Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Černé díry mohou rozsévat i život, soudí vědci

Černé díry zřejmě nejsou jen všepožírající nenasytná monstra. Ukazují to výsledky nejnovějšího výzkumu. Podle něj mohou do kosmického prostoru dodávat chemické prvky nezbytné pro vznik života.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

antichipka

černé díry

Mě by zajímalo, co vede prvotní částice hmoty ve vesmíru, mlhovinu, aby se vůbec začala k sobě stahovat, vytvářet gravitaci a stát se tak černou dírou hltající všechno ve svém okolí? Co je horizont událostí? Místo, kde už se nejde vymanit z gravitace černé díry? Kde se všechno roztaví? Je vtaženo? Vtaženo kam? Do místa, kde se z mlhoviny stane budoucí vesmírné těleso? Jakékoli? Sou věci...

0/0
6.6.2007 22:20

grandemi

Černé díry .

Černé díry mohou rozsévat i život.

Myslí,že ho rozsévají víc než je nám všem pochuti.;-)

0/0
6.5.2007 12:05

Coitus_exitus

portishead

http://www.astro.cz/clanek/2765 --- který článek je plagiát? (Y)

0/0
5.5.2007 15:57

kernel32.dll

Život?

Jestli to, že černá díra chrlí vodík, helium a uhlík, znamená potencionálně vznik života, pak tedy život rozsévá i Slunce, stejně tak, jako 13 256 148 648 dalších hvězd.

0/0
3.5.2007 13:16

lok

Re: Život?

s prvym suhlasim a s udajem o poctu hvezd - cerna dira je zatim jen matematicka fikce !!

0/0
3.5.2007 15:41

lok

Re: Život?

s prvym suhlasim a nesouhlasim s udajem o poctu hvezd - cerna dira je zatim jen matematicka fikce !!

0/0
3.5.2007 15:42

negociátor

Re: Život?

Napsat tři věty a ani jednu větu pravdivou, to je docela umění.

0/0
3.5.2007 23:50

95 MPH fastball

Re: Re: Život?

Je to souvětí, a navíc pravdivost podmínky je trochu složitější.

0/0
5.5.2007 17:46

J2B523

Re: Fascinující

To musím odporovat -bůh nás přeci stvořil k obrazu svému. Tím proti dogmatům církve potvrdil, že vypadá i jako dítě i jako třeba bělovousý dědek. Také to ale znamená, že bohové byli i muži i ženy a že jich bylo více, rozhodně ne jeden.

0/0
3.5.2007 8:58

J2B523

bůh

Tak to se pleteš ! Bůh nás přece stvořil k obrazu svému ! Tedy sám vypadá jako dítě i jako dědek a zároveň tímto potvrzuje proti církevním dogmatům, že bohové jsou muži i ženy a že je jich více než jeden -ne jen jeden !

0/0
3.5.2007 8:50

Rosťa

Re: bůh

Nechci vám kazit radost, ale stvoření člověka k obrazu božímu neznamená podobnost fyzickou (bůh žádnou nemá), ale podobnost duševní.

0/0
8.5.2007 14:11

joachim

Černé díry

mohou rozsévat i život. To je pravda. Eržika od vedle už jich má devět.

0/0
3.5.2007 8:24

kernel32.dll

Re: Černé díry

Děr nebo dětí? ;-)

0/0
3.5.2007 13:07

Rare

Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

aby si mohli ověřit teoretické poznatky.. Protože se chci v klidu dožít důchodu. A napadlo vůbec někoho ve sci-fi literatuře nápad s 'černou bombou' (bomba inicující černou díru)? Mimochodem, jako absolutní zbraň by líp odstrašovala než jaderné zbraně, jen by se nedala nikde vyzkoušet;-)

0/0
2.5.2007 21:54

Tokamak

Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

No, abychom se nedivili, v CERNu budou pomalu zkoušet nový urychlovač, ale vědci tvrdí, že v něm nejspíš bohužel nebude možné černou díru vytvořit :)

0/0
2.5.2007 22:45

The_Real_Koudelka

Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

No, tak už pomalu piš závěť. Protože na podzim připravují v CERNu experiment, který má zjednodušeně  řečeno simulovat velký třesk. A výbuch :), co při tom vznikne. Trošku analogická situace s odpálením první jaderné bomby, kdy vědci si nebyli absolutně jisti, jestli to nepovede ke spuštění řetězové reakce v zemské atmosféře, ale přesto to riskli.

