Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Černé díry možná fungují jako urychlovače částic

Výsledky nedávného bádání naznačují, že je možné, aby černé díry byly supervýkonnými urychlovači částic. Američtí a australští astrofyzici se tak pokoušejí vysvětlit mechanismus vzniku gama záření vycházejícího z centra naší galaxie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Iknow

bububutyvole...

Zase přehlídka koumáků, co všechno ví, všude byli a je jim jasný, že to smrdí průserem...

Jen tak pod čarou: napr. ve Slunci probíhají procesy, se kterými se ty v urychlovačích nedají ani zdaleka srovnat. Nějaký inteligent tu psal: "nevidím supravodiče, koncentrované tekuté podchlazené plyny blízko

absolutní nule, mnohasetamperové cívky, prstencová magnetická pole,

částice kroužící po uzavřené dráze..." Takže: supravodiče jsou látky ochlazené téměř k absolutní nule. Vzhledem k tomu, že vesmír má průměrnou teplotu 2,73 K, což je prakticky absolutní nula může být v tomto prostředí supravodivým cokoliv. Viz též "podchlazené plyny". Jeho přehled o fyzice je taky blízko absolutní nule - každý plyn je jaksi "tekutý", že... No a energie uvolňované při procesech v kosmu... O těch se nám nemůže ani zdát. Prostě výše uvedené je důkazem toho, že každý BLB, který ví o fyzice ho... si tu otvírá hubu...

0/0
29.3.2007 11:57

nikdo

Re: bububutyvole...

Nevím kdo si hraje na chytráka, až objevíš někde ve volným vesmíru helium tekoucí v trubkách pči 200kPa nebo cívky a další věci co jsem zmínil tak dej vědět.

Jasně jsem BLB dovolil jsem si totiž oponovat.

Ok jsem BLB a kdo jsi ty že mě takto označuješ nechceš nám sdělit svoje jméno a vzdělání ? jistě jsi nejmíň jaderný fyzik.

0/0
29.3.2007 20:43

Iknow

Re: Re: bububutyvole...

:-))) Tahle "diskuze" je úplně mimo mísu :-)) Představ si, že (ta hrůůůza) jádra vnějších planet jsou tvořena kovovým (!) vodíkem - tzn. plynem stlačeným tak monstrózně, že má vlastnosti kovu, jinde z nebe prší kapalný metan...

Jestli máš chuť se pouštět do dalších věcí tak prosím: Jenom nejbližší hvězda - Slunce dokáže vytvářet taková elektromagnetická pole, se kterými si ty v těch cívkách prostě nezadají. "Částice kroužící po uzavřené dráze" - a po jaké by měly ty částice asi proboha "kroužit" po otevřené?! Co to znamená "prstencové magnetické pole"? Víš vůbec jak vypadá magnetické pole? Máš totiž problém s úplně základními termíny a to je učivo základní školy.

Tvůj příspěvek mě popuzuje v tom, že si dnes prostě opravdu KAŽDÝ usurpuje právo kecat do VŠEHO, i když (jak si dokázal) nemá ani elementární znalosti. Co je na tom hrozivé je to, že když takových chytráků je dostatečné množství, tak prostě podepíší nějakou tu petici, případně vytvoří pol. stranu a získají tím moc věc zničit.

0/0
30.3.2007 10:50

Iknow

Re: Re: bububutyvole...

Cituji ještě jeden z tvých příspěvků níže: "..prostě stačí vhodné uspořádání materie a energie, to samé třeba

zesilovače a vysílací elektronky, není třeba "pulsaru" - hvězdného

majáku a můžete vysílat vykofrekvenční megawaty na dané f. do prostoru."

Ty nejsi BLB, ty jsi ULTRABLB. Ani se nedivim, že nezveřejňuješ své jméno, protože by ti okamžitě sebrali občanku.

Blbové tvého kalibru pindají např. do genetického výzkumu a to přináší své "ovoce". Je víc - vás takových - a můžeme se vážně rovnou vrátit do jeskyň....

0/0
30.3.2007 10:56

Hm

Re: Re: Re: bububutyvole...

