Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letěli jsme v nejmodernějším vojenském letadle. Made in ČR

Vyzkoušeli jsme nejmodernější taktický transportní letoun současnosti. C-27J Spartan bude nasazen v armádách mnoha zemí včetně USA a jednu z jeho klíčových částí budou vyrábět v Aero Vodochody. Proleťte se s námi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jirka

Dotaz

Čekal bych, že u vrtuláku se budou vrtule točit každá jiným směrem. Tady jsou ty vrtule stejné, tak předpokládám, že se točí stejným směrem. Nevadí to něčemu?

0/0
30.9.2007 3:14

Harrier

Re: Dotaz

Nevadí to vůbec. V současnosti je to úplně běžné,že se vrtule u vícemotorových letadel točí stejným směrem. Na začátku letectví se báli,že by se letadlo stáčelo na jednu stranu,proto se u vícemotoráků objevovaly "protiběžné" vrtule,aby eliminovaly moment vznikající na směrovce.

0/0
30.9.2007 12:02

geroc

Pro: Jan Kužník-Technet.cz

Vážený pane Kužníku, i když za mně reagoval někdo s nickem "rychloslimejs"(díky) nemůžu to nechat jen tak. Nadpis článku zní "LETĚLI JSME V NEJMODERNĚJŚÍM VOJENSKÉM LETADLE.MADE IN ĆR." Jestli by tomu tak skutečně bylo, tak dle mého by ste se museli proletět v F-22, F-35, Su-30MKI, Eurofighter a pod. ale ne upgradovaném Fiatu G-222 jež je starý 40 let. To k tomu nejmodernějšímu.

V AV a.s. se vyrábí spíš pouze montuje část centroplánu. Z hlediska výroby se jedná o docela pracný výrobek o který jaksi mezi subdodavateli nebyl zájem neb je to lidově řečeno příliš moc práce za málo peněz.  Ale na toto konto napsat do titulku "Made in ČR" považuju za vrchol diletantismu.

0/0
27.9.2007 9:42

Destroyer7

Re: Pro: Jan Kužník-Technet.cz

R^v honbě za senzací zdejším pisálkům často schází soudnost.

0/0
28.9.2007 10:29

Pinouk

Re: Re: Pro: Jan Kužník-Technet.cz

... tim je idnes naprosto typicka. Uz jsme v idnes cetli, ze Ruzyn je nejvetsi letiste ve stredni a vychodni evrope, ze CSA jsou "velke" aerolinie, a ted ze tohle letadlo se bude vyrabet "plne v rezii CR"...

0/0
23.10.2007 1:15

pepin

glass cockpit

neda mi to a musim pridat svuj komentar. Nejsem zrovna odbornik, ale kdyz Italsky pilot komentuje letadlo a autor si jeho komentar prelozi jako:

 "díky kompletně prosklenému kokpitu je z něj široký rozhled"

tak jsem mirne znejistel. protoze "glass cockpit" o nemz ital dle vseho mluvil, neznamena pekny velky okna z nichz je vyhled do krajiny (na to piloti kaslou), ale ze je pristrojovy panel slozen z displays misto starych budiku.

viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Glass_cockpit

0/0
26.9.2007 22:36

Harrier

Re: glass cockpit

Chtělo by to vidět nebo slyšet originální vyjádření pilota.

Piloti totiž hodnotí i výhled z letounu při pojíždění a letu na vizuál, což vojenští piloti používají častěji než civilní dopraváci.

Na druhou stranu i vaše interpretace může být správná. Ale chtělo by to vážně originál citaci a z ní pak vycházet.

0/0
30.9.2007 12:06

Vít Páník

Dobrý článek

Velmi pěkné. Jen tak dáleR^

0/0
26.9.2007 21:49

xroot

Odbornici

No vidim, ze diskuze je tu plna "odborniku" na letectvi.

Kazdopadne toto letadlo patri podle me k tomu nejlepsimu co by si nase armada mohla vybrat jako transportni letoun. Kdo ho mel moznost videt za letu jiste potvrdi.

0/0
26.9.2007 18:40

OldFaker

Takže náhrada An-26

...za An-26 z Itálie.... Co přesně je na Fiatech lepší, než na Antonovech, prosím zdejší odborné frikulíny, aby neblili, chci vědět CO je lepší? Jakmile napíšete avionika, jste firkulín, na ni se totiž neptám, když jde o éro.... 

