Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Srážka letadel: dopravní nehoda, kterou nikdo nemůže přežít

Kolize motorových vozidel jsou každodenní záležitostí. Ty menší končí odřeným lakem a pomačkaným plechem, ty vážné smrtí několika účastníků. Když se ale během letu srazí dvě letadla, je to vždy obrovská katastrofa, při které jsou obětí desítky, či stovky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rarach

dopravní nehoda kterou nemůže

Velmi rád bych věděl co je to TCAS a k čemu slouží

0/0
5.4.2008 21:50

rarach

nehoda kterou nemůže nikdo

Vina byla na technicích kteří dispečerovi skoro všechno odpojili kvůli údržbě a dokonce mu odpojili i důležité telefonní linky takže prakk´ticky nemohl nic dělat.Měl k dispozici záložní radar s omezeným dosahem a i ten chtěli odpojit.Vina je také na straně obou pilotů kteří nedůvěřovali přístrojům. A dispečer kterého zabil šílený muž za nic nemohl.Ten muž před tím přišel o celou rodinu.Zabitý dispečer nemohl zavolat nejbližší letiště protože nešly telefony.Spol.Skyguide měla nést hlavní zodpovědnost za havarii a ne chudák dispečer.Měli být potrestáni i technici kteří znemožnili činnost řidící věže.!!

0/0
3.4.2008 23:08

luck

stream

ahoj nemate to nekdo nastreamovane? diky:-P

0/0
10.2.2007 1:49

MiG

Kdo je na vině?

Líbilo se mi vysvětlení vyšetřovací komise - prý za to mohou ruští piloti Tupolevu, protože poslechly pokyny dispečera. EUROlogika v praxi!!!

0/0
3.2.2007 23:46

sadlo.sadlo

na ČT1?

Nedívali jste se na ČT1, tam bylo kdo nese největší zodpovědnost: Mezinárodní úřad pro letectví, který nedal jasné pokyny pro používání systému TCAS, kdyby ruští piloti věděli, že se vždy mají spolehnout na systém TCAS, tak by se nic nestalo. Samozřejmě, co se týká provozu, je vina i na společnosti Skyguide.

0/0
1.2.2007 10:11

drak

Dispečer

Musel sledovat dvě obrazovky, musel se věnovat hlavně letadlu které přistávalo což měl dělat jeho odpočívající kolega, do toho nefungující telefony a omezené funkce radarů díky údržbě. Věnuje se přistávajícímu letadlu a najednou si všimne na vedlejším radaru dvou teček velmi blízko sebe, podívá se a najednou šok, jsou na stejné letové hladině a tak ve stresu a rychlosti zařval osudnou větu jednomu z letadel ať klesá. Asi neměl v té sekundě čas si uvědomit, že je tam systém TCAS a hlavně mysl se soustředila na přistávající letadlo. Za to bych ho rozhodně nevinil, ale  jak mohlo dojít k tomu, že je už na začátku nechal letět na stejné letové hladině, když se měly myslím za 2,5 minuty křížit?

0/0
31.1.2007 23:39

M.

jak typické

....zodpovědnost mělo nést především vedení společnosti Skyguide, to však vyvázlo bez trestu - pouze s kritikou od vyšetřovací komise. ....

0/0
31.1.2007 18:03

Lody

smůla

Je to teda hnusné, co teď napíšu, ale v podstatě, kdyby ten dispečer, když si všiml té druhé obrazovky, kde se k sobě ta dvě letadla blížila, omdlel, piloti by se tím pádem museli řídit tím TCAS systémem, který je naváděl dobře. Já dělám v práci s jedním počítačovým systémem a ještě se mi nestalo, že by mi ten počítač hlásil nějaký nesmysl. Vždycky jsem zjistila, že chybu jsem udělala já a počítač má pravdu. Ale po bitvě každý generál... Je to smutné, dispečera bych nedělala ani za milion...

0/0
31.1.2007 15:30

Hlína

Velice zajimavy clanek.

Velice zajimavy clanek. Jen snad ze nad Japonskem to nebyly dva Boeingy 747 ale Boeing 747 a DC-10 a ze Ufa v Ruske Federaci neni mestecko ale celkem velkomesto velikosti Prahy ... jsem s urovni clanku spokojen. Pamatuji se dobre na ten pripad. A dodnes jsem reakci otce jednoho z tech deti povazoval za primerenou situaci. Jenze ono to az tak asi nebylo. Ten dispecer mozna mel spoluvinu, nebyl ale jedinym a asi ani hlavnim vinikem.