0/0
3.5.2007 2:12

ppppp

Re: Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

Na zemi bezne dopadaji castice kosmickeho zareni s mnohem vetsi energii nez bude mit paprsek v Cernu.

0/0
3.5.2007 19:20

Ares952

Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

Zbrane ktere chrlili cerne diry byly treba v serialu Andromeda ;-)

0/0
3.5.2007 9:50

Warhead

Re: Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

nechrlila nahodou cervi ? (ja si nevzpominam jen mi to tak prijde)

0/0
3.5.2007 15:09

Ares952

Re: Re: Re: Jenom doufám, že vědci nebudou chtít experimentálně vytvářet černé díry

nene, bazylisek chrlil singularity ;-D

0/0
4.5.2007 9:59

Dežo Lakatoš

to je blbost

moje stará ji má černou jako noc, ale zásadně rozsévám já

0/0
2.5.2007 19:21

alok

cerna dira je blbost

teorie relativity ma svoje omezeni a je kopec jevu se kteryma je v rozporu (je zbytecne vymyslet dalsi zaplaty)a nase chapani a predstavy o fungovani vesmiru su taky obmedzene (staci kdyz chybi jedina promenna)- takze tvrdit ze cerna dira je fakt je taky blbost, kdyz v zakladnich modelech jsou chybi a omezeni.. o cem je teda tenhle clanek ? podivne scifi vydavane za realitu - nechapeme ani samych sebe, nasi zem ci solar system - jak jsou lide smesne namysleni na te zemi...

0/0
2.5.2007 17:18

Ares952

Re: cerna dira je blbost

mas snad lepsi teorii ?

0/0
3.5.2007 9:51

Rubik1

Re: cerna dira je blbost

Muzes uvest alespon jediny jev, se kterym je teorie relativity v rozporu? Budes si ho muset jedine vymyslet.

0/0
6.5.2007 15:32

aaaa

Re: Re: cerna dira je blbost

rubiku ty ses vul , prve hledej , uc se... a potom pochopis ze TR ma problemy ! zdar

0/0
8.5.2007 9:21

jirik

Re: cerna dira je blbost

už jen tvoje vyjadřovací schopnosti svědčí o relevantnosti tvého značně pochybného názoru.

0/0
9.5.2007 23:40

jirik

Re: cerna dira je blbost

A taky pravopis: chybi;-D

0/0
9.5.2007 23:42

FrenkyKruuger

Re: cerna dira je blbost

Dle meho nazoru neprezentujes vlastni myslenky, ale nekde jsi si precetl neco rado by chytreho. Pravda je takova, ze jsi clovek, ktery se snadno necha ovlivnit jednim nazorem. Rozvijej v sobe eklektismus a nepodcenuj nazory ostatnich. Tvrdohlavne prosazovat nazor, ze cerna dira neexistuje mi prijde dosti omezene. Pravda je relativni a nikdy si nemuzeme byt jisti nicim !

0/0
12.5.2007 20:23

xxxxxxxxxxxx

Vesmírná kobylka si uprdne

a vy hned, že černá díra :-)

0/0
2.5.2007 15:14

wow

prominte, ale nenapadlo me nic lepsiho

citat:... jsem zaprisahly ateista az se bojim, ze me za to Panbuh jednou potresta...

0/0
2.5.2007 15:02

fritzek

Re: prominte, ale nenapadlo me nic lepsiho

Sedmy den stvoril Buh pivo....  ....a od te doby ho nikdo nevidel.

0/0
2.5.2007 17:10

wwwand

Laserový paprsek - rozostření

Ze Země "vystřelený" laserový paprsek by v průběhu svého letu vesmírem byl skutečně postupně rozostřován a to hned z několika potenciálních zdrojů:

1) vlivem nečistot (vesmírný prostor není 100% prázdný)

2) působením gravitačního pole planet, hvězd, galaxií (tzv. gravitační čočka)

3) nejvíce by ale došlo ke snížení intenzity jeho úhlovým posuvem při kontaktu s cílem. Je totiž potřebné si uvědomit, že ve vesmíru je vše v pohybu a tento vzájemný pohyb je dost velký (resp. je opravdu dost nepravděpodobné, aby dvě vzdálená tělesa měla mezi sebou nulový pohyb). Díky tomu by onen paprsek byl "rozprostřen" na mnohem větší plochu než by se na první pohled zdálo a tak i výsledná intenzita bude několikanásobně nižší.