0/0
26.9.2007 18:12

nowas2

Re: Takže náhrada An-26

an-26: mají krátký dolet, nejsou zabezpečeny proti případnému ostřelování

raketami země-vzduch, nemají moderní navigační prostředky a nemohou

tankovat palivo za letu.

0/0
27.9.2007 10:50

KArel

Re: Re: Takže náhrada An-26

An mají podstatně horší manévrovatelnost, kupodivu i věší nároky na dráhu, zvládnou menší přetížení (tj. s nákladem nemohou manévrovat nijak ostře).

0/0
28.9.2007 15:35

Harrier

Re: Takže náhrada An-26

Vycházejme z faktů:

Základní Taktickotechnická data AN-26

Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 2 550 kmTaktický dolet (s maximálním nákladem): 1 100 kmMaximální rychlost: 540 km/hCestovní rychlost: 440 km/hPraktický dostup: 7 500 mMaximální stoupavost: 450 m/minMaximální vzletová hmotnost: 25 000 kgNormální vzletová hmotnost: 24 000 kgHmotnost prázdného letounu: 15 400 kgUžitečné zatížení: 6 000 kgTyp motorů: 2 x ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT 1 x Sojuz (Tumanskij) RU-19-300Maximální tah motorů: 2 x 2 103 kW 1 x 7,85 kNMaximální počet přepravovaných osob: 40Rozpětí křídel: 29,20 mDélka: 23,80 mVýška: 8,575 mOsádka: 5Porovnáním s tabulkou pod článkem poznáte rozdíly.

A mimochodem,poznámky o avionice a letadle nejsou firkulínské,protože avionika je klíčová součást letadla.Nejenže dovoluje jeho "fungování" ale také řízení a identifikaci ve vzdušném prostoru a kompatibilitu se systémy řízení letového provozu a u vojenských letadel i bojovou spolupráci.

0/0
30.9.2007 12:31

roninW

pro ty co to opravdu zajímá a nechtějí jen planě kritizovat autora

http://www.c27j.cz/index.php?page=c27j-nato

0/0
26.9.2007 16:23

RoninW

Re: pro ty co to opravdu zajímá a nechtějí jen planě kritizovat autora

omlouvám se žejsem dal nedopatřením odkaz doprostřed stránek, úvodní je zde:

http://www.c27j.cz/index.php?page=homepage

je tam vše co vás může zajímat. Sám jsem letoun viděl na živo i v letové ukázce, opravdu je to pěkně silný stroj s výbornou manévrovatelností. Určitě by se nám 2-3 hodily, jenže v jednotkách rychlého nasazení máme chemiky a ty se do nich nevejdou, takže úplně by to naše starosti nevyřešilo. Stále nám chybí transportní kapacita velkého formátu a nejen nám, skoro celé evropě. Snad se to rychle a koncepčně vyřeší.

0/0
26.9.2007 16:34

Vaclav Nyvlt - Technet.cz

Re: Re: pro ty co to opravdu zajímá a nechtějí jen planě kritizovat autora

Stejny link je i na konci clanku. Od vcerejska. Ale diky za zvyrazneni, je tam mnoho podrobnosti.

0/0
26.9.2007 17:07

MLOK

Re: Re: pro ty co to opravdu zajímá a nechtějí jen planě kritizovat autora

Tak Fiat dostal motory z Herculesu a americkou avioniku. Fajn. Jenomže jinak to je ten starý Fiat a nevejde se do něj víc než do toho starého Fiata. Nebo je to jinak vážení pozitivisté? Myslíte, že když AČR objedná velké obrněné transportéry a malá trasportní letadla, tak to půjde dohromady kvůli centroplánu z Vodochod? Já myslím, že ne. Já myslím, že děláte někomu reklamu - a docela špatně. 

0/0
26.9.2007 17:13

Michal M

psal to LAIK

Ach jo, tak to je opět zklamání. Čekal jsem že si hezky počtu a nestalo se. Co věta to nepřesnost, co odstavec, to matení veřejnosti. ;-€ A navíc ten debilní TITULEK!!!!!;-O

0/0
26.9.2007 16:04

Vaclav Nyvlt - Technet.cz

Re: psal to LAIK

Pokud nenapíšete konkrétní nedostatky, pak bylo Vaše prohlášení zcela zbytečné. Informace pocházejí od testovacích pilotů a z oficiálních materiálů AV.

