Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Příští rok začne fungovat stroj na Velký třesk

Nejambicióznější vědecký projekt současnosti pomáhá stavět 2000 fyziků z celého světa. Největší hadronový urychlovač na Zemi, přezdívaný také stroj na Velký třesk, se staví ve Švýcarsku. Jaké experimenty vědci chystají?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Míra

Že by Dr. Galén ?

Pan Brian Cox nepřipouští možné riziko, je prý menší než 10 na mínus 40. A co sportka, podobná malá šance a přes to skoro každý týden někdo vyhraje první pořadí. Očekává rychlé vypaření eventuálně vzniklé černé díry - kdo mu sdělil zkušenost, že se rychleji vypařuje než požírá okolní hmotu ? Předpokládané černé díry ve vesmíru se nevypařují, ale stále se zhmotňují, jinak by již neexistovaly. Vypařování je zatím jen teorie. Tento pokus lidstvu nepřinese v blízké budoucnosti žádný využitelný výsledek, i když dopadne dobře. Dříve Zemi může zničit výbuch metanu po roztání ledovců. O tom by bylo vhodné přemýšlet. :-)

0/0
2.1.2009 14:14

kernel32.dll

Ach ta matematika!

Pravděpodobnost výhry ve sportce je cca. 10^-7 což rozhodně NENÍ "podobná malá šance" jako 10^-40 jak píšete.

0/0
2.1.2009 17:57

raftak

nie tretiu svetovu,zanik zeme

0/0
7.3.2008 19:59

raftak

Bude cierna diera

0/0
7.3.2008 19:57

lili

bomba na obzoru

juuuu,skoncime jako dinosauri......vesele vanoce jestli je prežijem ! !:-©

0/0
11.5.2007 20:13

Don

tak že máme na krku 3světovou

Ano je to pravda to to předpovídal Nostradamus říkak že v r. 2001 bude utok na USA atd. ale i že bude fungovat ta to věc říkal i že v r. 2010/2011 bude  3  sv.  válka.

0/0
5.4.2007 21:34

l

Re: tak že máme na krku 3světovou

Musím reagovat na tu 3.světovou.Nostradamus jí opravdu předpověděl,četla jsem většinu jeho proroctví,ale nutno říct,že se párkrát spletl a zase na stranu druhou je nutné říci,že předpověděl 3 antikristy(Napoleona,Hitlera a Bushe s Obamou,nebo Usamou Bin Ládinem=Mabus to ještě nikdo nerozluštil jestli se tím myslí Usama nebo Obama)dále to byla francouzská revoluce,1. a 2. světová  válka,11.září nebo válku na Balkáně.Věřím tomu tak 50% na 50% pro tenhle rok předpovídal problémy s ropou ,což už se vyplnilo a ještě předpovídá katastrofu na OH v Pekingu,tak jsem zvědavá.

0/0
19.3.2008 15:22

wss

ne

lidi, nemam nic proti pokroku, ale do tech ridicich systemu to zadavaj lidi. Predstavte si ten pruser kdyby...Rv

0/0
28.3.2007 21:28

igor

afrika

jasne, jen tak dal z eurama, hlavne ze v africe pojdou obcas male deti. Budeme jeste rozbijet vesmir a tvorit diry...

0/0
29.11.2006 15:52

davexx

Re: afrika

A co navrhujete pro Afriku udělat Vy? Opravdu si myslíte, že kdyby se tam poslaly peníze, které se zainvestují do výzkumu, tak by se problém vyřešil? A co takhle se raději obout do zbrojení, tam by se našlo mnohonásobně více nesmyslně "proinvestovaných" peněz, protože z toho výzkumu přicházíme časem třeba i na to, jak žít více v souladu s touto planetou, zatímco bomby akorát ničí a zabíjejí.

0/0
1.12.2006 11:53

aaa

Re: Re: afrika

on preci nerikal nic o valce a to, ze v Africe umiraji deti je vazny problem. To jak vznikl vesmir nebo vznik cerne diry je nam na ... za ty penize by mohli pomoci konkretnim lidem v  Africe, detem, postavit pro ne skoly, ockovat je, vylecit je.. ale to ves asi nezajima Rv

0/0
14.3.2007 20:38

thegrid

Re: Re: Re: afrika

ano, stavět školy ano, ale určitě nežádné sociální dávky at už pro země, nebo lidi, pak to má stejný dopad jak s cikánama, zvyjnou si na to Rv

0/0
7.5.2008 13:29

stoural

Re: Re: Re: afrika

Afrika nema zajem o nase penize. Proc jim je tedycpat:? ;-D

0/0
1.7.2008 17:43

vladimír petr

bez komentáře

Izajáš 24:17 -Postrach,propast,past na tebe,obyvateli Země !

