Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak lepicí páska za 50 haléřů zabila 70 lidí a zničila letadlo za 75 miliónů

Málokdo si dovede představit, že by malý kousek lepicí pásky dokázal zničit více než 120 tunový Boeing 757 a zmařit životy 70 cestujících. Přes všechna bezpečnostní opatření, roky výcviku a špičkovou řídící elektroniku se to před deseti lety stalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

cejkis

Alespoň už národ ví, k čemu máme Gripeny

Když by po vyslání stavu nouze odstartovala hotovost a doporovodila stroj na letiště, bylo by to vyřešeno.

0/0
25.1.2007 23:32

hu

Tolik odborníků...

U nás se bát létání nemusím! ;-D

0/0
25.1.2007 21:25

radek

je to víc než 10let zpátky

tehdy měl gpsku tak maximálně james bond

0/0
24.1.2007 20:20

Quak

Re: je to víc než 10let zpátky

Z článku mám dojem, že piloti byli buď úplně blbí, nebo nusela být totální mlha, nebo byla okna zatřena asfaltem...

Ono se to rozumije. Tak nebo tak, něco i v chování pilotů podle mne bylo špatně

0/0
25.1.2007 17:57

xxy3x

Re: Re: je to víc než 10let zpátky

tak především byla tma a letěli nad oceánem, když se zblázní přístroje chtěl bych vidět tebe jestli bys poznal jestli klesáš nebo stoupáš, osle :-©

0/0
25.1.2007 19:44

chinkeee

Re: Re: Re: je to víc než 10let zpátky

To je ta elektronika, kdyby tam měli nejakej záložní analogovej (chápej jako měli starší letadla) tak mohli aspoň vědět jestli letí rovně... To fakt nechápu, tolik systémů, který jsou 3x chráněný, ale tady tu záležitost (v podstatě po výškoměru a rychloměru nejdůležitější) pojištěnou neměli :-/

0/0
25.1.2007 20:28

Ghost

Re: Re: Re: Re: je to víc než 10let zpátky

Variometr (indikátor stoupání/klesání) využívá tlak vzduchu stejně jako rychloměr a výškoměr - takže nefunguje úplně stejně.

Tyhle přístroje samozřejmě jsou 3x zálohované (z toho jedna záloha jsou klasické analogové "budíky"), jenže mechanik přelepil páskou vstupy pro všechny 3 systémy.

0/0
25.1.2007 21:24

Rachocejl

Re: Re: Re: je to víc než 10let zpátky

Souhlas.Co by jsi asi dělal Ty kdyby jsi v pilotní kabině dostával od přístrojů natoucí hlašení.A do tohoTi pískali a houkaly různé alarmy. A tu pásku kapitán nemohl vidět protože předletovou kotrolu prováděl za tmy a křídla jsou 8 m nad zemí a navíc ta páska byla průhledná! 

0/0
1.4.2008 20:40

Libor

GPS

A to takovýhle letadla nemají GPS? To by pak vědeli přesně rychlost a přibližně výšku. Piloti aspoň mohli mít ruční přijímač nebo se zeptat cestujících, jestli někdo náhodou nemá GPS. Ja si někdy do letadla GPS beru a sleduju, kde letadlo zrovna je.

0/0
24.1.2007 19:11

pilot

Re: GPS

Piloti mají na obrazovce mezi jinými i údaj o groundspeed.Tento je poskytnut z IRS - inercí, i radiovýškoměr,ovšem ten ukazuje až pod 2500stop.Problém byl spíše v tom,že tyto údaje jsou v porovnání s ostatními graficky poměrně malé a umístěné v rohu obrazovky.Ve stresu,ve tmě a při mnoha "warnings" vznikl na palubě slušný zmatek.Pro ostatní piloty je hl.důležité se z těchto katastrof poučit.V tomto je tento dokument hodně poučný i pro profesionály.

