Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidstvo znovu míří na Měsíc. Grün exkluzivně pro Technet.cz

V minulých týdnech jsme si mohli připomenout (ale vesměs tak asi neučinili), že 20. července uplynulo 38 let od prvního přistání pozemšťanů na Měsíci. Již několik roků se Američané začínají připravovat na návrat na tuto přirozenou družici Země.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Armstrong

jak to tenkrat udelali

Veri snad nekdo tomu, ze byl clovek na Mesici, kdyz ani za 50 let se tam nikdo nedostane? Virtualni realite zdar.

0/0
28.8.2007 13:14

x

Re: jak to tenkrat udelali

Az budete mit zbytecne miliardy dolaru, tak se muze na mesic hned letet - tehdy proste penize nehrali moc velkou roli.....

0/0
30.8.2007 13:56

bývalý volič ČSSD

mpixel je nick Paroubka?

Odkud jinak by se mohly vzít takové bláboly?

0/0
23.8.2007 22:51

klokan

Re: mpixel je nick Paroubka?

mpixel je sice pravdepodobne idiot, ale nechapu, proc sem zatahujete ODSacky fanatismus. Kdybyste nemeli toho Paroubka, co byste si pocali, ze ???

To nemuzete vy modri tlachalove dat pokoj ani v diskusi o zajimavych a inteligentnich vecech ?

0/0
24.8.2007 8:37

pawelno

Finance a vesmír

Včera jsem se na podobné diskusi tady na spoustu věcí ptal. Abych se nemusel ptát znova, nastudoval jsem dostupná fakta. Letět na Měsíc můžeme klidně z ČR. Smontovat si raketu (třeba větší než Saturn 5) není technicky žádnej problém, technologie je desetiletí známá, dnes už i velmi spolehlivá, lepší, výkonější elektronika, články, kolektory atd. atd. Problém je jinde, jmenuje se peníze!! I v 60. letech minulého století, kdy se do NASA masivně pumpovaly dolárky horem a spodem, pořád měla (i v tom nejštědřejším roce) cca 1/10 peněz věnovaných do armády a zbrojení v USA. Takže asi tak. Je to o pěnězích. Není potřeba tam lítat, nic zajímavýho pro ekonomiku tam není! Totéž Mars, ale i třeba měsíce Jupitera. Na Mars by stačil jeden roční rozpočet na války a zbraně USA! Ono všechno bude, lidstvo tam jednou dospěje, civilizace se stabilizuje, ale my se toho už nedožijem:-/

0/0
23.8.2007 21:31

x

Re: Finance a vesmír

A hlavne - pro dost danovych poplatniku (jsou to ty z jejichz dani je to financovano) je to proste zcela zbytecna zalezitost....

0/0
30.8.2007 14:00

martXXX

Hmm

Jaképak počítače měli v šedesátých letech? To mne udivuje...v 60. letech se letí několikrát na měsíci..od tý doby technika strašlivý rozvoj, hlavně počítače a plánuje s to někdy v daleké budoucnosti

0/0
23.8.2007 19:34

dr_x

Re: Hmm

Zrovna pocitace jsou v tomhle pripade to nejmensi...

0/0
23.8.2007 20:22

klokan

Re: Hmm

Nesmite vsechno posuzovat podle toho, ze ted mate na stole PC s gigabajty pameti a stovkamy gigabajtu na HDD atd..a v nich operacni system, zerouci spoustu pameti jen proto, aby na tom hardwaru mohl vubec existovat (tady si Windows, Linux, MacOS nemaji co vycitat). Principialne jsou pocitace stale stejne jako byly tehdy. Nic tak prevratneho od te doby vynalezeno nebylo.Pocitace, ktere opravdu neco duleziteho ridi zdaleka takove parametry nepotrebuji a nemaji je ani v dnesni kosmicke technice - dulezita je tam temer absolutni spolehlivost. Stejne tak vyzaduji specializovany software, ktery je nahony vzdalen tem zbastlum, ktere mate v PC na stole. A budte si jist, ze pocitace v Apollu, ac mely radove pouze desitky kB pameti, byly naprogramovany sakra dobre. To nemohli delat nejaci dnesni databazovi lepici, kteri ani zpravidle nevedi jak pocitac funguje.