24:19-20

-Země se rozlomí,Země se rozkymácí,Země se rozpadne .Země se rozvrávorá,bude jako opilec,bude se zmítat jako budka .Dolehne na ni její nevěrnost,i padne a už nepovstane .

0/0
9.11.2006 11:48

King

Re: bez komentáře

No tys nám tu chyběl ;-D;-D

0/0
13.11.2006 19:24

Patriot

Neuveritelne schopnosti lidstva

Jenom zasnu nad tim,jake schopnosti lidstvo ma a jak vyspele technologie dokaze lidstvo vytvorit.Drive jsem tomu neveril,ale myslim si,ze cestovani casem bude pri stejne rychlosti vedeckeho pokroku jako dnes mozne na konci tohoto stoleti.

0/0
25.10.2006 22:41

warning

Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Prosimte, kdyz se na to podivas poradne zjistis ze co se za poslednich padesat let stalo ? jenom se vylepsily stare vynalezy. Co je nove ? Kolem nas je jenom spousta novych defacto zbytecnych hracek ktere vnikly jako umela potreba aby bylo co prodavat.

0/0
26.10.2006 2:57

davexx

Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Jeden příklad za všechny: třeba web je nový. Do začátku 90. let minulého století jej nikdo ani nepředpokládal, i když internet už fungoval, jenomže pracovalo s ním výrazně méně lidí a taky dost jiným způsobem. Pak přišli s použitím hypertextu (mimochodem v CERNu), vzniknul web a ten momentálně mění svět. Bez téhle technologie by to tady vypadalo úplně jinak a přitom před dvaceti lety prostě neexistoval.

0/0
26.10.2006 8:04

warning

Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

STOP rec je o vynalezech zalozenych na novych FYZIKALNICH OBJEVECH ne nejake kancelarske zalezitost, BTW proc se porat argumentuje webem ? pro me je to potvrzeni skutecnosti ze opravdove objevovani co se tyce skutecneho sveta se nekona.

0/0
27.10.2006 6:30

davexx

Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Temná hmota a temná energie? Gravitační vlny? Mapování deep sky objektů? To nic není?

Nebo byste si představoval, že někdo vymyslí novou interakci nebo alespoň nové fyzikální konstanty, aby to bylo vzrůšo?

Máte opravdu pocit, že třeba objev webu pro svět nic neznamená? Já mám teda přesně opačný pocit.

0/0
27.10.2006 9:13

warning

Re: Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Ano ano, takze nic, tohle vsechno jsou jenom veci na papire. Nebo na zaklade techto obejevu uz bylo patentovano nejake zarizeni, alespon detektor ?

0/0
27.10.2006 13:12

davexx

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Asi stále naprosto nechápu, o co Vám jde. Věda pokračuje s objevy stále rychleji a stále mílovějšími kroky. Dějí se tisíce nových objevů, realizují se tisíce nových aplikací. Pokud se Vám to tak nelíbí, tak se nezdržujte s takovýmito články. Pokud chcete něco dokázat, tak ukažte sám, jak byste si to představoval.

0/0
29.10.2006 16:44

warninig

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Precti si moje prizpevky jeste jednou nebo klidne i dvakrat a az ti dojde o cem mluvim tak dej vedet. Veda ma mozna objevy ale stale vyuzivajici stavajici fyzikalni vedomosti tj. ustrnula a jenom se hleda v ramci stavajicich znalosti. Milovjejsimi kroky LOL zpatky ni krok :-)

0/0
30.10.2006 7:45

davexx

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Nesouhlasím s Vámi. Vývoj se mění, ale zrovna u fyziky hovořit právě dnes o nějakém velkém ustrnutí si myslím, že není úplně na místě.

Situace, kdy to vypadalo, že bude možno fyziku uzavřít jednoduchou všeobjímající teorií se pod tíhou nových objevů rozplynula a naopak se začíná zase více přicházet na nové informace.

0/0
31.10.2006 8:09

j@ck

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

"Situace, kdy to vypadalo, že bude možno fyziku uzavřít jednoduchou všeobjímající teorií se pod tíhou nových objevů rozplynula"

mohl byste být specifičtější ohledně těch nových objevů, které dle vás svou tíhou rozptýlily veškeré naděje na všeobjímající teorii? nejsem profesionální fyzik, ale dění ve fyzice se zájmem sleduju a nejsem si ničeho takového vědom.

