Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vodík: palivo budoucnosti, které nahradí benzin i naftu

S vodíkem jako alternativním palivem se začíná počítat čím dál tím více. Připravili jsme proto sérii článků, které popisují všechny klady a zápory paliva blízké budoucnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Milda

Tak na co

se vlastně ještě čeká? Pořád se kecá o ekologii a šejci si mastí kapsy dál. Asi to všechno bude trošku jinak - stát si tu kapsu mastí taky,o ekologii mu ani  nejde........................ RvRv(Y)

0/0
6.11.2007 10:20

x

Re: Tak na co

Na to az ho bude mozne vodik levne vyrobit....

0/0
6.11.2007 13:21

Postrach

Re: Re: Tak na co

Levně vyrobit vodík znamená levně získat energii na jeho výrobu. Vzhledem k tomu, že účinnost cyklu elektřima+voda -> vodík+ kyslík -> elektřina + voda je v nejlepším případě 50% (u palivových článků) nebo 20% (při spalování v motoru), pak  té energie je třeba 2-5x tolik, než kdyby se  rovnou nějak dopravila do motoru.

0/0
6.11.2007 19:35

Ur Ur

Re: Re: Tak na co

Jo, leda tak ho získavat jako štěpný produkt v jaderným reaktoru jako vedlejší produkt, ale to je dost vohubu.

0/0
7.11.2007 0:02

Luděk Janík - autor

Re: Tak na co

Správný dotaz. Představte si stav někdy v druhé polovině 19.století - první nadšenci zašínali jezdit s auty se spalovacím motorem. Vodíková vozidla se nachází v podobné situaci - je to nová technologie, infrastruktura se začíná postupně budovat ... ;-)

0/0
6.11.2007 13:53

Ing. Voltsahlo

Vodik pro dopravu je spatny vtip!

Proc chcete mermomoci za tisice mld. budovat neco co nefunguje a energeticky nedava smysl? Zamyslel jste se nekdy nad ci videl jste nekdy porovnani WTW efektivity mezi  vodikem, cng, hybridem, dieslem, benzinem a plnym bateriovym elektromobilem? Asi ne! Ucinnost vodiku v celem cyklu WTW na ujety MJ/km je naprosto smesna..

Jsou to cisla z renomovanych studii, takze kontra argument ze si tam Tesla ohriva svou polivcicku neobstoji. A to ta platforma od Lotusu zdaleka jeste neni zadny zazrak z hlediska vahy, valiveho odporu ci aerodynamiky..

Porovnani alt. pohonu zde:

http://www.teslamotors.com/images/content/well_to_wheel_energy.gif

0/0
6.11.2007 14:06

mpixel

Re: Vodik pro dopravu je spatny vtip!

nalistujte si mé příspěvky někde na začátku diskuse. 1/ účinnost motorů na fosilní paliva je ještě menší (většina se přemění na teplo) 2/ eletromotor je eko pohroma. Baterie nevydrží dlouho a stojí 90% ceny elektromobilu.

0/0
8.11.2007 13:39

honzajaka

Alternativní

paliva jsou spíš otázkou legislativy, bude možné je prosadit pokud se naši politici vzdají úplatků od ropné lobby a to asi hned tak nebude

0/0
5.11.2007 18:09

useknutahlava

Re: Alternativní

To by teda byla výhra, podobně jako s řepkou.

0/0
5.11.2007 20:18

honzajaka

Re: Re: Alternativní

0/0
5.11.2007 20:49

tom

Re: Re: Alternativní

Repka je m.a.g.o.r ;-)

0/0
5.11.2007 21:48

Wes Parmalee

Re: Re: Re: Alternativní

Pome Arsenal!

0/0
7.11.2007 12:28

useknutahlava

Peak oil

"jednoho dne, ať už to bude za 20, 40 či 60 let dosáhneme tzv. Ropného vrcholu (Oil-Peak, nebo také Hubbertův ropný zlom)."Nejvíce ropy se vytěžilo v květnu 2005.

"Ten neoznačuje vyčerpání ropných nalezišť, ale stav, při kterém bude cena ropy neúnosně vysoká a začne tak po ní klesat poptávka a objem její těžby."Poptávka asi klesat nebude, ale poptávané množství ano.

0/0
5.11.2007 17:05

Collin7

Re: Peak oil

"předpovědi amerických geologů a dalších odborníků očekávají, že k tomu dojde mezi rokem 2003 a 2020."

0/0
6.11.2007 11:15

useknutahlava

Re: Re: Peak oil

Dojde nebo došlo?