0/0
24.1.2007 21:15

MiG

Re: GPS

No bylo to v 96tým, takže pokud GPS nemělo letadlo, tak zřejmě ani nikdo z cestujících. Dnes už doba pokrořila, a tak doufám....................................... že v Peru alespoň přešli na oranžové lepící pásky ;-)

0/0
24.1.2007 23:52

MiG

Přeloženo do češtiny mladé generace:

Piloti: "Nefungovali nám přístoje založené na měření atmosférického tlaků jako rychlost a výška. Motory i palivo jsme měli v pořádku - mohli jsme letět celé hodiny v max. letové výšce, než by nás našlo letadlo, co by nás bezpečně dovedlo zpět na letiště. ALE MY JSME ŘEKLI NE!!! Jelikož jsme peruánci intelektu cvičené opičky, budeme raději zmatkovat a spoléhat na to, že ty přístroje o kterých víme že blbnou začnou aspoň něco ukazovat - i když to budou naprosté hlouposti. A KDYŽ SMRT, TAK PRO VŠECHNY!!!"Rv

0/0
24.1.2007 16:57

MiG

Závěr

Trochu sem o tom přemýšel a ne že bych chtěl obhajovat ty lemply, co tam nechali pásky (btw už podruhé během tohoto seriálu by se pilotům setsakra hodila pořádná svítilna), ale s takovou situací by si inteligentní pilot měl poradit. Věděli, že mají špatné údaje o rychlosti a výšce a díky tomu i mylná varování. Několikrát zmiňovali že letí s motory na volnoběh a knipl jim vybroval jaxe propadali a furt věřili že jsou dost vysoko i přes opakované varování o blízkosti terénu? To si mysleli že doletěli mezitím na oběžnou dráhu nebo co? Plácnout s letadlem do vody za takové situace je slutečně vrchol lemplovtsví. Marnost mluvit.

0/0
24.1.2007 16:54

Anunnaki Nibiru

jak to meri

K cemu vlastne doslo. Letadlo pres otvory ktere nejsou vystaveny naporu vzduchu meri tlak, a podle toho tlaku pak odvodi vysku (velice zjednodusene receno).

Kdyz bylo letadlo na zemi tak technik zalepil paskou tento otvor a tedy pod paskou zustal "pozemni tlak vzduchu". Proto jak letadlo po startu stoupalo tlak v otvoru pod paskou byl porad ten stejny i kdyz kolem letadla jiz byl mensi. To vedlo ze ve vyssi vysce jiz byl tlak pod paskou v porovnani s okolitym tak silny ze popri lepidle zacal s pod pasky ven unikat vyssy pozemsky tlak cimz vyskomer zacal nabirat vysku....realne kdyz byly ve vysce kolem 6km tak tlak pod paskou byl odpovidajici vysce 3km. Pak piloti zacali klesat chteli jin na pristani. S klesajici vyskou zacal stoupat vnejsi tlak na pasku cim ji jeste vic tlacil na otvor. Pak letadlo klesalo a tlak napasku z venci sam vlastne neumonil aby do otvoru vesel silnejsi tlak vzduchu coz by znamenalo ze letadlo klesa. Takze letadlo klesalo a vyskomer drzel porad stejny udaj cca

0/0
24.1.2007 16:32

Anunnaki Nibiru

Re: jak to meri

3km. Takze pristroj ani pocitac nezblbnul jen porad meril tlak pod paskou. Mno a oodobnym spusobem se meri i rychlost ale otvorama ktere jsou smerovane k naporu vetru. Ovsem pocitac to koriguje prave podle vyskomeru, protoze 300km/h nad zemi a 300km v 12km vysce ma jiny napor vzduchu na meric rychlosti.

Chapu ze slyset neustale dokola hlasky "Terrain" "Pull UP" "Increase"  a pripadne zvukove sireny autopilota ktery se odmita zapnout spusobilo u zkusenych pilotu "sok" a neuvedomovali si ze ves jim hlasy to co do veze posilaji samy z vlastniho vyskomeru. Take mnely vedet, ze hlaska terrain a vybrovani v rididlach je nezavysle mereni/zarizeni a skutecne indikuje realni stav. Take v ledadlech je porad vzdy aspon jeden gyroskop analogovy a podle nej, tahu motoru a nastaveni klapek museji vedet zda maji sklon k stoupani nebo klesani. Proste zahrala panika a sok.