0/0
2.11.2006 19:09

Lukas

...co sa netu tyka

noo pozor, ze rec je o "fyzikanich objevech" . ..ono to zas docela spolu suvisi.

imho, web to este len rozbali ;-P

0/0
28.10.2006 7:29

warning

Re: ...co sa netu tyka

opravdu nic ? tak to je fakt bida.

0/0
29.10.2006 5:58

Prcek

Re: Re: ...co sa netu tyka

Co treba nanotechnologie? Takove nanotubes jsou docela revolucni vynalez. Ale proc se snazim - stejne vsechny nase argumenty zaslapete do zeme jeste nez si je prectete :-P

0/0
1.11.2006 17:57

MIchal

Re: Re: Re: ...co sa netu tyka

Myslim ze nanovlakna jsou dobry priklad, ale souhlasim s "Prckem" je to zejmena v pohledu na vec. Bez kritiky by lidstvo nepostupovalo dopredu, ale kritika musim mit duvody, argumenty a odpovedi na otazky. Nejhorsi je ze diky lidem jako je tady pan narusitel lidi nectou diskuze protoze proste jenom musi borit vse okolo svoji nevedomosti nebo urazenim ze nekdo ma porad viru, nadeji a optimismus a nekdo ne, ze ano...

0/0
2.11.2006 23:10

Petr

Re: Re: Re: Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

Nejdriv musime na nejaky ten novy fyzikalni jev vubec narazit a pak ho teprve nejaka chytra hlava zuzitkuje v praxi. Vsechny vynalezy dneska jsou zalozene na jiz objevenych (klidne i nekolik set let starych) jevech. Najdi si na netu co denne vychazi z Bellovych laboratorich nebo co vymysli na MIT.

0/0
9.11.2006 10:57

nikto

Re: Neuveritelne schopnosti lidstva

No, s tou nasou vedou to nebude az take ruzove... Nevie odpovedat ani na zakladne otazky (fenomeny), co uz davno vyuziva. Napr. vobec nevie, co je to magnetizmus, elektrika atd... Iba vyuziva ich ucinky, ale nevysvetluje ich podststu, pretoze nema o tom ani sajn...

0/0
19.5.2007 10:48

RedMail

Urychlovač

Nevíte někdo jak řeší aby se jim ty částice nesrazily, když se míjejí v tom urychlovači? V té animaci funkce urychlovače je rozbíhaj proti sobě, to tam maj 2 roury nebo je v místě křížení dráhy vychýlej?

0/0
24.10.2006 14:37

Adam

Re: Urychlovač

Ono cílem experimentů v urychlovačí je, aby se částice srazily. Ale jejich dráhy jsou velmi přesně určeny a vychylovány magnetickým polem. Velký rozdíl potenciál jim jednak uděluje velké zrychlení, která je urychlí na rychlosti blízké rychlosti světla. A příčně v obou směrech jsou jejich dráhy velmi jemně korigovány dalšími magnety podél tubusu urychlovače.

0/0
24.10.2006 14:59

kk

Re: Urychlovač

co?? oni se prece maji srazit. COLIDER

0/0
24.10.2006 15:01

tripod

Re: Re: Urychlovač

podivejte se nejriv na tu animaci vy atrapy lidi, kolidovat to ma az na terci ale krizi ze tu uz pri urychlovani

0/0
24.10.2006 23:39

Petr

Re: Re: Urychlovač

Otazka pravdepodobne byla, jak docili toho, aby se srazili v presne urcenem miste a case. Navic si myslim, ze ta castice musi ten kruh obehnout vicekrat nez se dostatecne zrychli. To je pointa te otazky, jak to, ze se behem te doby nesrazi?

0/0
9.11.2006 11:01

super61

Re: Urychlovač

dvě roury. pokud vyvinou dostatečnou energii pro tyto částice tak je možné že laicky řečeno prostřelí prostor a vytvoří se ČD. zajímalo by mě jak asi musí ta energie být veliká. jestli oni budou blízko nebo daleko.