0/0
24.8.2007 8:45

ZW

Re: Re: Hmm

Matně si vybavuji, že jedna z posledních sond na Mars měla počítač, jehož základem byla nějaká 286 nebo 386 (jistě, že ne z bazaru) a základem systému byl nějaký stařičký DOS (jistě, že ne v původní verzi). Na otázku, proč není HW novější a nejsou tam nejnovější Windows, NASA odpověděla, že zařízení je za ta léta spolehlivě vyzkoušené, jsou mu vychytány všechny mouchy a pro účely mise bohatě stačí. Ono těch "výpočetních" úkonů zase není potřeba tolik.

Troufnu si odhadnout, že jen načtení této stránky Technetu klade na HW a SW počítače řádově mnohem větší nároky než řízení letu meziplanetární sondy ze Země na Mars.

0/0
24.8.2007 12:05

klokan

Re: Re: Re: Hmm

Pochybuji, ze by tam bezel DOS :-)) To bude nejaka kachna. S nejvetsi pravdepodobnosti tam byl nejaky system realneho casu.Jinak je ale pravda, ze procesory tridy Intel 80286, 80386 naprosto s prehledem staci na reseni spousty podobnych uloh. Ony by koneckoncu stacily i na dnesni beznou kancelarskou praci. Presto maji lide na stolech neuveritelna monstra jen proto, aby zmastili v jakemsi pochybnem editoru par dokumentu.

0/0
24.8.2007 15:29

goldstein

Re: Re: Re: Re: Hmm

Slyšel jsem, že sondy Viking měli procesor pouze ze 100 tranzistorů... Káždopádně dnešní "namakané" procesory vyrobené nanotechnologií by neobstáli. Vzhledem k záření by měli velmi krátkou životnost. Je to paradoxní, ale dnešní špičkové technologie jsou zde na obtíž.

0/0
25.8.2007 1:29

pečlivý čtenář

Jediný a nezpochybnitelný důkaz

že amíci na měsíci byli, je uznání tohoto faktu SSSR. V té době byli Sověti s kosmickou technikou tolik napřed, že Apoláky sledovali Lunami jako se dnes díváte na googlemapy. Samozřejmě s patřičným skřípěním zubů, že takové "opice" je předběhli ;-D

Jiný důkaz nepotřebuji. Kdyby měli Sověti jen podezření, že to je habaďůra, tak s tím vyrukují jak Chruščev s Powersem.

0/0
23.8.2007 19:00

bývalý volič ČSSD

Re: Jediný a nezpochybnitelný důkaz

A co laserové odražeče? ("zrcadla")

Kdokoliv si na ně může dodnes posvítit a interferometrem si změřit vzdálenost Měsíce od Země s milimetrovou přesností. Pokud je tam tenkrát nenainstalovali amíci, tak kdo? Že by ufouni nebo Jára da Cimrman?

0/0
23.8.2007 23:29

pečlivý čtenář

Re: Re: Jediný a nezpochybnitelný důkaz

klidně lunochod. Tohle vám lehce zpochybní i dítě ze základky a ještě budete vypadat jako blb. Samozřejmě, že američané na měsíci byli, ale tihle pochybovači Vám jen tak něco neuznají. Nakonec teoreticky, automaty by dokázali co výpravy apollo taky, levněji a možná i lépe. Jediným nezpochybnitelným důkazem je tedy tiché vrčení Sovětů...

