Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Fotoreportáž: Jak se ze sovětských vagonů stává moderní metro

Rozebrat do šroubku sovětské vagony a znovu sestavit z nových součástek moderní stroj. Teprve pak může znovuzrozené metro opět vozit zákazníky. Podívejte se v exkluzivní fotoreportáži, jak probíhá modernizace vozů pražské podzemky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rusty

81-71

Mě se zdá, že jsou vozy 81-71 o dost lepší než modernizace a nejsou na tolik staré, že potřebují rekonstrukci. Některé jsou staré jen 18 let a už jsou vyřazeny. Včetně toho, že i lépe vypadají hlavně zepředu a některé i začaly jezdit až v roce 1991, takže se bez rekonstrukce krásně obejdou.

0/0
10.1.2009 12:16

Jarda

81-71

Můj subjektivní pocit mi dává za to, že se soupravami 81-71 to není zase tak hrozné. Jsou prostorné, vzdušné, interiér příjemně ladí. Praha je jediné město z východního bloku, které se jich tak rychle zbavuje. Možná se měly ponechat ještě 10 let v provozu a pak zcela nahradit novými vlaky. Nejen v zemích SSSR byly nakupovány vlaky 81-71 r.v 1995-2000. Zejeďte se podívat do Varšavy či Sofie. Žádnou fobii z nich nemají. Dokonce ve ve Varšavě nakoupili 81-71 r.v. 1995, poté nakoupili nějaké španělské jednotky  r.v. 1997 a poté se v dodávce z roku 1999 vrátili k 81-71.

0/0
26.6.2008 17:06

Martinsson

kanystr

to je ale technicky zajimave reseni nadrzky s vodou pro odstrikovace :-)

0/0
6.4.2008 11:19

Ludek

Re: kanystr

Taky se divím.

0/0
10.4.2008 12:58

Iwo

žloutenka

Mě by zajímalo, kolik lidí už dostalo díky mačkání tlačítek dveří žloutenku nebo nějakýho jinýho vira. Podle mě ty tlačítka jsou největší šílenost, na kterou mohli přijít snad jen v Čechách. Všude ve světě se propaguje bezdotykové otevírání, jen pražské metro má tlačítka. Kocourkov ...

0/0
28.3.2008 23:51

Béčkař Odpůrce 81-71M

81-71M - nejhorší vozy v metru

Lepší jsou starší vozy 81-71 -  je tam pohodlné sezení, dostatek místa pro stojící cestující, umakartové stěny laděny do příjemně tmavých i světlých odstínů dřeva a hezčí hlášení stanic od vy Jurinové. Modernizované kšunty krámy paskvily buldozery jsou nepříjemně kontrastní, červenobílý hnusný a nezdravě přesvícený interiér a sedačky jsou na pytelRv!! červená džungle tyčí a madel je pěst na oko, fuj fuj fůůůůj !!!!!!

0/0
19.3.2008 16:29

x

Re: 81-71M - nejhorší vozy v metru

"je tam pohodlné sezení"

Pokud neprijde nekdo a nesdne si do maleho prostoru na sedace tak, ze te v podstate z nikoho vysoupne. A jinak to sezeni neni nijak pohodlne.

"přesvícený interiér" - Dobre se tam daj cist noviny a to je dluzite - to v aute nejde - tam se musi ridit.

0/0
26.3.2008 12:31

Paxel

rusky styl II.

a jeste jeden odkaz

http://metrovagony.livejournal.com/

0/0
19.3.2008 1:42

Paxel

rekonstrukce v ruskem stylu

jak se rekonstruji ruske soupravy v rusku... pár foteček http://mosmetro.livejournal.com/52897.html

0/0
19.3.2008 1:38

roba21

Re: rekonstrukce v ruskem stylu

No jestli je ta rekonstrukce provedena v klasické ruské kvalitě, tak by ŠT stejně  dělala za 3 roky další. :-P

0/0
8.4.2008 15:00

jammx

Několik záhad

Zajímala by mě cena toho zbytku po odstrojení (prázdná skříň a podvozek, vlastně bez dvojkolí a motoru). Asi malá ve srovnání s tím, co tam pak nasypou, takže rovnou mohli udělat novou kabinu i podvozek.

