Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Islámské umění předběhlo evropské matematiky

Středověcí mistři islámského umění předstihli svými schopnostmi západní svět o půl tisíce let. Při vytváření složitých dlaždicových dekorací používali matematický princip, který vědci dokonale popsali až v sedmdesátých letech minulého století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pukpuck

Taliban

Jak je zmineno v clanku v Islamu je zakazano potretovat lidske bytosti. Je tedy s podivem, ze maji muslimove televize jako alrabija atp. Taliban zakazal televizi, nebot je to v rozporu s Islamem a kdyby si muslimove sahli do svedomi, tak by museli uznat, ze se na televizi nemuzou divat. Taky pouzivat noviny bez fotek a internet pouze v textovem rezimu. 8-o

0/0
12.3.2007 14:56

payos

to,

ze nekdo predbehl evropske matematiky, neni nic zvlastniho. diky nasi slavne katolicke cirkvy...

0/0
12.3.2007 13:45

fix

Re: to,

církvY?? ani bych se nedivil, kdyby nás arabové předstihli i v češtině. ;-D

0/0
14.3.2007 15:17

vikikmaus

jo ?

ja myslel ze arabce cislice jako prvni pouzivaly indove jen se do evropy dostaly pres araby.

Ale hadat se nebudu.(Y)

0/0
12.3.2007 11:10

TO

karantenu

ISLÁM JE DUŠEVNÍ MOR a každá věda je jen jeho sluhou.

0/0
11.3.2007 10:57

VK

Re: karantenu

Islám je ideologie jako každá jiná, nic novýho pod sluncem. Hledání vnitřního nepřítele, striktní vymezení vnějších nepřátel (vyhladit židy, zvítězit nad Amerikou), bláboly o budoucnosti o kalifátu, omezování demokracie, perzekuce umělců a vědců,...

To vše přece známe i z dob komunizmu :-(

0/0
11.3.2007 21:48

Robos

Re: Re: karantenu

Komunismus nemá 1500 let tradice Rv

0/0
11.3.2007 22:37

xor

Re: Re: Re: karantenu

Ale krestanstvi uz cca 2000 let...

0/0
14.3.2007 7:33

TO

Re: Re: karantenu

Tak tahle definice se hodí snad pro každý režim včetně tzv. "demokracie" / kapitalistické, u nás je spíš kapitokracie 19tého století. Hledání vnitřního a vnějšího nepřítele, propaganda laděná na danou kulturu (TV támhle, mešity onde) bláboly o ekologii, stovky zákonů odporujících zdravému rozumu... všude je něco.

0/0
12.3.2007 16:24

Oak

Re: Re: Re: karantenu

Myslím, že se pletete. Žil jsem řadu let v zahraničí (vlastně stále žiji), včetně USA, Ruska, jedné nejm. islámské země, západní Evropy.

Možnost vyjádřit se na západě rozhodně je, stačí se podívat do libovolné diskuze na iDnes či jinde. Není tu stálá kontrola internetu (např. jako v Číně, Kubě aj.), rodinám našich odborářů nevyhrožuje tajná policie a nezatýká je (jako v Íránu), na univerzitách neprobíhají čistky (jako v Íránů), nemáme vyhrazené nepřátele podle rasy či náboženského přesvědčení (různé krvežíznivé extremisty nepovažuji za přívržence náboženství ale sekty) či kulturních zvyků, atd. atd. Nemáme politruky na každé dílně, u každé posádky, v každé škole.

To co vidíte v TV zprávách na západě je tak objektivní a sebekritické, jak jen my nedokonalí lidé umíme být a stále se to vyvíjí, např. i díky konkurenci Al Džazíry v angličtině.