0/0
24.1.2007 16:39

MiG

Re: Re: jak to meri

Samozřejmě, s tím tlakem a páskou je to přesně tak jak píšeš - chtěl jsem to tu taky napsat, ale byl jsem línej. ;-) Škoda že v kokpitu neseděl aspoň jeden člověk se selkým rozuměm.

0/0
24.1.2007 17:02

jozka

chyba je v letadle jako takovem

Nemuzu si pomoci, ale letadlo by melo mit nejaky kontrolni mechanismus, aby poznalo, ze jsou cidla zablokovany.

Proste nejaky senzor, ktery pozna, ze v okoli 2 metru neni nejaka prekazka, ktera vraci signal.. Popripade kamera, ktera pilotovi ukaze, ze je videt ven (teda pokud by technik nepouzil pruhlednou pasku...)

0/0
24.1.2007 9:09

trainer

Re: chyba je v letadle jako takovem

a chtělo by to kameru co bude kontrolovat tu kameru:)))

0/0
29.1.2007 10:36

PortyMP

Masoví vrazi

Za chvilku zacinaji Masoví vrazi... Taky supr....R^

0/0
23.1.2007 23:48

jjjjjj

kkkk

www.stbklub.ic.cz

0/0
23.1.2007 22:51

pilot

přístroje

Kdyby posádka věděla o příčině nespr.údajů,mohli se z toho dostat.Nejtěžší je zříci se údajů zákl.přístrojů kterým piloti podvědomě věří.Jsou tu ale další,které fungovaly bezchybně:um.horizont,rychlost vůči zemi i vert.rychlost stoup.či klesání odvozené z inercí,údaje radiovýškoměru,ale i stickshaker-varování před pádem.Toto všechno se dá na simulátoru natrénovat;ovšem jak bylo řečeno-po bitvě je každý generál.¨

ATC dispečer taky nemohl tušit kde je závada-jen potvrdil údaje které měl k dispozici.

Minimálně je tato katastrofa hodně poučná pro výcvik dopr.posádek.

0/0
23.1.2007 21:22

Tectosagos

fakt jo? ...

"pilot" napsal: takového blbečka, který ani neumí číst a dělá chytrého tak takového idiota je lepší nakopat do pr...je mi z tebe blivno debile

0/0
24.1.2007 10:30

pilot

Re: fakt jo? ...

wow-těší mě.Víš co je to odpovídač sekundárního radaru?Ne?Tak to nevadí-neřeš to-nejseš sám..:-)

0/0
24.1.2007 18:24

pilot

Re: fakt jo? ...

Eště dodatek:

Při fatální chybě není 2.pokus.Mohlo žít x lidí.Chybovat je lidské,ale nepoučit se z toho je totální ignorace.Milý Tecto..s tvým přístupem k věci doufám že neděláš nic důležitějšího než zametače ulic-jinak bůh s námi..8-o!

0/0
24.1.2007 18:57

Vojta

Dispečer

No tak jsem se na to díval a v televizi mi přišlo, že trochu neřešili skutečného původce problému. Podle mě tím, kdo nejpříměji moh za tu tragédii nebyl rozhodne mechanik, po kterém to měl někdo kontrolovat a možná ani nevěděl co přelepuje (prostě mu někdo řek, že to má před mytim přelepit), ale ten dispečer, který jim hlásil špatnou výšku dle radaru a nevěděl, že ta výška na radaru je braná z výškoměru v letadle. Popřípadě za to mohl někdo, kdo nezjistil, aby to ten dispečer věděl (nějaký tvůrce předpisů). Kdyby jim dispečer říkal skutečnou rychlost i výšku, tak s tím šlo celkem v pohodě letět.

0/0
23.1.2007 21:03

fik

Re: Dispečer

No jo, ale kdyby ten mechanik nezapomel tu pasku odlepit, tak by jim dispecer hlasil spravnou vysku...