0/0
2.5.2007 14:32

wildge

Re: Laserový paprsek - rozostření

Myslim, ze byste se mel zdrzet komentaru.

0/0
2.5.2007 15:34

wwwand

Re: Re: Laserový paprsek - rozostření

Proč?

0/0
2.5.2007 16:39

donekonečnasetáhnoucí

Re: Re: Re: Laserový paprsek - rozostření

protože pak wildge nerozumí a tápe.;-D

0/0
3.5.2007 7:38

Tatami

pro Y

Teda clovece ty mas v hlave pekny gulas. Ne ze by jsi smotal dohromady fyziku a filosofii, to kupodivu jde a jedno bez druheho se dost tezko dela -rekneme od urcite hranice. Ale protoze motas dohromady krestanskou cirkev s bibli, krestanskou verouku s fyzikou a pod. A to jsou veci ktere jsou naprosto neslucitelne. Ale budiz at ti je zem chapajici.

0/0
2.5.2007 14:05

Y

Re: pro Y

Nevím co mám v hlavě, guláš je asi relativně dobrej popis, ale to nic nemění na tom, že jako nevíme z čeho povstal život, tak víme, alespoň ti kteří mají elementární znalosti, že veškerá věda povstala z teologie a tudíž se křesťanství s vědou míchat docela dobře dá. O tom jak je víra neslučitelná s vědou by mohla vyprávět naprostá většina nositelů N.C. o tom proč křesťanství vedlo k rozvoji civilizace by zase určitě byla schopna pohovořit spousta sociologů, ale to nic nemění na tom, že pevně doufám, že až příjde ten čas bude mi lehká zem.

0/0
2.5.2007 14:55

Tatami

Re: Re: pro Y

Podivej precti si jeste jednou co jsem napsal a pri podrobnem zamysleni pochopis, ze jsem napsal neco uplne jineho nez na co ty odpovidas. A to je tvuj problem. nerozlisujes spoustu veci od sebe. Michas to dohromady. to za 1 za 2 jak jsi dosel k nazoru ze veskera veda vysla z teologie ? Ty si troufnes tvrdit ze vajicko bylo driv nez slepice? Jeste chybi aby jsi tvrdil ze veskera veda vysla z krestanstvi. Tve elementarni znalosti jsou asi opravdu elementarni. A to nejen ve fyzice ale i ty co se tykaji bible. Cesky receno jses hlupak ale hodne hlasity.

0/0
2.5.2007 15:15

Y

Re: Re: Re: pro Y

Naše věda prostě vzešla z teologie, tak to prostě je. Jen díky snaze pochopit a propracovat náboženství vzniklo školství a jen na základě zpočátku naprosto jednoznačně církevního školství se začalo rozvíjet vzdělání. Věda jako taková je snahou o pochopení světa a to je teologioe. Tak to prostě je a je jedno co si kdo o tom myslí.

Kdo z nás dvou je hloupější je docela zajimavá otázka. O mých znalostech máš podle mne dost malé ponětí na to, aby jsi je byl schopen zhodnotit, ale co. Jinak za dost politivánihodné považuji tvůj zbabělý utěk k urážkám od snahy věcně argumentovat.

0/0
2.5.2007 15:42

Máza

Re: Re: Re: Re: pro Y

Zajímavý názor. Ale nelze argumentovat tím, že věda vznikla z náboženství. Podle mého názoru je mezi nimi dost velký rozdíl: věda využívá k obhajování svých tvrzení měření a logické postupy, kdežto náboženství dogmata a teze, které nelze potvrdit, ani vyvrátit. Proto je dost těžké argumentovat, kdo má pravdu. Osobně bych se zdržel slepého uctívání nějaké vyšší moci, jejíž existence není žádným způsobem doložitelná, ale nikomu právo na náboženství neupírám. Každý ať dělá, jak umí...

