Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Němci slaví 100 let ponorek, představili nejmodernější nejaderné plavidlo

Nová verze nejmodernější nejaderné ponorky na světě U34 bude zařazena do aktivní služby. Stane se tak v rámci třídenních oslav stého výročí nasazení ponorek v německé armádě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fluffyman

Šmarjá!

Bože kdo dělal tu tabulku - jak vypuštěna? To není holub :-© Spuštěna! ;-D

0/0
9.5.2007 13:26

pepca

Rychlost

Není tam ta rychlost obráceně? Těžko uvěřit že by ponořená ponorka plula rychleji než vynořená..neříkám že to tak být nemůže ale zdá se mi to podivné.

0/0
9.5.2007 8:30

R_

Re: Rychlost

Fyziku ze základní školy znáš?

Plavidlo na povrchu kapaliny musí překonávat povrchové pnutí kapaliny. Proto ponořené plavidlo pluje rychleji.

0/0
9.5.2007 9:37

pepca

Re: Re: Rychlost

A ve vodě nemusí překonávat odpor vody? Pnutí tam není ale odpor vody který působí na celou ponorku musí být větší než překonávání pnutí vody když je vynořená ne? Ale pokud ne tak jsme se rád poučil. ;-D

0/0
9.5.2007 10:47

R_

Re: Re: Re: Rychlost

Překonávaící odpor kapaliny je pro tvar ponořené ponorky ve výsledku menší než překonávající odpor povrchového pnutí kapaliny. 

0/0
9.5.2007 14:01

Tectosagos

obtékání

ale kdeže pnutí... Problémem je samotné obtékání. To je na hladině výrazně horší. Takže ačkoli je obtékaný povrch zdánlivě o kousek menší, celkový odpor je vyšší. Ani poloha trupu není stabilní. Zkuste si najít záběry ponorky když se snaží jet 20 uzlů na otevřeném moři.

Pokud je pohon dost silný i pod vodou a trup má doutníkový tvar tak to půjde lépe než na hladině - výrazné je to u jaderných ponorek. Dřívější ponorky byly spíš lodě s utěsněnou nástavbou které se pod vodu jen na chvíli schovaly. Pohon byl pod vodou slabý a příď zvednutá k lámání vln byla z hlediska hydrodynamiky pod vodou na obtíž.

0/0
9.5.2007 14:22

koalice

koalice

Me se libi "protinemecka koalice" - to maji jako byt "spojenci"...

0/0
9.5.2007 5:30

Tectosagos

OPRÁSKNUTÝ AMATÉRSKÝ WEB ! VČETNĚ NESMYSLŮ.

redaktor stále netuší jak je ponorka poháněna (přitom to mělo být téma jeho článku) a střílí zkusmo různá paliva jak repetent u tabule.

Nahlédněme odkud ten nesmysl vzal: zadejme CELOU VĚTU z článku „Systém spaluje naftu a čistý kyslík v oddělených spalovacích komorách“ natvrdo do vyhledavače jako frázi - a ukáže se web ze kterého překlad OPRÁSKNUL.

Je to web jednoho nadšence. Nekomerční, proto si může psát jakkoli, i s chybami. O chování Technetu a jeho úrovni to neplatí. Komerčním sebechlubném serveru.

Amatérův web je laický, určený pro děti, nadšenecký překlad se týká pouze Stirlingova motoru ponorky Gotland. Což redaktor Technetu ignoroval a oprásknul to do článku o ponorce na úplně jiném principu (Diesel+články). Nacházíme tu i zdroj omylu „první nasazení AIP v roce 1989“: přikrašlování propagandistů výrobce přešlo u laika v tvrdý omyl.

Redaktor ze stránky opsal pouze chyby: neumí a nezná a tak musí opisovat, a současně netuší že opisované věci jsou nesmyslné.

