Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nehrajte dámu proti počítači, nikdy neprohraje

Celkem 18 let vědci vyvíjeli program, který podle nich nikdo neporazí v deskové hře Dáma.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mudrlant

Program poraze

Vcera jsem ten jejich program stahnul z emulaka a porazil jsem ho 6x vrade. 18 let v pitchi. gratuluji R^

0/0
24.7.2007 14:08

Jenda

hm

Jestli je nekdo kral v delani absolutne zbytecnych veci tak jsou to tihle vedci... 18 let zahozenych kvuli uplne kravine... to mi hlava nebere.

0/0
23.7.2007 21:32

Wes Parmalee

!!!

Dáma se dá vypočítat! Šachy (zatím) ne!

0/0
23.7.2007 21:22

Masox

Dobrá zašívárna ...

... nad tímhle bádat 18 let :-)

0/0
23.7.2007 13:55

PatrikChrz

Vrhcáby

Fajn s tou 100 % pravděpodobností výhry u vrhcábů (backammon) to je přehnané, ale opravdu se od těch 100 % příliš nevzdaluje. Druhý hráč tak může vyhrát opravdu velkou souhrou náhod - je to něco jako porazit kasino v ruletě, teoreticky to možné je;-D

0/0
23.7.2007 7:28

muf211

Re: Vrhcáby

Prave ze porazit kasino teoreticky nelze. Prakticky ano v malem poctu nahodnych pokusu, kdy vam to proste padne, ale z dlouhodobe perspektivy musite byt *vzdy* loser.

V pri obostrane perfektni hre v backgammonu ma vzdy navrh zacinajici hrac, za predpokladu, ze po celou dobu hry dostavaji hody, ktere jsou na stejne urovni ekvity. Vzhledem k nerealnosti tohoto predpokladu v praxi asi nema smysl o backgammonu v kontextu vyresenych her vubec uvazovat, protoze se s rozptylem pravdepodobnosti uvazuje uz pri zvoleni nejlepsiho tahu a pravdepodobnost je neoddelitelnou soucasti hry. 

Pokud by se totiz vychazelo z faktu, ze v jakekoliv pozici vzdy dostanu nejlepsi hod (nebo druhy nejlepsi, treti...) v dalsim tahu (a dalsim, a dalsim), mohlo by to znacne deformovat zakladni strategii v hodnoceni nejlepsiho hodu, protoze by se nebraly v uvahu zadne jine alternativy. Vlastne by to byla uplne jina hra a byla by velice jednoduse spocitatelna ;-)  

0/0
26.7.2007 12:46

Dzhonny

výkon

bylo řečeno, jaký výpočetní výkon byl potřeba, aby našli způzob jak vyhrát. Zajímalo by mě ale, jaký výkon bych potřeboval, kdybych si chtěl naopak už zahrát takovou hru proti pc.....:-/

0/0
23.7.2007 0:37

PatrikChrz

Nic nového pod sluncem

Existují hry ve kterých existuje alespoň 1 postup, kdy začínající hráč 100 % vyhraje. Mezi takové hry patří např. piškvorky, vrhcáby ((Backgammon) nebo "sirky" (je hromádka sirek, každý z hráčů odebírá 1-3 kusy, prohrává ten, který odebere poslední).

Postupy mohou být více či méně  (např. u sirek stačí jen "dopočítávat do čtyř") složité. Teď se k nim jenom přidala další hra - dáma. Možná, že za pár let to budou i šachy, nebo jakákoliv jiná hra, ve které nezáleží na náhodě.

0/0
21.7.2007 16:50

qon

Re: Nic nového pod sluncem

v backgammon asi tezko ;-D;-D;-D

0/0
21.7.2007 17:33

PatrikChrz

Re: Re: Nic nového pod sluncem

ale ano, je to tak. Pravda, je zde podíl náhody, druhý hráč by tak ale mohl vyhrát jen pokud by měl opravdu velké štěstí.

0/0
21.7.2007 17:59

qon

Re: Re: Re: Nic nového pod sluncem

Sirky, piskvorky, dama, mozna casem i sachy tam patri, ale backgammon opravdu ne. Prave proto, ze o kazdem tahu rozhoduje hod kostkou. Zacinajici hrac, zvlast pokud hraje vzdy nejlepsi mozny tah, ma urcite velkou vyhodu, ale ani sebedokonalejsi hrani mu nezaruci vyhru pokud druhy hrac hraje stejne dokonale ale ma proste lepsi hody kostkami.