Nic proti, ale jestli věcem rozumíš, tak jak píšeš, tak proč se sakra chováš jako prase? :-©

Omlouvam se za OT

0/0
17.4.2007 0:59

Tom

Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

1. Po spuštění urychlovače LHC se nemůže nic stát.

2. Stroj těžší než vzduch nemůže létat.

Co mají oba výroky společného?

Pochází od vědeckých kapacit své doby.

0/0
29.3.2007 10:23

nudle

Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Pochazi z tve fantazie. Vedecke kapacity tohle nerikaji, ty radeji mlci. Nebo reknou pravdepodobne.

0/0
29.3.2007 12:07

Tom

Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

"Lord William Thomson Kelvin (1824- 1907) – Skotský fyzik a matematik, který přispěl výzkumem v mnoha oborech vědy. Studoval na Cambridge a už ve studentských letech měl sebevědomí a prosazoval své vědecké názory. Známý je jeho výrok, že "Stroj, který je těžší než vzduch nemůže létat" (roku 1895), přičemž věřil, že létat se bude jen balonem."

Diskuse o tom, zda Kelvin byl nebo nebyl vědecká kapacita, je doufám bezpředmětná.

0/0
29.3.2007 13:01

nudle

Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Clovek, ktery tohle rekne se prave tim vyrokem z vedeckych kapacit vyradil.

0/0
29.3.2007 13:04

Tom

Re: Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Nemůžu být Kelvinovým soudcem, ani tvým. Sám si zhodnoť na čem je založená tvá argumentace a zaškatulkuj se.

0/0
29.3.2007 13:17

nudle

Re: Re: Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

proc? :)

0/0
29.3.2007 15:18

negociátor

Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Celá řada vědeckých kapacit se ve svém životě jedenkrát, či vícekrát poměrne dost mýlila. Byť jsou vědecké kapacity inteligentní a pokrokové, tak nejsou neomylné a vždy mají nějakou svou víru a pokud nějaká teorie nezapadá do konceptu té jejich víry, tak se jí zdráhají přijmout, i když jí např. experiment potvrzuje. Kelvin svým výrokem, že stroj těžší vzduchu nemůže létat nebyl příliš silný v kramflecích, měl už ve své době celou řadu odpůrců a nechal se vyvrátit logickým sporem. Již v 19. století se totiž vědelo, že voda i plyn jsou tekutiny. A vědělo se také, že ve vodě neplatí tvrzení, že stroj těžší vody nemůže plavat (=volně se vznášet v té tekutině), tudíž tvrzení o vzduchu nebylo o co opřít.

Ad tvrzení jedna. Nikdo nikdy neříkal, že spuštěním nového urxychlovače v CERnu se nemůže nic stát, jen to, že pravděpodobnost nějaké katastrofy (černá díra, strangleton, narušení stavu vakua) je natolik malá, že se blíží nule. Protože v urychlovači budou pouze energie řádu 7TeV.

0/0
29.3.2007 18:15

nikdo

Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

:-) Vaše naivita je nekonečná, kde ve vesmíru se například vykresluje obraz na LCD matici ? divná věc že ? a ani nejsou potřeba vysoké energie...prostě stačí vhodné uspořádání materie a energie, to samé třeba zesilovače a vysílací elektronky, není třeba "pulsaru" - hvězdného majáku a můžete vysílat vykofrekvenční megawaty na dané f. do prostoru.

0/0
29.3.2007 20:50

negociátor

Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Když abstrahuji od toho, že nejde o moji myšlenku, ale o oficiální fyzikální koncept a komparaci energií na Zemi a ve vesmíru v souvislosti s možnou katastrofou (zhruba 3 možnosti, které jsem vyjmenoval), a já na to pouze poukázal, tak si myslím, že máte velký deficit kognitivních schopností. Ten váš příspěvek je naprosto mimo mísu. Naprosto nekontextuální a bezpředmětný. Prosím vaší odpověď, jak souvisí pozemské technologie (vámi jmenované tekuté krystaly a zesilovače) s fyzikou vysokých energií o kterých (někteří vědci) spekulují v souvislosti s možnou katastrofou a zničením země?????

0/0
30.3.2007 12:34

negociátor

Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Já si odpovím sám, protože odpověď ani nečekám. Plácat naprosté nesmysly a neschopnost si cokoli obhájit je zde dlouhodobým folklorem. Odpověd tedy zní: Nijak to spolu nesouvisí. Váš argument byl naprosto mimo mísu, nebo chcete li argumentum non sequittur.

