Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve službách armády USA: startuje jako vrtulník a létá rychle jako letadlo

Téměř 20 let trval vývoj nejnovějšího bojového prostředku z výbavy americké armády. Kříženec vrtulníku a letadla V-22 Osprey právě vyráží na svou první misi do Iráku. Podívejme se na tento unikátní stroj podrobněji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sabina

hrozněse bojím

;-(pomožte mi dnes v noci odlítáma hrozně se bojím co když letadlo spadne co potom budu dělat?8-o

0/0
17.8.2007 21:03

antichipka

Hypersupervrtulník proti motykám.

Tohle mě fascinuje, do zbrojního průmyslu stále tečnou zbytečné mraky peněz, tady se pak s tím tasíte, ale efakt je takovej, že proti nějakejm maníkům s motykama, co jsou rádi, když seženou hrst žrádla na den ve svý rozvojový zemičce. To nevidíte, jak je ta pýcha na ten skvělej stroj v nadhledu trapná? Na všechny tyhle skvělý super hyper stroje...a jestli Irák vyhrožuje s bombama...mno, nejspíš někde něco nakrad a motykama stlouk dohromady amatérskou hlavici. Moc bych se toho nebála. Spíš jejich fanatismu. Ale ten stačí možná vymýtit druhou hrstí žrádla. To si je nejde zavázat?

0/0
6.6.2007 23:44

Jura

Noemova archa

To sa zase na technetu blysli s novinkou. Cely clanok sa nesie v duchu novinky v US Army:

"Sloužit tak bude například i na nejmodernější válečné lodi Spojených států USS New Orleans

Američané si od novinky slibují, že jim pomůže omezit počet sestřelených strojů"

Uz len cakam kedy sa tu objavi clanok ze amerika vyvinula novy typ bojovej stihacky F-4 Phantom, ktory bude startovat z najnovsich lietadlovych lodi a bude vybaveny najmodernejsou avionikou a zbranovymi systemami. Spoza "zeleznej opony" by mu mala konkurovat novinka MiG 19 rovnako vybavena streleckym radarom

0/0
17.5.2007 15:33

Jirka(...)

útočná zbraň je v IQ naprd

Toto je útočná zbraň, které v IQ její rychlost mnoho nepomůže, protože většina ztrát je v IQ ze zálohy a lstí.

Navíc letový software, bez kterého tento technický div světa dokáže právě spadnout, je natolik složitý, že se se ztrátami bude muset počítat i v případě mírového nasazení.

V IQ se dějí hrozné věci, civilní obyvatelstvo masakruje Al-Kajda, ozbrojení spoluobčané různého náboženského vyznání a také americká armáda se "občas" splete.

Nechápu, jak lidé mohou být tak bezcitní - já bych uvítal cokoliv, co bude znamenat zastavení násilí i za cenu rozdělení IQ mezi lokální mocnosti.

Vím, co říkám.

0/0
5.5.2007 4:56

obrziq

lol

az na to ze to je pomerne stara zalezitost no.. na technetu zase objevili novinku starou x let... njn ja nekdy zapominam ze jsme v CR ;-D

0/0
24.4.2007 22:24

West

Když jsem minule

vyklízel sklep takjsem na podobné článečky narazil-Ve službách armády Varšabského paktu,Zbraně obránců tábora míru!Superlativ za superlativem-tady jen chybí věta vedoucím postavení strany ale je tu zmínka o tom že to je nejlepší na světě!Hold plátek některé věci se nemění!;-D

0/0
23.4.2007 22:28

stan

sedicí kachna

Vzhledem k tomu, že ten stroj má z aerodynamických důvodů "zakázány" prudké manévry, tak bude na bojišti "sitting duck" :-)

0/0
23.4.2007 19:46

jahodove_ticho

pro šmíráky.. ;-)

34°56'13.82"N - 117°53'21.05"W koukněte na to tak z kilometrový vejšky, ať vidíte všechny tři kousky ;-)

0/0
23.4.2007 18:55

Agent

Re: pro šmíráky.. ;-)

:-)R^ dobrá práce

0/0
23.4.2007 22:39

black

O letadélku Káněti

0/0
23.4.2007 17:53

Anonim

V22

nedokaze to letet na jeden motor, nedokaze to pristat na jeden motor.....