0/0
23.7.2007 7:20

mpixel

nevěřím tomu

ted jsem to spocital kolik je kombinaci jak rozmistit 16 figurek na 32 (pouze jednobarevná políčka) polickach pro jednoduchost sem nepocital barevny rozdil figurek. A je to "jenom" 600000000000 I tak jsem čekal méně. Ještě musíme nějaké nuly vyloučit, ze se některé kombinace nemohou vyskytnout, a taky ze nemohou jit po sobe. Takže jim moc nevěřím.

0/0
21.7.2007 9:57

mpixel

Re: nevěřím tomu

jak jsem k tomu dospěl? 32!/(16!*16!)  ! znamená faktoriál.

0/0
21.7.2007 9:59

Bob

Manťasové

To číslo je 500 miliónů miliard. Už i vrabci na střeše ví, že anglické bilion je české miliarda, jen od novinářů se puky stále odrážejí. Navíc číslo je ve článku napsané a každý si může odpočítat počet cifer.

0/0
20.7.2007 15:43

Deloix

Re: Manťasové

500 milionu miliard je

500 000 000 000 000 000

a oni tam maji o 3 mista víc..

0/0
20.7.2007 19:30

Martin

Dáma je brnkačka

18 let výzkumů ? Prd výzkumy, každé malé dítě ví, že když se poprvé počítači podařilo vyhrát nad člověkem šachy, tak se nepoužily žádné výzkumy, ale hrubá síla 200 000 000 tahů za sekundu.

Drtivá většina hráčů dámy na PC disponuje dostatečně silným CPU, že prohraje na počkání a nejsou k tomu potřeba žádné výzkumy, prostě se zkouší všechny možné tahy. Tahů oproti šachům není tak mnoho, hraje se defakto jenom na 32 políčkách a vyskytují se jenom dvě figury.

0/0
20.7.2007 13:21

Dáma!!!

Re: Dáma je brnkačka

Ale dáma se hraje na desce, která má 10x10 polí, tedy celkem 50 políček!!!

0/0
20.7.2007 13:55

Villem

Re: Dáma je brnkačka

Tvoje "brnkaca" ma 10^20 moznych pozic!

0/0
20.7.2007 14:35

X

X

Okurková sezóna je v plném proudu :-©

0/0
20.7.2007 11:52

Stíhací bombardér Havel

dáma je pro hňupy

šachy jsou šachy

0/0
20.7.2007 11:26

Colombo

Re: dáma je pro hňupy

Šachy jsou pro hňupy, GO je GO.

0/0
20.7.2007 12:55

Šachy

Re: Re: dáma je pro hňupy

To je sice možná pravda, ale faktem je že u nás šachy hraje slušně několik stovek lidí, zatím co GO jen pár jedinců. A když si chce člověk něco zahrát, tak potřebuje taky soupeře!

0/0
20.7.2007 13:57

kimi

Re: Re: Re: dáma je pro hňupy

všichni jste hnupi protože neumíte hrát(Y)

0/0
2.3.2008 17:13

anonym

Re: Re: Re: dáma je pro hňupy

jste imbecilové protože neumí te hrát!(Y)

0/0
2.3.2008 17:15

osmera

AI

Rozhodne nejde ale o prulom v oblasti umele inteligence, ta s tim nema nic spolecneho. Jestlize analyzovali relativne vsechny "rozumne" tahy a vyvodilo z toho ruzna pravidla jak se chovat v urcitych rozestavenich tak jde nanejvyse o dobry expertni system. O umele inteligenci se da mluvit jedine kdyz se program dostane do situace kde nikdy predtim nebyl a nema pro ni naprogramovano zadne pravidlo, ale na zaklade zkusenosti se dokaze rozhodnout spravne. Tady se rozhoduje jen podle jiz predpocitanych postupu.

0/0
20.7.2007 11:21

Villem

Re: AI

Za AI se v soucasne dobe nekteri povazuji i expertni systemy. A to podle jedne z definic AI: "... pokud bychom nevedeli, ze je to pocitac, predpokladaly bychom cloveka..."

