Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci ověřují, zda jiné dimenze oslabují gravitaci

Vědci předpokládají, že gravitace je oslabována únikem do dalších dimenzí. Teorii chtějí nyní ověřit experimentem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Riccardo

Jako malé děti

Pokud jde o odkazy na prof. Chýlu a jeho oponenty, je to taková klasická hádka o tom, jestli je lepší mobil nokia nebo siamens, akorát na "vědecké" úrovni a o něčem jiném ... :-D

0/0
25.9.2006 13:46

dezzo

grant

To vypada na zadost o hodne tucny grant! ;-D

0/0
22.9.2006 12:28

sent_items

Asi si půjdu do sklepa poklidit Calabiho-Yauovy variety.

0/0
22.9.2006 6:54

Helena1

Rozhodně nejsem proti vědě...

...ale tohle mi připadá hodně přitažené za vlasy.

0/0
21.9.2006 21:46

Serpent

Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

..Tak jako našim předkům, že Země je kulatá... To, že tomu nevěříme či nerozumíme ještě neznamená, že to nemůže být pravda.

0/0
22.9.2006 8:27

Jack

Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

Proč proboha? Nějak mi to připadá, že "když něčemu nerozumím, tak je to blbost."

0/0
22.9.2006 9:54

dezzo

Re: Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

Jasne. Kdyz nerozumim, tak verim! ;-D

0/0
22.9.2006 12:22

davexx

Re: Re: Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

To ale nikdo netvrdí. Právě proto to chtějí potrvdit.

0/0
22.9.2006 13:54

Jack

Re: Re: Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

Ne. Ale jde tady o to, že když něco, co se mi zdá nepravděpodobné předem zavrhnu a neprozkoumám to, ztratím jednu z možností jak se dostat za vlastní obzor.

Věda je především procházení slepých uliček.

0/0
22.9.2006 16:39

sprite

Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

Teorie super strun je porad ve vyvinu.Zjednodusene lze ric, ze zatim co nasi predkove povazovali nejmensi predmet atom, pak elektron, nyni kvarky, tak v teorii strun jde o to , ze nejmensi mozny rozmer neni povazovan bod , ale struna.Je spousta teorii zda ta struna je otevrena nebo ze vlaje volne na konci. Jestli si dobre pamatuju, pak se jedna ale o rozmery 10na -33m.A zde se uvažuje, že běžné tři rozměry co známe jsou velké, ale pak existuje tuším dalších 7 dimenzí, které jsou tak malé , že je nedokážeme zatím pozorovat.Ale uznávám, že je to velmi složité na pochopení a zatím ani nikdo neví zda je to pravda. Způsob jak se tvoří tyto teorie je na delší vysvětlování

0/0
22.9.2006 23:01

davexx

Re: Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

A hlavně mnoho z těchto představ jsou pouze snahy o přiblížení se k vnímání klasického (velkého) světa. Mikrosvět se ale často vůbec neřídí selským rozumem a dělá neuvěřitelné hlouposti, takže to asi nebude nikdy jednoduše vysvětlitelné, i kdybychom to dokázali přesně matematicky popsat.

0/0
12.10.2006 15:42

- neni podstatný -

Re: Re: Rozhodně nejsem proti vědě...

nevite kde je podrobně vysvětleno :

kvarky až struny

0/0
24.5.2007 16:24

vedator

jak delat experimenty

Navrhnete experimet, ktery je tak drahy, ze ho nikdy nikdo nebude moci opakovat, a pritom vyzaduje extreme presne mereni. Predem si reknete, ze jakakoliv sebemensi odchylka od normy je potvrzenim vasi teorie. Pokud sezenete penize, vase teorie BUDE potvzena...

0/0
21.9.2006 20:17

Pavel

No na me je to moc složitý!

No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na me je to moc složitý!No na

0/0
21.9.2006 19:25

Stíhací vzducholoď Karel

nerozumím jedné věci

pokud by se gravitace v těch mikrovzdálenostech ztratila, jak by tedy mohla nadále existovat o milimetr dál? Musela by tedy někde chybět, ne?

0/0
21.9.2006 15:42

bradley

Re: nerozumím jedné věci

Nerozumíš jedné věci? Tak to chlape gratuluju, já si ten článek přečetl třikrát a přiznám se, že tam jsou pasáže, které mo nejsou opravdu ale opravdu vůbec jasné. Jestli z toho nerozumíš jen jedné věci, tak koukej padat  přímo do Berkeley a s normálními  smrtelníky z těchto bohabojných internetových končin se nezahazuj.

