít pro náhradní cesty, např. při stavbách v obtížně dostupných místech. Samozřejmě se jedná stále o místní tratě. Jiné využití si u nás neumím představit.
0/0
7.6.2006 20:12

Mila

Re: Re: Totální nesmysl
Souhlas, az na to, ze je to most pres Luznici ;)
0/0
7.6.2006 23:00

bug...

141 mil za rok...
Zdravim, Podelil nekdo tech 50M tema 354K pnematik  na jednu mili? Ve vysledku to je jenom 141 mil za rok... holt na postaveni vice silnic nebudou uz pneuosky...
0/0
6.6.2006 15:30

Pavel

WC
No myslím že u železničních tratí by u nás vznikl ještě jeden problém a to jsou "super" WC v našich vlakových soupravách - vše jde na koleje a tomto případě na gumovou cestu
0/0
6.6.2006 12:46

Riccardo

Re: WC
che ché to je dobrá připomínka. Myslím že v Anglii už mají chemické WC,a le u nás je tohle nepoužitelné.
0/0
7.6.2006 9:59

Poborskiii

Re: Re: WC
V Anglii většina lokálních a příměstských vlaků žádný záchod nemá. Pioněr vyděržaj! Záchody jsou kontinentální vymoženost nebo spíš pak kolejí zasranost.
0/0
7.6.2006 19:47

deMARK

schneck
0/0
6.6.2006 11:37

ada

výborně
A co takhle položit koleje na stávající dálnice a rychlostní silnice? Určitě by to prospělo rozvoji ekologické dopravy
0/0
6.6.2006 11:13

mpixel

Re: výborně
jojo při vstupu zelených do naší politiky je třeba počítat spíše s opačným přístupem.
0/0
6.6.2006 15:27

mpixel

Re: Re: výborně
tj. koleje k silnicím nebo doknce místo silnic.
0/0
6.6.2006 15:27

Matematik

Re: výborně
To by šlo, po přeplněné D1 by z Prahy do Brna mohli ještě jezdit vlaky a konkurovat cenou i rychlostí autobusům. Kde by ovšem měli zastávky, na odpočívadlech to asi nemá cenu?.-)
0/0
6.6.2006 16:43

Didi

Re: Re: výborně
Problém jsou naprosto rozdílné směrové a hlavně sklonové parametry silniční a železniční dopravy. Tudíž těch úseků, kde by koleje mohly jít v trase dalnice je minimum.
0/0
7.6.2006 22:32

Honyschek

hmm
a nehori ta guma? Napriklad v pripade nejake nehody? Aby jim pak cela ta "silnice" neshorela...
0/0
6.6.2006 11:03

thegrid

Re: hmm
to není blbá myšlenka
0/0
6.6.2006 18:32

uRu

Hlinik
Nevim proc, ale ten hlinik se mi tam jaksi nezda... ehm. Lepsi by to bylo z jineho materialu, ktery neberou ve sbernych surovinach.
0/0
6.6.2006 11:00

goro

Re: Hlinik
chybička se vloudí, s Cikánama tahle studie rozhodně nepočítala
0/0
6.6.2006 23:17

von Kleist

Mimochodem
ma to potiz v tom, ze to jde vybudovat leda tak na naspu pro dvojkolejnou trat - a tech je pramalo nevyuzivanych - a i ten bude uzky. Nez ho dodelavat, je lepsi postavit normalni silnici nez tenhle hybrid, nehlede na to, ze i do normalni sinlice se daji rozemilat stare pneu.
0/0
6.6.2006 10:46

von Kleist

Uzasne
bude to prima hlavne za mokra. Autori asi nikdy nezkouseli jet po tramvajovych kolejich (staci i zasucha), kolize s vlakem budou stat za to, jizda za nim take.... Tohle je reseni maximalne pro nejakou prelozku, a to jeste kdovi jestli.
 
