Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Srážku století a 583 mrtvých zavinila nešťastná souhra okolností

Terorismus, špatné počasí, zastaralé letiště, nové předpisy pro piloty, nedorozumění a špatná rozhodnutí - to jsou jen některé z příčin na první pohled nepochopitelné havárie, kdy se dvě letadla srazila na letištní ranveji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rachocejl

Srážka století

Jisté je jedno,že kapitán KLM neměl vůbec startovat dyž nedostal ke startu povolení ale jen k rolování(pojíždění) A vůbec měli zrušit všechny lety a letiště pro nepříznivé počasí uzavřít.Cestujícím zapaltit ubytování.Vyšlo by to levněji než nejhorší bouračku dvou letadel a 583 mrtvých.!

0/0
28.3.2008 20:12

kuba

cau

;-€;-€;-€;-O(Y);-)Rv:-©X

0/0
6.2.2008 14:28

Tobey

Thx

Zajimavy dokument a pekny clanek. Diky R^

0/0
24.11.2007 14:12

Obi

Hehe

Netusi nekdo z vas, kdy se to vlastne stalo? Pa autor patrne povazuje tento udaj za nepodstatny.

0/0
20.11.2007 11:06

virtual146

Levá jako pravá

Ničemu se nedivím, jestli kapitán KLM přidával plyn levou rukou, jak uvádí autor článku  a tudíž musel pravou držet berany :-)

0/0
17.11.2007 14:31

Okos

Re: Levá jako pravá

Možná seděl na sedadle obráceně.

0/0
18.11.2007 17:47

frankie51

Novinář je asi blb.

Co ta havárie měla společného s terorismem, jak bylo uvedeno hned v úvodu? Celý článek je slabý. Autor by se měl věnovat událostem, jako je svatba J. Paroubka nebo Volvo M.Topánka. Bulvár na iDnes ještě jde, ale když jde o něco odbornějšího, tak jsou chytrolíni v řiti.

0/0
16.11.2007 19:08

$luk

Re: Novinář je asi blb.

Ale, pane dokonalý, pročpak hned taková silná slova? Možná měl na mysli

tu ohlášenou bombu na jiném letišti, která způsobila přeplnění Los Rodeos. Takže kdo ví, jak to nakonec s tím blbem bude...:-)

A kdo je vlastně ten pan Topánek?;-D

0/0
16.11.2007 22:48

F.Thomas

Re: Novinář je asi blb.

Tak takový fakt žeru... Ani číst to neumí, ale blbý kecy, to jo... Jinak ti tady zkopíruji text z článku o tom terorismu.

"1. bombový útok

Jenže letiště Las Palmas obdrží hrozbu bombového útoku. Probíhá evakuace, prohledávání teminálů a samozřejmě přesměrování příchozích letů. Tak se na jinak malém a nevytíženém letišti Los Rodeos ocitne velké množství letadel."

0/0
17.11.2007 13:58

vver440

hm, pěkná

kerosinová pečínka:-):-):-)

0/0
15.11.2007 16:57

Nikola

Děkujeme za kvalitní článek.

Víte jakou rychlost získá plně natankované letadlo KLM během kilometru? Pořádnou.

0/0
15.11.2007 1:38

1

Re: Děkujeme za kvalitní článek.

R^a kulomet ma kadenci rata taR^

0/0
15.11.2007 17:55

J.

Re: Re: Děkujeme za kvalitní článek.

chyba;)

Je to ra ta ta ta ta;-)

0/0
17.11.2007 3:15

Krysa

Re: Děkujeme za kvalitní článek.