0/0
20.7.2007 14:33

osmera

Re: Re: AI

No prave, expertni system clovek pozna vetsinou velmi snadno i pres double-blind test. Proste udela nejakou akci kterou expertni system neocekava. Jde o tom jen jak ten system je zabezpecenej vuci nestandartnim akcim. V tomto pripade treba proti tahu na A9. Clovek by okamzite na tento tah reagoval tak ze by ti rekl co blbnes tam nemuzes hrat, kdezto expertni system na to nebude reagovat nijak a bude dal hrat (samozrejme zrovna tento jednoduchy princip by mel asi zabezpecen ze by tento tah nesel udelat. U damy by techto nestandartnich sytuaci slo lehce zachytit protoze ma velmi jednoducha a striktni pravidla, prave proto muze byt expertni system na ni tak uspesny, ale s inteligenci to nema nic spolecneho. Ze se expertni systemy casto radi do obecneho pojmu AI je pravda, ale to je jen z duvodu ze k tomu maji nejblize, ale rozhodne se o umelou inteligenci nejedna.

0/0
20.7.2007 14:58

Villem

Re: Re: Re: AI

To ze se Expertni systemi radi do AI je/bylo zpusobeno puvodnim presvedcenim vyzkumniku ze vsechno jde popsat pomoci logiky, nebo schemat. A soustredily se zpocatku na prohledavani stavovych prostoru.

Dneska to uz ale neplati a obor AI se rozviji i jinymi smery. Pokrok, ktery maji asi na mysly znamena jenom rozsireni typu uloh pro expertni systemi a jine reseni problemu "hrubou" silou.

0/0
20.7.2007 15:23

noname

tak schválně

tak ať schválně pustí ty dva počítače proti sobě a jestli nekecali, tak vždy musí dojít k remíze a jestli je to alespoň trochu "inteligentní", tak téměř pokaždé k jiné.

0/0
20.7.2007 11:16

wr

Re: tak schválně

Princip spočívá v tom, že oni "spočítali" od určité pozice veškerá možná pokračování, jako by stromový rozpad možných tahů a dalších tahů a dalších ... až do konce. A ten je při "nejlepší" zvolené cestě vždycky remíza.

Nemá to IMHO nic společného např. se šachovými algoritmy, kde se pozice hodnotí, počítá se síla figur, poziční charakter, taktické možnosti atd. Tady je to jenom hrubá síla, rozbor všech možných tahů jeden po druhém. V šachu to existuje taky, říká se tomu databáze koncovek, protože to kvůli složitosti šachu lze aplikovat až od určitého (nízkého) počtu kamenů na šachovnici ... v současnosti se používají maximálně 7 kamenové koncovky, jestli se nepletu.

0/0
20.7.2007 12:13

vorner

Re: tak schválně

Proč pokaždé jinou? Ten program jde na jistotu, a to v podstatě dle stejných pravidel. Naopak si myslím, že pokaždé dojte ke zcela stejné remíze, protože, pokud z N tahů všechny vedou ke stejnému výsledku, proč trávit čas přemýšlením, který vybrat?

0/0
20.7.2007 12:40

huhla

"miliony bilionů"

Vážený autore,

500,995.484,682.338,672.639 je  zaokrouhleně 501 trilionů.

0/0
20.7.2007 11:11

Jarry

Re: "miliony bilionů"

:) bambiliony;-)

0/0
20.7.2007 11:30

škarbalión

Re: "miliony bilionů"

0,5 Trliard :-):-) Ale upřednostnil bych spíše 5,01x10^20, je to mnohem přehlednější.

0/0
20.7.2007 14:01

roba21

Re: "miliony bilionů"

Myslím že autor to ví, jenže ne každý čtenář musí vědět kolik je trilion.

0/0
20.7.2007 17:26

Deloix

Re: "miliony bilionů"

Já myslel že trilion má 15 nul a ne 18, tak co má 15 ?

A proč tam má někde čárky a někde tečky.

Asi nemám vyšší matematické schopnosti

0/0
20.7.2007 19:28

ja

Re: Re: "miliony bilionů"

15 nul ma biliarda

carky oddeluji miliony, tecky tisice...

0/0
20.7.2007 21:47

TM

Re: Re: Re: "miliony bilionů"

A čím se pak tedy oddělují desetiny?

0/0
23.7.2007 12:40

albi

Re: "miliony bilionů"

milion 10^6, miliarda 10^9, bilion 10^12, biliarda 10^15, trilion 10^18, triliarda 10^21, kvadrilion 10^24, kvadriliarda 10^27.....

0/0
21.7.2007 14:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.