Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vyletí do vesmíru jen roboti? Marcel Grün píše pro Technet.cz

Vážení čtenáři, šéf pražského planetária Marcel Grün a další proslulý astronom Jiří Grygar jsou kapacitami, s nimiž se budete pravidelně setkávat na stránkách Technet.cz. Oba známí popularizátoři vědy a především vesmíru budou komentovat nové objevy, vývojové trendy i slavná výročí ve svém oboru. Přejeme vám v jejich společnosti nevšední zážitky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pancho10

No to objevil..

Ameriku nebo spíše Saturn.Četl jsem jeho články před 30 rokama a prorokoval stejnou vizi.Asi fakt potřebuje groše páč stále se jen píše co každému ekonomovi a konstruktérovi je jasné.A první to pochopili boys s USA.;-)

0/0
16.11.2006 19:54

The_Real_Koudelka

Ba ba ...

... "Lidstvo se stává obřím sociálním organizmem ...", starej Harry Seldon měl prostě recht.

0/0
16.11.2006 17:03

andrej

Re: Ba ba ...

mno hari seldon mal na to psychohistoriu a 25 milionov obyvanych planet :)

0/0
17.11.2006 23:04

Jarda

Nesouhlasím

Nesouhlasím s celkovým náhledem těchto mocných na vesmír a jeho dobývání. Starty raketoplánu nám plundrují atmosféru. Peníze vložené na tento výzkum jsou nepředstavitelné, momentální zisk téměř nulový. Kdyby jsme toto úsilí a prostředky vložili do záchrany této planety a lidstva, byli by jsme na tom mnohem lépe. Osidlování cizích světů nemá zatím budoucnost, nemáme na to technologie a ani mít v dohledné době nebudem. V dohle¨dné době však dojdou životně důležité suroviny a energetické zdroje. Jestli nás má zachranit vesmír, tak jediná šance je začít s těžbou surovin na Marsu a tuto planetu zachranit. Jenže než se dostaneme do fáze těžby Marsu, tak se obávám že již bude pozdě, protože už naše civilizace bude v takové krizi, že nedokážem Mars kolonizovat. Lidstvo sice není odsouzeno k celkovému zániku, ale zánik civilizace jak jí známe teď je nevyhnutelný.

0/0
16.11.2006 16:18

Englishman

Re: Nesouhlasím

1) starty raketoplánu jsou z hlediska znečištění atmosféry naprosto zanedbatelné i lokálně, natož globálně. 2) Vadí ti absence momentálního zisku a zároveň ti vadí, že lidé o momentální zisk usilují. 3) Suroviny v dohledné ani jiné době nedojdou, může se pouze podstatně zvýšit jejich cena. 4) Nikdy se ale nezvýší tak, aby bylo rentabilní kutat něco na Marsu a tahat to na Zem.

0/0
16.11.2006 17:20

mil

Re: Nesouhlasím

Je absolutním nesmyslem, že zisk výzkumu vesmíru s lidskou posádkou je nulový. Autor raději pozapomněl na miniaturizaci, kterou máme díky letům Apolla (potřebovali menší počítač)- ta nám přinesla více, než si autor myslí. Autor tu ještě zmiňuje zánik civilizace a přitom si neuvědomuje, že civilizace zanikly díky takovým lidem jako je on. Pokud se druh/civilizace přestane expandovat, nepřichází do kontaktu s dalšími podněty vhodnými pro jeho další vývoj, nastává stagnace a po nějaké době úpadek (teda pokud budou všichni uvažovat jako ty!)

0/0
17.11.2006 10:14

x

Re: Nesouhlasím

Hlavni motor raketoplnu je na vodik+kyslik a tedy vysledkem je voda.