0/0
21.9.2006 16:38

Kapitan_John_H_Miller

Re: Re: nerozumím jedné věci

R^;-D

0/0
21.9.2006 16:53

davexx

Re: nerozumím jedné věci

Tak s tímhle problém nemám, jednak neříkají, že gravitace chybí, jen, že její velikost je nižší, než se teoreticky předpokládá podle současně uznávané teorie. A pak se taky jedná o pole, které má i některé záhadné vlastnosti. Vezměme si například lichý p elektron v atomu - vlastností p orbitalu je, že má jednu nodální rovinu (tj. uzlovou rovinu s nulovou pravděpodobností výskytu elektronu) a přesto s určitou nenulovou pravděpodobností se elektron vyskytuje v obou lalocích p orbitalu. Jen "selský rozum", myslím to v dobrém slova smyslu, na tohle prostě nestačí. Člověk si musí hledat dost složité cesty jak si to vnitřně srovnat a jen málokomu se to podaří. Za sebe můžu konstatovat, že od určité úrovně mi už prostě nezbývá než konstatovat, že to tak nějak asi bude, když si to myslí většina kapacit v oboru.

0/0
22.9.2006 14:03

Stíhací vzducholoď Karel

Re: Re: nerozumím jedné věci

Díky za vysvětlení, stejně tomu nerozumím. ;-DR^ Ale s tou poslední větou se neztotožňuji - jen to, že si to myslí většina nemusí znamenat, že to tak bude.

0/0
22.9.2006 15:18

davexx

Re: Re: Re: nerozumím jedné věci

To je pravda, být to tak nemusí, jen je to velmi pravděpodobné, jistota to však nikdy nebude.

0/0
12.10.2006 15:38

David Korous

teorie superstrun

Četl jsem knihu "Elegantní vesmír" zabývající se teorií superstrun od Greena. Byla tam celá řada nejasností. Náhodně jsem objevil na Internetu článek "Einstein by se divil" Autorem je pan Jiří Chýl. Vřele doporučuji si přečíst tento bezesporu velmi zajímavý článek, oponující knize "Elegantního Vesmíru"

;-)

0/0
21.9.2006 10:56

Oldřich Klimánek

Re: teorie superstrun

Hezký den, ten nenavistny "elaborát" samozřejmě znám, stejně jako znám reakci Luboše. Doporučuji přečit i ten. Zde máte link: http://schwinger.harvard.edu/~motl/brian/chyla-greene2.rtf

0/0
21.9.2006 12:38

j@ck

Re: Re: teorie superstrun

proč myslíte, že je ten elaborát "nenávistný"? jen proto, že nesouhlasí s tím, aby byla teorie strun podsouvána jako ta jediná správná teorie? jakoby každý, kdo neuznává teorii superstrun jako tu jedinou správnou, musel automaticky být zaostalým hlupákem? nejsem teoretický fyzik, s teorií superstrun jsem se seznámil hlavně přes Greenovy knihy, které byly velmi dobré, leč knihy mne nepřesvědčily o správnosti teorie strun. Strunová teorie se mi intuitivně nelíbí (byť zdaleka nechápu její její matematiku), prostě mi nepřijde tak elegantní, jak se zdá třeba Brianovy Greenovi. Teorie vytváří halucinogení matematické světy a strunoví teoretici v nich zmateně bloudí a snaží se přesvědčit sami sebe, že tato teorie přece musí být správná, protože je přece tak elegantní.

0/0
24.9.2006 20:09

OvB

Re: teorie superstrun

Chudak pan Chýla. Asi se jeho inteligence nekam uChýlila. Tuto knizku jsem cetl jako prvni a od te doby me velice zajima popularizovana fyzika. A jsem strasne rad, ze pan Green napsal neco tak uzasne ctiveho. Reakce pana Chýla spise pripomina maleho zavistiveho kloucka. Ktery by taky chtel takovou duhovou kulicku.

0/0
21.9.2006 16:22

matt

skvele

Skvělé články, díky. Nešlo by zrušit rubriku revue a dát místo ní takovéhle zprávy???

0/0
21.9.2006 10:45

PF

Re: skvele

Bohužel spoustu lidí spíš zajímá, kde komu vykoukla koza nebo pitcha

0/0
22.9.2006 7:55

wildge

Re: Re: skvele

Predstav si, ze by lidem vykukovali variety, kvantove dualismy a cerne diry!

0/0
22.9.2006 9:52

wildge

Re: Re: Re: skvele

vykukovaly...

0/0
22.9.2006 9:52

Morbo

Re: Re: Re: skvele

Dost již těch nemravností!

0/0
22.9.2006 11:37

RD

Co to vylepsit?

Nechal bych kulicku obihat v plynu, a cele to bych soupnul do balonu a vypustil dostatecne daleko mimo lod, plyn by zvyraznil ztratu. Mohlo by se pouzit vicero balonu, kazdy s jinym plynem a pak by vysledky byli jeste presnejsi... Je to pitomost? :)

0/0
21.9.2006 8:56

x

Re: Co to vylepsit?

Ano.

0/0
21.9.2006 10:54

RD

Re: Re: Co to vylepsit?

Proc ? :-)

0/0
21.9.2006 11:01

mpixel

Re: Re: Re: Co to vylepsit?

Protože Dr.Chocholoušek by s tím nesouhlasil ;-D.

0/0
21.9.2006 11:32

Teddy

Doufám...

... že přivezou zpátky Elvise... :D

0/0
21.9.2006 8:00

Lopta

Re: Doufám...

taky doufám, superstar me sere

0/0
21.9.2006 9:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.