0/0
6.6.2006 10:38

CeSest

ukázněnost
pokud by se dalo počítat s ukázněností řidičů motorových vozidel tak nevidim v ježdění po kolejích problém. a poruchy? co třeba odstavný pruh z nějakého štěrku apod?
0/0
6.6.2006 10:11

newwes

V Anglii
to možná půjde, neboť tam šla železnice po experimentech do kytek. U nás asi až za pár let, až se ještě rozkrade co zbylo. Anebo převedeme všechnu dopravu na silnici, aby bylo volno na další ( gumovou) silnici.
0/0
6.6.2006 10:04

von Kleist

Re: V Anglii
spis az se zprivatizuje... jako v A
0/0
6.6.2006 10:39

kenx

Za zlomek ceny asfaltové silnice?
Opravdu? Mám pocit že ten výpočet by se dal klidně vyložit obráceně. Pokud se položí panely na bývalou železnici, pokládají se již na perfektně zpevněný povrch, zatímco u silnice byla stavba zpevněného povrchu zjevně započítána do nákladů. Chybí mi zmínka o údržbě, kvalitní asfaltová silnice drží pak i destíky let (nemluvě o betonové), u těchto panelů vidím velké riziko že se uvolní. Trať je úzká, případné porouchané auto nebo nehodu není kudy objet, každá oprava tratě bude znamenat její uzavření. Srandovní je představa vlaku jak stojí v koloně mezi automobily, nemluvě o brzdné dráze vlaku pokud by se před ním stala nehoda. Zůstává mi tady hodně otazníků.
0/0
6.6.2006 8:46

jozicka

Re: Za zlomek ceny asfaltové silnice?
Kdysi jsem ve 100+1 cetla, jak ve Francii nepouzivane zeleznicni trate premenuji na cyklostesky. To se mi zda jako lepsi napad..
0/0
6.6.2006 9:54

Vodnik3

Re: Re: Za zlomek ceny asfaltové silnice?
Že by stesk cyklisty nad počtem a kvalitou cyklostezek?
0/0
6.6.2006 10:29

jsiii

Re: Za zlomek ceny asfaltové silnice?
Nedá se než souhlasit... celý je to pěkná volovina
0/0
6.6.2006 16:30

Kazimator

Re: Za zlomek ceny asfaltové silnice?

Já teda nevim jak u vás, ale tady v Olomouci můžeme tak akorát plakat nad tím, že opravené cesty nevydrží ani první zimu, natož tak desítky let..

0/0
5.6.2008 23:03

ZW

Koleje?
Jeli jste někdy po tramvajových kolejích? A v dešti? A dokonce osmdesátkou? A to jsou tramvajové koleje nahoře rovné, zatímco ty vlakové jsou navíc zaoblené. Nepřijde mi to jako šťastné řešení. Nemluvě o tom, že pak se stane trať nepoužitelná: V úzkých štěrbinách mezi panely a kolejemi snadno uvíznou různé kovové součástky odpadlé z aut, usadí se v nich bláto, v zimě led, takže před každou jízdou vlaku bude nutné trať pomalu a důkladně prověřit. Šroubové spoje na pražcích nebude možné kontrolovat. Případná nehoda takovou jednosměrku totálně zablokuje.
No, nevím...
0/0
6.6.2006 8:32

TClovek

Re: Koleje?
V obci mas jezdit maximalne padesat, takze je tahle pripominka trochu mimo. Nekde je sice povoleno vic, ale tam zase nejsou tramvajove koleje :-)
0/0
6.6.2006 9:22

ne všechny

Re: Re: Koleje?
tramvajové koleje jsou v obci
0/0
6.6.2006 10:10

TClovek

Re: Re: Re: Koleje?
Dobrej postreh. Ale ukazte mi silnici, kde je povoleno vic nez 50km/h a zaroven se jede po tramvajovych kolejich jinde nez na prejezdu, pochybuji, ze neco takoveho nekde najdete... ty koleje jsou totiz bud vedle nebo tam plati normalni rychlostni omezeni
0/0
6.6.2006 10:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.