0/0
7.5.2007 1:54

Tectosagos

redaktor připlácl ještě vodík, třeba o tom čtenáři taky nic neví

Prý „Systém spaluje naftu a čistý kyslík v ODDĚLENÝCH spalovacích KOMORÁCH.“ Když byl redaktor nachytán že to nedává smysl tak připlácl ještě vodík, doufajíce že se třeba v jedné komoře bude spalovat nafta s kyslíkem a v druhé vodík s kyslíkem, nebo že to nějak projde, že čtenáři tomu taky nerozumí.

Jak chce do Dieselova motoru narvat další dvě spalovací komory by měl opravdu vysvětlovat na vynálezeckém úřadu. Nemusí spěchat, dalšího člověka na zeměkouli něco takového nenapadne.

Vodík nastřelil od pasu proto že zahlédl že se taky potuluje v ponorce (to když kopíroval zase odjinud).

Má smůlu, původní věta byla nejhorší částí amatérského překladu a v originálu zní: „Stirling engines burning pure oxygen and diesel fuel in a pressurized combustion chamber.“ 

"Stirlingův motor spaluje čistý kyslík a naftu v (pře)tlakové spalovací komoře." _ _ STIRLINGŮV motor! _ _ TLAKOVÉ komoře! _ _ JEDNÉ komoře! _ _ Žádný vodík!  :-/

0/0
7.5.2007 2:05

Tectosagos

Diesel se dvěma spalovacími komorami...

Diesel se dvěma oddělenými spalovacími komorami = nesmysl na kvadrát. Redaktor Technetu nezná a nerozumí ani nejjednoduššímu motoru.

Nemá tušení jak funguje Dieselův motor, Stirlingův motor, že nejsou totéž, netuší jaké jsou standardní pohony ponorek, AIP, protože jinak by si všimnul že to co kopíruje a píše jsou nesmysly. Že překlad nepasuje na žádný pohon.

Netuší že oddělené spalovací komory jsou technologicky pochybné u JAKÉHOKOLI (!) pohonu ponorky. Tedy pokud nehodlá spalovat kombinaci PropanButan + OldTyres + Lignit. Na nákladní ponorce by po cestě mohl přihazovat nábytek.      ;-D   ;-D   ;-D

Redaktor doteď nemá tušení jaký je pohon té německé ponorky o němž měl psát.

0/0
7.5.2007 2:31

Tectosagos

nerozumí technice, principům, nezná základy, píše nesmysly,...

Prý: „Diesel... výhodou je tichý chod oproti klasickému pohonu který způsobuje vibrace a tím pádem generuje hluk.“  To píše k Dieselu jelikož si popleteně přežvýkal věty jako: „Mezi výhody tohoto systému patří především velmi tichý chod protože se jedná o nevibrační pohon který je téměř nedetekovatelný“ (z webu o Stirlingovi).   Jenže označit Diesel jako nevibrující - to je komedie.

Německá 212 má dieselův motor na pružně uloženém rámu, tuctový princip odhlučnění. Něco naprosto jiného než se redaktor snažil opsat. Popletl několik věcí dohromady, pokud je vůbec byl schopen přečíst - umí vůbec anglicky, když chce psát novinky?

Redaktor Technetu nerozumí technice, nezná základní věci, nerozumí principům, opisuje nesmysly, z cizího webu.

0/0
7.5.2007 2:58

Libor D.

Re: nerozumí technice, principům, nezná základy, píše nesmysly,...

Dobrý den, v principu máte pravdu, ale možná přeceňujete úroveň Technetu - beru ho jako *populárně* technický webový časopis, nikoli odborný.

Myslím že vím kde vznikly "2 oddělené spalovací komory" - autor při čtení o Stirlingově motoru popletl fakt o 2 oddělenených zásobnících (studenem a teplém) na jejichž principu každý (z mnoha různorodých variant) Stirlingův motor pracuje.