Ani další argumenty s demokracií příliš nesouvisí. Zákony v každé demokratické zemi odráží jednak její zkušenost (vyspělost demokracie) a jednak záj

0/0
12.3.2007 18:52

Oak

Re: Re: Re: Re: karantenu

a jednak zájem každého jednotlivce o vývoj společnosti. Jinak fungují zákony ve Finsku, jinak v Česku a jinak v Irsku, a to i když jsou náhodou shodné. I lidé v Česku se postupně naučí, že od úřadu mají *vyžadovat* (vykřičet, vydobít) aby jim pomohl, že od politiků mají vyžadovat aby jim naslouhali a jednali v jejich zájmu, atd. To, že se vůbec můžete dočíst či doslechnout v novinách o zákonech odporujících zdravému rozumu je jenom proto, že je dovolena demokratická diskuze.

0/0
12.3.2007 18:54

TO

Re: Re: Re: Re: karantenu

Tzv. zvoboda slova je součást psychologické strategie, pregnantně řečeno lidi se vykecají a dají pokoj "ať si kecají hlavně když makají" to jsem slyšel na vlastní uši.

Západní společnost je jenom vyspělejší forma otroctví kde nikdo nic reálně nevlastní, jen dluží a stará se o sebe sám, ideální otrok je takový o kterého se nemusíte starat ale on se stará o vás.

0/0
12.3.2007 20:52

JZ

Chce to trošku odstupu...

Arabské vzory jsou krásné. Ale chce to trošku odstup od moderní vědy! Ve skutečnosti je na dlaždicích strašná fůra chyb, vůbec nejsou symetrické. Středověcí řemeslníci dokázali na 100 % využít možností, které měli, ale to bylo všechno. Běžně se stává, že vzory jsou doplněny dlaždicemi, které prostě neodpovídají - jsou to obyčejné výplně. Některé vzory uhýbají, takže na jedné straně je pravidelný pětiúhelník, ale na druhé straně pouze lichoběžník, protože pětiúhelník by se nevešel. Nechci vůbec snižovat uměleckou hodnotu vzorů, opravdu jsou krásné, ale zároveň nedávejme už tak mystickému dílu ještě novou a dodatečnou mystiku! Připomíná mi to ufology, kteří slintají nad poznatkem, že žádný z kamenů na pyramidě není úplně stejný... já bych byl spíš naprosto šokovaný, kdyby se alespoň dva úplně stejné našly :-)

0/0
11.3.2007 9:33

Stachanov

další skrytá reklama na islám

;-D

0/0
11.3.2007 8:58

Tomi23

článek je blábol

blábol a špatný překlad...a čistě prakticky, to že někdo umí pěkně poskládat dlaždice neznamená, že by musel umět aspoň do pěti počítat....... nu ale co taky čekat od bulvárního plátku...

0/0
11.3.2007 3:27

regano

Re: článek je blábol

..jsi neskutečně hloupý a nevzdělaný a ještě to tu dáváš na odiv...Nebo snad právě proto..

0/0
11.3.2007 7:13

Bertiik

Re: Re: článek je blábol

Ale má pravdu - jízdu na kole lze popsat diferenciální rovnicí. Na kole jezdí každé dítě, ale jen málokteré by zvládlo tu rovnici vyřešit. Totéž je s dlaždicema - pokud si stanovili stavitelé dvě tři podmínky, tak jim podle nich mohl vyjít krásný vzorek a nemuseli umět spočítat rovnici, která se za těmito podmínkami skrývá.

0/0
11.3.2007 8:37

Oak

Re: Re: Re: článek je blábol

Moc pěkně jste popsal celou situaci s dlaždicemi, navíc to takto musí pochopit snad každý, i bez hlubší znalosti matematiky. K tomu ani není co dodat.

0/0
11.3.2007 21:36

JZ

Re: Re: článek je blábol

Ale vůbec není hloupý! Sám autor studie připouští, že by bylo možné pomocí šablon orientální vzory nakreslit. Jenže to považuje za příliš náročné - a tak se rozhodl, že to arabští architekti celé počítali. Upřímně řečeno, ta nejjednodušší řešení bývají správná, a tak se domnívám, že oni spíše používali šablony :-) Nic to nemění na tom, že je to opravdu pěkné.