jj ;-D

0/0
18.11.2007 16:15

Atol

PODIVNÁ ARGUMENTACE KLM

Jak již uvedlo několik diskutujících, tento článek je velice slabý a připomíná mlácení prázdné slámy a řada podstatných informací zde chybí. V závěru pořadu mě velice zaujala informace o postoji KLM k závěru vyšetřování. Jejich zástupce se údajně snažil svalit vinu za nehodu na dispečery, protože poslouchali v rádiu fotbal a na piloty PanAmu kvůli tomu, že odbočovali na jiné spojce než měli. Pominu-li možná nedorozumění, špatnou viditelnost, osvětlení dráhy apod., je to velice scestná argumentace. Jak by zněla obhajoba řidiče, který by projel křižovatku na červenou, přejel chodce a tvrdil, že za to nemůže, protože chodec tam neměl přecházet.Pohyb letadel po ploše je výhradně věcí dispečerů a pilotů a nikdo další jim do toho nemá co mluvit. Holandský kapitán neměl startovat aniž by dostal výslovné povolení a na tom nelze nic oddiskutovat. Je to taková nebalost, že projetí křižovatky na červenou v obci rychlostí 200 km/hod. by proti tomu bylo k pousmání a vyřešení domluvou.

0/0
14.11.2007 17:20

ich_bin_ein_idiot__

Re: PODIVNÁ ARGUMENTACE KLM

tag bacha gdyby ovšem řitič jedoucí na červenou přejel chodce tag bypak nemohl tvrdit že za to nemůže anóbrž chodec tam neměl co dělat jelikož chodec přecházivše přeze silnic v pravém úhlu(ten chodec ne ta silnic) ke směru jízdy řiďiče jedoucího na červenou má zelenou.

0/0
15.11.2007 9:59

J.

Re: Re: PODIVNÁ ARGUMENTACE KLM

vážně idiot...

0/0
17.11.2007 3:14

VlastaH

Zavádějící popis obrázku

Na ranveji v plamenech skončila obě letadla. Na obrázku je to druhé, které našli až za 20 minut. Popis obrázku tedy není vyloženě špatný, ale zavádějící.

0/0
14.11.2007 16:31

Jirka

Re: Zavádějící popis obrázku

A popisek "Zvětšit fotografii" je taky zavádějící.Pod pojmem "fotografie" si představím něco jiného než obrázek z digitální rekonstrukce.

0/0
15.11.2007 22:29

Collin7

Re: Re: Zavádějící popis obrázku

No to už je detail a i pochybuju že to je možné změnit, to bude omezením CMS.

0/0
17.11.2007 12:43

Jirka

Re: Re: Re: Zavádějící popis obrázku

Centrální Mozek Lidstva?:-)

0/0
18.11.2007 0:48

Vodník+

Prosba

Vážení diskutéři! Najde se tady někdo z Prahy kdo by mohl včerejší díl přehrát na DVD nebo VHS. O vysílání jsem se dozvěděl pozdě a nestačil jsem si to nahrát. Předem děkuji.

0/0
14.11.2007 16:28

regazzi

Re: Prosba

Prodám, za 599,- Kč + poštovné a balné.

0/0
14.11.2007 19:32

karel

Re: Re: Prosba

je to youtube - ale v angličtine

0/0
14.11.2007 22:53

AAA

Re: Prosba

chybi mi sice par uvodnich minut, ale mam. napis email jestli chces.

0/0
16.11.2007 14:45

RL

Re: Re: Prosba

Nejsem sice Vodník+, ale měl bych o nahrávku také zájem -rl@email.cz, předem mockrát dík.

0/0
16.11.2007 22:42

klaus

Zdechliny smradlavy vocouzeny.

Super:) ;-D

0/0
14.11.2007 12:47

Petr

Mne fascinuje,

ze dispeceri nechali ten PanAm ke startu rolovat po vzletovy ranveji a jeste k tomu v mlze. To je jako prechazet v mlze dalnici.

0/0
14.11.2007 12:19

pepik mengele

Re: Mne fascinuje,

Me je divny, ze nekdo nesvepravny pouziva internet. Jak muzes srovnavat tyto dve veci. Za prve..na dlanici je zakaz chodcu. Za druhe, proc by nemohl, kdyz k odletu/ke startu musi byt povoleni.....

0/0
14.11.2007 14:51

Collin7

Re: Re: Mne fascinuje,

Hlavně, to letiště (Los Rodeos) není na takový provoz dělaný, bylo to jenom záložní letiště, kam byly oba Boeingy odkloněný. Má jenom jednu vzletovou ranvej a jednu rovnoběžnou taxiway. Protože byly na taxiway další velký letadala odkloněný kvůli bombové hrozbě v Gran Canaria Int. Airport a "parkovaly" tam, vzlétajicí letadla musely rolovat po ranveji.