Diody na tlačítku otevírání dveří se chovají hloupě - zelené by měly svítit stále a blikat hned, jak strojvedoucí přepne na (své) otevírání všech dveří. Pak by nikdo tlačítko nemačkal, (jako stav po stisknutí). Tlačítko bohužel není senzor, ale spínač (už se i rozbil). V Metru mouchy nejsou, aby lezly po senzorech. Senzor by si klastrofobní paní mohla mačkat jak chtěla a nic by se nerozbilo.

Kdo namontoval v trojsedu samostatné sedadlo proti dvojici je hlupák. Nikdo, kdo nechce okopávat sousedy, si nesedne jinak, než zády k oknu.

Na spojovacích dveřích mohla být sklápěcí sedačka. Teď si mezi sedící někdo stoupne a nepříjemně se o ně otírá.

Chybí tyč nad vchodem (tak vysoko, aby se o ní nikdo nepraštil do hlavy). Střední svislá tyč nestačí a občas i překáží.

0/0
8.2.2008 10:16

Phanosh

Rekonstrukce...

Po rekonstrukci jsou nové vozy sice tišší a jistě i úspornější, ale mám z článku dojem, že rozsah rekonstrukce je příliš velký. Zrekonstruované vagóny pořád zůstávají ošklivé a příliš těžké a nikdo jim neodpáře koncepci z 20. let. (Napřed takové sloužily v New Yorku, pak je s nějakou licencí začal vyrábět Sovětský svaz a vyráběl je o 50 let déle, než bylo rozumné...) Investice do nových souprav by mohla být rozumnější, i když by výměna trvala déle. Touto rekonstrukcí se na příštích 20 let zahazuje možnost skutečné výměny vozového parku.

Dále mi přišlo podivné, že se dá souprava metra napájet jedním pantografem. V běžném provozu je u každého podvozku sběrač s hodně velkou styčnou plochou, protože souprava při rozjezdu bere víc než 5 kA. Je mi záhadou, jak obyčejná trolej něco takového vydrží.

Technická poznámka na závěr: Podle mého skromného názoru jezdí metro na 750 V, nikoliv na 600 V. Ale je možné, že se pro testování souprav používá nižší napětí...

0/0
5.2.2008 9:39

Praotec

Re: Rekonstrukce...

Jenom pro zajimavost,kolik ty rusandy stoji predelat.A jeste co si pamatuji tak se macka pred vystoupenim,proste jako v Rusku;-D

0/0
6.2.2008 0:02

Dolorez

Re: Re: Rekonstrukce...

Macka? Co, ten jezdí metrem....8-o

0/0
6.2.2008 11:07

miros

Re: Re: Re: Rekonstrukce...

Jezdí, nedávno jsem ho potkal v metru, jel z Míráku na Můstek.

0/0
6.2.2008 21:22

firer

Re: Rekonstrukce...

Rozsah modernizace je naopak malý, uvědomte si, že zůstává původní podvozek a průběžná brzda (jen se vymění brzdič za nový elektropneumatický - je ale horší, než starý mechanický Westinghouse). F.:-(

0/0
26.2.2008 23:45

firer

Re: Rekonstrukce...

Jmenovité napětí je 750 V ss, v praxi až 960 V při rekuperaci. Odběr při rozjezdu 500 A na jeden vůz, jistič měnírny je nastaven na 10000 A, jistič vozu asi 1200 A.

0/0
27.2.2008 0:04

autor

Re: Re: Rekonstrukce...

Není tam jistič, ale elektronická ochrana v pohonu nastavená na 1260A.

0/0
8.3.2008 14:22

Tazatel

Počet zbývajících souprav

Nevíte někdo kolik ještě zbývá souprav k rekonstrukci ?

0/0
4.2.2008 21:51

x

Re: Počet zbývajících souprav

Zde  jsou k dispozici udaje - zdali jsou tam vsechny to nevim - je to neoficilani , ale primo ze zdroju DP.

http://www.metroweb.cz/metro/metroinfo-b.htm

0/0
5.2.2008 12:03

Hnus

Ha ha ha, vozit zákazníky

ve špičce je to spíš dobytčák :-©:-©:-©:-©

a sedačky, kam by se nevešli ani dva číňany po dietě, darmo mluvit :-©:-©:-©:-©:-©

0/0
4.2.2008 20:30

x

Re: Ha ha ha, vozit zákazníky

"kam by se nevešli ani dva číňany po dietě"

Pozadavek DP na kapacitu soupravy.

