Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 160 lety se Praha rozsvítila. Ale lidé se báli

Z plynového osvětlení měli lidé nejprve strach. Mysleli si totiž, že v trubkách šlehají plameny. Nejvíce plynových lamp svítilo v Praze v roce 1940. Poslední zhasla až v roce 1985.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kroutimhlavou

Plynu se bojím !

Já se taky plynu strašně bojím a hlavně tý složenky, když mi přijde dorovnání záloh :-©:-©;-€8-oRv(Y) !!

0/0
18.9.2007 12:08

Corsarz

Foto lamp

http://www.flickr.com/photos/13638668@N02/

0/0
18.9.2007 10:05

wtf

...

Já se také bojím světla - většinou toho na konci tunelu. Jinak díky za článek.

0/0
17.9.2007 20:00

handat

plynová lampa

Krásný článek a doporučuju si zajít do plynárenského muzea, můžete si tam zkusit rozsvítit plynovou lampu bambusovou tyčí, stejně jako to dělali dříve lapmáři:-)

0/0
17.9.2007 15:42

Maseón

Pochodně

...a to ještě nebyl zmíněn Čechův most (ten co je pokračováním Pařížské a vede pod bývalý Stalinův pomník), ten má na pilířích sošné dámy, držící každá 2 pochodně. Ty pochodně byly hořáky :-)

0/0
17.9.2007 14:14

5

ok

R^

0/0
16.9.2007 20:59

zahourek

plynové lampy

Jako spoluator technického řešení nových pl. lamp jsem velmi rád, že se oživení povedlo. Souhlasím s omezením na hist. kandelábry, Karlův most a některé hist. uličky.VR^

0/0
15.9.2007 20:21

lipno

Je to sice hezké,

ale nic o Aurerových punčoškách!

0/0
15.9.2007 20:16

Fantomas

Nevím

Článek super,jinak si ale myslim,že zavádět znovu plynové osvětlení je nesmysl.Žijeme v 21. století,kandelábry bych samozřejmě zachoval,zrekonstruoval ale vybaveny by měli být elektrickým osvětlením.Elektřina je ke svícení mnohem vhodnější.

0/0
15.9.2007 19:56

Magor Milda

Bázliví jsou Češi i dnes

stačí si přečíst některé reakce na US- radar. Stačí, když někdo vypustí do světa fámu o paprscích smrti a některým Čechům se svírají prdelky.

0/0
15.9.2007 17:48

Robin Ood

Re: Bázliví jsou Češi i dnes

až na to že technologické obavy jsou ve srovnání s těmi politickými někde u dna zájmu... a politika sem nepatří

0/0
15.9.2007 18:52

padodo

Re: Bázliví jsou Češi i dnes

fama o paprscich smrti? Kdyz ma radar vykon milionu mikrovlnek a uvari ptaky v letu na nekolik desitek metru, tak se tomu da rikat paprsky smrti, ne?

0/0
15.9.2007 19:51

petrmalyx

Re: Re: Bázliví jsou Češi i dnes

Muzete jmenovat jedineho cloveka, ktereho tyto radary zabily? Zmrzacily?

0/0
15.9.2007 21:09

padodo

Re: Re: Re: Bázliví jsou Češi i dnes

verim, ze tyto moderni radary nikoho nezabily, ze je o bezpecnost postarano dostatecne a ze nepredstavuji pro zdravi velke riziko. Jen jsem tim chtel rict, ze smrtici mohou byt.

0/0
15.9.2007 21:16

...tak to pardon

...

...vsichni ti lidi byli pekny smradi...

0/0
15.9.2007 17:15

x

Dnes znovu plynove lapmpy v PRAZE sviti

"Poslední zhasla až v roce 1985"

Skutecne bylo zruseno, ale pred par lety v ramci revitalizace Michalske ulice se v ni rozsvitili plynove lampy znovu - jsou na zemni plyn a rozsvicuji se automaticky - je do nich zaveden i elekricky proud a jakmile dojde k jeho zapnuti a tim rozsviceni elektrickeho osvetelni spusti se i tyto plnynove lucerny.

Z duvodu moznosti i rucniho rozvisceni je tam i tradicni koruzek a v ramci urcitych oslav je rozsvecuje (drive nez by se rozvsitili automaticky) lampar.

V soucasne dobe jsou snad jiz i na casti Celetne ulice a uhelneho trhu a jeden z kandelabru na Hradcanskem namestije snad rovnez na plynove osvetleni. A i snad i jinde v historickem centru.

Projekt sponzoruje Prazska plynarenska.