3 kusy spadly kvuli restartu hlavniho pocitace, pak trva kolem 4 sekund nahozeniho zalozniho .....

je to strep, jakysi americky general porhlasil ze Osprey zabil vic marinaku nez Taliban...

0/0
23.4.2007 14:45

jfb

Re: V22

Saomzrejme ze dokaze na jeden motor pristat. Nahony jsou totiz propojene, takze kdyz vysadi jeden motor, tak je vrtule pohanena druhym. Jak dlouho dokaze letet na jeden motor si uz nepamatuju.

0/0
23.4.2007 15:08

......

Re: Re: V22

viz let na jeden motor

http://www.noahshachtman.com/archives/003212.html

In an Osprey, Vortex Ring State causes it to roll and crash, as only one prop loses thrust."

0/0
23.4.2007 16:35

Sordid

Re: Re: Re: V22

Technická - VRS je způsoben příliš rychlým klesáním. Nemá nic společného s letem na jeden motor.

0/0
23.4.2007 18:22

......

Re: Re: V22

a jeste jeden odkaz

http://www.g2mil.com/V-22safety.htm

0/0
23.4.2007 16:36

mnnmnhjj

dfvvc

bvcbvcbcvb cvbcXvbvcbvcx[>-]vvcbcvbxcvbxcvbvcbvbv:-)vcbdfbxvbvbbvb[>-]vbvcbbxcXvbvbvcxbvX[>-]

0/0
23.4.2007 14:24

cyrano

hybrid

No nic moc, jak by se to dalo srovnat s Harrierem. A drahé jako blázenRv

0/0
23.4.2007 13:06

Sordid

Re: hybrid

Pleteš si pojmy s dojmy, Harrier je stíhačka, tohle je dopravák. Takže abych odpověděl na tvou otázku, srovnat by se to samozřejmě nedalo, protože by to bylo srovnávání nesrovnatelného. Asi jako porovnávat Porsche s náklaďákem.

0/0
23.4.2007 13:14

Medvěd

Re: Re: hybrid

Ano, srovnat se to nedá: Tohle Hariera v nehodovosti předežene na plné čáře, ani nepočítam, že to nemá katapult. A to Harierovi zatím patří v počtu nehod prvenství na celém světě...

0/0
5.5.2007 15:06

Sordid

Hm...

No, je vidět, že letecký publicista Martin Salajka ví houby, protože stroje tohoto typu se navrhovaly už ve třicátých letech -> http://www.luft46.com/misc/wes1003.html

0/0
23.4.2007 12:21

Shumway

Re: Hm...

hm....hnidopichy mám nejradši

0/0
23.4.2007 12:36

Jakester

Re: Hm...

Navrhnout je jedna věc, ale dostat z nákresů letadlo do vzduchu je mnohem složitější.

0/0
23.4.2007 12:37

Sordid

Re: Re: Hm...

Autor použil slovo vyvinout. Nákres je prvním krokem ve vývoji (resp. druhým, hned po dobrém nápadu), takže nechápu, co se Vám nezdá.

0/0
23.4.2007 12:40

Skubas

Re: Hm...

Jo a jeste bylo tak letadélko Káně ;-D

0/0
23.4.2007 13:17

Duck Egg

Re: Hm...

Jasně a vrtulník podle týhle "logiky" postavil už da Vinci, že jo? Ten byl možná realizaci blíž než Germáni tiltrotoru.   

0/0
23.4.2007 13:21

Sordid

Re: Re: Hm...