0/0
24.10.2006 15:03

Adam

Vlastní sebereflexe a kritika

Prosím všechny čtenáře technetu, aby přestali neustále rýpat do autorů článků. Články autoři přejímají z jiných zahraničních, většinou seriózních serverů, takže jejich erudive v daném oboru není podstatná, a pracují jako publicisté. Proto se do nich nenavážejme, není to slušné a celá diskuse vypadá jako totální ŽUMPA, kde KAŽDÝ BLBEV MÁ PATENT NA ROZUM. Každý článek může obsahovat nějaké věci. Napsat článek a zaručit naprostou absenci chyb není věru jednoduché. Inteligentí lidé by si tento fakt měli uvědomit. Slušné upozornění na chybu je OK. Ale sprosté hulákání a pořvávání s ještě spoustou pravopisných chyb věru není. Bylo by také fajn, kdyby se k článku vyjadřovila jen čtenáři, kteří mají o daném tématu aspoň jakési laické tušení. Chcete se vyjadřovat ke všemu, jděte raději na diskusní fóra blesku, super a podobně! Děkuji!

0/0
24.10.2006 14:12

Migelo

Re: Vlastní sebereflexe a kritika

R^

0/0
24.10.2006 23:16

Petrik

energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

14TeV pro proton skutecne neodpovida energii dvou letadlovych lodi plujicich 30 uzlu proti sobe...myslim ze by to stezi ohralo deci vody o par stupnu....

0/0
24.10.2006 13:13

Adam

Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

No, nemáš tak úplně pravdu. Byl bych opatrný na tyhle příkré soudy. Vzal jsem do ruky kalkulačku a trochu jsme si pohrál. Je fakt, že energie 14TeV=22,4 *10(-7) J, čili tedy dvě miliontiny Joulu. Pro lepší představu, jak jsem si spočítal je to stejná energie která je rovna kinetické energii, jako když předmět vážící 1 g upustíme z výšky 0,18 mm. Čili kinetická energie tělesa o hjmotnosti 1gram pohybujícího se rychlostí 6cm/s. V našich měřítkách velmi malá energie. Ale když vezmeme v potaz hmotnost např. elektronu m= 9,109 . 10(^-31) kg -což je klidová hmotnost elektronu a porovnáme to s hmotností letadlové lodi, např. ruská letadlovka Moskva má výtlak (=hmotnost) 18 000 tun. To je 1,8 * 10(^6) kg. To je kurevsky velkej rozdíl 37 řádů(!!!) Tak abychom to dali do nějaké srovnatelné proporcionální relace a srovnávaly srovnatelně!!! Musíme to přepočítat na srovnatelná měřítka a energie. A skutečně je to energie jako srážka dvou klurevsky velkejch letadlovejch lodí.

0/0
24.10.2006 14:04

prez

Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

R^ ;-D si sa normalne zlakol tych cisiel ked sa ti ukazali na displeji.... ten koniec je excelent

0/0
24.10.2006 15:51

Adam

Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Pčíště opravdu více přemýšlet a méně rýpat. Tady na technetu je to v diskusích otřesné!!! Ještě mě napadla jedna trefná analogie -nejsem biolog, ale fyzik- ale přece jen se ví, že mravenec unese desinásobek své váhy. A my přece také neříkáme, bože, tak unese jednu gramovou sirku- to člověk unese třeba 50 kg, pche! Ale proporcionálně srovnáváme, že je to to samé, jako kdyby člověk unesl desetinásobek své váhy- tedy například 100kilový člověk kdyby unesl na zádech 1000 kg, jednu tunu. A to pak klobou dolů, ne? Toto považuji za přesnou analogii!

0/0
24.10.2006 14:07

Petrik

Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Cituji: Celková energie kolidujích paprsků se přitom bude rovnat kinetické

energii dvou letadlových lodí plujících proti sobě rychlostí 30

námořních mil za hodinu, ovšem koncentrované do prostoru, který by se

pohodlně vešel do nuly na padesátihaléřové minci.

To proste opravdu pravda neni, celkova energie srazky dvou protonu (zadnych "paprsku") se proste skutecne nerovna energii dvou letadlovych lodi.....kdyby bylo napsano, ze to je nejaka analogi, tak prosim, ale takhle napsano to je skutecne hodne smesne. Mimochodem, nejsem uplny amater, studoval jsem fyziku na MFF pet let...

0/0
24.10.2006 14:18

Adam

Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Nemohu souhlasit. V případě, že by šlo o absolutní porovnání čísel (velikostí těch energií), tak bys měl pravdu a čísla se absolutně opravdu nerovnají. Ovšem tady šlo o relativní, vztažné srovnání. Kde se berou v úvahu rozdílné proporce, které se pak nivelizují (vyrovnávají) a teprve pak se porovnávají. Je to přibližně stejný princip, jako když člověk chce porovnávat dvě veličiny, tak je musí převést na stejné jednotky. A protože v článku nenapsali jednoznačně, že jde o absolutní porovnání čísel (nenapsali ale ani, že jde o o relativní, že je to jakási analogie), tak nemáš pravdu, když si myslíš, že napsali nesmysly. (A to ještě abstrahuji od faktu, že článek pravděpodobně ani nepsali, jen převzali/přeložili)

Uvedu ještě jeden příklad, když přesně neuvedeš v čem počítáš, v čem porovnáváš, tak není špatně téměř nic.

