Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co bylo, než se rozsvítila první žárovka. Hledá se nástupce

Žárovku vynalezl Edison. To ví každý. Málokdo však tuší, že předtím skoupil patenty všech svých konkurentů. Evropská unie chce zase žárovku zakázat. Nejvyšší čas připomenout si její historii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bechernik

nase zkusenosti po nekolika letech uzivani usporek

usporky pouzivame vsude (vcetne zachoda a koupelny) celkem je to asi 12-15 kusu celkem 5 let. Za tu dobu odeslo cca 10ks (mam je schovane) prevazne ty nejlevnejsi typy ktere jsme kupovali zpocatku takze to neni takova ztrata. Je mozne ze casteji odchazali prave na tech mistech kde se casteji rozsveci, ale asi nijak extremne, zadnou statistiku jsem nedelal. Postupne kupujeme vymenou uz zejmena ty levnejsi OSRAM s zivotnosti 6000 hodin (ted se dokonce daji koupit v akci 2ks 11W a 20W za 139, resp 169,-) tyhle nam zatim neodesly zadne. Dokonce mame jednu Philips, ktera se pouziva nekolik hodin denne uz asi 8 let! pokud to spocitam na tuhle jednu tak ta usporila elektrinu minimalne za 1000,-

Lituji lidi co maji s nimi spatne zkusenosti at uz s vydrzi (asi jsou to nejake lokalni anomalie na siti) nebo se zdravim, my si na ne rozhodne nestezujeme a je to jedna z nejlepsich investic co muzete udelat, navratnost v radu desitek az stovek procent za rok.

0/0
14.11.2007 11:31

max

elektrina

lidi mrkněte se na www . cyberforum . biz :)

0/0
10.7.2007 9:27

kelvi

vznik jalové energie

Co je příčinou vzniku jalové energie?Kdo mi pomůže odpovědět?

0/0
10.7.2007 6:49

Martin

Re: vznik jalové energie

Vzniká tak, že spotřebiče s účiníkem různým od hodnoty 1, tedy spotřebiče s indukčním nebo kapacitním charakterem část energie nespotřebují ale uloží ji do elektrostatického nebo elektromagnetického pole, přičemž se značná část této energie po chvíli při zániku pole vrací zpět do elektrárny. A protože se energie vrací nevyužita zpět do elektrárny, říká se ji jalová.

Česky třeba vysavač - indukční charakter => vyskytuje se jalový proud, počítač - kapacitní charakter => vyskytuje se jalový proud, ale nikoli rychlovarná konvice - odporový charakter => jalový proud se nevyskytuje se.

A proč to vadí ? Protože elektrárna musí vyrobit a dodat proud, který se nespotřebuje a vrací se zpět nevyužit. Například nová PC od jistého data budou muset povinně snížit hodnotu jalového proudu pod určité procentní body.

A závěrem je třeba poznamenat, že elektroměr pro domácnosti jalovou energii NEPOČÍTÁ, ten počítá pouze skutečný činný výkon.

0/0
16.7.2007 11:43

antichipka

úsporky

Máme v bytě několik úsporných žárovek a nemohu si stěžovat. Snad až na pomalé rozžínání některých z nich. Ale jsou i jiné alternativy, které to nedělají. A jen kdyby nebyly tak drahé...

0/0
9.7.2007 22:03

cimrman_tribute

pravda

chtěl bych tímto poopravit autora - žárovku ve skutečnosti vynalezl Jára Cimrman, původní název tohoto významého výnálezu járovka byl francouzskými vlastenci zkomolen na žárovka...:-)

0/0
25.6.2007 13:15

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: pravda

Ano, máte pravdu, děkuji za opravu.

0/0
25.6.2007 23:42

Nemo

Seriozní informace na Idnes.cz?

Jak je možné brát daný článek seriozně a vážně, když v něm autor seriozně píše, že Cimrmam neuspěl na patentovém úřadě? Proč autor podvádí své čtenáře a budí dojem, že jde o reálnou postavu, aniž by dal najevo, že jde o autorskou nadsázku a  licenci? Kladu si otázku: jaká je důvěryhodnost a pravidovst informací na celém Idnes.cz ???!