A mezi námi, pochybovači paradoxně narazili na jeden fakt. Ze strany USA byl závod o měsíc kovbojka. Štěstí kosmonautů apolla se jen tak nevidí. Saturn do ostrých startů selhával jak výrobky od soudruhů z Polska. Sluneční bouře je taky nezastihla. A poměrně nespolehlivý spojovací systém, který už na skylabu musel být od základu přepracován taky neselhal. Srali na to, prvotní bylo Sověty předehnat. Za jakoukoliv cenu a štěstí stálo na jejich straně. Někdy si říkám, že ty 2 raketoplány jsou kompenzace za to štěstí...

0/0
24.8.2007 2:50

bývalý volič ČSSD

Re: Re: Re: Jediný a nezpochybnitelný důkaz

první odražeč instalovala hned první mise (Armstrong+Aldrin) a první odrazy byly zaregistrovány ještě během jejich vycházky. Časování s lunochodem nesedí.

No amíci měli hodně štěstí, Apolo13 bylo asi jen malé upozornění, že statistika se nedá šidit věčně.

0/0
24.8.2007 22:08

pawelno@seznam.cz

Re: Re: Re: Jediný a nezpochybnitelný důkaz

S tím štěstím souhlas. Já bych ani neřekl štěstí, ale obrovské štěstí! Tehdy ale opravdu byla jiná doba a s rizikem se počítalo a nikomu to až tak nevadilo. Dnes je to opravdu nepřijatelné a na náhodu se spoléhat dnes už nemůžeme. Takovou misi by nikdo nikdy dnes už neschválil!

0/0
24.8.2007 22:16

Josef

Nebeska Mechanika !

Toto je snad nejvice opomijene thema vsech komentaru k vyzkumu slunecni soustavy! Skoro nikdo to poradne nevysvetli ! Proto se stava, ze nikdo neveri napr. tomu, ze pro priblizeni a  setkani na obezne draze musite pribrzdit, k tomu, aby jste ten satelit dohnal! Dale potom moc lidi nechape, proc byvalo tak obtizne vubec se do Mesice trefit! Mesic je preci pomerne veliky cil a neni od zeme tak daleko. Pry by stacilo, aby unikova rychlost rakety byla jen o 1/1000 rozdilna a raketa by Mesic uplne z dalky minula. Proto americti raketovi odbornici byli kdysi nejvice ze vseho udiveni ruskou sondou Luna 2, u ktere Rusove hned po startu predpovedeli na minutu okamzik jejiho dopadu na Mesic. Naproti tomu Sputnik nebo Gagarin je moc neudivil. Pane Grun, k tomuto tematu mechaniky je treba se jeste vratit. Vsichni v tom maji mezery!

0/0
23.8.2007 19:00

fritzek

Re: Nebeska Mechanika !

Ze v tom mate mezery Vy prece neimplikuje, ze v tom maji mezery vsichni;)

0/0
24.8.2007 1:57

No...

Nádherný článek.Porovnejme s projevem politika,nedejbože Paroubka..

Tady je názorně vidět, že ví, umí, baví ho to, je to špičkový odborník. Co za informace člověk naproti tomu dostane od politika paroubkovitého typu...?!

0/0
23.8.2007 18:36

dr_x

Dlouho jsem se tak nepobavil,

mpixel je třída...R^;-D Držím ti palce, ať přečkáš svá setkání s fyzikou ve zdraví...;-D

0/0
23.8.2007 16:16

PájaZítra

Re: Dlouho jsem se tak nepobavil,

Přirovnal bych ho k Mirkovi či Ladikovi, co obveselujou (či spíše štvou) v diskusích na zive.cz

0/0
23.8.2007 16:23

miksv

Re: Dlouho jsem se tak nepobavil,

Souhlas, taky mě nadchnul R^;-D Jdu koukat na DVD a pak se tu stavím, co našeho absolventa technické univerzity ještě napadlo :-)

0/0
23.8.2007 16:24

mpixel

No mě to je jedno myslete si co chcete.

http://spiritus.blogy.novinky.cz/0701/byli-americane-na-mesici-mozna

já myslím že je to o víře i pro studenty technických univerit. Přeci ani studenti technických univerzit v čechách nestudují a nepočítají kolik přesně tun paliva musel mít měsíční modul aby odstartoval. Tyto výpočty má jenom NASA a i kdyby byly správné, tak nemusí bát pravda že se vše podelo. Prostě pokud nejsou důkazy tak je to je o víře. A nějaká pochybná fotka z odkazu pro mě není důkaz.