0/0
11.3.2007 9:06

bk

Iran

V Iranu delaji hezke koberce a maji tam hezkou prirodu.

0/0
10.3.2007 19:41

Honza

Blábol

Autor je těžkej mimoň. Větší hovadinu jsem již dlouho nečet.

0/0
10.3.2007 16:57

Thales

Nesmysl

To je přece ale holupost! Žádná část denšní matematiky se nedá jen tak lechce pocopit bez dalších souvislostí. A pochybuji že v té době by znali teorii grup nebo infinitezimální počet.

0/0
10.3.2007 13:30

aarghot

Re: Nesmysl

to bys koukal co lide umeli uz v neolitu ....

0/0
10.3.2007 15:03

cb

Re: Re: Nesmysl

Treba uvarit zvire v jeho kuzi. To nedokazeme dodneska.

0/0
11.3.2007 19:05

Petr

jsem rad

Ze v clanku zaznelo slovo Iran tj. Persie a 13. stoleti. Islam znicil kulturu a vedu vsude kam prisel. Ale samozrejme trebas Persie byla vyspela rise a mnoho myslenek a objevu si samozrejme primitivni Arabske kmeny ponechali - jako tu astronomii a matematiku.

Je to cele blabol. Islam nikde nevedl k osvicenske vede a kulture - jen vzdy prebral od te vyspelejsi civilizace kterou podrobil jeji poznatky.

No a mile deti podobne dopadneme mozna i my v Evrope. Predstavte si ze muslimove budou mit vetsinu ve Francii....no tak si samozrejme ponechaji jejich kulturni a vedecke poznatky a za 200 let se to bude vydavat za "islamske" umeni. Tak to bylo v Persii, Egypte, Kartagu, Byzanci a dalsich skvelych civilizacich, ktere byly dobity, zniceny a vraceny do doby kamenne islamem...

ALe je videt ze ta islamisticka propaganda ma velky dosah.....viz tento clanek.;-D

0/0
10.3.2007 13:07

lolitka.bloguje.cz

Re: jsem rad

Když tady v Evropě byl (díky křesťanství) temný nevzdělaný středověk, byli to arabové, kdo uchovával a rozvíjel vyspělou antickou vědu.

Pokud budou mít většinu v Evropě muslimové, bude to stejně špatné, jako když ji měli křesťani. To taky nebylo nic moc. RvRvRv

http://lolitka.bloguje.cz/497705-marx-nebo-kristus.php

0/0
10.3.2007 14:22

Wolftear

Re: Re: jsem rad

"Co máme dělat s těmi knihami, sultáne?"

"Pokud odporují koránu, pak jsou hříšné, a tedy je spalte. Potvrzují-li korán, tak jsou zbytečné a můžete je spálit taky."

Zajímavý způsob uchovávání antické vědy. :-(

0/0
10.3.2007 19:26

lolitka.bloguje.cz

Re: Re: Re: jsem rad

Expertem na pálení knih byli vždy křesťané. Da Vinci Code pálili i v 21. století Rv

0/0
10.3.2007 23:47

cb

Re: Re: Re: Re: jsem rad

Da Vinci Code je kniha vhodna pouze jako topivo.

0/0
11.3.2007 19:05

Milá má

Re: byli to arabové, kdo uchovával a rozvíjel vyspělou antickou vědu

Jenže to už je je nějakých 1000 let pryč a zatímco ze tmářského křesťanství se vyvinula demokracie, lidská práva a hyperkorektnost, tak z islámu se vyvinulo Mulimské bratrstvo, Chomejní a fatwy na zabíjení rouhačů jako je Rushdie.