0/0
30.3.2007 12:37

Iknow

Re: Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Přispěvatel pod přezdívkou "nikdo" je totální h....o. A nemá, dle mého názoru, další smysl ho o čemkoliv přesvědčovat.

Jak jsem psal výše - nejvíce mě na těchto lidech děsí, že dostanou-li do ruky moc (a to není vzácný případ) dokáží zlikvidovat nejednu zásadní myšlenku a její realizaci. Prostě proto, že jsou naprosto omezení nevidí ani, jak nekonečně jsou pitomí...

0/0
30.3.2007 17:43

negociátor

Re: Re: Re: Re: Re: Něco pro všechny, kteří všechno ví a ostatní jsou dementi.

Souhlasím s vámi.

0/0
31.3.2007 13:03

Tom

Konečně...

Konečně, i když aspoň možná,,, 

0/0
28.3.2007 22:12

kk

Connaughtonová

;-DConnaughtonová byla vzdycky trosku zdrzenliva ale jen na oko 8-o

0/0
28.3.2007 22:11

Kiri

Dotaz

Muzete mi,prosim ,nekdo vysvetlit,proc jsou akrecni disky disky?Podle me by to mel byt prostorovy utvar,siska,nebo koule kolem dokola cerne diry.Porad nerozumim tomu,ze  dira nefunguje prostorove,ale ma neco jako pusu a zadek.Diky.

0/0
28.3.2007 19:41

xxxxx

Re: Dotaz

Samozřejmě že máš pravdu ale zobrazuje se to tak kvůli zjednodušení.  Jak chceš nakreslit na 2D obrázku 3D zobrazení zborcení prostoru?

0/0
28.3.2007 20:27

Kiri

Re: Re: Dotaz

Diky,uzjsem myslela,ze mi to prestava uvazovat!Mozna by ale nebylo marne tu prostorovost  obcas pripomenout. v perpektive,treba!

0/0
28.3.2007 20:36

nikdo

Re: Re: Dotaz

Deformací názorné 3D mřížky tažené prostorem ?

0/0
28.3.2007 22:44

KK

Re: Re: Dotaz

jsou to disky. protoze i galaxie je "disk" a hmota je rozlozena priblizne v rovine. Samozrejme ma nejakou tloustku, ale ta je vzhledem k sirce dost mala.

0/0
29.3.2007 9:05

xxxxx

Re: Re: Re: Dotaz

V tomto je nějaká nelogičnost. Gravitace se šíří jako pole všemi směry stejně. Tudíž by měla vypadat jako koule a né jako disk.

Třeba diskový tvar galaxií, možná dokazuje neexistenci černých děl v jejích center. Galaxie by měly bývat ve tvaru koule.

0/0
29.3.2007 19:25

mekon2

Re: Re: Re: Re: Dotaz

Samozrejme to jsou disky, zapominas na treni. Kdyz se nejaky plyn hromadi kolem cerne diry, tak samozrejme o sebe tre -- tim vznika cast vysokoenergetickeho zareni. A timto trenim se nakonec pohybuje po orbite s dominantnim momentem hybnosti. Kdyby tam zadny celkovy moment hybnosti nebyl, tak to trenim spadne cele na cernou diru, a nebude nic obihat. U galaxii a planetarnich systemu to je podobne.

0/0
29.3.2007 19:40

xxxxx

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

Promin, ale stále se mi to zdá nesmyslné. Pokud se na to podívám jako inerciální soustavu, čistě jen díru(tečku v prostoru) a kolem plyn(jež v počátečním stavu je 100% koule), díra to bude pohlcovat rovnoměrně ze všech směrů (zleva,zprava,z hora, zdola, zepředu,zezadu) nevidím tam důvod proč by nějaký nějaká plocha měla získat dominanci. Proč by to mělo rotovat? Vždyt pro tu díru je to zbytečné. Jediný směr pohybu je přeci k ní? Nikam jinam. Nějaká rotace je prostě zbytečná ztráta pohybu. A všichni víme že ve vesmíru si hmota vybera vždy tu nejkratší cestu k cíli.