0/0
6.11.2007 19:18

Darell

pozn.

prominte za netech. pozn. ....z hlediska politické stability pro západní svět zcela optimální... když se podíváme na obrázek zjistíme a co jde USA v dnešní době z hlediska "politicky-stabilniho".

0/0
5.11.2007 16:57

Smarty

Měl bych dotaz

Proč je stejný článek i v rubrice auto a především proč ste od rána změnili fotku u článku (místo toho traktoru je tam tankovací hadice)?

0/0
5.11.2007 16:38

Václav Nývlt - Technet.cz

Re: Měl bych dotaz

Ahoj Smarty, doporučuji změnit přezdívku ;-). Fotku změnil náš editor, protože zvolil atraktivnější. Myslím, že článek tím opravdu nijak netrpí. Článek je z auto.idnes.cz pouze poután, fyzicky je pořád na Technet.cz. A proč? Protože si myslíme, že by čtenáře automobilového serveru mohl zajímat, když je o autech ;-). Hezký den přeji * Vašek N.

0/0
5.11.2007 17:20

Smarty

Re: Re: Měl bych dotaz

Hele redaktorskej, mě moje přezdívka docela vyhovuje. Jenom mě udivuje, že se v rubrice auto za celej víkend nic neobjevilo a teď to doháníte článkama z technetu a pro vyšší atraktivnost měníte fotky. Btw příště si tam naházej ještě víc smajlíků ;-D;-):-P:-©Rv(Y)!

0/0
5.11.2007 20:30

xblack13

Re: Re: Re: Měl bych dotaz

Smarty:

a) moudrý/rozumný člověk

b) elegán, fešák (oblečením)

c) chytrolín, brouk Pytlík

"cé" je správně ! Už tě někdy napadlo, že o víkendu má většina lidí volno?

0/0
6.11.2007 8:57

ivanhoe

Re: Re: Re: Re: Měl bych dotaz

R^

0/0
7.11.2007 11:49

Ing. Voltashlo

Energeticka ef. vodiku je 2-3x mensi nez EV!

Uz se toho tady dotkli jini, ale zakladni problem vodiku at jiz pro prime spalovani ci pres palivovy clanek v doprave je naprosta energeticka a emisni nesmyslnost takoveho pocinani:

1. Musite mit vodik o tech. laboratorni kvalite.. Coz neni a nebude levnou zalezitosti nikdy. Dnes se vyrabe prevazne ze zemniho plynu.

2. Palivovy clanek vydrzi jen par tisic hodin pak se musi vymenit, takhle funguji vsechna ta propagacni vodikova auta, kazdy rok vam je odvezou na vymenu paliv clanku za par desitek tisic usd..

3. Ukladani vodiku na palube a budovani cerpaci infrastruktury je slozity, nevyreseny a giganticky nakladany projekt

=> zatimco elektricke vozidlo EV s ucinnosti celeho vozidla i vyrobou proudu je 30% oproti ~ 10% vodiku, nabijete pres noc pri volne kapacite site vetsinu aut co jsou dne na silnici, verejna zasuvka stoji asi 10000x mene nez plnici stanice na vodik. Takze se zamysleme kdo a proc vodik podporuje a cerpa giganticke dotace verejne (EU), ale soukrome financovani..

0/0
5.11.2007 16:20

Ing. Voltashlo

Elektromobil a to jiz dnes nebo vcera?

Vyrobit i EV v pozadovanych parametrech a vykonech neni tech. problem viz. GM ci Toyota, PSA a dalsi, pouze se do toho automobilkam a ropnemu prumyslu nechce, coz neni divu. A tak se prosim opet nenechte osalit jako v pripade biopaliv, nyni vodik od praktickeho nasazeni dekady vzdaleny. Co vytahnou z klobouku priste, aby zpomalili nastup plnych bateriovych elektromobilu?

Vice info a odkazu pres sdruzeni a klub Elektromobily..

elektromobily.wz.cz/

picasaweb.google.com/OSElektromobilyCzechEVclub

0/0
5.11.2007 16:28

Ing. Voltashlo

Re: Elektromobil a to jiz dnes nebo vcera?

Celkem zajimave diskuze probehli na iDNES.cz kde se diskutovali vsechny mozne aspekty na ktere se lide v teto souvisloti mohli zepat i zde..