0/0
5.2.2008 11:53

jenicek

Re: Ha ha ha, vozit zákazníky

nemas byt tak tlustej

0/0
24.3.2008 0:55

Karel4

Měli by pár starejch souprav

repasovat a vozit s tím turisty za draho po tunelech, aby se dalo po Karlově mostě projít.

0/0
4.2.2008 19:05

alex

modernizace

nevim jestli jde o poslední kousky pro trasu B, ale rekonstrukce starých souprav je plánována až do konce r. 2010 , možná se ještě budou přidělávat vozy do zásoby (pro trasu A směrem k letišti).

0/0
4.2.2008 14:40

Martin

Hloupa otazka

Proc ma metro placaty cumak misto alespon trochu aerodynamickeho?

0/0
4.2.2008 13:57

test

Re: Hloupa otazka

Protože při jízdě, díky neaerodymanickému tvaru čela, zároveň větrá prostory metra.

0/0
4.2.2008 14:05

apokalypsa

Re: Re: Hloupa otazka

To je jenom dobre, dole na Becku na Mustku to vzdycky hrozne smrdi - vydejchanej vzduch

0/0
4.2.2008 14:43

Martin

Re: Re: Re: Hloupa otazka

Já tam vždycky cítím něco nasládlého, něco mezi omeletou ze sýra a hov*n :-© Dost dobrý je pak náměstí republiky, kde to provoňují naši spoluobčané bez domova:-/

0/0
4.2.2008 18:05

Heh

Re: Re: Re: Re: Hloupa otazka

Mno. Palej tam mrtvoly. Od toho ten nasladlej smrad. :-P

0/0
4.2.2008 21:56

Vocour

Re: Hloupa otazka

Není to tak, že by v úzkém tunelu metra byl aerodynamický čumák stejně na nic? Jedoucí vlak "tlačí" vzduch před sebou a "vysává" vzduch za sebou. Odtud i komínový efekt, který je v metru jako doma :-)

0/0
4.2.2008 14:54

Jarda

Re: Re: Hloupa otazka

Vaše názory jsou zajímavé, ale myslím si, že né zdaleka pravdivé. Aerodynamickým tvarem vozu by byla docílena úspora trakční energie , avšak na úkor místa pro cestující, který by byl zešikmením čela podstatně snížen.! Tento fakt je u vozidel MHD velice důležitý (přeprava co největšího počtu cestujících v soupravě), proto nemá metro aerodynamicky protáhlé čelo.R^

0/0
6.2.2008 7:01

Karel

Re: Re: Re: Hloupa otazka

Nikoliv, je to skutečně tak, že aerodynamika čela se v tunelu prakticky neuplatňuje - vzduchový "polštář" před čelem zabraňuje tak jako tak efektivnímu obtékání profilu.

  A ladit čelo kvůli pár úsekům ve stanicích a kousku venkovní trati je nesmysl

0/0
6.2.2008 19:07

Jarda

Re: Re: Re: Re: Hloupa otazka

Pokud se podíváme do ČSN 73 7509, zjistíme, že po stranách vozidla v tunelu je prostor 1 130 mm, proto si myslím, že tímto prostorem část vzduchu samozřejmě obtékat může, ikdyž souhlasím s tím, že metro představuje píst, ovšem netěsný!!!...Hlavní důvod "rovných čel" je však v maximalizaci prostoru pro cestující... Stačí se podívat na tzv. povrchová metra, kde jsou čela také nepříliš aerodynamická.

0/0
7.2.2008 8:07

fidora

Re: Re: Re: Hloupa otazka

na hloupou otázku hloupá odpověď - místo by se samozřejmě cestujícím neubíralo, ale ŠPIČKA ČUMÁKU BY ČUČELA před ŠOFÉRA - SAMOZŘEJMÉ A VE STANICI MŮŽE BÝT UŽ V TUNELU... jestli si nevíte rady, zeptejte se ženský !!! chytráci!!!8-o;-D;-D;-D

0/0
10.3.2008 22:31

Bůh Nejvyšší (12)

Nejlepší je stejně jezdit autem!