Taky si dovedu představit jak se do deselu dostal vodík - jedna ze dvou současných typů ponorek (skoro jsem si jist že třída U212) se vyrábí ve dvou (dnes sloučených) společnostech - HDW (Howaldswerke Deutsche Werft) a TNSW (Thyssen Nordseewerke), přičemž ty sídlí v různých místech, a hlavně každá z nich vyrábí jinou variantu U212, aby se zjistilo která je lepší. Jedna má CCOP AIP (dieselový motor s uzavřeným cyklem spalování a obohacování kyslíkem) a ta druhá zase spaluje vodík v PEM. Nerad bych to špatně přeložil, ale obvykle se to nazývá "vnitřní spalování" a jeho podsatou je speciální membrána od Siemensu...

0/0
7.5.2007 12:41

Libor D.

Re: Re: nerozumí technice, principům, nezná základy, píše nesmysly,...

...takový pohon má prý vysokou účinnost, nicméně je velmi.

nákladný, nehledě na náročnost uchovávání kyslíku a vodíku (rusové by mohli vyprávět...).

Myslím, že Stirlingův pohon se dnes využívá výhradně u ponorek vyrobených ve Švédsku konsorciem Kockums a citáty o něm samozřejmě v článku nemají co dělat.

Ještě k tomu amatérskému webu - sám jeden provozuji a je to nesmírně náročné, neboť vše samozřejmě děláte ve svém volném čase. Jak správně diskutující podotkl, jde však o amatérský web (stejně jako drtivá většina) a autor článku na Technetu si měl taková tvrzení ověřit. Autora zmíněného webu znám a zajímá se především o americké jaderné ponorky, proto asi ne nejvhodněji přeložil ten text o Stirlingově pohonu.

0/0
7.5.2007 12:50

Tectosagos

rozdíl je že ...

amatérskému tvůrci vlastních stránek budiž vzdána čest. Že tam má nějakou chybu je mimo pozornost, právě proto že si to uplácal sám, nic z toho nemá a nic ze sebe nedělá. Budiž mu vzdána čest.

Technet ať téma předžvýkává populárně třeba jako komiks nebo telenovelu, ale nemůže dělat dvě věci: nemůže při tom tvrdit nesmysly a nemůže vybrabčit amatérovy stránky. Právě to že opráskl amatérský web mne nadzvedlo nejvíc.

iDnes vykřikuje že je "nejdůvěryhodnější server" a přitom sesbíral nejhorší chyby které se daly. Přitom stačilo přečíst dvě stránky v angličtině; zjevně nad síly redaktora. Proto opisuje české (amatérské) stránky.

A protože nerozumí technice tak neumí ani vybrat.

0/0
7.5.2007 18:56

Tectosagos

termíny...

Odborné termíny jsem použil jen proto že byly nutné při předvedení proč je to celé nesmysl. V článku jsem je rozhodně nehledal; stačilo nepsat nesmysly (oddělené spalovací komory...).

.

Jinak, ve vší úctě, "zásobníky" u Stirlingova motoru jsem dosud nezaznamenal, jde o válce motoru (pracovní prostory, cylinders). Jedno-válcový princip je běžně využíván stejně jako dvouválcový nebo gama.

Že se nějaká 212 vyrábí v provedení "pouze diesel" a jiná pouze s články se mi nechce věřit, mohl by jste uvést odkaz? 

K tomu PEM jedno vysvětlení: vodík se nespaluje v PEM.  PEM je pouze membrána. V palivovém článku (FC) prochází iont vodíku přes tuhle membránu a teprve na katalyzátoru se slučuje s kyslíkem. Vaše opatrnost při použití slova "hoření" je na místě... Ponorky používají Siemensovy membrány, ale naši výzkumníci také umí hodně, viz třeba České hlavy p.Kořena.

0/0
7.5.2007 19:45

Libor D.

Re: termíny...

"Zásobníky" nebyly myšleny žádné fyzické zásobníky, ale termodynamické. Tj. v praxi studený a teplý tepelný výměník; ty má každý Stirlingův motor, protože potřebuje teplo dodávat z vně motoru.

