Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když se Slunce naštve, mohou padat letadla

Bez Slunce by na Zemi nikdy nevznikl život takový, jaký ho známe. Přesto dokáže naše životadárná hvězda dělat věci, bez kterých bychom se určitě dokázali obejít. Třeba takový sluneční vítr dokáže zajímavé věci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

komunisti_sou_svine

v klidu
letadla budou padat i tak, nějaký důvod se vždycky najde :-)))
0/0
8.7.2006 14:29

dreamer

vdaka za pekny clanok
clanok sa mi velmi pacil, vratil som sa x rokov spet ked som cital knihy o sovietskych raketach a spol. ked este neexistoval internet a clovek bol vdacny za akukolvek informaciu ktora mu umoznila snivat. bol to dobry clanok z ktoreho som sa dovedel opat zopar perliciek.
0/0
4.7.2006 11:28

koleso

http://tinyurl.com/f6668
:-DDD
0/0
4.7.2006 10:50

ja

kecy
"Největší škody samozřejmě sluneční bouře působí v řadách satelitů kolem Země. Jedním z nejslavnějších je podle mnoha techniků NASA Skylab, který shořel v atmosféře v červenci 1979."  Ten doslouzil, ne ze by ho rozbil nebo shodil slunecni vitr nabo magneticke pole. To je ucelova zavadejici veta.
0/0
4.7.2006 7:22

firer

Re: kecy

Skylab spadl proto, že se opozdil vývoj STS a nebylo amerického prostředku, jak jej popostrčit na vyšší oběžnou dráhu - létal na nízké oběžné dráze (pomoc SSSR byla odmítnuta). Byla to škoda, na svou dobu byl výtečnou stanicí.

0/0
11.12.2007 23:14

koleso

http://tinyurl.com/fe5cr
:-o
0/0
3.7.2006 22:28

pravda

Chcete snad žít věčně?
Proč myslíte že starověké civilizace vzývaly "Boha slunce"?Už jste někdo slyšel o tom že slunce má podle posledních výzkumů vlastní inteligenci?Dostanete co si zasloužíte.Všichni... 
0/0
3.7.2006 21:35

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Chcete snad žít věčně?
Podle posledních výzkumů? Kdo je prováděl? jehovisti?
0/0
3.7.2006 22:09

:)

Re: Re: Chcete snad žít věčně?
0/0
3.7.2006 22:32

Petr

Re: Re: Chcete snad žít věčně?
Spis Vesmirni lide, nebo jak se to ta banda posuku jmenuje.
0/0
3.7.2006 23:50

firerek

skylab
Pane redaktore! Buďte tak laskav a nastudujte si alespoň základní informace o orbitální stanici Skylab. Je všeobecně známo, že Skylab se již od začátku provozu pohyboval na nízké oběžné dráze a protože došlo k několikaletému skluzu ve vývoji raketoplánu, nebylo stroje, který by jej kousek "popostrčil" nahoru. Z politického důvodu byla odmítnuta pomoc v podobě ruského Sojuzu, ačkoliv stykovací redukční modul byl k dispozici z programu Sojuz-Apollo. Poté se Skylab "opřel" o atmosféru, pro nezvratnost situace bylo nařízeno vypnutí gyroskopických stabilizátorů a stanice shořela v atmosféře, ne celá! Některé, značně velké (!) kusy dopadly do Australské pouště.
0/0
3.7.2006 18:53

Bovlk

Mobily atd.
Mozna by daleko zajimavejsi a dulezitejsi nez povidani o tom, ze slunecni erupce mohou cosi provest letadlum, bylo jasne napsat, ze jim podobne cosi muzou provest take mobily a dalsi elektronika na palube. Za tenhle rok jsem v Scientific American cetl jiz dva clanky na toto tema. Prvni popisoval studii, kde merili spektrum vyzarovane ruznymi elektronickymi hracickami a zjistili, ze se prekryva s GPS. V druhem psali, ze existuje vetsi mnozstvi pozorovani posadek, ze zacaly blbnout pristroje a prestaly teprve pote, co byly vsechny tyto hracicky na palube vypnuty. A pak clovek nasedne do letadla, letusky to na zacatku letu vsechno jasne reknou, a minutu pred pristanim soused vytahne mobil a zacne psat zene, ze uz je skoro v Praze. Opravdu genialni napad. Start a pristani jsou dve nejkritictejsi faze letu, pokud se neco podela v peti stech metrech, neni moc casu na reakci. Kdyz uz nic jineho, mohl snad soused pockat ty tri minuty, nez to letadlo pristalo a dojelo k terminalu.
0/0
3.7.2006 16:22

