Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot posadil dítě k řízení dopravního letadla. Všichni zemřeli

Špičkový Airbus A310 havaroval poté, co pilotův syn usedl na otcovo místo. K havárii přitom nemuselo dojít, kdyby piloti dali slovo autopilotovi. Letecké havárie ale málokdy mívají jen jednu příčinu...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Boby Levocan

Prepis ciernej skrinky

;-€http://tropko.blog.sme.sk/c/118060/10-100-metrov-nad-Sibirou-Oci-a-toto-mozem-krutit.html

0/0
28.11.2007 23:17

ktv

"funkce"

laickym pohledem mi prijde ze funkci "kdyz se s rizenim 30s pretahujete tak se vypne cast autopilota a neda vam to nijak vedet" musel vymyslet nejakej manazer!! :))) -naprosto nesmyslna funkce, urcite bylo docela narocny ji vytvorit a spis skodi nez ze by ji nekdy nekdo vedome vyuzil ... :)

0/0
25.11.2007 11:53

Xerces

Re: "funkce"

Skoro jako by to jelo na Woknech, co?

0/0
25.11.2007 21:24

Vojt

Re: Re: "funkce"

To teda ...

0/0
22.3.2008 17:52

tooktook

otázky

Pro mě - skromného amatérského pilůtka ULLa s trapnými 80 hodinami náletu - je celá záležitost nepochopitelná. Jak je možné nevědět jaká je pádová rychlost letadla bez klapek, jak je možné nevědět jaký max. úhel stoupání je ještě bezpečný. A pokud jde o školení: piloti očividně nevěděli, že může dojít k odpojení autopilota křidélek, a že to není zvukově signalizováno je hrubý nedostatek ve školení, nejspíš i na straně Airbusu.

0/0
20.11.2007 23:00

Kolda

Re: otázky

A to je prave ono - i mistr tesar se utne.

Navic zde pusobi psychologie - profesionalni revnivost, rodinne animozity (jeden se boji promluvit, druhy mele pate pres devate, aby vypadal chytre ...)  a je to tu.

0/0
20.11.2007 23:21

orca1

Re: otázky

asi jsi velmi špatně četl a nebo sledoval TV . To co nevěděli piloti nevěděli žádní piloti. nakonec v závěru bylo řečeno že po této havárii byl daleko větší důraz kladen na zvládání extrémních situací - do té doby šlo vprvé řadě jen o řízení normálního letu.

Evidentně zaškolení bylo částečné a pravděpodobně o drobných niancích v řízení věděli snad asi jen konstruktéři a ne ani instruktoři.

0/0
21.11.2007 14:26

tooktook

Re: Re: otázky

vyřazení automatického ovládání křidélek není podle mě nuance (dokonce

ani niance, jak píšete). Že nebylo pokryto výcvikem je trestuhodné,

zrovna tak jako je trestuhodné, že výcvik byl zaměřen jen na standardní

hladký průběh letu. Podle stejné logiky může být provoz jaderné

elektrárny také být zaměřen pouze na standardní provozní situace.

0/0
21.11.2007 15:19

orca1

Re: Re: Re: otázky

pokud se nemýlím tak, ten problém byl celosvětovej, takže tahle havárie celkem logicky musela nastat - bylo jen otázkou času kdy. O to více je dnes pilotáž zaměřena na nácvik řešení krizových situací.

A po bitvě je každej generál takže bych to nedramatizoval, rozhodně to nebyl béčkovej pilot - ale těžko smysluplně reagovat na situaci kterou ani cvičně neřešil ...

0/0
21.11.2007 16:03

josef

Re: otázky

Teda pilot nejsem, jen jsem rozbil  pár  modelů, nechápu jednu věc, když tlačím páku řízení doleva, měl bych klonit doleva, proč šlo letadlo do pravé zatáčky ? Vysvětlíte mi to někdo ?

0/0
21.11.2007 15:44

tooktook

Re: Re: otázky

Ono to z dokumentu není zřejmé - ta podstatná složka vývoje kritické situace tam chybí. Celé je to popsáno, zde http://www.letadla.info/disaster/aeroflot593.php , jak někdo tady níže uvedl. Z toho je to pochopitelné.