0/0
15.9.2007 16:26

Bilbo

Re: Dnes znovu plynove lapmpy v PRAZE sviti

Sorry, chlape, ale je videt, ze si clanek necet ;). protoze je v nem napsano, ze znovu plynove lampy sviti. Nicmene oni hovori o konci te prvni ery. Ta druha, kdy bylo toto sviceni obnoveno, uz je jen atrakci pro cizince a snazi se udelat centrum historicke centrum Prahy zajimavejsi a kouzelnejsi.

0/0
15.9.2007 17:51

x

Re: Re: Dnes znovu plynove lapmpy v PRAZE sviti

Souhlasim, text pod obrazky mi nejak unikl - mel jsem byt pozornejsi - nebylo to hned z clanku na prvni podled jasne a par lidi si delalo ze mne blazny, ze si myslim ze nekde v ulicich Prahy sviti plynove lucerny a tak mi nezbylo, nez je vecer (byl nastesti podzim) je do Michalske pozvat a lampy jim ukazat - ale je to jiz par let a tak je to ted jiz znamejsi ....

0/0
16.9.2007 2:00

LV

osvětlení Prahy je staršího data

Cesta od Hradu k Prašné bráně a později další ulice byly trvale osvětleny od korunovace Karla VI roku 1723. Svítilo se od konce září do konce dubna, zřejmě šlo o olejové lampy, docházelo ke krádežím náplně a často k poškození lamp vandaly. LV

0/0
15.9.2007 14:14

_Warapeidza

Paráda

Pár bl.. sice musí všude do komentářů cpát politiku a provokace (jen čekám až na mě někdo z nich zareaguje :-o), ale to nic nemění na tom, že článek samotný i téma je opravdu povedené dílko...

0/0
15.9.2007 13:11

Horatzius

ano nemecka Prag(praha)

byla skutecne krasna.... to co  z ni udelali cesi po roce 1946 je hanba! Praha je city s ohromnou minulosti a s bezvyznamnou pritomnosti.... Kde jsou prazsti nemci  a nemecky mluvici zide? Cesi je vyhnali, povrazdili....

0/0
15.9.2007 12:59

Jandik73

Re: ano nemecka Prag(praha)

Jo tak Češi povraždili Židy? :-) Zajeď si někdy do Osvětimy nebo Terezína. Komiku.

0/0
15.9.2007 13:31

Horatzius

ne zidy, nemce zajed do usti, pohorelice

Schönau(lesna)... 250 000 mrtvych... tomu rikam uspech...

0/0
15.9.2007 13:35

Jandik73

Re: ne zidy, nemce zajed do usti, pohorelice

I kdyby to číslo bylo pravdivé. Vytrháváš to z kontextu. Bylo těsně po válce, nepřehledná situace, lidé naštvaní. A že nevzpomeneš desítky milionů mrtvých díky válce, kterou rozpoutali Němci.

0/0
15.9.2007 13:38

Azazel333

Re: ne zidy, nemce zajed do usti, pohorelice

pochybuji, že bys byl schopen ta čísla doložit (budu rád, když mě překvapíš)... nacisti vždycky hodně lhali, to už asi tak nějak ke sviním patří....

0/0
15.9.2007 14:50

Pro skopčáka

Re: ne zidy, nemce zajed do usti, pohorelice

kdo seje vítr sklízí bouři. Holt to tak je. Rozpoutáš válku a dostaneš přes držku.

0/0
15.9.2007 16:07

Mishak

pěkné téma...

Díky za něj...

0/0
15.9.2007 12:18

Q

Pekny clanek

Moc hezky clanek, dekuji, vic takovych. R^

A Praha mela tehdy skutecne atmosferu, ale nevidel bych to tak cerne, nektera mista ji postupne dostavaji zpet.

0/0
15.9.2007 11:55

M

..

Praha v 19 století musela být fakt super, ta atmosféra atd

0/0
15.9.2007 11:41

qwert

Re: ..

no jo, to uz se nikdy nevrati.. ted je to spinava, zareklamovana, preplnena stoka

0/0
15.9.2007 11:48

Azazel

Re: Re: ..

Já myslim, že v 19tém století to byla stejná špinavá stoka jako teď - spíš mnohem horší (jenom těch reklam bylo asi méně :)

Nesmíte si minulost příliš idealizovat...

0/0
15.9.2007 13:26

qwert

Re: Re: Re: ..

to zas nemyslim, mozna ve stredoveku, kanalizace tu pred 150 lety byla... jo jasne, ze asi byly horsi ctvrte, ale dneska je bordel i v historickem  centru.. a pochybuju, ze by nejaci velci pani tenkrat meli kolem sebe spinu;-D

0/0
15.9.2007 13:52

Azazel333

Re: Re: Re: Re: ..