0/0
26.9.2007 16:24

kotelnik

kecy...jenom kecy

Made in CR ???

= kus neviditelnýho křídla? To si z nás ten autor dělá prdel...;-(

0/0
26.9.2007 15:15

Jirka

jako vždy

Jako vždy spousta negativních příspěvků a jako vždy od anonymů. Pěkný článek, dobré aero, ale českému negativistickému blbečkovi se nikdo a ničím nezavděčí. Prostě místo mozku má pivní pěnu.

0/0
26.9.2007 15:15

Chytracisko

Re: jako vždy

To je spíš problém redakce. Napsat "Letěli jsme v nejmodernějším vojenském letadle. Made in ČR" a pak dodat, že ČR v podstatě dodá jen neviditelnou část křídla, kterou smontuje z italských součástek tak to je hukot :D

0/0
26.9.2007 19:10

Vaclav Nyvlt - Technet.cz

Re: Re: jako vždy

Budou ho montovat z ceskych soucastek ... staci jen cist ...

0/0
26.9.2007 23:11

Spike

Re: Re: Re: jako vždy

Ano, reagujete ale jen na mene dulzitou cast prispevku - podstatne je, ze LETADLO NENI MADE IN CR a proto je nadpis clanku lzivy.

0/0
27.9.2007 12:46

MLOK

Autore studuj.

Takže upgradovaný Fiat G.222 z 60. let, nyní s pravým americkým marketingem je nejmodernější vojenské letadlo, a to jenom proto, že se jedna jeho část (komplikovaná, avšak cenově nevýrazná)  bude vyrábět na letišti (továzna už tam nebude) ve Vodochodech? Pane autore, jestli nejste úplně namol, mohl byste si něco nastudovat, než začnete kázat obdobné krávoviny. 

0/0
26.9.2007 15:12

Villeneuve

Re: Autore studuj.

No takový 737NG taky používá frame ze 707 a je jenom evolucí původního 737 z 60. let, akorát má jiné motory, avioniku - a je pořád nejlepší ve třídě. Vojenským letadlům nerozumím, ale to že je to upgradovaný Aeritalia/Alenia/Fiat neberu jako argument...

0/0
27.9.2007 16:23

Béda

Ty fotky nic moc,

ta poslední z kokpitu šikmo, to nevypadá na umělecký záměr. Chtělo to vzít něco s širokoúhlým objektivem.

0/0
26.9.2007 13:38

Vaclav Nyvlt - Technet.cz

Re: Ty fotky nic moc,

Děkuji za odbornou analýzu, milý Béďo, moc jsem ji potřeboval.

V záběru jsem potřeboval mít horní okénko, horní ovládací panel a potřeboval jsem, aby každý poznal, kde to v kokpitu je. A to ten snímek splňuje. Navíc - já mám šikmé záběry rád, působí dynamičtěji.

Jo, měl jsem sebou jen seťák.

0/0
26.9.2007 14:16

Béda

Re: Re: Ty fotky nic moc,

Nic ve zlém. Já jen myslel, že to pilot vzal náhle stranou. :-)

0/0
26.9.2007 15:37

Stary Bruna

Lidi zamyslete se

Trochu mi vadí, že tady každej píše, jak autor ví o letadlech prd, ale pak napíše, že 150 stop je 30 metrů nebo že každý letadlo umí za letu vypouštět palivo. Ani jedno z toho není pravda, tak si o tom prosím nejdřív něco zjistěte, než začnete poučovat.

Já Technetu děkuji za pěkný článek - pro laiky je super a letečtí odborníci, za kterého se považuje skoho každý tady, sem stejně moc nechodí.

0/0
26.9.2007 12:30

Stary Bruna

Re: Lidi zamyslete se

Ty stopy beru zpět - ten přispěvatel to napsal jinak a správně.

0/0
26.9.2007 12:32

Prca

Re: Re: Lidi zamyslete se

Ber zpět co chceš,ale 150 stop je cca 45m

0/0
26.9.2007 15:25

Stary Bruna

Re: Re: Re: Lidi zamyslete se

:-) To vím taky, přesně 45,7317 m, ale rozhodně je to blíž k 50 než ke 30, proto jsem to vzal zpět.

