Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci se pokusí odhalit skrytou hmotu vesmíru

Němečtí vědci se pokusí pomocí experimentu rozluštit záhadu skryté hmoty a energie, které dohromady tvoří 95 procent hmoty vesmíru. Chtějí vytvořit částici skryté hmoty nazvanou axion.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jaroslav

Magická prasíla

spolu s celou řadou dalších pojmenování všech starobylých kultur celého světa nám představují energii prostupující celým Vesmírem. Stejně tak je tato energie zabudována v nejstarších dochovaných kosmologických bájíchcelého světa. Kosmický nekonečný had je znám např. ve starověkém Egyptě, stejně jeko v Indii. Ten byl teprve nedávno objeven vědci NASA. V něm proudí energie jedním směrem. Až toto vědci pochopí, tak teprve potom se v poznání Vesmíru a tedy i života na Zemi dostaneme dále.:-):-):-)

0/0
16.4.2007 8:06

Marek Staněk

Supr článek, po dlouhé době dík za něj...

... jen mne pobavila formulace "vědci teprve loni zjistili, že světlo se dá magnetickým polem ohýbat" :-) Takže CRT obrazovky podle "italských vědců" asi fungovaly na principu jakési temné magie :-)

0/0
7.9.2006 13:04

Oldřich Klimánek

Re: Supr článek, po dlouhé době dík za něj...

Jsem rád, že se vám článek líbil.

K vaší poznámce asi tolik: v CRT obrazovce se v žádném případě neohýbá světlo! Nejsem sice elektrotechnik, ale z hlediska fyziky, pokud můžu k tomu něco říct, jde o to, že se cívkami usměrňuje proud elektronů, který dopadá na stínítko, na kterém vznikají světelné stopy a které pak tvoří obraz na obrazovce. Takže žádná temná magie, ale magnetické pole ovlivňující záporně nabité částice -- elektrony. Hezký den, O.K.

0/0
7.9.2006 13:21

medved

Re: Supr článek, po dlouhé době dík za něj...

jestli mas doma CRT obrazovku, ktera umi ohybat svetlo, tak si ji nech patentovat... nebo si radeji najdi na netu princip CRT obrazovky a precti si ho jeste jednou a dukladneji (obzvlast tu cast o letajicich elektronovych svazcich a svitici vrstvicce zarici hmoty...)  :-P

0/0
7.9.2006 13:34

Blanka z Bejrůtu

Je to zavrhovaný éter

Ale aby neztrapnili Einsteina, tak si vymysleli  termín Skrytá hmota. :-)

0/0
7.9.2006 8:28

Roman

Jistota

Článek je vcelku zajímavý, jen mě zaráži věta: "Zbylých 70 % tvoří energie vakua, tedy energie ukrytá ve zdánlivě prázdném prostoru." Měl jsem zato, že se stále neví, co tvoří to neznámou hmotu, a ono už se to ví? Co tvoří tu energii vakua? Einsteinova kosmologická konstanta? Zbývá vyřešit problém s 25% skryté hmoty a vesmír známe.;-P

0/0
6.9.2006 21:17

Oldřich Klimánek

Re: Jistota

Hezký večer a taky díky.

No jo, nic není tak jednoduché, ale abyste mně věřil: http://www.astro.cz/adict/welcome.phtml?hlstr=skryta+energie&hledej=*text*

0/0
7.9.2006 1:04

www.andele-svetla.cz

VESMÍRNÉ LODĚ SIL SVĚTLA NAFILMOVANÉ Z OBĚŽNÉ DRÁHY ZEMĚ

VESMÍRNÉ LODĚ SIL SVĚTLA nafilmované z oběžné dráhy kolem Země kosmonauty stanice MIR a astronauty raketoplánů.

Kolem planety Země se neustále nachází 100 tisíc velkých kilometrových MATEŘSKÝCH LODÍ s 250 miliony mírumilovných láskyplných Vesmírných lidí – Andělů Světla. NEZASAHUJÍ VŠAK DO SVOBODNÝCH VOLEB LIDÍ !!!

Nafilmované VESMÍRNÉ LODĚ najdete na našem webu ( místo autora ) v MENU - videoklipy .

Nafilmované záběry tisíců VESMÍRNÝCH LODÍ SIL SVĚTLA jsou před 6,5 miliardami lidí úmyslně vládami USA a RUSKA utajovány – MISTRY V OBELHÁVÁNÍ MAS LIDSTVA.

0/0
6.9.2006 18:34

Soami

Re: VESMÍRNÉ LODĚ SIL SVĚTLA NAFILMOVANÉ Z OBĚŽNÉ DRÁHY ZEMĚ

Fakt už nehul to svinstvo...

0/0
7.9.2006 15:34

P.L.

Re: VESMÍRNÉ LODĚ SIL SVĚTLA NAFILMOVANÉ Z OBĚŽNÉ DRÁHY ZEMĚ

Takze je to naprosto jasne ... vetsinu skryte hmotnosti vesmiru tvori vesmirne lode vesmirnych lidi (a taky jestirku), ktere jsou (nejspis z definice) neviditelne...