Ano je to tak jak jste napsal, "spalování" (reakce) samozřejmě probíhá za membránou (či "na" ni, nikoli uvnitř), která pokud se nepletu je navržena tak, aby propustila vodík, nikoli kyslík a výsledný "produkt" - vodu. Nicméně tohle je pouze diskuze a já nemám v tuto chvíli čas ověřovat, nakolik mě má paměť klame; už to bude pár let co jsem se tímto zabýval více do hloubky.

K pohonu U212 - snad jsem netvrdil, že ta druhá ponorka využívá výhradně PEM článků. Jak předpokládáte, má i dieselový motor (přiložím přílohu)

0/0
7.5.2007 20:25

Libor D.

Re: Re: termíny...

http://www.naval-technology.com/projects/type_212/

"PROPULSION

The propulsion system combines a conventional system consisting of a diesel generator with a lead acid battery, and an Air-Independent Propulsion (AIP) system, used for silent slow cruising, with a fuel cell equipped with oxygen and hydrogen storage. The system consists of nine PEM (Polymer Electrolyte Membrane) fuel cells, providing between 30kW and 50kW each.

For higher speeds, connection is made to the high-performance lead acid battery. An MTU 16V-396 diesel engine powers the generator from Piller GmbH for charging the battery installed on the lower of the two decks at the forward section of the submarine.

The diesel generator plant is mounted on a swinging deck platform with double elastic mounts for noise and vibration isolation. The propeller motor is directly coupled to the seven-bladed screwback propeller."

0/0
7.5.2007 20:27

Tectosagos

jedna má dieselový motor a ta druhá zase PEM...

stránka naval-tech je známa, zajímá mne stránka z níž vyplývá že:  "vyrábí jinou variantu U212... Jedna má CCOP AIP (dieselový motor s uzavřeným cyklem spalování a obohacování kyslíkem) a ta druhá zase spaluje vodík v PEM..."

0/0
8.5.2007 1:33

Libor D.

Re: jedna má dieselový motor a ta druhá zase PEM...

Pokud se nepletu, bylo to v press releasech HDW či TNSW před jejich sloučením do ThyssenKrup v době, kdy se teprve formovalo GSC. Z internetových zdrojů však vyplývá, že se vyrábí pouze varianta s palivovými články (už od U31 a U32).

0/0
8.5.2007 11:33

Tectosagos

= žádná.

Žádná 212 se nedělá bez palivových článků.

Je to nutná podstata jejich (požadovaného) AIP pohonu.

.

0/0
9.5.2007 13:43

Dotaz

K čemu je to dobré?

K čemu se v současnosti a v budoucnu budou používat ponorky? Že by byly nutné pro boj proti sebevražedným atentátníkům?

0/0
5.5.2007 21:11

Kachnička

Alternativní pohony

_Už za WW II. pracovaly nemecke konstrukční týmy na pohonu, označovaném jako "Walterova turbína". Principem bylo získávání plynů pro pohon turbíny chemickou reakcí peroxidu vodíku na katalyzátoru, podobně jako v tzv. "studeném motoru" letounů Me163 Comet. Výzkum dospěl do stádia ověřování. Koncem devadesátých let byl dotažen do použitelné podoby.

0/0
5.5.2007 20:54

lubos

pěkný

pěkný fotečky, jdu si zahrát Silent Hunter

0/0
5.5.2007 10:47

fuk

Řez

Proč ten řez nejde zvětšit?

0/0
5.5.2007 10:45

Libor D.

Re: Řez

Tady půujde:

http://www.naval-technology.com/projects/type_212/

0/0
7.5.2007 20:29

matt

chyba

U niektorych fotiek mate chybu: "Autor:

Bendeswehr"  , predpokladam ze to ma byt Bundeswehr. Inak zaujimavy clanok :-)

0/0
5.5.2007 10:03

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: chyba

Bendeswehr už jsme opravili, díky!

0/0
5.5.2007 12:02

Michal001

A co češi za WW1?