Honza

Autor straší lidi
Letadlo je nejen plné i záložních neelektronických systémů, ale navíc ani ikdyby všechny systémy vypadly, a selhaly všechny motory, tak letadlo nebude padat ani rychle ani prudce... pro informaci - moderní dopravní letadla /B737NG, A320/ mají kouzavost skoro jako větroň - to znamná že z desetikilometrové výšky dokloužou do vzdálenosti přes dvěstě kilometrů - MINIMÁLNĚ. Představa laika o tom, že letadlo prostě spadne jako cihla je uhozená. Je to hloupé strašení lidí.
0/0
3.7.2006 16:02

Helena1

Stejně tomu nerozumím
Sluneční skvrna - oblast na slunečním povrchu s intenzivní magnetickou aktivitou. To je asi ten autorův "oceán magnetismu".
0/0
3.7.2006 14:06

Petr

Naivita nebo zamer?
Pan autor zjevne v zivote nevidel kokpit letadla. Letadla jsou sice prospikovany elektronikou, ale prave z duvodu moznych poruch pocitace jsou tam i "archaicke" rucickove budiky. Proste vsechny dulezite systemy jsou zdvojene, aby se pilot nestal slepym, pokud by mu nahodou prestal fungovat pocitac. Pokud se pamatuju, tak i knipl dokaze jet v rucnim rezimu, bez elektrickeho posilovace. Ovsem clovek by se u dopravniho letadla slusne nadrel. Nastesti ne vsichni jsou tak blbi, aby udelali jen letadla s rizenim "fly-by-wire".
0/0
3.7.2006 11:37

Mates

Re: Naivita nebo zamer?
Aa pan Petr, zrejme nevidel kabinu automobilu, jinak by si vsiml, ze tam jsou i "archicke" rucickove budiky - i kdyz auto je prospikovano elektronikou .... Rucickovy budiky se pouzivaji proto, ze clovek daleko rychleji precte/zkontroluje takovyto budik, nez kdyby to bylo treba digitalni cislo .... takze behem vteriny pouhym pohledem na 20 budiku pozna, jestli je vse v normalu....
0/0
3.7.2006 11:47

Druc

Re: Naivita nebo zamer?
Prosim, ktere dnesni velke dopravni letadlo lze ridit v "rucnim rezimu". Pokud mi to i vlastnorucne predvedes, dam ti 10.000 Kc. Rad bych to videl.
0/0
3.7.2006 14:02

Helena1

Re: Re: Naivita nebo zamer?
Málo se díváš na americké filmy.
0/0
3.7.2006 14:07

komunisti_sou_svine

Re: Re: Re: Naivita nebo zamer?
Ani v amerických filmech nejsou takove hovadiny, jistě systemy jsou zdvojené, ale když vynecháme ,že většina těch budíků je jen opticky ukazatel stejně napojený data složitejší čipové elektroniky a fakt ,že v případě sluneční aktivity je uplně jedno jestlou jsou to počítače s křemíkovými čipy nebo tupá analogová elektronika , protože to vyřadí obojí bez rozdílu tak je přinejmenším podstatné, že řizení letadla samo o sobě je zavisle na další elektronicke - i když hybe pilot "ručně" těmi pakami, nehybe přece přimo klapkami a kormidlem , ale pouze tahly jejijhž pohyb 10x větší silou kopíruje a přenáší na příslušný řídící prvek stroje hydraulika , opět zavisla na elektronice a to i u relativně menších letadel , když se bavíme o velkych dopravních strojí je uplně bezpředmětné diskutovat o tom, že po zasažení magnetickym pulsem nebo sluneční bouří o takové intenzitě ktera nevratně poškodí elektroniku jde letadlo k zemi jako kámen....
0/0
3.7.2006 14:34

ppelc

Re: Re: Re: Re: Naivita nebo zamer?
Elektronicke rizeni musi byt zdvojene (vetsinou je ale spis ztrojene) bez vyjimky a mechanicke rizeni, ktere musi byt zdvojeno tam, kde to je technicky logicky mozne (netahas s sebou druhej ocas, ani nahradni kridla, ze). Tzn oba systemy musi byt zdvojene ale neni to digital / analog, ale mechanika / eltrika. Tzn v pripade magneticke boure, te tahla nezklamou...
0/0
3.7.2006 14:57