Pod clankem o elektrickem VW Golf:

http://auto.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A071029_135719_automoto_fdv

Pod clankem o republikovem srazu EV z rijna, 2007 v Praze

http://auto.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A071022_131043_automoto_fdv

0/0
5.11.2007 16:32

x

Re: Elektromobil a to jiz dnes nebo vcera?

"Co vytahnou z klobouku priste, aby zpomalili nastup plnych bateriovych elektromobilu?"

I neochota verejnosti pripustit stavbu dalsich jadernych elektraren...

0/0
5.11.2007 17:23

mpixel

Re: Re: Elektromobil a to jiz dnes nebo vcera?

Baterie je na elektromobilu to nejdražší. Běžné NiMh baterie které nejsou vystaveny extrémním teplotám(např. do m3přehrávače) vydrží 1000 dobití. Elektromobil ujede tak 150km. Tj. Každých 150tisíc km můžete vyměnit skoro celé auto.

0/0
5.11.2007 22:05

mpixel

Re: Re: Re: Elektromobil a to jiz dnes nebo vcera?

pokud auto budete parkovat na rozpáleném slunci nebo v pořádném mrazu tak se výdrž zkracuje.

0/0
5.11.2007 22:07

Ing. Voltsahlo

Naklady EV - baterie je palivo!

Prosim studujte pecliveji danou problematiku, trosku se v tom ztracite. Provozni naklady euta = el. proud 1/5-1/9 a ta hlavni cast je pak amortizace baterii. I tak je to levnejsi provoz nez na benzinonafty a jejich vice naklady s udrzbou a servisem trakce.. Dale trakce v eutu drzi mil. km bez vyrazne draheho servisu, mensi opotrebni brzdny desticek, kvuli rekuperaci=energie z brzdeni atd.Elektromobil jak starne muze mit lepsi emise diky cistsi siti a vice OZE, zkuste to u spalovace, haha..

Nemuzete srovnavat baterie z elektroniky a specialni radu trakcnich aku pro dopravu s kapacitou kolem 100Ah vyvinute pro vyssi cyklovatelnost. Na NiMH se bezne jezdi pres 200.000km u lithia i vice.. A to v podminkach napr. jizni Kalifornie, coz je teplotne misty poustni klima bez problemu..

0/0
5.11.2007 22:32

Postrach

Re: Naklady EV - baterie je palivo!

Predpokladam, ze pri tehle vyhodnosti sam vlastnite a v rodine pouzivate pouze prave takoveto elektromobily,  jezdite s nimi vsude a jine dopravni prostredky prakticky nepouzivate.

Mimochodem: udaj v amperhodinach bez udani napeti je k nicemu. 100 Ah pri kolika voltech? Pri 12V by to byl ekvivalent energie asi tri decilitru benzinu.

0/0
6.11.2007 16:56

Ur Ur

Re: Re: Naklady EV - baterie je palivo!

Co to tady meleš ty máslo 100Ah při 12-14V má běžná startovací aku to je jasný každýmu že takový auto nejezdí na monočlánky do rádia nebo startovací aku.

0/0
7.11.2007 0:00

Postrach

Re: Re: Re: Naklady EV - baterie je palivo!

Prave proto se ptam autora prispevku na napeti. Na tech 12 voltech ukazuji, ze bez napeti je udaj v amperhodinach k nicemu.

0/0
9.11.2007 15:58

x

Re: Energeticka ef. vodiku je 2-3x mensi nez EV!

Problem akumulatoru - dostupnust surovin a nakladnost recyklace - ty take vydriz jen omezeny pocet cyklu - dojezd takoveho auta je navic pomerne maly - do 100 Km takze jen na kratkr cesty.

0/0
5.11.2007 17:17

Ing. Voltsahlo

Baterie a recyklace NEJSOU prekazkou!

Ctete prosim pozorneji prispevky..

1989 GM Impact (prototyp pozdejisho EV1) dojezd na olovo ~140km. Pozdeji v NiMh batt. verzi ~200km na jedno nabiti, podobne Toyota RAV4 EV a jine, a to je vse pred vice jak 10lety, najezdeno mil km bez problemu.. Dnes s lithiem ~200km v normalni verzi a 300-400km u luxusnejsich vozu. Ohledne recyklace s rostouci cenou surovin si firmy jiz recyklace hledi..

Hlavni dobijeni pres noc, dojezd na jedno nabiti se da prodlouzit prilezitostnym dobitim behem pauzy-prostoje behem dne, pripadne rychlodobijeci stanici.

Predevsim prumernych jizd je pod 60km denne pro drtivou vetsinu indiv. jezdicich aut ve meste, kolem mesta atd..