0/0
31.1.2007 14:10

emigrant

no kde by

Kde je svycarska preciznost? Ja bych ti to rekl docela presne, par let tu uz bydlim. Semtam vypadne proud na cele siti svycarskych drah (100 % trati jezdi na elektriku), semtam spadne na dalnici kus skaly (proc se to nestava v Nemecku/Rakousku?), semtam vyhori podzemni parkoviste a pritom spadne strop na hasice uvnitr, proste porad neco. Na precizni Svycary zapomen, svet se v poslednich letech meni tak rychle, ze to nejsou schopni reflektovat. Mluvi se tu ctyrmi urednimi jazyky (nemyslete si, ze se spisovnou nemcinou se domluvite...). Navic je tu 20 % cizincu. Proste bordel.

0/0
31.1.2007 0:27

Roman

Debilove

jeden mel klesat,druhej stoupat,tecka

0/0
31.1.2007 0:15

Karel

Re: Debilove

Slyšel jsem, že ATC Praha bude přijímat nové dispečery. Nechceš se přihlásit?

RIP pro všechny oběti.

0/0
31.1.2007 9:59

Vážný

Jak to má fungovat

Docela věcně by mne zajímalo, jak má předpisově reagovat dispečer, potažmo celé řízení v situaci "kdy nezvládá".

Když, co já vím, má víc letatel než se zodpovědností dokáže zvládnout, když má technika vážnou poruchu, když třeba má zdravotní nevolnost ...

A mimochodem, jak se vlastně létá nad oceánem, kde není řízení letového provozu?

0/0
31.1.2007 0:06

Karel

Re: Jak to má fungovat

I letové cesty nad oceánem jsou součástí nějakého FIR a jsou řízeny z příslušného pracoviště ATC. Jen systém práce je trochu jiný.

0/0
31.1.2007 9:56

Karel

Re: Jak to má fungovat

Ještě k té první otázce - tam je také zajímavé chování v případě ztráty spojení - a  i tam dnes není jednoznačne určeno jak se mají piloti chovat - viz nedávná srážka 737 GOL  a Legacy v Brazílii, kde to byla jedna z příčin...

0/0
31.1.2007 10:05

ace2

Re: Jak to má fungovat

Tam sice radarové pokrytí není, ale používá se tam systém NAT. Létá se přes souřadnicové body, které posádka musí každých 30 minut nahlásit, pak řídící letového provozu ví kde co má. Až u Kanadských hranic kde je radarový kontakt už vše probíhá standardně.

0/0
31.1.2007 20:27

Zdenál

Stejně to je pech jak blázen

Pokud letěli kolmo na sebe, tak při těchto rychlostech a zanedbatelné velikosti letadla z pohledu vzdušného prostoru je ta pravděpodobnost srážky v určitém bodě hodně malá. Aspoń selský rozum mi to tak říká..... Něco jako když vás v autě ve stovce trefí zboku srna do dveří. Má na to maximálně řádově desetiny vteřiny, ne-li méně ...... :-(   

0/0
30.1.2007 22:46

Martin87

Re: Stejně to je pech jak blázen

Mně to zas připomíná, když trefí vlak auto, taky mi to přijde nepochopitelný, na přejezdu přece strávim běžně tak 0,25s... Takže fakt strašná smůla, navíc když obě letadla klesaly a ještě se přesně trefily... ;-(

0/0
30.1.2007 23:23

BAryk

Re: Stejně to je pech jak blázen

Tak to s tou srnou se mi stalo. Jel jsem loni v Polsku kousek od Warsavy po rovne dlouhe ceste, stmivalo se a jel jsem cca 110km/h. Najednou se neco zleva vynorilo a zamirilo to pres silnici. V zablesku svetla jsem videl srnu jak sklani hlavu a nezmohl jsem se na nic jineho nez trhnout volantem vpravo, ani zabrzdit jsem nestacil. Ozvala se tupa rana. Zastavil jsem a srna uz bezela po poli. Nebyla si jista krokem, ale byla nazivu. A na aute nic, ani skrabanecek :-) Na rozdil od tech lidicek v letadlech jsem mel dost stesti.

0/0
2.2.2007 15:17

karel

dispčeři neví o TCAS ?

tak jsem se dodíval v TV a fakt jsem  nějak nepochopil proč do toho dispečer zasahoval když snad věděl o tom že piloti tam mají ten systém který jim  srážku hlídá

0/0
30.1.2007 21:09

jeliman

Re: dispčeři neví o TCAS ?

a tu otazku myslis vyzne nebo bys potreboval videt ten dokument znova? kolik mas nalitano ze se tak fundovane vyjadrujes?