0/0
14.11.2007 15:59

larrax

Re: Mne fascinuje,

Ty jsi ten dokument neviděl, že ? Bylo ta malé letiště a na něm tolik letadel, že museli použít ranvej jako pojezdovou dráhu, když je chtěli postupně dostat pryč.

0/0
14.11.2007 21:10

beda

Re: Mne fascinuje,

chtěli ušetřit čas kvůli horšícímu se počasí a dostat panam blíže startu než kdyby čekal na vzlet klm bez pojíždění

0/0
14.11.2007 21:24

r42

Re: Mne fascinuje,

Jeste jednou se koukni kdy se to stalo, platily jine predpisy, po tomto nestesti doslo k zmenam, na ranveji nesmi byt za zadnych okolnosti vice nez jedno letadlo, a zmenily se fraze povolujici start, tak aby se stejna slova nevyskytovala v zadne jine komunikaci.

0/0
15.11.2007 8:59

AL

Re: Re: Mne fascinuje,

ale no tak, co by nemohlo? Přečti si předpisy - vícenásobný vstupn na dráhu samozřejmě možný je, při splnění daných podmínek!

0/0
16.11.2007 10:36

80E-seven

to je ale divny clanek

videl jsem uz asi desetkrat jakousi dokumentaci o tomhle leteckym nestesti, a vzpominam si, ze

a) pan am treti vyjezd minulo protoze to kvuli mlze uvideli moc pozde

b) kapitan klm byl pod tlakem: musel vyletet, nebo udelat povinnou prestavku (tusim 24 hodin) pac byl na ceste uz moc dlouho - coz by moc nepotesilo pasazery, jinej kap. klm nebyl po ruce

c) kdyz se ptal na povoleni ke startu, uslysel z veze jen prvni cast kde bylo OK - zbyla cast (kdy mu rikaj ze ma jeste chvili pockat) byla prekryta rezonanci (starsi typ vysilacek)

tak nevim - v clanku je to napsany spis jako bashing klm

0/0
14.11.2007 8:58

Collin7

Re: to je ale divny clanek

Ano, je to zhruba takto, už se to tu v diskuzi rozebíralo, upozorňoval jsem že ten výtah je dost ubohý.

Tento problém také vedl k úpravě komunikačních zařízení tak, aby interference byla indikována.

Jinak ten 3. exit stejně nemohli použít, tak velký letadlo by se tam nedokázalo otočit.

0/0
14.11.2007 12:57

larrax

Re: Re: to je ale divny clanek

v tom dokumentu se KLM otočil prakticky na místě, zvládnout by se to dalo, ale to nemohli tušit, že kapitán, který je před tím přes půl hodiny blokoval kvůli tankování jim nedá pár minut na opuštění runvaye na výhodnějším exitu

0/0
14.11.2007 21:15

Collin7

Re: Re: Re: to je ale divny clanek

Mnoho expertů o tom pochybuje. Problém je v tom, že letadlo nemůže couvat (bez pomoci) a je otázkou, jestli ta zatáčka byla nalajnovaná pro tento typ letadla (velmi pravděpobně ne). Pak by to bylo riziko, letadlo by se tam mohlo zaseknout nebo ještě hůř sjet z ranveje (jako se to stalo Grosovi někde v Kosovu či kde). V husté mlze by to bylo jedna-dvě.

0/0
15.11.2007 11:31

flug_macher

Re: Re: Re: Re: to je ale divny clanek

Letadlo pri pojezdu couvat muze na zpetny chod, obraceny tah motoru. Motor(y) vsak dosti trpi.

A otocit se kolem hlavni podvozkove nohy neni problem. Vzdyt pridovy podvozek zvlada otoceni bez problemu o 90°. Myslim, ze technicky by Exit C3 nebyl problem. Ale ten cas a stres....

0/0
15.11.2007 13:05

AL

Re: Re: Re: Re: Re: to je ale divny clanek

pojíždění za pomoci zpětného tahu se dělá běžně, ale u turbovrtulových letadel - jako např. ATR, které má i ČSA. U proudových motorů se to nedělá, protože by nasál všechen bordel ze země a poškodil motory.

