Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fotografovo nebe - rozlišení čtyři tisíce megapixelů

Lahůdka pro každého milovníka fotografie se zrodila z přátelské diskuze - je lepší klasika, nebo digitál? Výsledkem sedmileté práce je fascinující technologie, která umožňuje nebývale přesné zachycení reality.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hopp

hmmmm ....

... bych chtěl vidět co mají amíci a rusové .... když partička nadšenců je schopna zkonstruovat tohle ......

0/0
15.8.2007 11:06

Jirka

Fajn článek

Dík za článek. Je opravdu povedený. Sám se o fotografii již delší dobu zajímám a musím přiznat, že mě tento článek překvapil. Podobný postup totiž používám i já (film + skener + případná úprava v PC) protože 10 Mpix je třeba i na fotku 30x45 cm docela málo. Díky :o)

0/0
13.8.2007 14:59

----------

Senza??

:-©

0/0
13.8.2007 10:58

petr

toz, hezke fotky

to dela R^

0/0
12.8.2007 19:32

intercooler

Senzace?

Nevím, nevím.. Využití bych viděl v čistě vědecké/dokumentaristické práci. Pro komerční využití by byly takto kvalitní zvětšeniny asi příliš nákladné a jinak nikdo tak velké fotky prakticky neužije. Spíš by mě zajímalo tvrzení, že fotopřístroje ve vojenských družicích jsou velké jak školní autobus, to se mi zdá trochu přehnané. Nicméně i tak je to vpodstatě spíš evoluční přístroj, než nějaký průlomový aparát. Navíc hovořit u analogového přístroje o mega/gigapixelech je spíše touhou po senzaci, nebo aspoň zavádějící. Fotí totiž přece na film a pak to skenují. Rozlišení fotky je tedy závislé na tom, jak vysoké rozlišení má skener, nikoliv fotoaparát. Kéž by se spíše urychlil vývoj takových chipů do běžných fotoaparátů, které produkují nízký až neznatelný šum.

0/0
12.8.2007 17:16

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Senzace?

Máte pravdu, přesně takové využití mají (podle mého) lidé z Gigapxl na mysli. Co se týče gigapixelů, tak to není touha po senzaci, prostě to vyjadřuje, kolik informací je v obraze uloženo. Není pravda, že to záleží jen na skeneru (viz článek), třeba s méně kvalitní čočkou by vyšší rozlišení nepřineslo nutně lepší výsledky, spíše by odhalilo vady. Film má taky rozlišení (zrno).

O čipech do běžných fotoaparátů napsal výborný článek kolega Libich:

Víme, proč máte na fotkách šum. Doporučuji... A díky za Vaši reakci.

0/0
12.8.2007 17:57

intercooler

Re: Re: Senzace?

Ano, ovšem. Fotoaparát jsem uvažoval jako soustavu objektiv + film (článek jsem četl). Potom skutečně záleží na kvalitě skeneru (opět myslím všech jeho částí), na což jsem chtěl poukázat. Vzato kolem a kolem, takový fotoaparát, pokud by bylo možné vyvinout (nevím jakých materiálů a technologii je použito) ten speciální objektiv, který je zmíněn v článku např. před 10, 20 lety, pak takto mohli fotit už dávno. Ćo se týká vhodného filmu, tak ten jistě existoval již nějakou dobu pro vojenské účely.

Opět se tedy dostávám k tvrzení, že jde vpodstatě jen o skener a jeho schopnosti, což je oblast která prodělala právě za těch 10 -20 let největší pokroky.

Je škoda, že nepostavili takový fotoaparát dřív, byť i s horším objektivem, protože naskenovat to půjde vždy líp. Ovšem některá místa už možná za tu dobu nenávratně zmizela.