0/0
24.6.2007 11:51

fritzek

Re: Seriozní informace na Idnes.cz?

Duveryhodnost je takrka nulova, ale na Cimrmana nesahej.

0/0
24.6.2007 16:22

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Seriozní informace

Jak je možné brát váš příspěvek do diskuze vážně, když se podepisujete jménem fiktivní postavy, kapitána Nema? Kladu si otázku: Jakou důvěryhodnost mají anonymní příspěvky?;-D

Ale abych odpověděl: o Cimrmanovi můžeme vést spory, můžeme nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co můžeme dělat. Pokud víte o někom, kdo neví, že Cimrman je fiktivní postava, tak mu to prosím vyřiďte, je to součástí osnov na střední škole.

0/0
25.6.2007 1:01

roninW

Re: Re: Seriozní informace

;-D;-DR^[>-]

0/0
25.6.2007 12:33

fritzek

Re: Re: Seriozní informace

Je to sice uz par let, co jsem skoncil stredni skolu, ale o Cimrmanovi jsme se neucili :-(

0/0
25.6.2007 16:43

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Seriozní informace

Já ano, v rámci literatury 20. století jsme probírali i české drama. V učebnicích např. Prokopa Cimrman je.

0/0
25.6.2007 23:44

fritzek

Re: Re: Re: Re: Seriozní informace

Nebo to bude mozna tim, ze jsem na hodinach literatury vetsinou spal.

0/0
26.6.2007 20:50

nasrat

75%topení,20%H2O,5% světlo

Pouhým přivřením termostatu o půl stupně (nastaveno víc, než 20 C)ušetříte 2,5% energie, jeden stupeň dolů= 5% = celé množství energie potřebné na svícení. A nestojí to ani korunu, nemusíte kupovat úsporky, ničit si oči, čekat nesmyslně, že vydrží 8000 hodin za tu cenu, chodit častěji na oční...nic nemusíte, stačí logicky myslet.2/3 roku přitápíme.Plyn=cenově elektřina.Co dodají (máinko, ale přece) žárovky, to nedodá plynoměr. Chápu, je třeba šetřit,ano, ale ne za každou cenu.A úsporce trvá pár minut, než jde naplno, máte tolik času při hledání a čekání doma?

0/0
23.6.2007 19:41

a

Re: 75%topení,20%H2O,5% světlo

ctenim v horsim osvetleni se oci nenici.. pouze unavuji..

0/0
23.6.2007 21:33

tert

Re: 75%topení,20%H2O,5% světlo

naco teplo nahore u zarovky, kdyz potrebuju teplo odspodu

0/0
23.6.2007 21:34

fritzek

Re: Re: 75%topení,20%H2O,5% světlo

Tenhle problem vyresi jeste vetrak, ktery zajisti cirkulaci vzduchu v mistnosti. A jeho spotrebu take muzeme zanedbat, protoze vetsinu spotrebovane energie stejne ziskame ve forme tepla;)

0/0
24.6.2007 16:24

Ludek_II

Ja uz se ani nedivim.

Techte rozsirujes bludy.

Zarovku nevynalezl Edison - ten ji jen zdokonalil tak, ze byla lepe pouzitelna v praxi.

Prvni zarovku sestrojil jisty hodinar  v Americe tusim,ze v 60.letech 19.stol.

0/0
23.6.2007 19:15

wasaw

Re: Ja uz se ani nedivim.

technet nepise aspon clanky typu "tusim"

0/0
23.6.2007 21:35

Ludek_II

Re: Re: Ja uz se ani nedivim.

O pardon :-/ - ale jelikoz si nepamatuju presne jmeno jiz zmineneho praveho vynalezce zarovky, nebudu tady nejake jmeno vymyslet. ;-)

0/0
24.6.2007 8:34

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Ja uz se ani nedivim.

Opravte mne, jestli se mýlím... ale není právě tohle napsáno v článku? Že Edison skoupil patenty a žárovku zdokonalil? Četl jste vůbec něco víc než perex článku?