Doufám že jsem to podal pochopitelně.

0/0
30.3.2007 15:08

kk

Re: Re: Re: Re: Dotaz

zrejme diky rotaci je to "disk" a ne koule. ale nevim jiste

0/0
30.3.2007 13:40

Kiri

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

No to jsem to tady rozproudila!Zrejme to trapi vice lidi.Po zrale uvaze ale pripoustim nekolik moznosti.Kdyz je cerna dira v centru galaxie a sama nerotuje,tak ji plyn dodava galaxie svym pohybem.Vzdycky jsem si ale myslela,ze v centru galaxie je slunce!Disk by mohla vytvorit podle me jenom kdyby mela nejake nahore a dole.Ale plyny muze vlivem sve gravitace pohlcovat i z boku.A Hawkinovo zareni vypousti taky vsemi smery,ne?Kdyby jeste k tomu sama rotovala,coz je mozne,tak muze rotovat pod urcitym uhlem k rovine galaxie.A myslim,ze nemusi byt jenom jedna nekde ve stredu,takze nakonec  muze nektera rotovat a jeste obihat kolem slunce.Nebo nasi galaxii fofrem opustit,kdyz ma velkou hmotnost.Cernou diru si predstavuji jako nejaky maly hurikan v temne hmote,ktery vsechno kolem pohlti a treba se pohybuje z mista na misto.A treba ma neco jako oko uraganu,nejake klidne misto,kde nepusobi ani jeji gravitace .Kdyz se tak prodira temnou hmotou ,tak muze byt taky diskem.Vic uz teda nevymyslim!

0/0
31.3.2007 22:17

Gabina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

No ja myslim,ze Slunce je  jenom hvezda nasi galaxie zvane Mlecna draha.Takze nektera cerna dira muze sama rotovat a jeste se otacet s galaxii. Ale jinak myslim,ze by vsechno z toho,co tady ctu bylo mozne.

0/0
1.4.2007 0:56

Enders

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

Pro lepsi predstavu to vysvetlim nak takhle..

Mame treba dve dokonale koule (rikejme jim galaxie) ty se v prostoru tesne miji.

Vzajemnou pritazlivosti se z kouli stanou ovalky :-)

Pritazlivost bude pritahovat nejblizssi hmotu k sobe silneji a tak dojde k deformaci...

Proto je tu tolik ovalku ;-D

0/0
13.4.2007 1:26

intelygent

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

ja mam zase dve nedokonale koule, ktere taky pritahuji cerny diry... a pri te pritazlivosti nekdy dojde k defloraci ovalkem ;-)))

0/0
2.5.2007 11:44

Nacek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz

Na začátku máme supertěžkou hvězdu o hmotnosti nekolikatísícinásobku našeho slunce a ta ke konci svého života vybuchne a díky její vlastní gravitaci pohltí svou vlastní hmotu sama do sebe a stane se z ní černá díra...ve fázi před výbuchem-hvězda rotovala, měla S,a J poly....=>rotace disku , disk-S a J poly..

to je můj odhad , nejsem nejaky ainstein

0/0
9.12.2007 14:30

Emigrant

Udelej si svuj vlastni vesmir doma v basementu..

Tak se jmenoval porad, ktery bezel v USA na kanalu Science vcera vecer. Proi tomu co ti hosi presentovali je LHC naprosto nezavadna masinka asi tak jako kladivo z fimu Cisaruv Pekar. Well, a nove vytvoreny vesmir se sice okamzite rozepne do gianticke velikosti, ale pry mimo nas vesmir asi jako bublina na jiz existujici bubline. No a pokud ne?

0/0
28.3.2007 16:09

sarah

jen drobnost

ne urychlovacemi, ale urychlovaci.

0/0
28.3.2007 11:24

Janhura

Re: jen drobnost

ne urychlovaci, ale urychlovači. Bez háčků a čárek jsme psali v minulém tisíciletí.

0/0
28.3.2007 11:44

j

Re: Re: jen drobnost

Na klavesnici s anglickym rozlozenim piseme bez hacku a carek i v tisicileti soucastnem a budeme psat i v nasledujicim ty jeden lingvisto.