0/0
6.7.2007 0:27

Englishman

Těm, co je líto peněz na zbraně

NASA je prokazatelně jednou z nejméně efektivních federálních institucí. Pokud byste peníze na zbraně nalili do NASA, tak se nestane absolutně nic: peníze poběží velmi podobnými cestami (a firmami), dostanou se k velmi podobným lidem které zaplatí velmi stejné daně a koupí si stejné výrobky, čímž podpoří americkou ekonomiku úplně stejným způsobem. Vědci, kteří pracují pro armádní výkum by nezmizeli ze světa, stejně jakoby se odnikud nevynořili vědci pracující pro NASA. Byli by to titíž lidé a výsledky jejich výzkumů by byly téměř shodné a stejně tak jako dnes by v naprosté většině neodpovídaly vynaloženým nákladům.

0/0
16.11.2006 14:16

Spalovac

Re: Těm, co je líto peněz na zbraně

Hmm,četl jsi pavučinu lží od Browna...;-D

0/0
16.11.2006 14:54

Englishman

Re: Re: Těm, co je líto peněz na zbraně

Toho pologramotného blba nečtu. Rv

0/0
16.11.2006 17:14

Fanatic.Dz

Pan Grun pozapomel ..

... dodat, a možná je to tím že ač autorita mezi astronomy o biologii toho moc neví, že lidský organismus není stavěný na pobyt v kosmickém prostoru.

 Jedna věc jsou orbitální stanice umístěné hluboko v geomagnetickém poli Země, kde mohou astronauté pobývat po dobu řádově několika let bez vážnějších dopadů na jejich zdraví. Pokud bychom však chtěli vyslat člověka například k Marsu bude po dobu několika let vystaven jeho organismus mnohonásobku kosmického záření. Což při energiích a intenzitě tohoto záření je vskutku velký problém a dosud se nikomu nepodařilo najít ani nástin řešení tohoto problému. :-/

 Vesmír a s tím se smiřme, je člověku konvenčním způsobem nepřístupný a tak je třeba hledat alternativní metody - pokud trváme na tom "podívat se" někam dále než na humna. :-) 

0/0
16.11.2006 10:47

Prd Platný

Neruda

Jak lvové bijem o mříže

0/0
15.11.2006 21:07

Helena1

Touha člověka objevovat

a dobýt je silnější než racionální úvaha "Dokud výzkumné úkoly zvládneme ekvivalentně řešit bez člověka, je pilotovaný let neopodstatněný." A vo tom to je.

0/0
15.11.2006 20:35

James

fuj

sry , ale opravdu nesnášim toho Marcela Grüna ;-O(Y) ;-O

0/0
15.11.2006 17:41

Io jako ten měsíc

Re: fajn

Tak to já ho poslouchám rád. Každopádně popularizace vědy je někdy pěkně nevděčná.

;-)

0/0
15.11.2006 18:15

James

Re: Re: fajn

někdy jo .. ale to jak to přednáší ...

rači bych ho šoupl do mateřský školky ať to vysvětluje dětem Rv

asi to je můj problém ,, ale nemusim ho :-P

0/0
16.11.2006 14:35

Flynn

Jak lvové bijem o mříže...

"...Jak lvové bijem o mříže, jak lvové v kleci jatí, my bychom vzhůru k nebesům, však jsme zde zemí spjatí...", psal již J. Neruda.

Možná jsme relativně na výši s vědecko-technickým rozvojem, ale bohužel k tomu ještě chybí ten sociálně-morální rozvoj.:-/

Kdyby se peníze vydávané na zbrojení věnovaly na primární i aplikovaný výzkum, tak už létáme v Enterprise a bydlíme v DS9 :-P

0/0
15.11.2006 7:52

Tonik

Re: Jak lvové bijem o mříže...

To asi sotva. Vojenský výzkum má mnoho cílů společných s astronautikou. Peníze nalité do jednoho se projeví i v druhém odvětví. Navíc úloha peněz se tu trochu přeceňuje. Samozřejmě mnohé věci uspíší, ale objevy vznikají tehdy, když jsou k dispozici všechny prerekvizity k danému objevu, což je otázka celkového stavu techniky.