Nakonec to lze svalit i na vyrobce te pasky, ze v navode na obsluhu neni o tom odlepeni :-P

0/0
23.1.2007 22:54

Anunnaki Nibiru

Re: Re: Dispečer

1) Nejvetsi chyba byla u dispecera rizeni letu, ktery jim nadiktoval chybnou vysku. Dispecer by urcite mnel vedet jakym zpusobem ziskava udaje ktere cte z monitoru. Vyska se ziskava v bedzratove komunikaci s letadlem z jeho vyskomeru protoze je to rychle a presnejsi. Nicmene je mozne a) vypnout toto vysilani z letadla nebo b) to muze vypnout ten dispecer a nabehne mu vyska ze sekundarnich systemu. O tom ze jim diktoval jejich vlastni a spatnou vysku mnel vedet prave ON a upozornit je na to. On je proste upokojoval ze je to skutecna vyska a piloti z tezkym srdcem uverili coz byla chyba.

2) Jak jsem psal a taky nekdo dalsi v letadle bylo x dalsich pristroju dle kterych mohl pilot vedet co se deje, takze to zpackali i oni ale v mensi mire nez dispecer, minimalne nektere systemy jsou zcela nezavisle na ostatnich (vyska 300 stop a hlaska TERRAIN).

3) technik za to nemuze, je to zamestnanec a po nem to kontrolovali dalsi 3 lide a nic.

Zabila je duvera k dispecerovi.

0/0
24.1.2007 16:48

fášek

Kde mají pásku za 50 haléřů?

Děkuji za odpověd, hned tam valím a kupuji celou krabici.   ;-D

0/0
23.1.2007 17:56

Demon

Re: Kde mají pásku za 50 haléřů?

Tak se stav u mě, prodam ti jí třeba kilometr, jeden kus po 50 halířích !

(centimetrovej...)

0/0
23.1.2007 19:17

Vojta

Re: Re: Kde mají pásku za 50 haléřů?

No v Tv bylo jasně vidět, že šlo o kousek tak 25cm dlouhý. A jelikož šlo o stříbrnou pásku, která je docela drahá, tak by cena 50 halíů za kousek byla docela dobrá...kde máš ten kilometr?

0/0
23.1.2007 21:17

G-M

Re: Kde mají pásku za 50 haléřů?

Žeby před deseti lety v Peru? :-)

0/0
23.1.2007 21:23

Pinouk

Re: Re: Kde mají pásku za 50 haléřů?

Cely clanek je (jak uz je u idnes.cz zvykem) jenom otrocky prelozeny z anglictiny. Prekladatel tudiz prelozil centy=halire

0/0
25.1.2007 20:40

prcik

Lidská chyba

Kdyby si tehdy nezapomněl George Bush senior nasadit ten kondom, kolik by dnes bylo ušetřeno životů...

0/0
23.1.2007 15:49

neprcik

Re: Lidská chyba

No a kdyby tvůj pan otec, nemuseli bychom číst takovéhle chytré komentáře ;-D

0/0
23.1.2007 16:16

p.o.p.

Re: Lidská chyba

nesouhlasím,ale vtipnéR^

0/0
23.1.2007 17:32

Tomáš Fuk

zabila je páska

Když ty lidi zabila lepící páska, tak proč neodsodili tuto lepící pásku ?!

0/0
23.1.2007 13:43

dan

Senzace: kudla za 12 Kč zase zabíjela v hospodě!

:-/

0/0
23.1.2007 12:57

Franta

Re: Senzace: kudla za 12 Kč zase zabíjela v hospodě!

:-);-D;-D;-D Vystihl jsi to kamaráde!

0/0
25.1.2007 17:04

benedikt16

Hóóřííí letadlo....

Hóóóóříííí letadlo, šálala lala... spadneme do moře, šálala lalala...

www.navysocine.cz

0/0
23.1.2007 10:17

Mapek

Udělali dvě velké chyby

0/0
23.1.2007 9:20

Jarda

Re: Udělali dvě velké chyby

a dozvíme se jaké???;-D

0/0
23.1.2007 11:45

k@rm

Re: Re: Udělali dvě velké chyby

Stříleli za války do vzduchu...

0/0
23.1.2007 20:21

tmx

Tak si tak říkám...

