Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak se řídí provoz pražského metra

Ve špičce je provoz metra tak hustý, že v každé stanici stojí vlak. Nasadit v takovém frmolu v případě potřeby záložní soupravu, vyžaduje s trochou nadsázky mozek šachového velmistra. Podívejte se s námi do zákulisí pražského metra.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Leinad

Frajerský dispečer

Když si tak vezmu bezpečnost vlakové dopravy, ono to není úplně potřeba. ARS ohlídá aby mezi vlaky byl minimální rozestup. Pokud by fungovala radiostanice/telefon mezi strojvedoucími a dispečerem, ARS + vyhybky, dovedu si představit, že centralizace není. Nasazení záložní soupravy by vypadalo tak, že vyjede z depa a na sílu čeká na zelenou/žlutou a dohled. Špičkový interval by byl kdekoli mezi 90s a 10min(jak to budou cestující blokovat,...).

A vlak stojící 120sekund v tunelu kvůli bordelu s předchozím vlakem nebo výhybkami - jaký že je rekord českých drah na poli?

0/0
2.8.2008 13:53

nintendog

Londyn?

Teda jestli je to v Praze takova veda, dost by me zajimalo jak to funguje v Londyne nebo New Yorku.

Prima clanek.

0/0
21.10.2007 14:33

Jerry

Re: Londyn?

V Londyne jsou bohuzel takove vypadky na dennim poradku, tak 5x-10x tydne. Navic vlakove soupravy jsou proti Prazskemu metru opravdu titerne. Ok, Londynske metro je mnohonasobne vetsi s 13 linkami a ma okolo 300 stanic, ale proboha, nezijeme snad v 21-tem stoleti ???

0/0
19.11.2007 20:50

puciflek

Vzpominka a namitka

Puvodnimi vozy na cecku a vylepsenymi na acku se jezdilo lepe nez jejich "zmodernizovananu" verzi, potazmo vozy zcela novymi, nevetrajicimi. Sedadla, nikoliv podel sten (a chlupate calounena) planoval zrejme nekdo, kdo sockou nejedi. Stejny problem maji nove tramvaje: hezke, ale jen v nedeli rano, kdyz nejsou plnejsi...   Jak jsem pochopil, soucasny stav na becku rano je znalci metra povazovan za normalni?

0/0
18.10.2007 22:16

x

Re: Vzpominka a namitka

"novymi, nevetrajicimi"

Je ve vozech na C - M1 bezna ventilace pohanena motorem - a tak tam neni tak sileny pruvan, ale bezne prijemne vetrani.

"Sedadla, nikoliv podel sten"

Alespon se nemuze na tebe nikdo mackat - kazdy ma svuj prostor vymezen a tak se prilis nemuze tlacit. 

0/0
19.10.2007 12:06

firer

Re: Re: Vzpominka a namitka

Ano, vozy M1 mají nucenou ventilaci, původně špatně spočítanou a nevětrající, v současné době po její "modernizaci", je situace lepší, ale narvaný vůz nevyvětrá.

0/0
20.10.2007 20:01

firer

Re: Vzpominka a namitka

Na béčku je situace normální, bez ohledu na odb(p)orníky, neboť zkrátka není s čím jezdit = nejsou vlaky metra, proto je pásmový provoz, atd. To samé paltí pro áčko.

0/0
20.10.2007 20:03

me

Porucha dveri vyradi celou soupravu?

Porucha jednech dveri skutecne vyradi celou soupravu? Mozna ze to tak musi byt kvuli bezpecnosti, ale mozna ze by jen stacilo vyradit z provozu jen jeden vagon a nechat soupravu dojet na konecnou s tim, ze by do jednoho vagonu neslo nastupovat. ?

0/0
18.10.2007 18:52

Chytrej

Re: Porucha dveri vyradi celou soupravu?

Je tomu skutečně tak, musí se vysadit celá souprava. Jen pro představu dodávám, že častou příčinou těchto závad je přidržení dveří dobíhajícím. Takže pak kvůli jednomu cestujícímu  může mít zbytek lidí v soupravě (ve špičce i několik stovek lidí) znepříjemněné a prodloužené další cestování :-P

0/0
20.10.2007 14:14

firer

Re: Re: Porucha dveri vyradi celou soupravu?

Tento způsob se prováděl jen u "starých souprav", u nových porucha jedněch dvěří = porucha soupravy a vysazení kaštanů.

0/0
20.10.2007 19:59

huhoehouhu

nonstop provoz

Proc vlastne nejezdi metro nonstop ? I pres noc, treba s 20 minutovymi intervaly?

0/0
18.10.2007 17:20

McQ

Re: nonstop provoz

;-D A číst umíš, ty jedno huhoehouhu...?