Já také vím, proč mám na fotkách šum. Protože nepoužívám Gigapxl! :-)

0/0
13.8.2007 18:30

Rosta

i objektivy maji sve mezni rozliseni

Jen pripominam ze i film a i objektiv maji svoje mezni rozliseni. U filmu je to dane velikosti jeho zrna a objektivu jeho kvalitou. Kdyz pred nejaky objektiv date  teoreticky dokonaly snimac s neomezenym rozlisenim, zijstite ze pri urcitem rozliseni vam bude objektiv kreslit detaily rozmazane. Vse ma sva fyzikalni omezeni

0/0
13.8.2007 18:01

Vlaďa

Úspěch

Chtěl bych jen napsat, že žasnu nad projektem gigapxl. Konečně je tu technologie, která přiblíží kvalitu  fotografie skutečnému obrazu vnímanému lidským okem. Ten kdo fotí jistě ví, že obraz, který vidíme očima často neodpovídá tomu, co se zrodí na fotce. Ne snad proto, že neumíme fotit, ale proto, že fotoaparátem nejsme schopni zachytit to co očima.

0/0
11.8.2007 22:49

Flynn

Re: Úspěch

Naopak, tady bych se zastal objektivu - je preci "objektivni". Spise si lidske oko nektere veci zuzuje, vybira a transformuje dle svych zkusenosti.

Typickym prikladem jsou u fotografu-zacatecniku napr stromy, sloupy, rostouci z hlav fotografovanych. Oko/clovek si rusivy element neuvedomuje a pozornost (i optiku) zaostruje na emocionalne dominantni prvek v hledacku.

0/0
12.8.2007 17:43

prudic

Re: Re: Úspěch

ano souhlasim, jen s temi sloupy a vetvickami...je to diky tomu, ze clovek vnima prostorove, fotografie je 2D

0/0
16.8.2007 15:52

:)

Re: Re: Re: Úspěch

Ne každá je 2D. Dělám pokusy se stereografií...dobrý nápad by byl , kdyby i fotky tohoto typu byly vyrobeny pro každé oko zvlášť....hmhmmm

0/0
23.8.2007 17:58

:)

Re: Úspěch

když půjdeš do makra, i běžný foťák s makro objektivem je dál, než lidské oko.

0/0
23.8.2007 18:00

mpixel

2Mpixel

Mám doma 3 foťáky. 1Mpix, 2Mpix a 10 Mpix.Musím říci že 2Mpix bohatě již stačí na pěknou fotografii.

0/0
11.8.2007 22:44

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: 2Mpixel

Na mnoho momentek stačí, ale na krajinářskou fotografii opravdu ne... Jinak samozřejmě záleží na požadovaném výstupu - pro prohlížení na monitoru stačí rozlišení monitoru, pro tisk je vhodné mnohem větší rozlišení.

0/0
11.8.2007 23:17

filip v

jen tak dal!

Dobry Pavle, tvoje clanky si vzdycky rad prectu! R^

0/0
11.8.2007 22:26

anonym

Re: jen tak dal!

Taky se pripojuji k pochvale. R^

0/0
12.8.2007 17:08

lojza

tak

ještě v tomhle rozlišení natočit nějakej ten filmeček, což? :-)

0/0
11.8.2007 18:26

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: tak

Nevím, to by asi bylo trochu moc informací ke vstřebání;-D

Viz náš článek:

http://technet.idnes.cz/chyby-ve-filmech-odhali-vysoke-rozliseni-herci-zvykaji-alobal-p64-/tec_video.asp?c=A070718_110705_tec_video_NYV

0/0
11.8.2007 21:38

eva

Jděte k čertu s megapixelama

Prvořadá je pro mě kvalita fotek,ne megapřiblížení.Ukázky šumí,jsou neostré.Je smutné,že dneska není k dostání slušný kompakt pro amatéry s 5Mpx a kvalitní optikou.

0/0
11.8.2007 14:06

Pavel Kasík - Technet.cz

na megapixelech někdy záleží

Neostré fotky určitě nejsou. Pokud vidíte nejakou neostrost, jde pravděpodobně o důsledek komprese, originální fotky (nebo velké náhledy v odkazované galerii) jsou velice ostré.

O šumu jsem psal, vyhnout se mu nelze. Osobně si ale myslím, že fotky šumí výrazně méně, než cokoli, co je běžně používané. Zkuste si schválně zvětšit záběr z 6Mpix fotoaparátu na 1600%.

Máte samozřejmě pravdu, že pro běžnou fotografii není rozlišení tak důležité, ale toto není běžná fotografie. Věřím, že ani pan Flint si dejme tomu rodinou oslavu nefotí gigapixelovým foťákem, ale obyčejnou zrcadlovkou;-D

0/0
11.8.2007 14:31

Ivan Uzin

Oceneni clanku

Clanek patri k tomu nejlepsimu na Technetu. Dekuji autorovi.