0/0
15.11.2006 9:24

klokan

Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

Podivejte se, kolik penez utopily USA v nesmyslne valce v Iraku. Vedle toho se kongres hada s NASA pomalu o kazdy dolar. Kdyby alespon polovina penez, utopenych v nesmyslnem valceni (ktere jde k duhu zbrojarum) bylo venovano NASA, pravdepodobne by byl kosmicky vyzkum mnohem dal. Enterprise ze Star treku bychom asi nemeli, ale treba uz by se letalo v druhe generaci raketoplanu, pripadne by z obezne drahy pomerne rutinne startovaly vypravy k Mesici.

0/0
15.11.2006 15:04

Delirium Tremens

Re: Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

To tak nefunguje. Ty prachy by se nikdy do výzkumu nenalily. Rozptýlily by se do všech směrů, pokud by se vůbec vybraly, protože by možná vznikaly traky na nížení daní. Ale je tu příliš moc kdyby ...

Smutním faktem je, že věteckotechnický rozvoj je jen vedlejším produktem plynoucím z požadavků na zbrojení.

0/0
15.11.2006 20:59

Delirium Tremens

Re: Re: Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

"Smutným" :-(

0/0
15.11.2006 20:59

aladdinek

Re: Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

No nevím, nevím... Když si vzpomenu na to, že žil nějaký Werner von Braun a nějaký Hitler chtěl raketu co doletí do Londýna tak si myslím, že v první řadě válka, válečné konflikty posouvají vědu dále...Jaký smysl měl Irák se třeba dozvíme někdy v budoucnu, kdo ví :) Každopádně si myslím, že pro vědu je lepší válka než mír, bohužel... Dál bychom být vůbec nemuseli

0/0
16.11.2006 15:33

j@ck

Re: Jak lvové bijem o mříže...

kdyby energii věnovanou na vnější hmotné zabezpečování a zkoumání vnějšího světa věnoval člověk na zkoumání vlastního nitra, tak by na tom svět možná nebyl tak bídně. technicky jsme úžasně pokročilí, dovedeme létat na měsíc, ale mentálně jsme stále pralesní opice žijící v tlupách a bojující proti jiným tlupám. ;-(

0/0
15.11.2006 12:17

cau

Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

kdyz bude clovek zkoumat vlastni nitro tak zkonci jeste ve vetsich srackach (viz. nabozenske valky a vysledek - dnesni svet), nejlepsi je rovnovaha, ale ona se spatne hleda kdyz nikdo nevi co to vlastne je, zivym bytostem ze vseho nejvic schazi nejaky ochranny rezim, na urovni fyziky zactic, co je to za blbost ? schazi stav, ktery by se dal vedome navodit kdy by clovek nebyl zranitelny nemusel by jist atd. tzn. pokud by lide byly opravdu nezavisly nemohlo by dochazet k hruzam co se na svete deji, jenomze to uz by pro ruzne satany a bohy a jine vosousty (nebo jen masinu ktera so zove vesmir) nebyla takova sranda

0/0
15.11.2006 14:38

wildge

Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

Prave mentalita pralesni opice nas dostala az na Mesic...

0/0
15.11.2006 16:28

Destroyer7

Re: Jak lvové bijem o mříže...

Jsme co jsme :-/

0/0
16.11.2006 6:41

omrt

Re: Re: Jak lvové bijem o mříže...

Povedal Pepek Námorník. :-P

0/0
18.11.2006 0:55

cau

the end

"blížícím se formě jediné planetární bytosti" bestie z bible ?

0/0
15.11.2006 1:08

Stano

Re: the end

No, spíš bych řekl blížící se formě rakovinového ložisko sužující Gaiu

0/0
15.11.2006 8:44

j@ck

Re: Re: the end

Gaia je super co? Dle Lovelocka už je na záchranu Gaii pozdě

http://www.blisty.cz/art/26597.html;-(

0/0
15.11.2006 12:14

Englishman

Re: Re: Re: the end

Však Lovelock taky začal po mnoha letech jezdit autem (s blbou výmluvou, že když nejezdil autem on, tak tím jen dělal prostor na silnici pro někoho jiného 8-o). Tím Gaiu definitivně dorazil.Rv;-€;-P

0/0
16.11.2006 14:02

cau

Re: Re: the end

no vsak, bestie co zabiji Gaiu - globalni ekosystem planety

0/0
15.11.2006 14:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.