0/0
23.6.2007 22:38

Ludek_II

Re: Re: Ja uz se ani nedivim.

No je mozne, ze Edison koupil patenty. Ale to, ze je koupil prece neznamena, ze zarovku vynalezl.

Koupeni patentu je ciste je pravni zalezitost.

0/0
24.6.2007 8:33

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Ja uz se ani nedivim.

Z článku nevyplývá, že Edison žárovku vynalezl. Přečtěte si prosím zvláště část o jednotlivých historických etapách...

0/0
25.6.2007 1:03

Ludek_II

Re: Re: Re: Re: Ja uz se ani nedivim.

prosim Vas jak z clanku nevyplyva, ze Edison zarovku nevynalezl ??8-o

A co prvni dve vety :"Zarovku vynalezl Edison. To kazdy"

8-oRv Mne rikejte, co v clanku je a neni ;-)

0/0
25.6.2007 8:06

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Re: Re: Ja uz se ani nedivim.

Právě ten fakt, že to ví každý, ukazuje, jak málo o tom lidé vědí a jak hodně zjednodušují. Na to měl perex upozornit. Riziko, že se toho někdo chytne a zbytek článku bude ignorovat, tu, jak se zdá, je;-D

0/0
25.6.2007 23:46

fritzek

ekologie

Ja bych to s tou ekologii nevidel tak cerne. Napisu sem duvody(ktere ekonomove neuvadeji) co davaji starym zarovkam jeste sanci. Rekneme, ze takrka polovinu roku doma(a jinde) topime a kdyz pouzivame klasicke zarovky, tak rozdil mezi prikonem zarovky a svetelnym vykonem je tepelny vykon, ktery nam ohriva mistnost. A v lete je zase delsi doba slunecniho svitu, tudiz se mene sviti. Takze opodstatnene jsou "ekologicke" predevsim ve venkovnich prostorach, kde by se takto topilo zbytecne(Jenze tam je vetsinou vyssi riziko kradeze). Pisu to jen proto, aby se nepocitala uspora energie pouhym odectenim prikonu stejne vykonnych svetelnych zdroju, protoze je to nesmysl.

0/0
23.6.2007 18:35

CD

Re: ekologie

No, ono ta klimatizace také něco sežere, nehledě k tomu, že už několik zim vytápím svůj byt téměř výhradně ledničkou, sporákem a úspornýma žárovkama - topení v zimě nezapínám.

0/0
24.6.2007 20:14

poemcz

ani ne

elektřina byla záležitostí jen hrstky kněží, spíš šlo podle mě jen o takové strašení blesky a světlem pro uctívače :)

0/0
23.6.2007 15:46

petrmalyx

Re: ani ne

spis na galvanicke pozlacovani, ney na straseni. na to bz ani nebyl vykon.

0/0
24.6.2007 13:24

fish

Zákonodarcovia sa nudia

Takže zákonodarcovia už riadia ekonomiku? Aby to nedopadlo ako so zákonmi - totálny chaos. Mix zákazu výroby a tvrdenia že trh to potom vyrieši je slabomyseľný.

- buď sú zákonodarcovia podplatení výrobcami žiariviek (predstavte si len poplatky za patenty)

- alebo nemajú čo robiť a tak sa venujú hovadinám

V každom prípade treba zredukovať počet zákonodarcov.

0/0
23.6.2007 12:21

poemcz

jen tak

pokud vím žárovka byla známa již 2000 let p.n.l. v Egyptě, existují o tom malby, ale moc to nezapadá do učebnicového dějepisu tak se o tom moc nemluví....

0/0
23.6.2007 11:45

Victor

Re: jen tak

Škoda, že se nedochovala jediná skleněná baňka z té doby. Při tak nízké životnosti se jich muselo vyrobit spousta.

0/0
23.6.2007 15:43

fritzek

Re: jen tak

V Egypte sice mozna znali elektricky clanek, ale moc efektivni sviceni to byt nemohlo.