0/0
11.8.2007 15:49

Rosta

Re: na megapixelech někdy záleží

U "komercniho" digitalu co ma 3 - 6 megapixelu se spise nez na rozliseni a hodnoty zoomu divam na to jak umi pracovat se svetlem. jeslti mi treba vykresli mrakove detaily na obloze a zaroven i na poli ci lese co je pod tim nebem. Proste aby bylo spravne exponovane nebe i zeme pod nim, vite co myslim, ne?

0/0
13.8.2007 18:05

prudic

Re: Re: na megapixelech někdy záleží

no jasne...dynamicky rozsah :))....coz je velky problem :)...

0/0
16.8.2007 15:55

prudic

Re: Jděte k čertu s megapixelama

jake priblizeni??? :)...kvalita fotek samozrejme zavisi i na rozliseni :))...problem je jen ve velikosti dnesnich chipu ;o)), kam cpou z marketingovych duvodu co nevic pixelu....ale porovnejte si fotku z nejakeho 5 megace, z Canon Mark 1DS II ci stredoformatu a pochopite :))...(samozrejmost je i dobra optika)

0/0
16.8.2007 15:58

intercooler

4gpx

No je to perfektní, ovšem zajímalo by mě, jaký superpočítač mají na zpracovávání fotky. ;-D

0/0
11.8.2007 13:53

Pavel Kasík - Technet.cz

počítač

To se mi bohužel najít nepovedlo, a fotografové mi zatím na e-mail neodpověděli. Našel jsem neověřenou informaci, že velikost fotografie (ve 24bitovém režimu) přesahuje 20 GB.

0/0
11.8.2007 14:48

intercooler

Re: počítač

A to bychom se ještě asi bavili o JPEG obrázku, nikoliv o obrázku v nějakém bezkompresním formátu, což vzhledem k byteové velikosti a záměru fotografů by asi bylo lepší řešení.

0/0
12.8.2007 16:58

prudic

Re: Re: počítač

a z jakehopak duvodu :)?? muj 8Mpx fotak uklada RAW souboro ve velikosti cca 8MB :))...

Krome toho zda jsem dobre cetl, tak data ukladaji na DVD, takze i tech 20GB je nejak moc....

0/0
16.8.2007 16:01

intercooler

Re: Re: Re: počítač

No z jakého důvodu, otevřený soubor v počítači má myslím víc, než uložený, takže k otevření souboru by musel být nějaký superpočítač, nikoliv obyč PC/Mac.

0/0
17.8.2007 11:20

intercooler

Re: Re: Re: počítač

A ještě, když by byl třeba v JPEG, tak by zas musel počítat dekompresní algoritmus, takže i tam by byly nároky pro rychlé otevření souboru docela dost vysoké. Pokud jsem to dobře spočítal, tak při rozlišení 4000 Mpix (počítáno v desítkové soustavě) tak by měl obrázek 200000 x 20000 pixelů. Schválně jsem kdysi zkoušl otvírat JPEG v cca 4 Mpix na Pentium 75 Mhz s 56MB RAM a trvalo to hooodně dlouho. Takže při té velikosti by to asi současným strojům dalo taky zabrat.

0/0
17.8.2007 11:27

NoName1978

Tak to je nadhera.

Hodne dobry.

0/0
11.8.2007 13:40

Desperado

Dost dobrý

Tak tomu říkám záliba "amatérská fotografie". R^

0/0
11.8.2007 11:52

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Dost dobrý

Přesně tak, to mě na tom taky fascinovalo...