... proč když měli na výškoměru i rychloměru ! stále nula, proč se ihned nevrátili na letiště, nebo spíš logicky, jak to, že nepřerušili start?! Vždyť přece druhý pilot hlásí V1, VR (rotate), V2 a tyto hodnoty bere právě z IAS (indicated speed), což jsou hodnoty, které byly stále na nule. Tj. pilot přece musí poznat, kdy už jede cca 60-80 kt a když mu rychloměr ukazuje stále 0, tak přerušit start... To by přece i despotický Ryanair pochopil a hlavu by mu ve vedení společnosti za zpoždění neutrhli...

0/0
23.1.2007 8:55

D8v

Re: Tak si tak říkám...

Meli prelepen snimac statiky, tzn.zafivan udaj o tlaku na letisti. V dobe startu tedy pristroje ukazovaly spravna data.Po nastoupani klesl tlak vzduchu, ovsem v systemu ne.Pomer mezi Pstat a Ptot byl tedy chybny....

0/0
23.1.2007 10:11

D8v

Re: Re: Tak si tak říkám...

zaffivan=zafixovan

0/0
23.1.2007 10:13

Enik

Re: Re: Tak si tak říkám...

Tak to asi těžko! Výšku to mohlo ukazovat sice správnou ale rychlost nikoliv!!! Takže po pár sekundách muselo být zcela jasné, že jde o nějaký problém! Vrátit se okamžitě na letiště je samozřejmě to nejrozumější, jenže k tomu je nutné přiblížení na plochu, a to chvíli trvá. Udělat čelem vzad jednoduše nejde. Rozhodně ale bylo možné použít ten nejjednodušší variometr, a tím je sklenice vody. Ta jim bezpečně ukáže náklon letadla v jakémkoliv směru, což by zjednodušilo pilotáž bez ostatních přístrojů.

0/0
23.1.2007 10:39

D8v

Re: Re: Re: Tak si tak říkám...

Proc by to neukazovalo spravnou rychlost? Trochu si to nastuduj, nez tu budes placat jatry. Vario ukazuje rychlost stoupani/klesani, naklon ukazuje horizont. I letadlo ktere podle horizontu stoupa muze ve skutecnosti klesat (viz. uhel nabehu)

0/0
23.1.2007 11:05

Jarda

Re: Re: Re: Re: Tak si tak říkám...

souhlas, dalším příkladem budiž přistávající raketoplán - cihla se zvednutým "šňupákem", která ale padá k zemi.Tady by asi sklenice vody bez údajů o rychlosti nepomohla... Podle voda stoupáme a ve skutečnosti jsme mrtví:-(

0/0
23.1.2007 11:44

rychloslimejs

Re: Re: Re: Re: Tak si tak říkám...

nevim, o cem se hadate, meli prelepeny pitotstaticke trubice, ktere mimo jine davaji udaje take o rychlosti letadla, nejen o vysce. Pravdou je, ze v takovem letadle je vice systemu, ktere meri dane hodnoty, takze krome klasickeho vyskomeru pomoci pitotu pouzivaji take radiovyskomer, krome rychlomeru pomoci pitotu maji rychlomer zalozeny take na radiu. Problem byl v komunikaci vice systemu a v pocitacich, ktere zrejme paradoxne udaje pravdive vyhodnotili jako chybne vzhledem k tomu, ze vice mericich zarizeni se paradoxne shodovalo, jenze na spatnych udajich. A prispivatel nad vami se podivuje, proc letadlo zvedli, kdyz udajne pristroje neukazovaly rychlost. A tu proste ukazovat nemohly, kdyz byly pitotky prelepene.

0/0
23.1.2007 12:03

Ghost

Re: Re: Re: Re: Re: Tak si tak říkám...

Přelepené byly jen snímače statického tlaku, pitoty ne (předpokládám, že zprávě NTSB se dá věřit: http://www.ntsb.gov/Recs/letters/1996/A96_141.pdf) To znamená, že při startu bylo všechno na pohled v pořádku, teprve se změnou výšky to začne ukazovat špatně.

Jinak co se týká radiovýškoměru a ostatních přístrojů - my na rozdíl od pilotů víme, kterým přístrojům šlo věřit a kterým ne... oni tuhle informaci neměli.

0/0
23.1.2007 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.