0/0
21.11.2007 15:58

AKSAMIT

je to sice smutne,ze

to musim rict,ale tady se presne ukazalo,ze zenske maji mnohem lepsi intuici a pohotovost,nez muzi.Ta holka,i kdyz se o letadla beztak vubec nezajimala,hned poznala,ze letadlo neridi a netlacila na knipl,hochovi to nedoslo a pak to tak dopadlo....:-(

0/0
20.11.2007 21:36

Lebesgueův integrál

Re: je to sice smutne,ze

Ano, vidíme to denně na silnicích, obvzláště v situacích Auto x Tramvaj. :-P

0/0
22.11.2007 17:37

vsudebyl.cz

OMG

Kdyby tam byl Bruse Willis?

:-)

0/0
20.11.2007 20:32

Wes Parmalee

Re: OMG

To by nepomohlo... snad jedině Chuck Norris!

0/0
21.11.2007 9:50

filous

Kdyby tam byl tak by se to nestalo

Kdyby tam byl Bruse Willis nebo ženská co letí hlídat děti do zahraničí,tak by letadlo zvedly a bylo by to v pohodě.

0/0
20.11.2007 16:37

Radek

http://www.letadla.info/disaster/aeroflot593.php

http://www.letadla.info/disaster/aeroflot593.php

0/0
20.11.2007 15:42

vvyv

zkušený, čestný pilot - ale blbec. .

"zkušený pilot, čestný člověk" - ale blbec. Tam nešlo o štěstí co ho opustilo.  (Mrcha!)  Manželka plete pojmy. Jak jinak se vyrovnat s pohledy pozůstalých.

Pokud lítají na štěstí tak ať lítají sami.

Že první pilot nezasáhl bylo tím že na svém místě neseděl, tuším. Všichni stáli vzadu a žvanili, u kniplů sedělo jen děcko. Pak je to hodilo na dveře. Ve tmě se ani neměli podle čeho zorientovat, ale to je jejich problém. Štěstí s tím nemá co dělat. Blbé je že problém těch namyšlenců se stal problémem i pro cestující.

0/0
20.11.2007 15:41

loginname_

Re: zkušený, čestný pilot - ale blbec. .

Jedinou nutnou podmínkou pro to, aby někoho nechali létat, je jeho dobrý fyzický zdravotní stav. IQ nikoho nezajímá. :-©

0/0
20.11.2007 16:49

loginname_

Re: Re: zkušený, čestný pilot - ale blbec. .

Edelmannová má pravdu. NEJSME si všichni rovni R^

0/0
20.11.2007 16:52

guest

Re: Re: zkušený, čestný pilot - ale blbec. .

Projit zdravotni prohlidkou ULZ neni zadna sranda. Ale nejvetsi strasak (tam se nejvic vyhazuje) jsou psychotesty.

0/0
20.11.2007 18:14

jonny petnik

Re: Re: Re: zkušený, čestný pilot - ale blbec. .

Jeste je tam pan Volek? :)

0/0
20.11.2007 18:43

Bob

Michael Crichton

Crichton presne na tohle tema napsal nejakej roman.

0/0
20.11.2007 15:04

milos

Re: Michael Crichton

román se jmenuje "AIRFRAME" a skoro do puntíku odpovídá tomu co se tu píše.

0/0
23.11.2007 18:28

Jarda

Aktuálnost článku!!!!!

Mě spíše zaráží aktuálnost článku než jeho obsah.  Špičkový Airbus A310 havaroval poté, co pilotův syn usedl na otcovo místo. K havárii přitom nemuselo dojít ...... a to vše se odehrálo v roce 1994. 13 let stará aktualita to je opravdu BOMBA.!!!!!!!! Jen tak dál redaktoři iDNES. Přinášejte nám mnoho takových aktuálních zajímavostí!  Přeji pěkný den ;-(:-/

0/0
20.11.2007 14:22

Teta Kateřina

Re: Aktuálnost článku!!!!!