Dat na vodik 300km na jedno natankovani je z hlediska masoveho nasazeni na trh nemozne v nejblizsich 20 ci vice letech.. Pokud neocekavate prumerny prijem akcelerujici na nekolik set tisic usd..

0/0
5.11.2007 18:13

Stone_Pilot

Re: Baterie a recyklace NEJSOU prekazkou!

Na odkazu, který uvádíte, je jako český a možná i evropský rekord oslavován dojezd 180 km. Předpokládám, že za ideálních podmínek, s 1 pasažérem a "na doraz" (po úplné vybití).

0/0
5.11.2007 20:05

useknutahlava

Re: Re: Baterie a recyklace NEJSOU prekazkou!

Otazkou je, jak rychla je degradace baterie, a jaky teda bude dojezd treba po jednom roce pouzivani.

0/0
5.11.2007 20:48

Ing. Voltsahlo

Re: Re: Re: Baterie a recyklace NEJSOU prekazkou!

V bateriovem svete vyrobce garantuje zivotnost na 80% pri urcitem poctu plnych cyklu, cili podle technologie date napr. 1500, 2500, (5000,10000 jdou na trh) cyklu.. A potom se teprve zacne kapacita pomalu snizovat. Nemuzete se na to divat prizmatem cinskeho auticka na olovene baterky, ktere odejde uz koncem ledna, ale o vanocich jeste preci drandilo svizne..

0/0
5.11.2007 22:39

Ing. Voltsahlo

Rekord nechytat za slovo..

Rekord> pri pozornem cteni by jste pochopil, ze onen rekord je uvaden jako ve sve kategorii nikoliv jako rekord obecny. Konkretne se jednalo v tom eute o stejnosmerny trakcni system a baterii NiCd - tedy vse asi 20let stare, moralne.. Ano bylo to na max, pasazeri byli dva, kolega v tom specialu vozi i rychlonabijecku Eprona, ktere jsou jinak stacionarni, vazi jako pekna blondynka..

Modernejsi NiMH nad 200km u lithia pak az nekolik set km na jedno nabiti..

0/0
5.11.2007 22:24

Stone_Pilot

Re: Rekord nechytat za slovo..

A kolik km by to auto ujelo, kdyby tam seděla průměrná 4-členná rodina a byl zapnutý větrák, stěrače, a rádio? Aspoň 100 km?

P.S. Zařízení, které akumulátory dobije za 1 hodinu, se říká RYCHLOnabíječka? Jak jsme už debatovali v minulé diskusi, elektomobily limitují baterie (kapacita a tím pádem dojezd) a nemožnost opravdu rychlého dobití (každý nemůže dobíjet nškde v garáři několik hodin v noci). Dokud se toto nevyřeší, bude to záležitost pro nadšence a ne pro masové použití.

0/0
6.11.2007 19:52

Ur Ur

Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Akublok.

Výměnné akubloky na "pumpách" atd. "dobito" za dvě minuty, jako výměna propanové flašky v plnírně kus-za-kus.

0/0
7.11.2007 0:05

Stone_Pilot

Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

To nemůže fungovat. Předpokládá to unifikaci baterií nejméně na národní (lépe evropské) úrovni. Navíc baterie není europaleta, je to drahá věc a nedovedu si představit, že někdo koupí novou baterku a na nějaké stanici mu ji vymění za dosluhující (kterou mu třeba příště nebudou chtít vyměnit - což u palety za 250 Kč  prostě oželíte, ale těžko u baterie za desítky tisíc). Baterka není to samé jako v podstatě neopotřebovatelná a levná propanbutanová flaška.

0/0
7.11.2007 9:48

Ur Ur

Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Kdo chce nejde spůsob kdo nechce najde důvod.

Kdo říká že ty unifikované akubloky musí patřit řidiči ? akublok by byl jen zálohovaný aby to lidi nekradli a nepoužívali na blbosti, měnírna by musela přijmout všecko, vadné nebo opotřebované akubloky by se směřovali do recyklačního/opravárenského podniku.

Dnes není problém vybavit akublok pokročilou procesorovou diagnostikou (tohle zvládne kdejaké MCU za 50kč a trocha bižuterie) evidující opotřebení i aktuální kapacitu takže nehrozí ani to že by byl řidič šizen na zpola kapacitní (napůl nabité) baterii.