0/0
2.5.2007 17:05

The_Real_Koudelka

Re: Re: Re: Re: pro Y

A z jaké teologie? Protože mám dojem, že zatímco v arabském světě (muslimové) na přelomu prvního tisíciletí a ještě pár set let potom se dalo hovořit o vědeckém boomu, křes'tané se max. připravovali na konec světa, který nakonec nepřišel, případně opékali kacíře na hranicích.

0/0
2.5.2007 18:01

tatami

Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

Podivej s dogmatiky - coz je tenhle pripad "Y" - je dost tezke rozumne komunikovat. Prvni vedecke poznatky vlastne byly kdyz praclovek Janecek vypalil prvni hrnec z jilu. To tenhle "osvicenec" neuzna. Tohle muze znit jeste dost primitivne ale posleze metalurgicke znalosti  (doba bronzova-coz uz je ve znameni slitiny dvou kovu) uz byly hodne vysoke "Know How" tehdejsiho vedeckeho sveta. A navic si tenhle pomatenec plete nabozenstvi s krestanstvim a to cele je vlastne jen to co ma pod sebou papa v rime. Podle nej zadne jine nabozenstvi neexistuje, to jsou asi jen modlosluzebnici. Je dost s podivem ze na zacatku 21 stol mohou takovi lide jeste existovat. Nechte ho byt, komu neni z hury dano .......

0/0
2.5.2007 18:18

Y

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

Teda kdybych neexstoval, tak si mě stvoříš. Chapu, že průměrnej a podpruměrnej čech není schopen diskutovat, ale tenhle system kdy vkláda oponentovi do ust nesmysly nasleně je zesměšní a má z toho pocit, že zesměšnil oponenta se mi zdá mírně řečeno dětsky naivní. Docela by mě zajímalo, jak jste přišel k svím názorům na moje nazory? Pokud máte vše ostatní podobně kvalitně podložené, tak pak je zcela pochopitelné, že odvahu k věcné diskusi nemáte nikdy šanci posbírat.

0/0
3.5.2007 7:36

freeLook

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

-uz vam bylo odpovezeno, michate prilis mnoho veci a pak si vyvozujete mylne religiozni zavery. ty posleze vnucujete lidem, kteri o tematu vedi mnohem vic.

- vubec se jim nedivim

0/0
4.5.2007 0:10

Y

Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

Arabský svět žil z základů, které vystavěli předchozí civilizace ve kterých to byli znovu kněží, kteří byli nositely pokroku a znalostí, ale skutečná věda, která nám přinesla boom rozvoje na konci 19.století je založena na základech rozvoje školství a to skolství pro všechny. To bylo umožněno posunem a rozvojem náhledu na jednotlivce, který přinesly do Evropy křesťanští myslitelé.

0/0
3.5.2007 7:43

freeLook

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

Galileo by mohl vypravet ;-D

vas argument s cirkvi je asi takovy, jako bych rekl, ze krestanstvi stoji na zemedelstvi protoze to ve forme chleba pomahal knezim prezit a udrzovat viru ;-D

0/0
4.5.2007 0:05

J2B523

Re: Re: Re: Re: pro Y

Představitelé náboženství dovolili šířit vzdělání jen mezi sebou. Proto tehdejší vědci byli zároveň církevní hodnostáři. Ale z toho vyplývá, že církev vědu nezaložila, naopak ji všemožně potlačovala !! Věda se nakonec díky politickým změnám od církve odtrhla, ale v současnosti se chová k pokrokovým myšlenkám stejně skostnatěle jako dříve církev.

0/0
3.5.2007 7:54

milchama

Re: Re: Re: pro Y

Moderní experimentální věda vznikla zcela nepochybně na křesťanských základech...;-)

0/0
2.5.2007 17:23

mlokie

Re: Re: Re: Re: pro Y

To je nám ale novinka, moderní věda nemá s křesťanskými dogmaty typu nanebevzetí nic společného, věda má ale společného něco s řeckými filozofy a jejich bádáním.

0/0
2.5.2007 21:41

Y

Re: Re: Re: Re: Re: pro Y

Moderní věda prostě vznikla jako podmnožina teologie. Jako nutný backraund pro rozvoj chápání boha.

0/0
3.5.2007 7:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.