Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zima na přání byla drahá - první lednička stála jako dvě auta

Ochlazování je mnohem těžší než zahřívání. Teprve v posledních padesáti letech se ledničky rozšířily do evropských domácností. Ledařům zamrzl úsměv na rtech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

wildge

Jeste jedna lednicka,

ktera stoji za zminku: od Einsteina a Szilarda.

0/0
3.12.2007 9:46

Enik

Pane Kasíku

Pokud opravdu chcete na toto téma pokračovat, tak ho dotáhněte až do samého konce, a rychle přejděte k tepelným čerpadlům. Je to úplně totéž, jen je to mnohem zajímavější. V dnešní době je to totiž obrovská šance na rozumný ekoligický pokrok. Hodně štěstí při práci.R^

0/0
2.12.2007 12:51

redbiter

americani ?????????

a ja blbec jsem si furt myslel ze lednicku vynalezl rus Mrazak Mrazinkovic Mrazinkov  hahaha  LOL;-D

0/0
1.12.2007 20:56

Popis funkce

kompresorové ledničky je nesmyslný, jinak článek zajímavý.

0/0
1.12.2007 20:51

erben3

.

Opět super článek na sobotu. R^ Pane Kasíku, děkuji :-) Jen by mě zajímala jedna věc: Měly první ledničky už termostaty, nebo běžely nepřetržitě? Myslím, že je měly, ale nejsem si jistý.

0/0
1.12.2007 20:46

Pavel Kasík - Technet.cz

termostat

Našel jsem, že v roce 1918 měly ledničky (Kalvinator) poprvé "automatické ovládací prvky", to by mohl být ten termostat. Jinde se termostat uvádí jako funkce, se kterou přišly moderní ledničky. Takže nevím, každopádně princip termostatu byl znám už koncem 19. století.

0/0
1.12.2007 21:08

Nargilé

Frigidaire

Jednu malou Frigidaire jsem viděla v Loosově vile v Dejvicích. Vešlo by se do ní tak pulka melounu a pět jogurtů (chlapi by tam dali dvacet klobás a zbytek tlačenky :-), byla též z 20. let. 

Pan Kasík by mohl učit fyziku na gymplu, kdyby k tomu přihazoval vtipy, líp by se to pamatovalo ;-) R^

0/0
1.12.2007 20:18

kvikavec

pěstování zvířat

Počátek článku - zvířata se nepěstují, zvířata se chovají! Opravte to, jestli umíte česky!

0/0
1.12.2007 19:25

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: pěstování zvířat

No vidíte, konzultoval jsem to se Slovníkem spisovné češtiny (vydala Academia 2006 v Praze) - pěstovat se můžou jak rostliny, tak zvířata. Ale zmátl jste mě;-D

0/0
1.12.2007 21:06

kvikavec

Re: Re: pěstování zvířat

Do slovníku jsem nešla, ale před lety ve škole mě učili, že zvíře se zásadně chová a rostlina pěstuje. A jazykový cit mi to říká taky, i bez slovníku:) Pěstuje se přece něco tak říkajíc imobilního, rostlina se jasně pěstuje, zvíře se jasně chová, sorry, ale pět let zemědělské školy mě v tom utvrdilo:))

0/0
1.12.2007 21:19

Ladha

Re: Re: Re: pěstování zvířat

a já furt proč mi ty slepice nejdou ...asi jsem je zasadil moc hluboko ;-D

0/0
2.12.2007 11:44

Smile

Re: Re: Re: pěstování zvířat

Madam, mýlíte se. Sice možná pěstování zvířet nelahodí vašemu jemnocitu, nicméně pravidla mluví jasně - pěstovat se dají i zvířata. Zareaguji tedy stejně jako vy imperativem: Zapamatujte si to!

Připomnělo mi to, jak mne nedávno málem nabourala dáma přijíždějící zleva a dokonce mi vynadala, že gentleman se přece neohlíží na pravidla silničního provozu, ale dává ženě přednost vždy ;-D

0/0
2.12.2007 19:16

wildge

Re: Re: Re: Re: pěstování zvířat

Ony i slovniky obcas matou.

0/0
3.12.2007 9:43

wildge

Re: Re: pěstování zvířat

To protoze ten slovnik napsali mastnaci. Na vesnici byste se zesmesnil.

0/0
3.12.2007 9:43

Destroyer7

Re: pěstování zvířat

R^

0/0
2.12.2007 12:16

fjmikes

Ledari

Zajimavy clanek, dobre napsany. I kdyz nejsem tak stary pamatuji jak do hospody u Homolku vozil p. Homolka led z pivovaru z C.Krumlova a jak ledari v zime rezali led a vozili ho do pivovaru. Pri cteni clanku jsem si v duchu zopakoval prvni a druhou vetu thermodynamickou z  fyzikalni chemie kterou jsem se ucil pred  45 lety.