0/0
23.8.2007 16:15

mpixel

Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

narozdíl ode mě tady lidi v diskusi "věří" Pokud NASA nezveřejní ostatní fotografie a jen těch dest pochybných, které někdo mohl nafotit v hollywoodu, tak zdravě pochybuji.

0/0
23.8.2007 16:19

dr_x

Re: Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

Na tom není zdravého vůbec nic, je to obyčejná paranoia...;-(

0/0
23.8.2007 16:20

dr_x

Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

Spočítat to, dokáže i u nás spousta lidí, o tom vůbec nepochybuj. To si fakt myslíš, že by na tak závažný rozpor nepřišel před tebou nikdo jiný? Opravdu si myslíš, že raketoví odborníci po celém světě jsou takoví idioti, aby na to neupozornili? V takovém případě musíš sám sebe považovat za génia, když jsi přesvědčen, že jsi přišel na něco, čeho si v tomhle tak sledovaném případě nikdo nevšiml....:-/

0/0
23.8.2007 16:19

Chris Kelvin

Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

Vzorečky pro příslušný výpočet množství paliva odvodil už pan Ciolkovskij koncem devatenáctého století. A výpočet je v zásadě tak jednoduchý, že kdyby na něm cokoli nesedělo, určitě by nečekali až na nějakého mpixela aby jim to opravil ;-)

0/0
23.8.2007 16:29

mpixel

Re: Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

proč by to ale češi počítali, myslím že studenti českých technických škol maji důležitější práci než počítat kolik paliva je třeba na start z měsíce.

0/0
23.8.2007 16:34

Chris Kelvin

Re: Re: Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

A ted se zeptám zcela prostě: on to pan mpixel snad počítal, že ví, že to tak není......???

0/0
23.8.2007 16:38

mpixel

Re: Re: Re: Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

Co já vím je to jen můj názor, a i kdybych to věděl, že to američani tenkrát spočítali dobře. Tak to přece ještě neznamená že na tom měsíci opravdu byli. To je jako když řekne že soused má trabant a dojel s ním do třeba do Španělska. A že když je to teoreticky možné, že tam opravdu byl.

0/0
23.8.2007 18:28

AssA

Re: Re: Re: Re: Re: No mě to je jedno myslete si co chcete.

Snažně tě prosím, zajdi si do místního planetária či observatoře a podívej se dalekohledem na měsíc... Vlastním očím snad uvěříš.

0/0
23.8.2007 18:55

Chris Kelvin

MPIXELI....!!!!

Okamžitě prosím přestaňte dělat ostudu nám absolventům technických univerzit!!! Ano, také jsem tam občas potkal podobné exoty, ale o Vašem absolutoriu si dovoluji zapochybovat ;-D

Pro ostatní: NASA nedávno zveřejnila digitalizovaný archív všech fotografií z mise Apollo. Je jich snad několik desítek tisíc v obrovském rozlišení. Zkuste pohledat a pokochat se umem konstruktérů před čtyřiceti lety místo čtením mpixelových (a jemu podobných) blábolů ;-)

0/0
23.8.2007 16:02

dr_x

Re: MPIXELI....!!!!

No, tu informaci bych malinko uvedl na pravou míru. Těch fotografií je tam zatím asi deset, ostatní by měly postupně přibývat, přičemž kompletně dostupné by měly být během tří let.

0/0
23.8.2007 16:05

Chris Kelvin

Re: Re: MPIXELI....!!!!

Pardon, měl jsem za to, že už jich tam většina je. Viděl jsem právě jenom ukázky, ale nemám čas to pohledat....

0/0
23.8.2007 16:07

mpixel

Moc tomu nevěřím.

a taky proč by modul při focení schovávali za americkou vlajku?

