Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní oči: jak těžké je řídit osmdesát let staré letadlo

Pokroková konstrukce letounu Avia BH 5 předběhla vývoj v letectví o dvacet let. Jeho řízení bylo tak odlišné od zastaralých dvouplošníků, že se stalo osudným řadě méně zkušených pilotů. Po osmdesáti letech znovu letělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A-54

pochvala

Moc pěknej článek R^

0/0
4.8.2008 12:37

fraxinus

Hispano Suiza

byly motory pro velke (tehdy) vykony. Marcel Birkigt s koncepci radoveho motoru s vodnim chlazenim prorazil ve velke valce prave proto, ze hvezdicove motory nemely dostatecny vykon, spatne chlazeni (byt to tehdy byly motory rotacni). dluzno zduraznit, ze motory druhe svetove valky byly radove (i kdyz take nejak skladane, treba i do H, jako Sabre), ale Merliny (Anglie, spitfiry, hurricany, mosquita, v licenci americky mustang), Mercedes Benz (Messerschmitt) byly radove motory s vyvojovou linii od velke valky.ale FW (konstrukter Dr K Tank) mel hvezdicovy motor. Pratt & Whitney byly hvezdicove a byly typicke pro celou radu americkych stihacek.

BH3 byla vubec prvni stihacka jednoplosnik.

0/0
10.12.2007 13:16

Jejda

Bylo to mizerný letadlo

říkával můj dědeček, vojenský zkušební pilot( do r. 1938 ). Jako kluk jsem si postavil model bosky z papíru a pak jsem jej ukázl dědečkovi. Ten se podíval a  řekl "No jo, to byly zabíjačky." K té vystřihovánce byl pochopitelně podobně vlastenecký nadšený článek, takže dědečkovo odsouzení se mi tehdy vůbec nelíbilo. Tak to je jen taková vzpomínka.

0/0
3.7.2007 9:59

LERAK

oktanové číslo

Větší oktanové číslo = kratší a přesnější hoření. V žádném případě ne delší.

0/0
13.6.2007 0:41

Dragst

Re: oktanové číslo

Právě že ne,větší oktanové číslo = pomalejší hoření při stejném kompresním poměru = nebezpečí podpálení ventilů u starších motorů .

0/0
19.6.2007 22:47

Alesi

autor

Myslim, ze autor clanku neni az tak moc znaly. Prohlasit, ze konstrukce o 20 resp. 15 let preskocila dobu je dost vlastenecke, ale naivni (co treba junkers J1). Vyssi oktanove cislo nema delsi uhel horeni. Umoznuje pouzit vyssi kompresni pomer a zlepsit tak ucinnost spalovani. To ze palivo hori i ve vyfuku znamena, ze je budto bohata smes, nebo maly kompresni pomer, pozdni uhel zazehu, spatne casovani ventilu, spatne podminky pro horeni...   :-/

0/0
8.6.2007 20:14

banter

pochvala

Pěkný článek. Po dlouho trvající okurkové sezóně přišel Technet s něčím zajímavým. Už jsem myslel, že si RSS smažu, ale koukám, že se vyplatí jednou za čas nějaký článek si přečíst.

0/0
6.6.2007 11:20

jakub

gratulace

Marceli, gratulace, za ty roky odrikani to urcite stalo! Tak doufam, ze se taky svezu

0/0
5.6.2007 16:12

kozan

Pod kompasem

je ještě v článku neoznačený měřič náklonu - dost důležitý prvek.

0/0
5.6.2007 13:41

kozan

Re: Pod kompasem

omyl, přehlédl jsem se 8-o

0/0
5.6.2007 13:43

Jenda

Re: Pod kompasem

Podle mě je pod kompasem příčný relativní sklonoměr, měřiče náklonu jsem si v kabině nevšiml :-). Ale jinak TOTÁLNÍ NÁDHERA ;-)R^:-P

0/0
5.6.2007 20:33

JirkaCV

Upřesním

Měřič napětí se zove voltmetr. Jinak dobrý. Tyhle články se mi líbí. R^

0/0
5.6.2007 9:03

Ebo

Re: Upřesním

..třeba to napětí neměří ve voltech ;-)

0/0
5.6.2007 12:46

JirkaCV

Re: Re: Upřesním

Třeba v promilích adrenalinu na kubík krve?

0/0
5.6.2007 13:45

Larus

Hezký článek

Moc pěkně se čte. Škoda, že Česko nenavázalo po revoluci na prvorepublikovou leteckou tradici. Ale asi už nebylo jak a taky svět už je jinde.

0/0
5.6.2007 7:30

Fred

Dobrej článek

Chtělo by to vzkřísit i stroje Avia B-35 a B-135. Zapracujte na tom. Zvláště ten druhý měl smutný osud.

0/0
5.6.2007 6:44

Josef

Motor Walter

Porad malo toho bylo receno o tom motoru. Jak to, ze par let po nezavislosti se v Jinonicich pustili do vyroby motoru vlastni konstrukce.? Vzdyt potom byla zakoupena licence na Hispano&Suiza. To se vlastni motor neosvedcil nebo co? Take se mi zda, ze je vybaven hodne malym zebrovanim na chlazeni. Urcite se musel prehrivat! To nemel ani hlavy z hliniku? Kazdopadne, tehdy jako dnes, nejvetsi kumst je vyrobit dokonaly motor !! 

0/0
5.6.2007 3:34

Shumway

Re: Motor Walter

docela dobře je to popsáno v knize Československá letadla 1. díl od pana Václava Němečka , je tam i poměrně podrobný oddíl věnovaný našim motorům . jinak srovnávat motory Walter a Hispano dost dobře nejde , protože Hispano Suiza ať už HS 8 anebo později HS 12 byly motory řadové, kapalinou chlazené. Walter NZ je hvězdicový vzduchem chlazený motor s nesrovnatelně jednodušší zástavbou i provozem

0/0
5.6.2007 9:24

Roumen

Re: Motor Walter

Ve Walterovce se delaly motory pred 20 lety...byli jsme tam se skolou na exkurzi. Ted jsou tam motokary a uvazuje se tam o vystavbe moderniho bydleni. :-/ Ale mozna tam jeste nekde nejaky motory delaji...areal je to velikej...

0/0
5.6.2007 10:14

Ivo.pujman@seznam.cz

Re: Motor Walter

Podrobnosti o motoru Walter NZ-60 - viz www.aeroweb.cz, je nutno vyhledat v archívu článků.

0/0
25.1.2008 9:05

Baggerfuhrer

Dobra prace

Tak stastny let. R^

0/0
5.6.2007 3:24

Amudarja

Perina

Nejlepsi je po rachote pod perinou.. ;-D

0/0
5.6.2007 1:10

Baggerfuhrer

Re: Perina

0/0
5.6.2007 3:24

Baggerfuhrer

Re: Re: Perina

Ach jo.

0/0
5.6.2007 3:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.