Když si o tom něco přečteš, tak zjistíš, že Leonardovi se ten nápad skutečně připisuje. Samozřejmě stejně jako u tiltrotoru a Němců je to o autorství nápadu, realizace to už je něco jiného.

0/0
23.4.2007 15:26

Duck Egg

Re: Re: Re: Hm...

Jo, dík, já si o tom někdy něco přečtu. A kdybys potřeboval, moje poměrně rozsáhlá knihovna, včetně několika ročníků časopisu Vertiflight je ti k dispozici. Mě to totiž poměrně dlouho živilo, víme? ;-D Ale nic ve zlým - proto jsem to napsal, že je vrtulník připisován z hlediska ideového návrhu da Vincimu ne? Chtěl jsem tím inteligentnějším jedincům demonstrovat, jaký je rozdíl mezi počátečním nápadem a jeho realizací. 

0/0
23.4.2007 16:59

Sordid

Re: Re: Re: Re: Hm...

Nikoli, ty jsi použil slovo "postavil" a to navíc tak, že to vypadalo, jako kdybych ho použil já. Kdo se čím živil je celkem jedno, zejména díky úžasné anonymite internetu, díky které můžu klidně tvrdit, že jsem vysloužilým armádním pilotem, který létal už na XV-3 a XV-15 a tudíž má problematiku tiltrotorů v malíku...

0/0
23.4.2007 18:25

Duck Egg

Re: Re: Re: Re: Re: Hm...

No tak jo. Máš pravdu, jako asi vždycky, viď, ty slovíčkáři? To "postavil" jse napsal záměrně, ale na pochopení logiky té věty to chce trochu fištróna, který ti zřejmě chybí. No nic, až budu něco potřebovat vědět, obrátím se výhradně na tebe. Končím, čau... 

0/0
24.4.2007 8:09

detour

Hloupí a omezení Ami

No, vzhledek k tomu,že tento letoun vyvinuli a vyrábí "hloupí a omezení" Ami a ne "vševědoucí a pokrokoví" EU, tak tento stroj bude jistě rychle zaveden do výzbroje všech složek US (jistě s nemalým množstvím modifikací), pokud se osvědčí.

0/0
23.4.2007 12:16

Lukas

Balů :)

takovej Balů od Disneyho s necim podobnym lita uz taky docela dlouho :)

0/0
23.4.2007 12:15

Foto

Jak je možné, že na většině těch fotografiích s letounem v letu  (vertikálním i horizontálním) jsou vidět listy vrtulí - to ty motory vypíná při překlápění či co?

0/0
23.4.2007 12:14

marzena

Re: Foto

kdyz vyfotis vrtulnik v letu, tak taky uvidis jednotlive listy..

0/0
23.4.2007 12:20

Re: Re: Foto

Záleží určitě na době expozice, ale i kdyby to byla 1/1000 sec. tak se mi to nezdá... možná to je fotomontáž :-)

0/0
23.4.2007 12:22

Duck Egg

Re: Foto

No jo, vystoupá ve visu do pěti kiláků, pak motory vypne a během pádu se je snaží překlopit. Když se nepovede, přejde do autorotace ;-D Prostě je to focený proti obloze a tudíž většinou na velmi krátkou závěrku, která otáčející se rotory "znehybní" chápeš?   

0/0
23.4.2007 12:20

Sordid

Re: Foto

Tomu se říká krátká expoziční doba. ;-D

0/0
23.4.2007 12:28

Re: Re: Foto

Zkus si spocitat, kolik otacek (respektive jakou cast otacky) by vrtule udelala pri expozici 1/1000 sec. a stejne si myslim, ze by to bylo rozmazane.Pri kratsich casech mozna uz asi ne...