0/0
11.9.2006 0:38

Martin

Re: VESMÍRNÉ LODĚ SIL SVĚTLA NAFILMOVANÉ Z OBĚŽNÉ DRÁHY ZEMĚ

Kup si mozek vole.;-€

0/0
11.9.2006 10:11

Helena1

Trochu tápu

Mate mě formulace, že "skryté hmoty a energie, které dohromady tvoří 95 procent hmoty" z této formulace vyplývá, že hmota + energie = hmota. To nebude ono.  Možná by to chtělo tošku více říci "po lopatě". Jinak skvělé.

0/0
6.9.2006 13:25

Ola

Re: Trochu tápu

0/0
6.9.2006 13:39

Misi

Re: Re: Trochu tápu

hh nikdo umí psát

0/0
1.10.2006 17:22

Oldřich Klimánek

Re: Trochu tápu

Hezký den, nejznámějším vztahem plynoucím z Einsteinovy speciální teorie relativity je E = m*c^2, kde "E" je energie, "m" je hmotnost a "c" rychlost světla. Tento vztah vyjadřuje ekvivalenci hmoty a energie -- existuje mezi nimi jen jakýsi pevný "kurs" "c". Třeba foton (částice elmg záření), který má určitou energii a nemá KLIDOVOU hmotnost, má jistou hmotnost plynoucí právě z onoho vztahu. Hmotu můžete beze zbytku přeměnit v energii [třeba představovanou částicemi gama (tj. energetického elmg.) záření] střetem částice a antičástice (tzv. anihilace). Prostě a jednoduše, hmota a energie jsou ekvivalentní. ;-) Takže hovoří-li někdo o "energii vakua" (nebo přesněji o hustotě energie vakua), můžete taky říct, "kolik váží metr krychlový prostoru". Ač to zní blbě, snad jsem to trošku přiblížil. Ono vakuum je docela komplikovaná věc... Mějte se hezky.

0/0
6.9.2006 13:49

Englishman

Konečně něco kvalitnějšího

Pokud to mohu posoudit, tak je tady konečně vcelku kvalitní článek. Po tom opsaném blábolu o ZHN je to opravdu osvěžující. Jen bych věl výhradu k poslední větě: elementární částice jsou myšlenkové konstrukce a tvrdit, že "vytvořením axionů" se podaří něco objasnit je  kapánek nemístné.

0/0
6.9.2006 13:14

Oldřich Klimánek

Re: Konečně něco kvalitnějšího

Díky! K těm axionům asi tolik. Jak jsem řekl na konci článku, axiony plynou z teorie velkého sjednocení (GUT), která měla vesmír ovládat opravdu chvíli po velkém třesku (kdy vesmír byl stár 10^(-35) s), než došlo k narušení symetrie a jakémusi "seskoku" tohoto vysoce symetrického vakua velkého sjednocení na nižší energetickou hladinu. Axiony, jelikož jsou součástí GUT teorie, v té době mohly hojně vznikat a zaplnit celý vesmír. Takže pokud se axiony podaří vyrobit, bude to jak velké plus pro GUT teorii, tak i velký skok právě k objasnění povahy skryté hmoty. Někteří však preferují "neutralina", supersymetrické protějšky neutrin. Ale to je už jiný příběh.

0/0
6.9.2006 13:59

Englishman

Re: Re: Konečně něco kvalitnějšího

Pokud tomu dobře rozumím, tak GUT předpovídá, že během popsaného experimentu bude pozorováno cosi, co by bez GUT nebylo možné vysvětlit (světlo procházející pevnou překážkou). Pokud experiment dopadne dle předpokladu GUT, tak to znamená, že GUT není jen ad hoc vycucaná z prstu, ale je teorií užitečným způsobem popisující některé aspekty světa. Ale rozhodně to neznamená, že axiony nebo konec konců jakékoli jiné elementární částice reálně existují.

0/0
6.9.2006 19:07

RD

co kdyz je to jinak ? :)

Nechce se mi verit, ze odstranenim vsech castic v urcitem prostoru vytvori jine castice a jejich anticastice... To uz se mi vic libi "predstava naseho prostouru jako vicerozmerneho s tim, ze gravitace je prostorem/rozmerem, pro ktery nemame vjemovy organ, ale vsichni vime o co GO":) plati tam "pokud se hmota blizi rychlosti svetla, pouze se presouva z naseho 3D prostoru do sve dimenze" vlk se nazral a koza zustala cela v nasem prostoru;-D

0/0
6.9.2006 12:51

Englishman

Re: co kdyz je to jinak ? :)

Čemu chceš věřit a co se ti líbí je v tomto případě zcela irelevantní :-)

0/0
6.9.2006 13:17

RD

Re: Re: co kdyz je to jinak ? :)

to je samozrejme pravda R^:-)

0/0
6.9.2006 13:21

Leeon

Re: co kdyz je to jinak ? :)

viz. Elegantní Vesmír - Brian Greene. Vskutku podařené pojednání o teorii superstrun a trendech současné fyziky (no spíše trendech v roce 2001). Problematika fluktuaci prostoru na plankových délkách (vytváření párů částic a antičástic) je popsána velice srozumitelně.