0/0
18.10.2007 17:37

syky01

Re: nonstop provoz

Jo to bych bral, jenom se obávám, že po pár týdnech nebo měsících by metro už nejezdilo ani přes den, protože by nebylo kdy opravovat a udržovat trať.

0/0
18.10.2007 22:55

firer

Re: nonstop provoz

Protože se také někdy musí provádět údržba tunelů a kolejí.

0/0
20.10.2007 20:15

Leinad

Re: nonstop provoz

Protože není tak silná poptávka. Jasně, šlo by zařídit půl hodinový interval - vlak odjede, dělníci hodí na semafor červenou a naskáčou do kolejí, utáhnou jeden šroub a dispečer je seřve ať okamžitě uvolní trať a technici vylezou. Otázkou je, který technik a dispečer do toho půjdou kvůli malým kalícím dětem, co nemůžou kalit do 4?

0/0
2.8.2008 13:39

Tobi

fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

Bydlím na céčku a ten rozdíl, když musím někdy přesednout na metro B je tragédie. Včera jsem jela v osm večer z Anděla na Palmovku. Po šesti minutách se přikolébala úplně plná souprava, do které se začaly rvát davy lidí. Chápu, že se starým zabazpečovacím systémem nemají dispečeři šanci udržet pořádek s intervaly 90 sec a ráda si počkám, než abych riskovala nějakou tragédii, ale proč (?!) je večer interval osm minut?

Jinak jsem si

0/0
18.10.2007 17:15

krysar

Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

Protoze je na becku momentalne malo souprav kvuli rekonstrukcim a povodnim (utopily se vlaky), 8 minut je vcelku normalni interval. C jezdi sice nejcastejs, ale je taky suverenne nejvytizenejsi. Jinak ale urcite budou jeste dalsi duvody, proc jsou ty intervaly tak dlouhy

0/0
18.10.2007 18:22

x

Re: Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

Moderni vozy z c M1 se nesnesou se starym zabezpecovacem - regulace jejich vykonu rusi jeho cinnost - podarilo se to jiz u rekonstrukci a tak se to jiz bude jen zlepsovat.

0/0
19.10.2007 12:09

firer

Re: Re: Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

Tak tento příspěvek je totální blábol, podobný problém se kdysi řešil, ale už to není dávno pravda, každá trasa má svůj zabezpečovací systém.

0/0
20.10.2007 20:21

x

Re: Re: Re: Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

" každá trasa má svůj zabezpečovací systém"

B ma pouze svuj puvodni -ARS- proto tam nasadit M1 je nemozne - jeho regulatory pohunu rusi jeho cinnost.

Proto jsou stare vozy na B , kde jedine oni  snim mohli jezdit a nove se to podarilo udelat i u rekonstrukci - a proto tam jiz mohou. 

Proste M1 na B nemuze a tak na B muze byt jen tolik vagonu kolik tam je. Oni se totiz rekonstrukce stale provadeli i pro trasu B jen nemeli nainstalovany zabezpecovac a tak nejezdi a ted cekaji na dodatecnou montaz.

Proste neni dostatek vagonu vohdnych pro B z duvodu ponechani puvodniho zabezpecovace na te trase.Presny soupis souprav je zde:http://www.metroweb.cz/metro/metroinfo-b.htm

0/0
21.10.2007 1:44

Ne

Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

To je jeste pohodicka. V okrajovych castech trasy jsou mimo spicku bezne intervaly i dvanact minut. Bcko je proste libova trasa.

0/0
19.10.2007 10:56

Šachový velmistr

Re: Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

No, dle grafikonu je nejdelší interval 10 min., takže tvrzení, že 12 minut je "běžných", moc neobstojí...

Jedině snad při mimořádnosti nebo na Štědrý večer, kdy se jezdí na interval 20 minut:-P

0/0
20.10.2007 16:25

firer

Re: fajn článek, ale neodpovídá na zásadní otázku, proč má metro B tak tragické intervaly

Právě, že starý zabezpečovač na béčku (ARS) umí jezdit i 90 s, na rozdíl od nového na céčku (MATRA), který se pod 110 s nedostane ani náhodou. Nejmodernější kousek na áčku (SOP2P) zvládne i 75 s, pokud by se jelo v základním provozním režimu a pokud by hloupí kaštani nedrželi dveře v každé stanici.

0/0
20.10.2007 20:19

gilhad

Ten system vypada zajimave

Nektere obrazovky vypadaji jako psane v Turbo Vission. Nastesti to nevypada, ze by zde pouzivaly Windows Vista ... patrne cetli licenci ;-)

0/0
18.10.2007 16:55

Zajdee

Re: Ten system vypada zajimave

Taky jsem při pohledu na okénka TV v aplikaci Grafikonu zamáčknul slzu :)

Ale na druhou stranu, proč by to nemohlo běžet na Windows?