Petr

Re: Re: Re: Re: Naivita nebo zamer?
Uz jsi slysel o vydobytku elektroniky zvanem "elektronka"? Najdes je v Dedove radiu, v valne casti televizi a ve vojenske a letecke technice. EMP usmazi integrovane obvody, nikoli pasivni soucastky. Elektronky taky vesele jedou dal. Co asi tak usmazis na servomotoru, ktery je vlastne medene vinuti a kus zeleza chytraku? Ze se nadres jsem nemyslel fyzicky, ale tak, ze budes letet bez vsech tech srandicek, ktere ti usnadnuji zivot. Mimochodem letadlo neni schopno ani bez motoru spadnout jako kamen. Stale pusobi vztlakove sily na kridla. Dokazal jsi jenom to, ze z fyziky mas za 5 (takova znamka jako si zaslouzis neni).
0/0
3.7.2006 23:49

John

Re: Re: Re: Re: Naivita nebo zamer?
Hydraulicke "zesilovace" jdou resit i bez jakekoliv elektroniky... otazkou je, jestli je to tak i v letadle.
0/0
8.7.2006 1:24

Honza

Re: Re: Naivita nebo zamer?
Poslední Airbusy se sice ovládají joystickem, ale klasickej Bulík s kniplem má jen posilovač. Kdyby všechno přestalo fungovat, to letadlo jde ovládat i hrubou silou.
0/0
3.7.2006 16:06

Tomach

Re: Re: Naivita nebo zamer?
Airbusy neznam, ale Boeing je samozrejme mozne ovladat i pri total power loss (a parkrat uz se to take stalo). Jedine k cemu je potreba elektrika je pro hydrauliky na vysunuti podvozku (nejsem si jist zda je na to nejaky zalozni ne-elektricky system) a klapky. V pripade ze vse selze tak na tyto systemy (a par - opravdu jen par dalsich) je napojena APU (auxilery power unit). APU si predstav jako vetracek, kterej misto aby si do nej poustel elktriku a on se tocil tak tim ze se vyklopi je roztaceny vetrem a tu elektriku vyrabi - ne moc, ale dost na to aby byl schopnej vysunout podvozek a pote klapky.
Jinak mas stesti ze za 10chechtaku se nikdo nebude exponovat ti ukazovat kokpit letadla, protoze bys o ne prisel :-)
0/0
4.7.2006 14:57

Malé doplnění

Re: Re: Re: Naivita nebo zamer?
1/ Pokud běží motory, je k dispozici i elektřina, není třeba APU
2/ Podvozek - v případě výpadku hydrauliky se uvolní kryty a on se vysune vlastní vahou, je to jeden ze základních testů nového letadla, základní prvky ovládání jsou v záloze taktéž mechanické
Takže: S letadlem bez přístrojů (ale s fungujícími motory) se dá letět a pomocí externí navigace i v pohodě nouzově přistát............
 S letadlem bez fungujících motorů se dá letět a nouzově přistát (100% se to povedlo zatím jen 3x), ale záleží na pilotovi a vzdálenosti nejbližšího letiště ...........
S letadlem zároveň bez motorů a bez fungujících přístrojů ... to se ještě nestalo a žádné naštvané Slunce to nezmění , pane autore
0/0
8.7.2006 0:53

Maath

Budiceeek!!!
No tak lidi. To tady všichni chrapete nebo co? Budiceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek!!!!!
0/0
3.7.2006 11:29

Stíhací vzducholoď Karel

ale jinak dobrý námět
na hollywoodskej trhák, třeba Den poté 2
0/0
3.7.2006 10:43

Stíhací vzducholoď Karel

Skylab?
Ach jo, s tím Skylabem to není zrovna dobrý příklad, ten slunce nezapálilo. :-))) A že musí být satelity stíněné se vědělo už dávno před tím, než se začaly satelity vypouštět.
0/0
3.7.2006 10:41

adr

hehe
hehe, "moře magnetismu" nebo jak to v clanku bylo, zni imo dost vtipne:)
0/0
3.7.2006 10:26

vasekpasek

Tak tolik nenadávejte
Je to psaný pro laiky a zase tak moc zavádějící to není. Měl bych ještě jednu informaci, která mi v článku chybí... Na tom Slunci musí bejt šílenej pařák... Jakej UV faktor na opalovacím krému by asi člověk potřeboval, aby se nespálil?
0/0
3.7.2006 10:13