0/0
20.11.2007 14:30

Teta Kateřina

Re: Aktuálnost článku!!!!!

To není aktualita, ale upoutávka na večerní pořad v televizi - ČT 1 vysílá v úterý cyklus o leteckých katastrofách:-)

0/0
20.11.2007 14:31

ironst

Re: Aktuálnost článku!!!!!

to se ti povedlo, Jardo  ;-D

0/0
20.11.2007 14:48

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Aktuálnost článku!!!!!

Ano, jistě, máte pravdu, naše redakce trochu zaspala:-) Ale co je 13 let z pohledu věčnosti?

Ve článku je jasně uvedeno, že jde o upoutávku na dokumentární rekonstrukci, a ta poběží za pár hodin, takže z toho pohledu to naopak aktualita je.

0/0
20.11.2007 16:15

Jarda

Re: Re: Omluva

 Tu upoutávku s odkazem na večerní pořad o  Leteckých katastrofách jsem přehlédl. Redakci se tímto omlouvám a přeji pěkný večer. Jarda S:-)

0/0
20.11.2007 22:50

Ivan

Re: Aktuálnost článku!!!!!

Jardo? Seš to ty kamaráde? ;-D

0/0
20.11.2007 18:48

orca1

Re: Aktuálnost článku!!!!!

spíše si zjisti kdy se požadovaný dokument natočil a kdy ho vyzílala TV - je to na 100% aktuální - skoro přepis včerejšího pořadu ... na tom snad není nic špatného - nemluvě že běžní lidé nejsou standartně obeznámeni se všemi podrobnostvi každé havárie a do běžného tisku se tohle většinou dostává až mnohem později až je kompletní vyšetřování uzavřeno a drobet to vychladlo ty emoce.

0/0
21.11.2007 14:31

madla fakla

to si delaj srandu?

To me tedy zarazi: v uvodu clanku se pomalu v superlativech uvadi, ze piloti prosli specialnim vycvikem navic, a ve finale o zakladni veci jako je znalost funkce autopilota, se jen domnivaji? Kdo je teda skolil? To je demagogie nad demagogii. Mimochodem s rusakem-pilotem jsem uz letel a uz taky nikdy nepoletim - oni nedodrzujou zadny pravidla... proste RUSÁCI :-©

0/0
20.11.2007 12:14

malvino

Re: to si delaj srandu?

taky mi přijde, že toto byl ten největší problém. Řídili letadlo s jehož fungováním nebyli stoprocentně obeznámeni.

0/0
20.11.2007 13:35

jonny petnik

Re: to si delaj srandu?

Tedy nevim, jak jsi prisel na to, ze Rusti piloti nedodrzuji pravidla? Moc to za letu hazelo? :)

Co ja vim, tak Rusti piloti naopak pravidla dost striktne dodrzuji, narozdil treba od Americkych, kteri nas povazuji za podlidi a dost casto zamerne ignoruji instrukce, protoze se jim to nelibi... Ja bych se rozhodne s Ruskym pilotem nebal, to uz spis s Korejskym, ktery neni schopny spravne zopakovat vice nez 1 instrukci...

0/0
20.11.2007 18:26

ZyklonB

Re: to si delaj srandu?

Největší leteckou katastrofu v historii zavinil holanďan, dvě letadla proti sobě poslal švýcar, italsou lanovku sestřelili američani.....jen tebe musela potratit česká šmudla.:-PRv

0/0
21.11.2007 12:20

david horáček

vždy dávejte pozor

na zkušeného odborníka, čím zkušenější, tím nezodpovědnější.

0/0
20.11.2007 11:16

vodic

Asi si to spletl s Mig29

Co to bylo za kopilota, kdyz po tom, co konecne nabrali klesanim rychlost to hned postavil na ocas? To i ten nejhorsi modelar, ktery kazde letadlo omlati o zem, vi, ze letadlo s nulovou rychlosti proste nepoleti a pujde do vyvrtky. Jestli za to nekdo mohl, tak on. Pubertak sice zpusobil ztratu rychlosti, ale pilot by snad mel mit alespon zaklady, aby to jeste nezhorsoval.