0/0
7.11.2007 11:55

Stone_Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Pletete si zálohovanou lahev s baterií. Jde o jinou kategorii "obalu". Kdo by hradil odpis baterií? A na základě jaké kalkulace? (rozdíl v ceně baterií může být značný, rovněž opotřebení jistě závisí na způsobu dobíjení atd.)

0/0
7.11.2007 12:17

Ur Ur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Kdo platí skleněnou flašku ? samozřejmě že zákazník v ceně "obsahu"... záloha je jen metoda jak dosáhnout návratu flašek do oběhu, s baterkama je to to samo, jenom metoda odpisu by byla zesložitěná o zmenšující se kapacitu nicméně cena za jednotku energie by zůstala, amortizace akubloku by byla v ceně energie. Je to jednoduchý jak kafemlejnek.

Moc bystří teda nejste.

0/0
7.11.2007 12:38

Stone_Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Tak to je pěkná hloupost, že flašku platíš s obsahem. Přečti si někdy účtenku ze supermarketu, máš to tam rozepsaný, bystrý kluku!

Amotizaci akubloku do ceny energie dát nemůžeš, protože nikde není napsané, že by sis nemohl občas nabít sám v garáži, když budeš mít tu možnost.

Prostě ty si to představuješ jak Hurvínek válku, nic není problém. Možná tě omlouvá to, žes patrně nikdy nepracoval s něčím zálohovaným, je to "pain in ass" i pro levné věci, kdy malou finanční hodnotu (ztrátu) oželíš. . U drahých baterek si to nedovedu představit.

0/0
7.11.2007 12:51

Ur Ur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Samozřejmě že flašku platíš v ceně obsahu, na účtence ze supermáketu máš jen tu zálohu která slouží k návratu flašky do oběhu.

dobíjení v garáži by prostě nebylo no... plyn si do LPG systému taky nikdo v garáži nedoplní.

Nepředstavuju si to jako hurvínek válku jenomže vy tady z věci děláte neřešitelný problém, tohle není neřešitelný problém. Jak bych to jenom řekl abych někoho neurazil, jste banda kokotů.

0/0
8.11.2007 8:30

Stone_Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Aha, takže prostě odstřihneme lidi od el. vedení, aby si doma nedobíjeli. .... jak to říct slušně, abych tě neuzrazil - jsi neskutečnej D€bil.

0/0
8.11.2007 9:02

Ur Ur

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Nikdo lidi od vedení stříhat nebude a od dobíjení už vůbec ne, ovšem vlastních akubloků za kompletně vlastní peníze a pro dopravní účely nezvýhodněnou elektřinou.

Ta nadávka byl test, není vím že ti (vám) o dobrou věc nejde.

0/0
8.11.2007 9:51

x

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Spis to s tim zvyhodnenim elektriny pro dopravni ucely to bude spis naopak - jednak elektrarenska spolecnost ji nemuze prodavat pod cenou - takze pouze levny nocni proud a sleva pro velkoodberatele - v benzinu se dnes plati spotrebni dan - je to jakysi poplatek za pouziti silnice a ten bude muset byt casem i do elektriny v akumulatoru zapociten nebo se budou muset dramaticky zvysit jine dane.

0/0
8.11.2007 12:30

Stone_Pilot

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

Ure, mám to chápat tak, že na těch výměnných stanicích bude levnější el. proud? A jak to uděláš? Navýšíš uměle cenu pro domácnosti nebo co? Doufám, že si uvědomuješ, že ČEZ ti elektriku do baterií levněji neprodá jen kvůli tvým krásným očím, resp. "dobré věci" o kterou ti jde.  A i kdyby, pokud ten rozdíl nebude výrazný, pak si lidi budou klidně občas dobíjet doma a jak potom vyřešíš poplatek za amortizaci baterek? Prosím tě, nepiš mi sem, že to bude hradit elektrárna.....

P.S. pokud mi někdo nadává do pánského přirození, spíš jako test to vypadá, že nemá argumenty. Jsi s tou svou teoriíí výměny propanburtanových flašek v koutě a dost tě to štve, že jo?;-(

0/0
8.11.2007 14:29

x

Re: Re: Re: Re: Re: Rekord nechytat za slovo..

"Kdo říká že ty unifikované akubloky musí patřit řidiči ? "

Pak si to budou dobijet tajne sami ci to vyuzivat jako zasobniky elektriny u vetrne elktrarny nekde na chate a do plnici stanice to dovezou az to bude silne optrebovane. Jedine velice prisne peceteni  - ale cerny trh je schopne dodat i kopie peceti profesionalne vyrobene...

0/0
7.11.2007 12:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.