0/0
11.3.2007 18:38

Marek Pech

Re: jsem rad

Vážený pane, jste úplně mimo...:-/

0/0
10.3.2007 14:30

banana

Re: jsem rad

ucit se ucit se ucit se

0/0
10.3.2007 15:02

rejpal

Re: jsem rad

tak tohle je největši hovadina, kterou jsem četl asi tak za posledních deset let.. možná víc. Zkus nahlédnout do nějakých historických knih a trochu studovat Péťo, jo?

0/0
10.3.2007 15:06

G-M

Re: jsem rad

No, pokud opomenu ty bláboly o islamistické propagandě, máte do značné míry pravdu. Jen je třeba si uvědomit, že stejně se chovali Římané a po nich tuto schopnost přebírat-předávat dál-a posléze vydávat za své (a to v dobrém!) převzalo křesťanství. Většina toho, co považujeme za základní kulturní hodnoty západní evropské tradice, není "původní" - a začali tím skutečně již Římané, když téměř všechny základní civilizační hodnoty přebrali od Řeků.

V tomto ohledu islámu skutečně není co vyčítat.

A ty skvělé civilizace, o kterých hovoříte - to také bylo často naopak. Španělská rekonkvista, provázená násilnou rekatolizací dobyla, zničila islámsko-židovskou kulturu ve Španělsku a v mnoha ohledech ji vrátila do doby kamenné...

0/0
10.3.2007 21:18

rak

Re: jsem rad

z toho plyne ze az arbove ovladnou Francii budou si myslet budouci generace ze tito arabove dokazali vymyslet mezikontinentalni jaderne rakety!!! Autor clanku je bud muslim nebo uplny I...T

0/0
12.3.2007 11:36

Lobo The King

Hezký článek, děkuji

jen mi přijde trochu moc vychvalování té islámské kultury... :) myslím že daleko krásnější je žít v klidu a míru, než mít geniálni matematiky..:) tot asi tak můj názor evrpana, který se nemusí se strachem o život vydat cestou autobusem, nebo vypít pivo, či nakreslit živou bytost...:) ať žije svoboda!! Svoboda křestanství se špatnými matematily...;o))))))(Y)[>-]

0/0
10.3.2007 12:59

mpes

Re: Hezký článek, děkuji

všechno fajn, akorát toho Svobodu jsi vzpomínat nemusel a to "Ať žije" je snad už úplný úlet, ne? ;-)

0/0
10.3.2007 22:09

cb

Re: Hezký článek, děkuji

Ke maji dneska ty genialni matematiky?

0/0
11.3.2007 19:07

jhsjkhsk

?

Jsem mozna tupy, ale ja ten proisraelsky postoj tady nevidim, muze nekdo vysvetlit?

0/0
10.3.2007 11:46

_Aleister_

Co je to za sbírka keců?

arabské číslice jsou indické, jen arabové je přiblížili evropě... to se zase redaktůrek snažil hrát na inteligenta...:-/

0/0
10.3.2007 11:29

Noura

Re: Co je to za sbírka keců?

Zacnu otazkou, proc si vetsina prispevatelu mysli, ze se musi vyjadrit k jakemukoliv tematu? I k tem o kterych evidentne nic nevi. Pokud jde o arabske cislice, tak jsou to ty cislice, ktere se pouzivaji ve vetsine sveta a pouzivame je i my.Uz je to 17 let co nas vypustili z klece do sveta a hodne lidi navstivilo i ruzne arabske staty.Ti vsimavejsi si mozna nekde vsimli jineho typu cisel. To jsou cislice indicke, ktere arabove kdysi prevzali.Je to uz dost davno co se Arabska Liga na jednom svem zasedani usnesla, ze se arabske staty vrati k uzivani arabskych cislic. A v hodne statech se tak stalo.Co je trebas ale zajimave, ze Saudska Arabie pouziva na poznavacich znackach jeste porad cislice indicke . Pokud jde o smer u psani, tak jak arabske tak indicke cislice se  v arabsky psanem textu pisi z leva doprava, stejne jako v textu psanem latinkou. A  pokud jde o arabskou vedu a umeni, tak ty polozily zaklad vede a umeni soucasne Evropy. Kdo neco o tom vi,nediskutuje.