0/0
1.12.2007 19:14

erben3

Re: Ledari

Hezké  :-)R^ Fyzikální chemie pro mě byla nepřekonatelným problémem před dvaceti lety. Dal jsem se raději na počítače ;-)

0/0
1.12.2007 20:48

dedelele

robki

fuj ty já nejim, to je blivajz na smetaně

0/0
1.12.2007 18:27

morbidni_kreten

.-p

lednička je jednoduchý vynález...veze na ohřívací troubě..je tam vložený jenom termoměnič.

0/0
1.12.2007 16:56

chozze

Maličkost

 ještě bych tu měl jednu drobnou chybičku cituji !Namísto toho, aby na lodi nainstaloval přímo chladící zařízení, vyrobil na pevnině loď do zásoby. !

0/0
1.12.2007 12:49

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Maličkost

Jasně, má být led. Díky

0/0
1.12.2007 15:40

vollponi

Nadšení

Tak trochu nechápu to nadšení nad tímhle článkem, ne že by byl špatný, ale myslím, že každej kdo trochu umí anglicky by ho svedl taky. Vlastně to je jen takové překladatelské cvičení. Stačí zajít na wikipedii a odkazy tam uvedené a začít překládat...

0/0
1.12.2007 11:09

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Nadšení

Nekřičte to tady tak nahlas! Své zdroje úzkostlivě tajím (proto je uvádím až dole pod článkem). ;-D

0/0
1.12.2007 11:28

vollponi

Re: Re: Nadšení

Nemyslel jsem to nějak zle, jen mě tak při čtení článku napadlo, ty vole to bych dokázal taky :-) a když jsem pak viděl ty nadšený reakce nad článkem tak...

0/0
1.12.2007 11:34

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Nadšení

Nepochybuju, že byste to dokázal. Jenom varuju, že u dvoustého článku (případně padesátého sobotního historického článku) začíná být hledání originálních témat složitější. Proto mě to baví.

A jestli máte nějaké originální téma, napište mi a můžete si to za honorář vyzkoušet.

0/0
1.12.2007 11:40

vollponi

Re: Re: Re: Re: Nadšení

Vaše reakce byla chytrá :-), do června jsem studoval tak bych si na to možná čas našel, ale teď to už nehrozí, ani nevíte jak se mi stýská po studiu :-) jinak námět bych měl hned,rozhlídl jsem se kolem sebe a uviděl klavír a tady je prvotní zdroj:

http://en.wikipedia.org/wiki/Piano

0/0
1.12.2007 12:02

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Re: Re: Nadšení

Díky, někam si to napíšu. Takový článek ale radši opravdu napíšu ve spolupráci s někým, kdo hrál na piano déle, než tři roky:-) Mějte se hezky!

0/0
1.12.2007 12:23

obcasnykomentator

Re: Nadšení

To je bohužel bída našich médií. Jakmile se v masovém titulu objeví jen trochu zasvěcenější článek, nápadně vyčnívá. Už jenom skutečnost, že využívá více pramenů (to, že jde o wiki, se v publicistice snese), působí na čtenáře zvyklého na plytkost málem jako vědecké zdrojování. Byť by přitom šlo o jazykově ne právě dokonalou kompilaci různých zdrojů. Dejme tomu, že asi takto po věcné stránce + lépe korigované a doladěné stylisticky by v seriozním médiu měly články podobného charakteru vypadat všechny. Jako minumum až standard, ne výjimka, před kterou se smeká.

Současná úroveň je ale tak naředěná, že náš konzument médií už povědomí kvalitní žurnalistiky takřka ztratil a za jakýsi standard přijal podprůměr. A nejde jenom o zpracování, nýbrž hlavně o témata.

0/0
1.12.2007 11:35

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Nadšení

Já taky tento článek nepovažuju za nějaký svůj klenot, u ledničky jsem neobjevil žádný příběh, kterého by se dalo chytit, žádné přímé řeči vynálezců... Takže takové to "nejlepší článek za posledních pět let na Technetu" si moc neberu:-)Souhlasím s tím, že toto je horší průměr, pro to, aby to byl skvělý článek, tomu chybí lepší makropropozice, vyjádření odborníka a dotažení do současnosti. To zbude, při mém časovém vytížení,  na další článek.

Více zdrojů pochopitelně využívám(e) u všech svých článků (jsou výjimky, kde to nejde, ale těch je málo). Málokdo na své zdroje odkazuje pod článkem, já to dělám vždycky (asi byste se divili, proč, to vám někdy prozradím:-)

Jestli chcete mluvit o problémech české žurnalistiky, tak by bylo fajn probrat to někde mimo tuhle diskuzi, ať tu není flame.

0/0
1.12.2007 11:49

obcasnykomentator

Re: Re: Re: Nadšení

Myslím, že si rozumíme. Na flame nemám ani čas, ani chuť.