0/0
30.1.2007 21:23

Villy

Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Myslím si, že Karla napadáte zbytečně, pane Jeliman. Jde celkem o logickou otázku, proč do toho řídící zasahoval v době, kdy neměl k dispozici veškeré potřebné informace, který by mu jasně daly najevo, jaká je reálná situace. Na tuto otázku prostě nemusí mít člověk nalítáno ani hodinu...

0/0
30.1.2007 21:33

Standa

Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Ano a navíc ignoroval základní pravidlo o vyvarování se protínání drah, nebo jak se to nazývá. Zcela nesmyslně přikázal níže letícímu letadlu stoupat a výše letícímu klesat a tím je s matematickou přesností navedl do sebe. Hladiny byly od sebe sice jen nějakých 100 stop, ale i to by bývalo stačilo. Takto se navíc dal předpokládat konflikt s TCAS. Ráno už tu někdo napsal, že měl dát pilotům zprávu, že na řídícím stanovišti jsou technické problémy a doporučit jim ať se řídí TCAS a základními pravidly.

0/0
30.1.2007 22:16

Villy

Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Maličko opravím, on vydal jen jeden příkaz a to TU-154, aby klesali, rádiová komunikace pilotů B-757 DHL byla blokována, řídící jejich volání neslyšel, protože měl naleděný Tupolev. Ale konec všichni známe ...

0/0
31.1.2007 9:16

Karel

Re: Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Ve skutečnosti byly oba aeroplány naladěnu na frekvenci řízení letového provozu... To ale znamená, že i piloti v B757 možná slyšely povely dispečera ke klesání pro TU154.

0/0
31.1.2007 9:47

Villy

Re: Re: Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Nevím, zda to víte, Karle, řekl bych že ano, ale možná si vysvětlujeme každý něco jiného. Já měl na mysli případ, kdy řídící komunikuje s letadlem. V té samé chvíli jiné letadlo nemůže kontaktovat řídícího, protože uslyší jen písknutí v mikrofonu. Je to signál, že komunikační linka je obsazená.

0/0
31.1.2007 18:39

Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Přesně tak.

0/0
1.2.2007 13:17

Zdenál

Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Asi bych se nejdřív bleskově zeptal do letadla, jestli jim TCAS něco hlásí a co hlásí. Ale v tom stresu on prostě hned jednal. Ono se teď lehko mluví. Mně příjdem spíš naprosto nepochopitelné, jak jen tak můžou dělat takové zásahy do techniky, aniž by o tom dispečera vůbec informovali , co přesně mu chybí z technické podpory. To mi přijde neuvěřitelné.  

0/0
30.1.2007 22:17

k@rm

Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Jenže když si všiml letadel na radaru,situace už byla kritická.Nebyl čas,prostě musel jednat.MYslím si že jako dispečer o TCAS asi věděl,jenže neměl žádnou záruku že je funkční.Stát se může cokoliv

0/0
31.1.2007 6:47

Zdenál

Re: Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

No tak kdyby se měl apriori řídit předpokladem, že systém není funkční tak pak je vlastně veškerá technika apriori na houby a měli bychom zpátky na stromy ..... a je pak obrovská souhra náhod, že těch katastrof není víc.  

0/0
31.1.2007 17:56

rarach

Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

A jak jim to měl dispečer hlásit když něl všechno odpojené?A záložní systém byl taky odpojený?

0/0
5.4.2008 23:58

íí

Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Nemohl vedet, ze na palube letadel je protisrazkovy system, nebo ze je funkcni.

Jeho povinnosti je ridit letovy provoz. Systemy na palube letdel jsou jen pomocne.

0/0
30.1.2007 22:18

Zdenál

Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

ale přece řídící dispečer by snad měl  vědět, že letadlo je něčím takovým vybaveno, i když se tím neřídí přímo on sám ......

0/0
30.1.2007 22:22

Villy

Re: Re: Re: Re: dispčeři neví o TCAS ?