0/0
23.6.2007 18:36

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: jen tak

Pokud se o něčem nemluví, tak to myslím není proto, že by to "nezapadalo do učebnicového dějepisu..." Dnešní senzacechtivá doba by se toho naopak chytila - přiznávám, že i já bych okamžitě psal článek "Žárovka již před narozením Krista", kdyby k tomu byly důkazy, ne jenom dohady...;-D

0/0
23.6.2007 22:41

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: jen tak

Pár info pro zájemce:

http://www.ancientx.com/nm/anmviewer.asp?a=72

0/0
23.6.2007 22:42

Joker

úsporné zářivky

Já si třeba úspornou zářivku koupil kvůli menšímu ztrátovému teplu do lampičky nad počítačem. Klasická žárovka totiž docela slušně ohřívala horní stěnu monitoru, což asi pro životnost toho monitoru není zrovna ideální. Ta úsporná hřeje minimálně, mám jí asi 4 roky a svítí pořád, takže spokojenost.

0/0
23.6.2007 11:36

Victor

Re: úsporné zářivky

No a já úsporku zase musel dát pryč, protože na LCD byla příliš patrná interference obou zdrojů světla.

0/0
23.6.2007 15:34

Dan

Nic noveho

Přátelé, až budete v Egyptě, zajeďte do Abydosu (brzy nebude přístupný) a v podzemí chrámu Sethiho I. uvidíte krásný  reliéf se stejným obrázkem jako je na začátku tohoto článku. Zdravim.R^

0/0
23.6.2007 9:53

hledac

Tesla

Jak sem se tak procital tim clankem cekal sem,ze narazim aspon na zminku o  nejvetsim vynalezci a geniovi Nikolovi Teslovi a ono zatim nic.....Nechapu proc takovy clovek upadl v zapomeni a mrzi me to.

Pro ty kdo neveri anebo pochubuji tady je jeho autobiografie.Velmi zajimave!

http://free-energy.webpark.cz/

0/0
23.6.2007 9:29

fritzek

Re: Tesla

V zapomneni neupadl, ale jednoduse jsou i vetsi celebrity, nez nejaky srbsky vesnican.

0/0
23.6.2007 11:12

useknutahlava

Re: Re: Tesla

vesnican z hotelu new yorker v new yorku.

0/0
24.6.2007 0:30

fritzek

Re: Re: Re: Tesla

No jestli je nekde v tom Madarsku/Chorvatsku, nebo kde to vlastne lezi, nejaky New York, tak mozna.

0/0
24.6.2007 16:25

Barden

Re: Re: Tesla

Je mi tě líto, co jsi napsal, nebýt Tesli tak by neexistoval indukční motor, trojfázová soustava a další důležité věci, takže by jsi dnes pravděpodobně neměl doma zavedený proud jako máš dnes.

0/0
1.12.2007 9:28

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Tesla

Nebojte, i na Teslu dojde ;-D V článku o elektřině.

0/0
23.6.2007 22:45

fritzek

Re: Re: Tesla

Bezva. Uz se tesim na Maxwellky ;)

0/0
23.6.2007 23:40

aho

co je to LED dioda?

Redakce, vyraz LED dioda je miren receno - hloupy vyraz. Slovo dioda je uz obsazena ve zkratce LED (light emitting diode). Takze pokud napisete LED dioda, tak napisete "light emitting diode dioda.

Takze priste spise psat LE dioda, nebo jen LED.

To same, kdyz v redakci pisete o LCD displeji...

0/0
23.6.2007 9:02

Martin

Re: co je to LED dioda?

Přečti si pár knih nebo časopisů zabývajících se elektronikou a řekni, kde autoři píší LE dioda nebo LC display ;-) Vždy se uvádí zkratka LED nebo LCD.

0/0
23.6.2007 9:41

aho

Re: Re: co je to LED dioda?

Ano, uvadi se bud LED, nebo LCD. Ale nikdy se neuvadi "LED dioda" nebo "LCD display"

0/0
23.6.2007 10:03

mike

Re: Re: co je to LED dioda?

nebudes ty nahodou ten chytrak, co podobne nesmyslnym argumentem reagoval nedavno na podobnou vytku u "CD disku a DVD disku"?:-P

0/0
23.6.2007 10:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.