Pohodlí, spousta místa, většinou rychlejší než metro a necpou se mi tam socky! R^

0/0
4.2.2008 13:15

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: Nejlepší je stejně jezdit autem!

No jo, ale Ty jsi Buh a jezdis si v nebi. Tam asi nebyvaji zacpy.

0/0
4.2.2008 13:23

Jeseter

Re: Nejlepší je stejně jezdit autem!

kdyz ja ale strasne rad ctu pri ceste po ranu noviny a vecer k smrti rad chlastam s partou kamaradu :-P

0/0
4.2.2008 19:10

yvedavec

Re: Re: Nejlepší je stejně jezdit autem!

...a to ti brani jezdit autem?

0/0
4.2.2008 22:35

x

Re: Re: Re: Nejlepší je stejně jezdit autem!

V aute se obvykle musi ridit a ne si cist za jizdy noviny..

0/0
5.2.2008 12:09

roba21

Re: Re: Re: Re: Nejlepší je stejně jezdit autem!

To je takový problém sehnat si šoféra? Navíc i otevírá dveře.

0/0
8.4.2008 15:05

Martynéz

dobrá reportáž, ale...

V celku dobrá reportáž, ale autor si nedal moc práce aby se dozvěděl o této soupravě více informací a tak je tam několik chyb:

jedná se soupravu typu 81-71BARS

pneumaticky je zakázáno spojovat se soupravou složenou z původních vozů 81-71

Max rychlost je 90km/h a provozní 80km/h

0/0
4.2.2008 12:43

Bůh Nejvyšší (12)

Ve skutečnosti se jedná o typ MARS,

se speciálně upravenými systémy podpory života pro marťanskou invazní flotilu!

0/0
4.2.2008 12:50

Rosťa Jančar - Technet.cz

Re: dobrá reportáž, ale...

V úvodu je tabulka a v ní jsou popsány modifikace pro jednotlivé trasy

0/0
4.2.2008 15:21

firer

Re: dobrá reportáž, ale...

Není zakázáno soupravu propojovat ani s 81-71 ani s M1 při dodržení podmínek v předpisu V4/1...R^

0/0
26.2.2008 23:48

hexx

Sedadla C versus A

Na Acku se da na tom samostatnem sedadle, co je ve trojici, sedet i zady k okenkum, na Cecku ne, protoze je tam rantl a tudiz to pekne tlaci do zad.Taky me stvou ta tlacitka na otevirani, nikdy nevim, na ktere trase jsou zapnuta a na ktere ne (na Acku myslim jsou). Proste zrovna jako ostatni tady uz psali, klasicke ruske vagony jsou nejpohodlnejsi a mam je nejradsi.

0/0
4.2.2008 12:09

drsny_zasveceny

Re: Sedadla C versus A

Od toho jsou tam svítíci diody alias test inteligence:

nesvítí vůbec - dveře se otevřou samysvítí zeleně - dveře se samy neotevřou

blikají zeleně - někdo už zmáčkl, otevřou se

svítí červeně - otevírají se

Prosté ne?;-) Původní záměr bylo snížit opotřebení dveří ve stanicích kde tolik lidí nevystupuje. Na nových a následně i rekonstruovaných soupravách má proto řidič možnost přepnout mezi individuálním otvíráníjm a otevřením všech dveří naráz. V přestupních stanicích se poměrně často otvírají dveře automaticky.

0/0
4.2.2008 12:16

Bůh Nejvyšší (12)

Neprošel...

;-D

0/0
4.2.2008 12:22

karel

Re: Neprošel...

Primestske vlaky, kterymi denne cestuji, to maji takto: Tlacitko nesviti - dvere nelze otevrit(napriklad, pokud vlak jede). Tlacitko se rozsviti zelene(dvere lze jeho stiskem otevrit, napriklad ve stanici, pokud vlak zastavi). Nevim, proc by to nemohlo byt ve vsech prostredcich MHD stejne?

0/0
4.2.2008 12:47

vodic

Re: Re: Neprošel...

Staci se zamyslet a musi ti byt jasne, ze tenhle system je pro metro nevhodny. Kdyby cestujici musel hlidat az se mu rozsviti zelena a pak teprve by to mohl zmacknout, tak by to znamenalo minimalne sekundu zdrzeni. A to by to jeste musel hypnotizovat.

0/0
4.2.2008 15:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.