0/0
23.8.2007 15:58

dr_x

Re: Moc tomu nevěřím.

Aby troubové mohli vymýšlet takovéhle konspirační teorie. ;-D;-D Prostě vám chtěli udělat radost. :-P

0/0
23.8.2007 16:02

klokan

:-)

Panu Grunovi dekuji za tradicne skvely clanek, kterym opet trochu pozvedl jinak bidnou kvalitu tohoto diskutabilne seriozniho webu. Nebyt p. Gruna, asi bych sem ani nepachl.

Jinak se musim od srdce zasmat, ze se v kazde diskusi pod podobnym clankem vyroji rada clenu sekty Odpiracu pristani na mesici :-)) Vzdy se najde nejaky blb, ktery zacne tvrdit, jaky je to podvod a ze toho tenkrat nemohli dosahnout. Pry tehdejsi technika byla nejak podradna :-)). Zpravidla takovy mamlas nema o technice ani poneti a byva to vystudovany pravnik ;-D

0/0
23.8.2007 15:56

mpixel

Teplota na měsícci

Ve dne je teplota na měsíci až 140C (není tam totiž atmosféra). Fotografický film se roztaví při 60C-70C

0/0
23.8.2007 15:10

mpixel

Re: Teplota na měsícci

fotky jsou jednoznačně podvrh http://spiritus.blogy.novinky.cz/0701/byli-americane-na-mesici-mozna

0/0
23.8.2007 15:16

mpixel

Re: Re: Teplota na měsícci

také pochubuji že před 38 let měli klimatizovaný skafandr.

0/0
23.8.2007 15:17

miksv

Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Schválně, co myslíš že mají astronauti na zádech za bedýnku ?

0/0
23.8.2007 15:23

mpixel

Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Já myslím že bedýnku s kyslíkem.

0/0
23.8.2007 15:25

miksv

Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/lk8.htm

0/0
23.8.2007 15:33

PájaZítra

Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Áááá, pán si myslí, že se kyslík dá dýchat! A co mají podle tebe v lahvích na zádech potápěči? Taky kyslík?

Svatá prostoto! A tohle má prý diplom z TU? Odkud? Z Albánie? Nebo z Bhútánu?

0/0
23.8.2007 16:15

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Tady bych byl opatrný. Potápěči používají sice kyslík s héliem (v lepším případě), ale vždy se pohybují v prostředí s vyšším tlakem, než na zemi. Navíc při vynoření se ten tlak hodně změní. Na Apollu se používala atmosféra z čistého kyslíku o tuším pětinovém tlaku, než na povrchu Země (proto také problém při zkouškách Apolla 1). I když to nevím jistě, předpokládám, že i astronauté na Měsíci dýchali čistý kyslík o nižším tlaku. Výhoda je jasná: organismu to nevadí a skafandr má nižší konstrukční tlak.

0/0
23.8.2007 16:36

PájaZítra

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Z biologického hlediska se čistý kyslík dýchat vůbec nedá, nastala by

okamžitá otrava organismu. Může se však o pár procent kyslíkem

obohacovat vzduch v zásobnících na zádech. Potápěči zase mají do vzduchu přidány různé další plyny

(dýchací směsi) podle toho, do jakých hloubek se hodlají vydat.

0/0
23.8.2007 16:58

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Omyl. Čistý kyslík o nižším tlaku se dýchat dá. Viz atmosféra v lodi Apollo !

0/0
23.8.2007 17:32

Cassul

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Teplota na měsícci

Naopak technicky je čistý kyslík to nejjednoduší funkční řešení, proto ho používali ne závisle na sobě Rusi i Američani. Problém je jen s jeho hořlavostí, na což tragicky přišli taky Rusi i Američani.

0/0
23.8.2007 20:47

mpixel

Re: Re: Re: Teplota na měsícci

A jestli odstartovali tím modulem co je za vlajkou, ta to je k smíchu, víte kolik by tam museli mít paliva?

0/0
23.8.2007 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.