0/0
20.11.2007 11:04

Re: Asi si to spletl s Mig29

Spíš nechápu že nepřebral řízení když se pilot přetížením nemohl dostat do sedačky.

0/0
20.11.2007 11:18

rs

Re: Asi si to spletl s Mig29

ach jo...zase jeden internetovej odbornik...to je fakt sila, jak jsou vsechni chytry...a ty mas nejake konkretni zkusenosti s letanim ? a nesnaz se mi namluvit, ze umis flight simulator a proto vis co a jak...

0/0
20.11.2007 11:43

vodic

Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

Primo s letadlem samozrejme ne. Na licenci nemam a mam se docela rad. Mam par znamych se zlomenou pateri apod. Lital jsem akorat na paraglidu a par let jsem stavel modely. Samozrejme zasadne bez planu od oka a vsechno litalo perfektne. Pri soubojich se stejne nema cenu s tim moc piplat. I souteze v dotykani se smerovkou obili pri letu na zadech taky mely obcas sve neblahe dusledky.

Nevic co mas za blbe kecy. I clovek, ktery o letadlech temer nic nevi chape, ze dopravni letadlo kolmo vzhuru proste nepoleti.

0/0
20.11.2007 12:00

kika

Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

teda ty jsi ale pitomec to snad ani neni mozne

0/0
20.11.2007 13:03

Mirek

Re: Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

Jojo, ty ale umíš argumentovat, kiko, to se mi líbí!

0/0
20.11.2007 14:30

kika

Re: Re: Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

mirku to nebyla argumentace ale konstatovani, nedej na sve dojmy ale nauc se pojmy.:-)

0/0
20.11.2007 14:37

vodic

Re: Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

:-© Blbecci, kteri o tom nic nevi a mysli si, ze ostatni jsou na tom stejme, me fakt dojimaji R^

0/0
20.11.2007 17:20

vodic

Re: Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

P.S: Jeste si zapomnel dodat, ze model se chova uplne jinak, nez airbus. To uz bys me opravdu dojal :-©

0/0
20.11.2007 17:27

Mikkey

Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

Oni nechtěli záměrně letět vzhůru. Letadlo se zvedalo z vývrtky a došlo k přetížení. Chci říct, že druhý pilot, kterému se tohle stalo, určitě neměl v úmyslu letět kolmo nahoru. Ten dovětek o tom, že motory A310 nemají sílu vynést letadlo téměř kolmo vzhůru, je spíš literárním vyjádřením situace, kdy letadlo jako takové už nastálou situaci nezvládne.

0/0
20.11.2007 15:43

vodic

Re: Re: Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

Tohle vysvetleni bych bral, ale je v rozporu s tim, co je napsano v clanku. Autopilot klesal, aby nabral rychlost a letel tedy cumakem k zemi. Z tohodle manevru se neda z niceho nic dostat do stavu "cumak nahoru". To by letadlo muselo mit podkritickou rychlost (stall), aby se bylo schopne takhle prekotit z cumaku na zadek. Podle me to musel udelat pilot a pak teprve klesla rychlost natolik, ze se dostalo do vyvrtky.

0/0
20.11.2007 17:26

kirsha

Re: Asi si to spletl s Mig29

Spíš bych viděl problém v tom, že nikdo z nich pořádně nevěděl, co se děje. Což je samozřejmě neomlouvá. Ale správná reakce na nespravny letovy režim se odvíjí od toho, že víš, v jakém maléru jsi.

0/0
20.11.2007 14:37

vodic

Re: Re: Asi si to spletl s Mig29

Asi mas pravdu. Pilot zda se opravdu nevedel co se s letadlem deje a proto udelal to, co udelal. Klasicky pud sebezachovy - "Ono to hrozne rychle klesa, tak to budu tak dlouho pritahovat, az to klesat prestane a tim se zachranime".

P.S: Jsem rad, ze nekdo taky umi normalne diskutovat, nez jen urazet.

0/0
20.11.2007 17:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.