Maath

Re: Tak tolik nenadávejte
Podle toho, jaký si fototyp. Obecně bych doporučila něco mezi 35 - 40. A kdyby ses nahodou spalil (jako ze o tom dost pochybuju) chtelo by to nejaky krem na spaleni. Ty tam jedes na dovolenou? S jakou cestovkou? Nebo jen tak? Na vlastní pěst?  
0/0
3.7.2006 10:52

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Jo, faktor 40, to jako ochrání 40 milisekund? :-)
0/0
3.7.2006 11:12

Maath

Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
No jasně. A taky bych doporučila klobouk a sluneční brýle. přece jen tam bude asi trochu tepleji než tady. =)
0/0
3.7.2006 11:15

vasekpasek

Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Nn, nejedu. Pro vě tyhle vedra nejsou...
0/0
3.7.2006 11:16

Maath

Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Tak to muzes zkusit nejaky jiny vesmirny objekt. Co treba Pluto. Tak uz by mohlo byt trochu snesitelneji ne?
0/0
3.7.2006 11:18

vasekpasek

Re: Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Zase trochu kosa... Mně se na Zemi celkem líbí
0/0
3.7.2006 11:25

Maath

Re: Re: Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Si nejaky uzkoprsy. Chcelo by to prece nejakou zmenu! Tady uz je vsechno tak ohrane. Voda, vzduch, sama nuda.
0/0
3.7.2006 11:30

vasekpasek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Na Slunci ani Plutu asi nejsou silnice, takže by se ani nedalo jezdit na kole...
0/0
3.7.2006 11:33

Fido

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak tolik nenadávejte
Zkus Mars. Tam muzes jezdit na pisecne plachetnici. :-D
0/0
7.7.2006 15:45

SnowRider

Dalsi od(p)orny text z iDnesu
Pan redaktor by si za svuj zavadejici nesmysl zaslouzil Nobelovu cenu  Kde je to spadle letadlo? A shorela druzice? Nedival se nahodou na Hvezdne valky???
A co na to Jan Tleskac???
0/0
3.7.2006 10:07

Funney

uff, to byla četba
:) je lepší když si každý najde informace sám (podle svého stupně vývoje).
0/0
3.7.2006 10:03

alibu

A když
se naštvu já, mohou padat i facky.
0/0
3.7.2006 9:49

deadman_kt

Fyzika bez novinářů!
lehce o fyzice plazmatu atd...viz. www.aldebaran.cz
0/0
3.7.2006 9:42

Leo

Uzasne blaboly
Mozna by neskodilo si o tom neco precist jeste pred psanim clanku. Ano, slunecni cinnost muze zpusobit zmeny v zemske atmosfere, ktere maji za nasledek predcasne zbrzdeni satelitu a jejich zanik pri poklesu do nizsich vrstev atmosfery, ale psat, ze Slunce muze zapalovat satelity je asi hodne velkou novinarskou... jak to rict slusne... zkratkou. Leo
0/0
3.7.2006 9:20

Nedobik

Re: Uzasne blaboly
Máš na mysli novinářovu S R A Č K U ?
                                                   proč to nenapsat rovnou
0/0
4.7.2006 9:33

Anders

kdyz se slunce nastve
kdyz se slunce opravdu nastve, to ze padaji letadla bude to posledni, co nas bude zajimat...
0/0
3.7.2006 8:44

:)

Re: kdyz se slunce nastve
no.. ovsem pokud v jednom takovem padajicim nebudes sedet
0/0
3.7.2006 22:31

tos42

Tom
kecy, kecy - zase nekdo vyrabi senzace....
0/0
3.7.2006 8:27

kočka Pitypačka

....
To jsou věci...., jen aby se taky nenaštval měsíc, ten je vo dost blíž to bysme byli asi všichni uplně v řiti!
0/0
3.7.2006 0:54

kotě Žužlík

Re: ....
Měsíc ti vypil z misky kocourek Damián, takže máš pohehe :-D
0/0
3.7.2006 1:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.