0/0
10.3.2007 12:19

GLOWi

Re: Re: Co je to za sbírka keců?

Nouro, Ty skutecne radeji nediskutuj, protoze ma zrejme potize vyjadrit myslenku. Nevim, jestli polemizujes s nazorem, ze cislice, ktere v Evrope nazyvame arabske, maji puvod v Indii, je dost obtizne se v te Tve zmeti vyznat. V kazdem pripade v Evrope pouzivane "arabske" cislice pochazeji z Indie, tecka.

0/0
10.3.2007 13:32

JIkra

Re: Re: Re: Co je to za sbírka keců?

Potrvrzeno.

0/0
10.3.2007 13:47

packa1

Re: Re: Re: Co je to za sbírka keců?

Nase cislice nepochazeji z Indie. Jsou to arabske cislice.

V nekterych arabskych statech se jeste pouzivaji indicke na ktere v minulosti presly..

Kapisto?

0/0
11.3.2007 12:29

cb

Re: Re: Re: Re: Co je to za sbírka keců?

Jezismaria.

0/0
11.3.2007 19:08

VK

Re: Re: Co je to za sbírka keců?

Souhlasím, nicméně to učinili na vzdor Islámu, nikoli za jeho podpory. Arabští "doktoři", filozofové, samozřejmě básníci a hudebníci, aj. byli nejčastěji pronásledováni a jejich díla se často ani v origináolech nedochovala, zničena islámskou ideologií o nepotřebnosti toho co básní, vědy (mimo "vědeckého" koránu, atd.), známe je např. z evropských přepisů.

0/0
10.3.2007 22:43

vtech

Jasne!

Je treba nam vysvetlit predem, ze arabaci jsou (a vzdy byli) mnohem dale nez my. Abychom tolik neprudili, az pokroci kolonizace Evropy. Mame to za par. Resime nesmysly (jako limity CO2 a "obnovitelne" zdroje) a plizivou expanzi Islamu prechazime mlcenim.

0/0
10.3.2007 11:24

diskuter.4gfdfgg

Re: Jasne!

Islam je s rostouci vzdelanosti a zivotni urovni oslabovan stejne jako krestanstvi.

Krasne je to videt na Iranu, ktery nebyt  vyhrozovani USA, smeroval by dal k demokracii a svobode. Jeste za Clintona bylo normalni, ze se poslanci iranskeho parlamentu ci president bourili proti cirkevnimu diktatu. Samozrejme, ve chvili kdy existuje vnejsi nepritel, lide se sjednocuji a radikalizuji kolem nejakeho spolecneho prvku: v Iranu je to islam, ale to pani konzervativci stojici za Bushem moc dobre vedeli :-(

To co desi tebe (a priznavam ze i mne trochu znepokojuje, byt ne na zaklade takovych predsudku jake mas ty) je, ze evropske narody se postupne stavaji mensinou a s nimi i nase zivotni zvyklosti. Nicmene priznavam si u druhou stranu, vymyvani mozku smerem ke konzumu skrze TV se nepochybne meni i to co je nazyvano islamskou kulturou.

Za demograficky vyvoj nepriznivy  pro evropany muze nahoda, ze prave v okamziku vyznamneho skoku v zivotni urovni lidi byla evropska civilizace tou na vrcholu.

0/0
10.3.2007 12:14

GLOWi

Re: Re: Jasne!

"slam je s rostouci vzdelanosti a zivotni urovni oslabovan stejne jako krestanstvi." - To je zretelne videt na takove Saudske Arabii. A typicky islamsky terorista je negramotny hlupak, ze ano.

0/0
10.3.2007 13:36

aarghot

Re: Re: Re: Jasne!

kdyby lide meli vice rozumu neverili by na podobne kraviny jako jsou nabozenstvi

0/0
10.3.2007 15:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.