Musel to vědět. Od roku 1998 dle FAA musí být každé komerční letadlo s 30. a více sedadly vybaveno systémem TCAS řady I, od roku 2000 systémem TCAS II. Přikládám odkaz na způsob kominikace řídícího s pilotem v případě aktivace TCAS vydané

ministerstvem dopravy ČR, strana 96

http://ivaocz.virtualskies.net/downloads/other/L-Frazeologie.pdf

0/0
31.1.2007 8:48

Andrew1

Lidi

Zase ten všivej lidskej faktor.Takhle to dopadne vždycky když člověk nereaguje na varování přístrojů a nebo si myslí že je chytřejší než oni a nebo dá na radu člověka místo varování počítače.;-€

0/0
30.1.2007 20:52

area51

Re: Lidi

vím, že víš, že vím :-/ od tebe bych teda varování dostat nechtěl :-(

0/0
30.1.2007 21:13

Villy

informace

Pokud má někdo zájem si prostudovat zprávu o vyšetřování a fotografie, které nejsou běžně dostupné na webu, má možnost:

http://www.bfu-web.de/cln_001/nn_53140/EN/Publications/Investigation_20Report/2002/Report__02__AX001-1-2___C3_9Cberlingen__Report,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Report_02_AX001-1-2_%C3%9Cberlingen_Report.pdf.

Budu po Vás všech chtít hodně, když Vás požádám, aby jste na tento příspěvek nereagovali? Děkuji.

0/0
30.1.2007 20:04

Villy

Re: informace

oprava odkazu:

http://www.bfu-web.de/cln_001/nn_53140/EN/Publications/Investigation_20Report/2002/Report__02__AX001-1-2___

C3_9Cberlingen__Report,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/Report_02_AX001-1-2_%C3%9Cberlingen_Report.pdf

omlouvám se

0/0
30.1.2007 20:06

Villy

Re: Re: informace

koncovka je pdf, nechápu, proč to neumí formátovat ...

0/0
30.1.2007 20:08

íí

Re: Re: Re: informace

Tak to vidis. Ty sam jsi reagoval 2x. ;-)

0/0
30.1.2007 22:19

Villy

Re: Re: Re: Re: informace

 a při tom jsem nemusel, kdybych toto forum četl pomocí jiného internetového prohlížeče, než toho, který mám doma a špatně mi formátuje obsah stránky ... :-(

0/0
31.1.2007 8:31

foibos

Re: Re: Re: informace

A já nevím, proč na takové zvěrstvo nepoužíváš tinyurl.com.

0/0
8.2.2007 10:57

mma

radar?

hlavne sa nikde nespomenie nic o hlavnej - systemovej chybe pri riadeni lietadiel v tom case - riadiaci netusili a myslim ze do dnes ani netusia ako sa systemy TCAS na palubach lietadiel "dohodnu" ktore lietadlo posle hore a ktore dole... a bohuzial az po tejto spominanej nehode zacalo platit pravidlo - ze ak by sa aj nahodou nieco podobne stalo - piloti skratka oznamia riadiacemu "prikaz" zo systemu TCAS a riadiaci  v tom momente uz do toho dalej nezasahuje...

0/0
30.1.2007 18:03

Biker

Popis nehody

Popis nehody - poslední okamžiky před kolizí -  je na těchto stránkách

http://www.lkpr.info/takeoff/nehody/ch9.htm

Pravděpodobnost střetu při kolmých trajektoriích a rychlosti letadel je velmi malá a přece k tomu došlo.

0/0
30.1.2007 16:37

pigy

dotaz

nevite nekdo jake letadlo se muze skryvat pod oznacenim 75 W?

0/0
30.1.2007 14:45

Villy

Re: dotaz

Kdyby před uvedeným označením bylo písmeno B, mohlo by jít o nákladní Boeing 757 (B75W). Označení W jako "weight", tedy náklad. Ale to B tam není, takže ...

0/0
30.1.2007 21:26

larrax

Kde je pověstná švýcarská preciznost?

Jeden díl byl o pádu Swissairu, další o chybě v řízení letového provozu švýcarské společnosti. Co se to s těmi precizními Švýcary děje?

0/0
30.1.2007 14:23

Pierre

Chyba již v Rusku

No, nic proti, ale co znamená...chybou se dostali na zcela jiné letiště....nebyla náhodou osudová již tato špatná navigace na letiště do Moskvy? A odkud tedy startovali?

0/0
30.1.2007 10:32

Pistoris

Re: Chyba již v Rusku

No, právě to je o tom osudu. Kdyby to neměl být osud, tak by děti doletěly.

0/0
30.1.2007 14:11

Si0

Re: Chyba již v Rusku

No právě, popravit ty, co je odvezli v Moskvě jinam ;-D

0/0
30.1.2007 15:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.