0/0
23.4.2007 12:44

Sordid

Re: Re: Re: Foto

No vrtule se může otáčet jen tak rychle, aby se špičky jejích listů nepohybovaly nadzvukovou rychlostí. Rychlost zvuku je 340 metrů za vteřinu, děleno tisíci je asi tak třicet centimetrů. Což by tak odpovídalo tomu minimálnímu rozmazání, který je na fotkách vidět. A to uvažuju maximální rychlost, jakou se ta vrtule může otáčet. V době focení patrně nebyl stroj naloženej a neletěl na plnej plyn, takže se asi točila výrazně pomaleji.

0/0
23.4.2007 12:55

Duck Egg

Re: Re: Re: Re: Foto

Sordide, v jednom máš pravdu - rotorový (nebo vrtulový) list nemůže jít přes macha (rychlost zvuku) kvůli hrozící destrukci vlivem postupu rázové vlny. Rotor Ospreye má poměrně velkou plnost rotorového disku a netočí se tak rychle, aby se jeho konce dostaly blíž než cca 0,85 M takže ta rychlost je ještě nižší a navíc třeba v polovině průměru  nebo u kořene už je ten pohyb při tak krátké epoziční době úplně zanedbatelný - to pro ty, kteří nevěří že mohou být fotky otáčejících se rřotorů ostré - opravdu to tak je - ověřeno natisících (spíš milionech fotografií - žádná fotomontáž!) Mrkněte třeba na fotky na www.airliners.net (složka photos) 

Jinak bacha s těmi změnami rychlosti otáčení - ty rotory mají konstantní otáčky (v určitém malém rozpětí povoleného kolísání). To platí i pro vrtulníky a vrtule s konstantními otáčkami (stavitelné za letu)...

 

0/0
23.4.2007 17:08

Biggles

Re: Re: Re: Re: Re: Foto

V Letectví+kosmonautika 12/2006 je článek o V-22 kde se píše: "V režimu visení se mohou konce listů proprotorů pohybovat nadzvukovou rychlostí, avšak při dopředném letu se jejich otáčky snižují na 84% otáček využívaných ve visu."

0/0
24.4.2007 15:53

JirkaV

Re: Re: Re: Foto

Tohle (http://www.vejrazka.name/Farnborough_2006/target3.html) je focene casem 1/750s. Jenom pro ukazku.

0/0
23.4.2007 16:00

JirkaV

Re: Re: Re: Re: Foto

No dobra, zkusim ten odkaz jeste jednou :)

<a href="http://www.vejrazka.name/Farnborough_2006/target3.html">http://www.vejrazka.name/Farnborough_2006/target3.html</a>

0/0
23.4.2007 16:01

JirkaV

Re: Re: Re: Re: Re: Foto

No tak nic, vy si jiste poradite :)

0/0
23.4.2007 16:01

Sordid

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Foto

Ale jistěže. Dvojklikem text naselektujeme a přes pravé myšítko vybereme Go to URL. Tedy alespoň pokud používáme Operu. ;-)

0/0
23.4.2007 16:23

Aladin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Foto

pripadne ve Firefoxu pouzijeme prednastaveny tag, v mem pripade "potazeni" odkazu stranou a otevre se nam v novem panelu.;-)

0/0
23.4.2007 18:35

erben3

.

V dětství jsem četl knížku O letadélku Káněti. To mělo ty samé vlastnosti. Startovalo kolmo a mělo sklopné vrtule. Amíci jsou opět pozadu ;-D;-D;-D

0/0
23.4.2007 12:03

hustotles

Re: .

to jsem taky četl, bezvadná knížka :-)

0/0
23.4.2007 12:56

brsoň

aha

takže to je novinka? tak to jsou redaktoři úplný metelesku blesku. Jenom pro info pánů z redakce - listopadová revoluce už proběhla.....

0/0
23.4.2007 11:55

Lenochod

:)))

V tomhle lítá Sam Fischer na svoje akce:))))))))))))))))))))

0/0
23.4.2007 11:53

Hrustic

Pekna masinka ...

R^

0/0
23.4.2007 11:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.