Přestože CK marína patřila za WW1 k těm menším, její výkony zasluhují zaslouženou pozornost. Mezi veliteli ponorek bylo poměrně hodně čechů např. Leo Prášil, Josef Holub, Zdeno Hudeček, Karel Strnad, Egon Lerch (domovskou obcí Praha) a snad nejznámější Rudolf Singule (Brno). Rovněž mezi posádkami byl podíl čechů vysoký, kolem 30%

0/0
5.5.2007 8:37

The_Real_Koudelka

Re: A co češi za WW1?

... protože se to moc nehodí do naší slavné legionářské minulosti :) (to berte s rezervou). Je třeba podoknout, že podobně vysoký podíl Čechů byl v technických funkcích v celé CK maríně.

0/0
9.5.2007 11:34

Medvěd

Hybridní pohon

Ale docela mne pobavilo, jakredaktoři píší o "hybridním pohonu" ponorek jako o nějaké novince... ;-D Jestli jso všechny články takhle objevné... ;-D

0/0
5.5.2007 6:52

Tectosagos

Re: Hybridní pohon

Právě německý konstruktér dosáhl mimořádných úspěchů při vývoji pohonu nepotřebujícího vzduch za II.sv.v. a po ní. O tom ale v článku není ani slovo. Přitom je to článek o německé technologii a popisovaná ponorka je zvláštní jen pohonem nepotřebujícím vzduch. Místo toho autor vypisuje koho potopily německé dieselové ponorky, kolik jich bylo a kolik (dieselových) bylo zabaveno.

Autor tvrdí že "AIP byl nasazen poprvé v r. 1989." To je ptákovina. Němečtí konstruktéři po válce přešli k Vickersovi a jejich ponorky s AIP byly nasazeny od padesátých let. Do služby zařazeny v 3. flotile, dostaly dokonce samostatné podpůrné lodě. SSSR postavil 30 ponorek na kapalný kyslík, ve službě do 70. let. Dá se to ověřit během 5 vteřin, zvládají to i malé děti, tak proč redaktor tvrdí nesmysly?

0/0
5.5.2007 10:46

jerry

diky

dobrej clanek, zajimavej a aktualni.

0/0
5.5.2007 1:35

Collin

Škoda chyb v článku

Rád vidím článek o ponorkách, ale škoda těch chyb v technickým popisu a nevyváženosti historie - vůbec zkusit shrnout historii ponorek ve 2 odstavcích s uvedením konkrétních dat a předělů je nesmysl. Místo toho mohl autor shrnout jejich technický vývoj a německý příspěvek k němu.

Hlavně opravte ty hlouposti o rychlosti nad/pod hladinou - všechny moderní ponorky jsou samozřejmě rychlejší pod hladinou. Uvedenou zásobu min je potřeba brát s rezervou - je to možná konfigurace. Kapacita je 24 zásobních torpéd. 6 torpédometů je fixních, článek dává pocit že jich je míň a může jich být "až" šest.

0/0
5.5.2007 1:05

Collin

Re: Škoda chyb v článku

Jak vidím, tak to je opraveno. Redaktoři iDnes zareagovali opravdu rychle!

0/0
5.5.2007 9:11

Tectosagos

"spaluje naftu a kyslík v oddělených komorách" ?

nad překlepy by člověk mávl rukou, ale co si autor představuje jako "Systém který spaluje naftu a čistý kyslík v oddělených spalovacích komorách" ??

1. Pohon téhle ponorky je jiný.

2. Redaktor vynalezl spalovací stroj kde palivo nepřichází do kontaktu s okysličovadlem...  ;-D ;-D ;-D

0/0
5.5.2007 0:57

Io jako ten měsíc

Re: Čtete aspoň někdy po sobě co píšete ?

0/0
5.5.2007 1:08

Jan

nadpis nechci

V Kielu jsem byl, a je to tam samej pytložvejk v uniformě, moc se tam chlapi neohýbejte, když vám spadne zapalovač, může se stát že budete mluvit o ton výš.;-(

0/0
5.5.2007 0:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.