0/0
1.12.2007 12:07

swee

dekuji

Na technetu se objevi kvalitni clanek opravdu zridka... a prave diky clankum jako je tenhle, tu jeste porad chodim.

0/0
1.12.2007 2:17

Baggerfuhrer

1*

Az na drobny nepresnosti, jeden z nejlepsich clanku na IDnes za poslednich +/-5 let, kterej ma nejakou informacni hodnotu ..... nemohli byste se stavit v sekci "Ona Dnes" a vysvetlit tvurkynim, ze ne kazda zena musi bejt dementni vemeno, co ma mozek jen jako vypln hlavy a chce jen plytky cteni o nicem s hromadou spamu? Aby i my muzi jsme mohli cist vysledky jejich prace bez vytvareni si falesnych predsudku vuci neznemu pohlavi? Diky.:-)

0/0
1.12.2007 1:30

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: 1*

Díky za pochvalu. Ty nepřesnosti klidně upřesněte, ať je můžu opravit. Články na internetu mají tu výhodu, že se dají vyhledat i v budoucnu, tak ať tu nevisí nějaké bludy.:-)

0/0
1.12.2007 1:56

Mira

Re: Re: 1*

... Autstrálii..., ale jinak opravdu velmi slušný článek. Podrobný a zároveň se dobře čte.R^

0/0
1.12.2007 2:21

ja

Re: Re: 1*

Taktez se pripojuji k podekovani za zajimavy clanek. Jen me zaujaly ty "civky" v lednicce, to jsem slysel prvne. To je nejaky odborny termin nebo jste tim chtel vyjadrit, ze to neni rovna trubka a ma to velkou plochu?

0/0
1.12.2007 8:21

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: 1*

Cívka, jak ji používám v článku, opravdu znamena trubicka zatocena do spiraly. Nějak to překopu, když na to ráno civím, vypadá to divně;-D

0/0
1.12.2007 11:34

jajaja00

Re: Re: 1*

"děravěly ozonovou díru" ;-D;-D a další...

0/0
1.12.2007 8:42

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: 1*

Zrovna v tom chybu nevidím, co je podle Vás špatně? Jsou to tY freony, takže děravělY...

0/0
1.12.2007 11:32

Zajdee

Re: Re: Re: Re: 1*

děravěly je samozřejmě správně, pokud se budeme bavit o shodě podmětu s přísudkem, ale já bych spíš napsal "způsobovaly ozonovou díru" :-)

0/0
1.12.2007 11:48

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Re: Re: 1*

Jo, už to vidím;-D Až teď se stydím;-DSamozřejmě. Děravěly ozonovou vrstvu.

0/0
1.12.2007 12:12

jajaja00

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1*

No vidíte, že to jde..... ;-) (a co další ?, jsou tam ?)

0/0
2.12.2007 16:31

obcasnykomentator

Re: Re: Re: Re: 1*

Nedokonavé sloveso "děravět" jako kauzativum (děravět koho, co) je v běžné češtině neobvyklé. To už jsme spíš zvyklí na "perforovat". Zavedené je nedokonavé "proděravět". Navíc se nehodí ani do zdejšího žurnalistického funkčního stylu. Takže takové použití lze hned ze dvou důvodů hodnotit jako stylistickou neobratnost.

0/0
1.12.2007 11:59

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Re: Re: 1*

Víte, co je na češtině krásné? Když máte zásobník nabitý pojmoslovím, můžete obhájit úplně cokoli. Ale že mě potáhnete k zodpovědnosti až před nejvyšší soud funkčního stylu žurnalistického, to jsem nečekal. Každopádně tohle je článek populárně-naučný, takže ne žurnalistika, ale publicistika je mým rozhodčím.  Naštěstí se smyslem pro humor :-)

Myslím, že kdybych napsal, že "freony perforují ozonovou díru", musel bych odpříště vydávat články pod pseudonymem;-D To už by totiž byl anglicismus jak Liverpool.

0/0
1.12.2007 12:21

jajaja00

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1*

Zde s Vámi souhlasím. Jste doma, píšete v rodném (?) a překrásném jazyce. Jeho přebohatá slovní zásoba by tedy měla mít přednost. Občas však někomu dělá problém to nejvhodnější slovíčko nalézt.

0/0
2.12.2007 16:40

RejpalCZ

Re: Re: 1*

efektní -> spíš myšleno efektivní? (efektní je "působivý, vypadající hezky")

Jinak velmi pěkný článek, je vidět, že jste si s ním dal práci -- a ty reklamy jsou fakt super :-)

0/0
1.12.2007 9:18

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: 1*

Díky, opravil jsem.

0/0
1.12.2007 11:33

jajaja00

Re: Re: Re: 1*

R^

0/0
2.12.2007 16:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.