Mimochodem, vylazená Vista mi doma běží bez pádů už třičtvrtě roku ;-)

0/0
19.10.2007 15:42

x

Re: Ten system vypada zajimave

Mozna je to dano rokem vyroby - jiz to tam nejaky ten patek bezi a osvedcilo se to takze neni duvod ke zmene.

0/0
20.10.2007 14:56

firer

Re: Ten system vypada zajimave

Používá se XP Pro.

0/0
20.10.2007 20:23

Myshaak

Díky

Děkuji za pěkný a přínosný článek... Jen tak dál.

0/0
18.10.2007 15:18

Exo

Pekne :)

pekny clanok :)  ako motiv pre buducnost davam OSM (ochranny system metra). ci to este funguje,ako to funguje, ako to fungovalo atd atd + samozrejme nejake pekne foto  :)

0/0
18.10.2007 11:29

apokalypsa

super

Tyhle tech clanky jsou super. Jen tak dal.

0/0
18.10.2007 10:13

Cipous

Re: super

jj, fatk zajimave. dikes

0/0
18.10.2007 10:30

Michalecek

Re: super

Souhlas, je videt ze konecne nekoho prestali bavit stupidni clanky, tak nabehl na idnes a vzal si na starosti ruzne zajimavosti. Tesim se na dalsi! :)

0/0
18.10.2007 10:39

Maros

Re: super

nejlepsi clanek letos!

0/0
18.10.2007 11:30

Dusanh

pravopis

"mezi Kobylisemi a Nádražím Holešovice"

Probůh, snad "mezi Kobylisy a Nádražím Holešovice"...

0/0
18.10.2007 10:07

korektor

Re: pravopis

anebo také "Kobylisama", že

0/0
18.10.2007 10:16

Aragorn

Re: Re: pravopis

si myslim ze Kobylismima... !

0/0
18.10.2007 10:19

Roumen

Re: Re: pravopis

Kobylysima, nebo Kobylysouma.

0/0
18.10.2007 11:14

huh

Re: Re: Re: pravopis

Oboji je mozne. (Takze zde bez carky.) 

0/0
18.10.2007 15:13

Cwb

Re: Re: Re: Re: pravopis

meze KOBYLINCAMA ;-)

0/0
21.10.2007 23:07

regazzi

Komu vadi hodne lidi v metru....

Jezdete autem a mate klid....:-)

0/0
18.10.2007 9:51

onda

Re: Komu vadi hodne lidi v metru....

Dobrej vtip :-D

0/0
18.10.2007 10:05

regazzi

Re: Re: Komu vadi hodne lidi v metru....

Proc vtip ? Z Prahy 6 Hanspaulky se dostanu autem na Barrandov daleko rychleji autem nez MHD.:-)

0/0
18.10.2007 10:52

Zajdee

Re: Re: Re: Komu vadi hodne lidi v metru....

To je pravda. Na nektere useky a v nekterych casech je auto neocenitelne. Treba v Noci z Haju (Haji?) na Barrandov je to autem za patnact minut pri dodrzovani rychlostnich limitu. Mestskou je to na dve hodiny... :-)

Clovek si musi najit optimum.

0/0
19.10.2007 15:45

onda

počet souprav

V každé stanici stojí vlak? Ať počítám jak počítám, stanic je mnohem víc, než depovaných souprav. Že by některé vlaky nespaly?

0/0
18.10.2007 9:50

Ghost

Re: počet souprav

To jsou jen soupravy, co jsou přes noc ve stanicích, zbytek je v depech.

0/0
18.10.2007 10:08

lev6886

Re: počet souprav

Zbyte souprav je samozřejmě deponováno v depu. Ty počty co jsou deponovány ve stanicích jsou většinou záložní a potřebné k rannímu rozjezdu. Čili do spičky vyjedou další z depa. Celkově je na metru cca. 100 souprav

0/0
18.10.2007 10:10

Tomik

Re: počet souprav

Pletes provoz ve spicce a deponovani souprav behem nocni vyluky...

0/0
18.10.2007 10:33

firer

Re: Re: počet souprav

Ten pisálek lže, dokonce i ve stanici Depo Hostivař se na noc deponují dvě soupravy.

0/0
20.10.2007 20:25

Seremed

"B"

udělejte něco s Béčkem, ve špičkách jsou intervaly 7minut...to už se nevejdou lidi ani na refíž ani do vagonu.

0/0
18.10.2007 9:46

ondris

Re: "B"

R^R^strašný... Kolikrát musím nechat ujet i 3, protože se tam nedá dostat...:-(

0/0
18.10.2007 10:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.