0/0
11.8.2007 14:32

Honza

Paráda

tohle je přesně to, co se mi líbí, i když výsledná velikost papírové fotografie je už trochu mimo možnosti někde to prezentovat. Myslel jsem si bláhově co nemám jsem vyprodukoval pár cca 70 Mpix fotografií přesně z tohohle soudku: zachytit památky s detailama, které se na obyčejné fotce ztratí.  ;-D

0/0
11.8.2007 11:26

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Paráda

Projekt Gigapxl nezanedbává ani tištěný výstup, to bohužel v článku těžko předvedeme. Prohlížet si kvalitní zvětšeninu prý je, jakoby jste se dívali na svět dalekohledem. Více informací o tisku zde: http://gigapxl.org/technology-printing.htm

0/0
11.8.2007 11:33

esivi

no jo

kdybyste koukali na americké seriály a filmy, tak byste věděli, že tohle už umí každá bezpečnostní kamera v Americe...záběr větší plochy s rozmazanými postavičkami a detailem získají i barvu očí a počet zubů k člověku otočenýmu zády ke kameře...takže jakejpak zázrak...

0/0
11.8.2007 11:15

Boryokudan

Re: no jo

;-D;-D;-DR^

0/0
11.8.2007 11:21

Pavel Kasík - Technet.cz

filmová klišé

Ano, to máte pravdu, ve filmu jde všechno. Používají totiž operační systém OS Hollywood, který sice běží pouze v monochromatickém módu, (zelená písmena na černém pozadí), ale zato je schopen domýšlet si informace.;-D

Více na

http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_operating_system

0/0
11.8.2007 11:30

saldo

To je ohromné,

presentují tady superfoťák se super Gigabyty pidifotkami, o kterých si dovolím tvrdit, že se svým 7 Mega udělám lepší. I při nižším rozlišení. Tak to mě tedy opravdu přesvědčili.

0/0
11.8.2007 10:41

wertz

Re: To je ohromné,

Hoď sem link, na ty tvoje super fotky, ať se pokochám...

0/0
11.8.2007 10:46

Roumen

Re: To je ohromné,

Nojo, profik jako ty, tomu staci fotak v mobilu, aby delal pekny fotky. ;-D

Se tam podivej na to panorama nocniho San Diega....pri zvetseni je tam videt obraz na stene v jednom z bytu. ;-)

0/0
11.8.2007 14:45

saldo

Re: To je ohromné,

Špatně čtete vážení, netvrdím bláhově, že můj kompakt dělá lepší fotky než to monstrum. Tvrdím ovšem, že udělám lepší fotky než to, co prezentují ve inkriminovaném článku na Technetu iDnesu. Tím chci říci, že tam měli vrznout aspoň jednu fotku ve větším rozlišení. To se nijak netýká fotografií uvedených na http://www.gigapxl.org/gallery-SanDiegoNight.htm.

0/0
14.8.2007 10:22

medick

zacina se vyrabet Zeme jak suvenyr?

vypada to tak, ze uz se nekdo tady pripravuje na exodus na jinou planetu... a bude se sebou brat na pamatku fotoalbum... no a "obycejni lide" zustanou na tady a budou se vzajemne zabijet a mucit a raketovat z americkych zakladen a ruskych zakladen, dokud se uplne nezraketuji... pak bude splnen sen vsech kapitalistu... penize z celeho sveta koncentrovany do nekolika rukou...

0/0
11.8.2007 7:51

petrmalyx

Re: zacina se vyrabet Zeme jak suvenyr?

Ty budes mit asi hodne smutny zivot, ze?

0/0
12.8.2007 19:52

Karel Kahovec

Konečně je tady

technologie, umožňující zachytit Zemi pro potřeby budoucí výroby modelu 1:1 s dostatečnou přesností na přijatelnější počet snímků, než dosud...

0/0
11.8.2007 7:41

einstein

heh

vcul moze Saudek nahnat milion ludi na plaz a urobit fotku na kotrej bude vsetky vidiet az do ritnej dierky :-)

0/0
11.8.2007 7:38

LOLMEN

Re: heh

;-D;-D;-D(Y)(Y)(Y);-D;-D;-D;-D

0/0
12.8.2007 15:45

qazqaz

asi jak pro koho

samozřejmě ocením technickou zajímavost ale u fotografie je důležitější než rozlišení něco jiného. sebelepší zvětšenina sterilního snímku nenahradí fotku sice menších rozměrů ale vyvolávající velké emoce:-)

0/0
11.8.2007 0:25

Wes Parmalee

Fotografovo nebe - rozlišení čtyři tisíce megapixelů

Článek jsem nečetl, ale stačí mi 6 megapixelů!

0/0
11.8.2007 0:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.