A teď ten příklad. 1+1=10. 1+1=0. Obě tvrzení jsou pravdivá a mohu je dokázat. Obě dvě jsou dokonce pravdivá zároveň a to jen proto, že jsem neuvedl, v čem počítám.

0/0
24.10.2006 14:30

kk

Re: Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

sorry. ale melete tu oba. 1) Celkova energie je samozrejme absolutni velicina.

2) Pise se o jadrech olova a ne o 2 protonech

3) Nechce se mi pocitat jestli je to fakt kravina...

0/0
24.10.2006 14:52

Adam

Re: Re: Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Tvůj příspěvek má nulovou informační hodnotu. Napsat, že někdo mele blbosti umí každý. Musíš to dokázat, kde a v čem přesně se mele. Jedině tak se dá konsteruktivně polemizovat. Argument nechce se mi to počítat o ničem nesvědčí a jeho pro všem pravidlům dialektiky ho vůbec použít. Argument, že se píše o jádrech olova- nikdo nikde nezpochybnil. Já jen pro velké zjednodušení jsem si pohrál s řády, nepsal jsem, že jsem provedl přesnou číselnou modelaci, na to by nestačil ani můj rychlý computer. Co se týká toho srovnání energií, obávám se, že lépe do vysvětlit nedokážu, než jak jsem se pokusil. Proto bych doporučil obrátit se přímo na www.cern.ch s dotazem, nebo na ústav jaderné fyziky při AV ČR. Kde vám to třeba vysvětlí srozumitelněji. Nutno pamatovat na argumentum ad ignorantium. A to, že vám se to ještě nezdá, neznamená, že to ve skutečnosti nesedí.

0/0
24.10.2006 15:07

Adam

Re: Re: Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Proto spíše, než vehementně popírat věci uvedené v článku a MÁST svým vlastním subjektivním názorem(mnohdy špatným) ostatní čtenáře by bylo lepší se informovat u odborníků -jak jsem uvedl např. ústav jaderné fyziky při AV ČR, mile rádi ti jistě odpoví, a teprve pak mít, lidově, řečeno PLNHOU HUBU CHYTRÝCH ŘEČÍ. Správné pořadí je takové- neplést čtenáře- nejprve si ověřit, jestli to, co si myslím osobně je správné u nějaké certifikované autority, a teprve pak kydat, či opravovat články jiných.

0/0
24.10.2006 15:10

kk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Tak naposledy, protoze to asi nema smysl... Veci v clanku tu popiras ty, kdyz nechapes jednoznacnou vetu: "Celková energie kolidujích paprsků se přitom bude rovnat kinetické energii dvou letadlových lodí plujících proti sobě rychlostí 30 námořních mil za hodinu...". A to nemluvim o tom, ze lodi plujici vedle sebe budou mit stejnou kinetickou energii jako proti sobe a taky stejnou jako jedna 2x rychlejsi... tak proc proboha proti sobe a dve?:) Zkratka ten clanek ma prekladat nekdo, kdo tomu trochu rozumi. A jeste neco. Ze svych prispevku si vem priklad!

0/0
24.10.2006 16:47

Pavel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: energie vdou letadlovych lodi??? to je pekna kravina

Sorry ale jedinej kdo tu slovickari jsi ty.Spletl sis idnes s prezentaci na UK? Trochu uvazuj v kontextu komu ten clanek je urcen atd., a nezameruj se jen na nesmyslny detaily. Hodnota clanku je v tom, ze si clovek-laik z toho dokaze neco predstavit, to prirovnani k lodim narvanym do nuly je pekny a vyvolava to udiv a pribliznou predstavu u cloveka kterej s tim neni do podrobna obeznamenej = a to je ucelem clanku. Nikoliv psat logicky brilantne popsane formulace jako bys psal asi ty, kde je kazda veta naprosto a 100% spravna a nevyvratitelna, s podrobnymi ciselnymi udaji , dukazem atd atd. i na ukor srozumitelnosti.  To by to nikdo ale necetl . Nevim co je na tom k nepochopeni ze se clanky pisou ctive a spis jen informace "nahazujou" aby si clovek dokreslil predstavu..

0/0
24.10.2006 18:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.