Věř tomu, že jo - tenkrát se to bralo úplně jinak...  je pravda, že "typ" té špíny byl jiný - tj. spíš hnůj, než plast a vajgly - ale určitě to nebylo lepší

0/0
15.9.2007 14:52

x

Re: Re: Re: Re: Re: ..

A v zime zvlaste pri inverzi taky jiste "docela zdrave ovzdusi" v centru v doliku, kdyz sel z kazdeho komina kour z kamen, kde se topilo uhlim a jeste se to povazovalo za romanticnost.

0/0
17.9.2007 0:25

erben3

.

"Vynalézaví Češi ale do něj házeli místo mincí kousky ledu."... Takže vych*anost našeho národa tu byla už před bolševikem? A já myslel, že nás zkazili až komouši 8-o Jinak moc pěkný článek, uděluji mu jedničku s hvězdičkou R^

0/0
15.9.2007 11:38

blekkal

Re: .

Ten mincovní plynoměr je z roku 1948. Myslím, že o tomto roce ledacos víme a ledacos - ve vztahu právě ke špinavým komunistickým vrahům - symbolizuje.

Pokud byl tento rok zvolen pro úspěšný komunistický převrat, byla již společnost dostatečně bolševizována. V době války a před ní si myslím, češi přece jen ještě uvažovali a jednali poněkud jinak.

0/0
15.9.2007 12:09

Pro skopčáka

Re: Re: .

neblbni - idealizovat předbolševickou dobu nemá smysl - vždyť za první republiky také byla jedna aféra za druhou. Korupce a defraudace byla na denním pořádku. Tak to nesváděj všechno na komanče. Prostě to je v povaze - ale zase na druhou stranu to umožňuje národu přežít i v těžkých časech :-)

0/0
15.9.2007 16:10

Azazel

Re: Re: Re: .

ty tady zase mluvíš o nějaké "národní povaze" jako kdyby se jinde na světě nekradlo....

lidé jsou všude stejní... někde trochu lepší někde trochu horší, ale dělat z čechů nějaké extra lumpy je značně přehnané

0/0
15.9.2007 16:19

Kosta

Re: Re: .

To souhlasi, ale cesi, myslim, byli vychcany odjakziva. Vzpomen treba na Svejka. Nevidel bych to ale jako spatnou vlastnost. Spis takovej zabavnej narodni sport. :-) A navic lidi jsou vychcany vsude. Zas o moc ostatni narody nepredbihame.

0/0
15.9.2007 16:12

m

a co jinde

A jak se svitilo v jinych nasich mestech?

0/0
15.9.2007 10:21

petrmalyx

Re: a co jinde

Treba v Brne je pri ceste na Petrov videt krasna stredoveka lampa tesana z kamene.

0/0
15.9.2007 21:14

Standa

No fakt

KrásaR^

0/0
15.9.2007 10:13

Fox_VK

:-)

3koda že jste too nenapsal dřív. Byl bych si ty lucerny pořádně prohlédnul.

0/0
15.9.2007 9:09

Danny_Kay

To Vaclavske namesti...

...z 19. stoleti bylo mnohem hezci, nez je ted...

0/0
15.9.2007 8:49

Franta

Re: To Vaclavske namesti...

souhlas

jinak moc dobrej clanek...vic takovych R^

0/0
15.9.2007 11:20

qwert

Re: To Vaclavske namesti...

presne tohle jsem si rikal... zadne trapne billboardy, zadne nekonzistentni "slohy", zadne stanky s obcerstvenim na kazdem kroku.. a hlavne to prazdno, takhle prazdno tam neni ted ani ve 4 rano

0/0
15.9.2007 11:26

x

Re: Re: To Vaclavske namesti...

Zato kazda stary barak, ktery doslouzil byl zboren nebo prestaven a kazdy to povazoval za normalni a to minimalne do zacatku 20. stoleti, kdy se tem domum zacalo rikat kulturni pamatka .

0/0
17.9.2007 0:30

erben3

Re: To Vaclavske namesti...

Jo, taky to na mě nějak pozitivně dýchlo R^

0/0
15.9.2007 11:39

moopy2

Re: Re: To Vaclavske namesti...

dneska tam na tebe dýchne leda nějakej pozitivní:)

0/0
15.9.2007 15:59

erben3

Re: Re: Re: To Vaclavske namesti...

;-DR^

0/0
15.9.2007 19:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.