0/0
16.11.2007 10:39

Collin7

Re: Re: Re: Re: Re: Re: to je ale divny clanek

Ano, kromě toho tohoto důvodu jsou i 2 další - mizivá účinnost při nulové rychlosti (absenci obtékaného vzduchu) a nebezpečí tepelného zkratu (což by mělo totožnou příčinu jako to nasátí bordelu).

Nejsem pilot ale technik, jen opakuji tvrzení expertů z vyšetřovacího týmu. Sami piloti PanAmu ten exit přejeli právě kvůli tomu, že považovali za nepravděpodobné, že by po nich chtěli takový obrat provést na ranveji. Ale jinak za dobrýho počasí a beze spěchu by to asi určitě zvládli bez problémů.

0/0
17.11.2007 13:03

AL

Re: to je ale divny clanek

c) není správně:

Když dostali traťové povolení, následovalo potvrzení (readback) druhého pilota, během kterého však kapitán nastavil vzletový režim motorů - a druhý pilot, ještě v průběhu potvrzování traťového povolení byl zaskočen, myslel, že kapitán zaslechl i povolení ke vzletu, které jemu (druhému pilotovi) asi uniklo a tak na konci potvrzení traťového povolení ještě dodal "a právě - ehm - provádíme vzlet" ("we are now - eh - taking off").

A tady byl další průser z věže - že tuto informaci nedokázali zachytit a okamžitě zastavit probíhající vzlet. Místo toho řídící začal větu "OK, čekejte pro vzlet, zavolám vás".

Jenže poté co řekl OK začal vysílat taky Panam "A my ještě pojíždíme po dráze, Clipper 1736".

Takže řídící nevěděl, že Panam vysílá, a posádká vzlétajícího KLM slyšela "OK...pískání...Clipper 1736"

0/0
16.11.2007 10:47

AL

Re: to je ale divny clanek

a další relace byla z věže pro Panam - "oznamte dráha volná", což Panam potrvrdil - "OK, oznámíme až budeme mimo" věž: "díky"

tohle v KLM bylo slyšet - slyšel to i palubní mechanik Schreuder, který se v kokpitu zeptal - "copak ještě nejsou mimo?"

Na to mu kapča i druhej pilot odpověděli, že "ale ano".

od té doby bylo v kokpitu ticho, až po 12s je na záznamu od všech 3 hlasů "Oh, shit!"

0/0
16.11.2007 10:53

80E-seven

Re: Re: to je ale divny clanek

diky za doplneni R^

0/0
16.11.2007 12:59

J.

Re: Re: to je ale divny clanek

Perfektní. Díky moc.

Myslim, že by Vás měla kontaktovat redakce, aby nepsali příště takové spatlaniny;-)

0/0
17.11.2007 3:09

Collin7

Re: Re: Re: to je ale divny clanek

R^. Souhlas.

0/0
17.11.2007 13:19

Franta

Re: Re: to je ale divny clanek

Redakce Vám dluží honorář. Díky.

0/0
26.11.2007 9:19

...

škoda

že PNM nezklopil podvozek, možná by to to bylo menší.... vůbec nechápu, že se jim 20 minut ani jedno letadlo neozývalo a oni to druhé prostě nehledali- za těch 20min, zařvalo spousta lidí zbytečně...

0/0
14.11.2007 7:33

Collin7

Re: škoda

No letadla na zemi se tolik nehlídají, oni se koncentrovali na to KLM, který odletělo o 150m dál, prásklo sebou do ranveje a 300m se trosky sunuly dál. Ve výsledku byly záchranáři o půl kilometru dál a přes mlhu neviděli, že šlo o srážku 2 letadel a že na křídle PanAmu jsou lidi a čekají až je někdo sundá dolů (pak začali sami seskakovat...).

0/0
14.11.2007 13:12

larrax

Re: Re: škoda

ale dispečeři museli tušit, že se ta letadla srazila dvě a ne jen jedno samo se sebou

0/0
14.11.2007 21:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.