Na této teorii založil svou práci o vypařování černých děr i známý S. Hawking.

0/0
7.9.2006 10:35

jedik

Skryta hmota?

Terminus technicus je temna hmota a temna energie ne?

0/0
6.9.2006 9:17

Oldřich Klimánek

Re: Skryta hmota?

Ne, správně se říká krytá hmota a skrytá energie. "Temná" je doslovným překladme "dark", avšak Jiří Grygar kdysi do češtiny zavedl pojmenování "skrytá", které mnohem lépe vystihuju vlastnosti této hmoty. Temná a tmavá používají lidé, kteří o ni pořádně neslyšeli, pouze to překládají...

0/0
6.9.2006 9:37

jedik

Re: Re: Skryta hmota?

Diky za osvetleni. Ja vychazel z wikipedie, kde uz to nejaky ten patek je prave pod pojmy temna hmota/energie.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Temn%C3%A1_hmota

http://cs.wikipedia.org/wiki/Temn%C3%A1_energie

0/0
6.9.2006 11:31

Englishman

Re: Re: Skryta hmota?

...nebo o ní slyšeli jen v angličtině, s dovolením.

0/0
6.9.2006 13:18

padodo

Re: Re: Skryta hmota?

Je to fajn, kdyz se autor clanku zapoji i do diskuse....;-)

0/0
6.9.2006 15:41

boby

w

V;-O;-D;-P;-)!!!?

0/0
6.9.2006 8:37

jimbo888@centrum.cz

Objev

To není ono co?:

http://webfun.cz/obrazky_det.php?obrazky_id=906

0/0
5.9.2006 20:27

LukeMarty

SOUTEZ

Vyhlasuji soutez o pochvalu pred nastartovanou "vetrieskou" :-D kdo prvni najde zdroj tohoto clanku odkud ho autor (redaktor iDnes) potencialne "loupl" (Copy/Paste) ;-D

0/0
5.9.2006 20:13

LukeMarty

Re: SOUTEZ

Pokud to tak neni, tak pochvala patri autorovi clanku R^

0/0
5.9.2006 20:16

Oldřich Klimánek

Re: SOUTEZ

Vážený pane, jsem rád za Vaši důvěru vloženou jak do mne, tak do celého týmu Technet.

Můžete zpracovat jakýkoliv z Ringwaldových vědeckých článků z arxivu Cornellovy univerzity. http://arxiv.org/find/grp_q-bio,grp_cs,grp_physics,grp_math,grp_nlin/1/all:+AND+Ringwald+Andreas/0/1/0/all/0/1

Můj článek je založen na článku Production and Detection of Axion-Like Particles at the VUV-FEL: Letter of Intent, jež si můžete přečíst zde: http://arxiv.org/pdf/hep-ex/0606058. Samozřejmě, často při přípravě novinek z vědy vycházím ze zahraničních zdrojů -- pokud však tyhle informace chcete sbírat pro mne vy a dělat mi výtahy hlavního tématu, budu jen rád. Hezký večer,

Oldřich Klimánek.

0/0
5.9.2006 21:05

Libor76

Re: Re: SOUTEZ

nic si z něho nedělejte... My co EN zdroje nesledujeme, ať už z důvodů časových nebo nedostatečného jazykového vybavení, jsme za podobné články velice vděční.

Musím říct, že Technet začíná být opět zajímavý (tento článek, články o jaderných zbraních...)

Děkuji

0/0
5.9.2006 21:18

Oldřich Klimánek

Re: Re: Re: SOUTEZ

Díky za reakci a za milá slova!

0/0
5.9.2006 21:44

NEMO

Re: Re: Re: SOUTEZ

Souhlas. Musíme autorovi věřit, nejsem si schopen to ověřit, ale zajímá mě to.

Někteří musí prudit za každou cenu.

Raději by měli jít ven zasadit pár stromů... :)

0/0
6.9.2006 9:28

Englishman

Re: Re: Re: SOUTEZ

NE, NE a ještě jednou NE! Ten o jaderných zbraních byla příšerná slátanina na mnoha místech postrádající jakýkoli smysl.

0/0
6.9.2006 13:21

LukeMarty

Re: Re: SOUTEZ

V tom pripade je vse v poradku. Moje reakce byla spise satirou na situaci u clanku Co dokáží nejstrašnější atomové bomby na světě: mizely ostrovy, vypařoval se betonhttp://technet.idnes.cz/co-dokazi-nejstrasnejsi-atomove-bomby-na-svete-mizely-ostrovy-vyparoval-se-beton-gjo-/tec_technika.asp?c=A060831_152144_tec_technika_NYV

kde si autor se zdrojem moc tezkou hlavu nedelal (ceskej clanek na jinem URL=Copy/Paste) :-D  Jestli jsem Vas popudil, tak se omlouvam. BTW: Clanek je to dobry. Vic takovych, aby konecne Technet zacal opet byt vedecko popularnim ePlatkem, tak jako pred cca 4mi lety.  S uctou a pozdravem LukeMarty

0/0
6.9.2006 7:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.