0/0
28.3.2007 19:57

Kiri

Re: Re: Re: jen drobnost

Pisu si s mnoha prateli z anglicky mluvivich zemi,tak se mi porad nechce prehazovat klavesnice.Odpuste mi to,prosim,prosim!;-D

0/0
28.3.2007 20:17

PIP

Re: Re: Re: jen drobnost

jj nelze zapomenout napr- BTW, IMHO,2D,2G4U,4E....

0/0
28.3.2007 21:29

nikdo

Překlad

Překlad: Lidi už konečně pochopte že se po spuštění urychlovače LHC NEMŮŽE NIC STÁT, LOL.

0/0
28.3.2007 1:01

xxxx

Re: Překlad

Třeba u LHC ne, ale co když se vytvoří zase silnější, a pak silnější a zase silnější a při srážkách zbortí prostor takovým způsobem, že ji stvoří.

Ještě nedávno ti chytří lidé ty částice předpovítali teoreticky a předpovídali i jejich vlastnosti. Tak proč s tím takovýmto způsobem nepokračovat, než budovat stále silnější urychlovače.

0/0
28.3.2007 7:30

melkor

Re: Re: Překlad

Jasne, experimentalni overeni je na (Y) ...

To uz zrovna muzeme badat, kolik andelu se vejde na spicku jehly :-©

0/0
28.3.2007 9:41

Martin

Re: Re: Re: Překlad

Presne 3.54874157458848888488485448848581874557874  anjela ;-)

0/0
28.3.2007 13:00

LaRosse

Re: Re: Překlad

Nicméně lidmi vytvořené urychlovače fungují na principu urychlování elektrickým polem a kurz je držen magnetickým polem.

Černé díry urychlují principem gravitace a magnetického pole zároveň? Ne?

0/0
28.3.2007 14:15

nikdo

Re: Re: Překlad

Za prva si musí zajistit experimentální data aby bylo nad čím bádat (opodstatnění pro granty) aby se mohla zase o trochu narovnat nejedna defektní teorie, druhak je takový LHC obrovský kšeft pro vědátory a jejich firmy, firmy jejich kámošů rodin atd. ;-)

PS: Kdy se asi dočkáme že i obyčejným lidem se bude financovat jejich zájmová činnost a bude se tomu říkat "zaměstnání". ;-)

0/0
28.3.2007 22:42

mekon2

Re: Re: Re: Překlad

To je fakt dost omezeny nazor. Krome toho, ze nam ty urychlovace umoznuji pochopit svet, ve kterem zijeme, tak maji i dost podstatne prakticke aplikace -- pozitronova emisni tomografie, jaderne elektrarny, vyzkum supravodivych magnetu. Ale pravda je, ze to je takova "zajmova cinnost". Platy vedcu jsou mizerne ...

0/0
29.3.2007 19:51

nikdo

Re: Re: Re: Re: Překlad

"Umožňují pochopit svět" tak toto je naprostá lež, na úrovni na jaké se ve fyzice pracuje na té nic neobjasníš jenom získáš dílčí poznatky na kterých můžeš vybudovat kšeft a ještě víc zotročit lidi, jsem zvědav kdy se začne prodávat vzduch protože ten co je "volně" bude nedýchatelný.

0/0
29.3.2007 20:55

IVANHOE

Re: Překlad

IMHO, když náhodou jo, tak to bude takovej šupec, že se to ani nedozvíme. Proč se bát něčeho, čeho se nikdo z nás nedočká a nezažije to :-P

0/0
28.3.2007 14:11

xxxx

Re: Re: Překlad

Hmm, to je sice fakt ale

když vytvoříme bakteriobiologické, či smrtící virové zbraně zničíme jenom náš druh a pár savců okolo. Život půjde dál a bude se vyvíjet.

Ovšem když nám toto nevyjde vyhladíme 100% jedinou formu života v nám známém vesmíru a 1e9 let evoluce přijde vniveč. Máme na to vůbec právo? Co když jsme skutečně jediný život ve vesmíru?

0/0
28.3.2007 14:36

963214785

Re: Re: Re: Překlad

Málokdo si uvědomuje, že ta šance, že vznikne černá díra či cokoliv, co zničí celou zemi, je tady i bez urychlovače a větší !

0/0
28.3.2007 19:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.