0/0
26.9.2007 15:53

mafrahajzl

?

Spartan nebo Spartak ?

0/0
26.9.2007 10:22

RoninW

Re: ?

Spartan

0/0
26.9.2007 10:35

mafrahajzl

Re: Re: ?

že u fotek je Spartak....

0/0
26.9.2007 10:45

Bedřich

A co ČR ?

Všichni objednávají a my jenom vyrábíme??

0/0
26.9.2007 8:58

vl.

Re: A co ČR ?

Ideální, ne? R^

0/0
26.9.2007 9:31

RoninW

Re: A co ČR ?

vyrábíme toho jen kousek, subdodávka.

0/0
26.9.2007 10:35

skubas

Re: A co ČR ?

No prave proto to v Praze predstavuji. Aby to prodali iv CR.

Kdyz nekdo vyrabi nejakou soucast na Mercedesa, obvyhle nepredstavuje cele auto. Rv

0/0
26.9.2007 12:40

JoJo

Zdůrazňovat standardní vybavení?

1)'"Při krizi dokáže za letu vypouštět palivo z nádrží" - světe div se, toto je standardní vybavení všech letadel,nutné pro homologaci,víme? 

2) v případě útoku se aktivuje vyvíječ inertního plynu, který zabrání vznícení a explozi paliva z poškozených nádrží - úžasná novinka, plnění nádtže inertními plyny je zase standardem už od WWII. Kromě letounů kategorie experimental a některých speciálů. Autor holt dotal nabídku "povozit se" a musel povinně vypotit článek.;-)

0/0
26.9.2007 8:58

Kviiik

Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

No, bezne to je, ale ze by to mela vsechna letadla, to asi ne. Vzpominam si, ze cca. pred rokem pristaval v L.A. nouzove Airbus, co mu selhal podvozek (to pristani, mimochodem, byla zajimava podivana). Pred pristanim ale musel nekolik hodin krouzit nad Californii, protoze vypoustet palivo "neumi". Slo myslim o A320 nebo neco takoveho.

0/0
26.9.2007 9:55

SFS

Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

A nevypoustel prave pri tom krouzeni to palivo ?

0/0
26.9.2007 10:33

Lord_Arnoui

Re: Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

Několik hodin? :-)

0/0
26.9.2007 10:44

noname

Re: Re: Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

palivo afaik nelze vypoušět kdykoliv a kdekoliv, sice se kerosín téměř okamžitě odpařuje, záleží ale na výšce, počasí a obydlenosti. Určitě to ale některá letadla neumí.

0/0
26.9.2007 15:56

Stíhací bombardér Havel

Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

Menší letadla jako 737 to neumí.

0/0
26.9.2007 11:30

Villeneuve

Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

320 skutečně palivo vypouštět neumí, protože může přistát i plné. Pokud je povolená přistávací hmostnost letadla menší než MTOW, tak musí umět vypouštět.

0/0
27.9.2007 16:32

cover72

Re: Re: Zdůrazňovat standardní vybavení?

To proto, že předpisy FAA a snad i ICAO zakazují vypouštění paliva nad obydlenými oblastmi, potažmmo pevninou, kromě případů krajní nouze.

Tedy se palivo musí vypouštět nad mořem - a tedy se v případech "mimo krajní nouzi" palivo vylétává (je to bezpečnější, než létat nad moře a zpět). Jinak zrovna B737 palivo vypouštět umí - přinejmenším u B735 a 738 je to potvrzeno.

0/0
8.7.2008 19:42

geroc

Aúúú....

On nestačí Gazdík se svými se svými zblitkami o armádě. Ono se vyprsí další pisálek který o letadlech ví tolik že létají. Jinak přece kravinu typu "Made in ČR" nemůže napsat, natož do nadpisu.  Opravdu i v yHojte stačí že člověk umí psát a je z něj redaktor.

0/0
26.9.2007 7:51

Danny_Kay

Re: Aúúú....

...tak samozrejme je primarnim cilem upoutat na clanek...Jeho pisalek ma vlastne u sefredaktora ted takove male plus...Bohuzle je to taktika bulvaru, coz je uroven, kam uz tak dost ubohe idnes spadlo...aJe fakt,ze novinky.cz na tom nejsou lip...

0/0
26.9.2007 8:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.