Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlem do vesmíru. Exkluzivní seriál o dobývání kosmu

Okřídlené rakety se objevovaly v úvahách průkopníků kosmonautiky od počátku třicátých let minulého století, první zřejmě v díle Raketenflughtechnik, které vydal v roce 1933 německý technik Eugen Sänger. Za druhé světové války nabídl Sänger své ideje útočným snahám Německa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dick Winters

Bell X-2

Dovolil bych si doplnit, že kpt. Milburn Apt během návratu z prvního letu rychlostí M3 zahynul. Po stažení motoru se raketoplán stal neovladatelným, kpt. Apt byl ve chvíli nárazu na zem již napůl vylezlý z kokpitu.

Všem zájemcům o ranou dobu nadzvukového létání vřele doporučuji dokument Letadla X, který onehdá běžel na kanále MAX1.

0/0
1.1.2008 10:21

h3poun

Létající vana a X-15

Kdo chce vidět dobové propagační snímky z NASA, může zde:

Létající vana: http://tesla.liketelevision.com/liketelevision/tuner.php?channel=1146&format=tv&theme=guide

X-15: http://tesla.liketelevision.com/liketelevision/tuner.php?channel=1147&format=tv&theme=guide

0/0
9.12.2007 19:04

oLDa

cestin :/

nechci remcat ale s tou cestinou by autori neco udelat mohli, kdo to pak ma lustit

0/0
7.12.2007 19:25

rup

Drobna oprava

nebo spis dotaz. Pokud se nepletu, tak dlazdice pro tepelnou ochranu raketoplanu nejsou ze Zirkonia, coz je kov, ale z keramiky,  konkretne oxidu zirkoniciteho, chemicky ZrO2, presneji jeho tetragonalni faze. Anglicky vyraz pro tento material je "Zirconia". Mam pravdu? Ovsem tato drobnost naprosto nemeni vynikajici kvalitu clanku a celeho serialu!

0/0
6.12.2007 16:15

A. Vítek

Re: Drobna oprava

Ne. Keramické dlažidice na raketoplánu STS jsou 99,8 % slinutý SiO2, tedy oxid křemičitý.

Cituji:

The HRSI tiles are made of a low-density, high-purity silica 99.8-percent amorphous fiber (fibers derived from common sand, 1 to 2 mils thick) insulation that is made rigid by ceramic bonding. Because 90 percent of the tile is void and the remaining 10 percent is material, the tile weighs approximately 9 pounds per cubic foot. A slurry containing fibers mixed with water is frame-cast to form soft, porous blocks to which a collodial silica binder solution is added. When it is sintered, a rigid block is produced that is cut into quarters and then machined to the precise dimensions required for individual tiles.

Jak to bylo u X-15 musím ještě prověřit.

0/0
6.12.2007 20:06

Rup

Re: Re: Drobna oprava

O.K. SiO2 vlakna jsou mi uz jasna. Zadny ZrO2 tam neni. Ale ja jsem mel na mysli tento odstavec (citace):

Vlastní tepelnou ochranu měly na spodní straně trupu tvořit desky z molybdenu, příď – podobně jako u současných raketoplánů – měl krýt kužel z grafitu podložený konstrukcí ze zirkonu.

Ten zirkon mi tam neni moc jasny a proto jsem se na nej ptal. Diky moc za vysvetleni.

0/0
7.12.2007 9:07

A. Vítek

Re: Re: Re: Drobna oprava

Díval jsem se na to, jedná se skutečně o X-20 Dyna-Souar. V projektu byl předcvídáno použití grafitových profilů na přídi (a zřejmě i na náběžní hraně - to je jen odhad). Jedinou citaci o tom jen¨m našel na en.wkipedii (vím, není to zcela zaručený pramen), cituji

The bottom surface was to be made from molybdenum sheets placed over insulated René 41, while the nose-cone was to be made from graphite with zirconia rods.

Dopustil jsme se chyby záměnou zironium / zircon (poslední je skutečně oxid zirkoničitý). Mám ale dojem, že ve skutečnosti mělo jít o glaziri z oxidu zirkoničitého, chrání grafit před oxidací vzdušným kyslíkem,stejně jako jsou RCC (reinforced carbon-carbon) panely STS chráněny před oxidací glazurou tvořenou směsí karbidu křemíku, oxidu hlinitého a oxidu křemičitého.

V knížce se to pokusím upřesnit.

0/0
7.12.2007 11:32

Rup

Re: Re: Re: Re: Drobna oprava

Diky za odpoved. Zaroven musim ocenit, ze opravdu diskusi ctete a nepovazujete nas za "rejpaly a hnidopichy za kazdou cenu". Co se presne vyuzite techniky tyce, tak nejsem zadny velky expert, ale vyvoj ZrO2 a keramickych materialu obecne se zabyvam uz nekolik let. Takze si dovedu predstavit, ze Vas predopoklad, ze se jedna o glazuru tvorenou ZrO2 je pravdivy. ZrO2 se standardne pouziva pro pdobne aplikace jako thermal barrier coating a nanasi se plazmovym nastrikem, coz opravdu tvori na povrchu glazuru. Je to k videni napr. na lopatkach trubin apod. Jeste jednou diky moc a za clanek i za diskusi.

0/0
7.12.2007 18:00

M.Faina

Re: Re: Re: Re: Re: Drobna oprava

Zabýváte se také "termo-keramickými" nátěry?

Právě v souvislosti s NASA hodně výrobců "funkčních" nátěrů deklarují svoje spojení s NASA, ale ve skutečnosti skutek utek.

Jediná firma, která má potvrzen spin-off s NASA v této oblasti je HY-TECH (www.hytechsales.com), ale nátěr funguje jen na reflexi slunečního záření (tedy proti přehřátí v létě). Což ale mnoha firmám v Evropě nevadí, a vesele prezentují svoje nátěry jako náhražku zateplovacích systémů (tedy na použití v zimě).

Hledáme proto někoho, kdo se také obdobnou problematikou zabývá.

0/0
12.3.2008 11:28

Bohousek

Chybka?

> První bezpilotní klouzavý let uskutečnil pilot Scotty Crossfield

??

0/0
6.12.2007 13:18

A. Vítek

Re: Chybka?

Snad jedině v tom, že v křestním jméně Scott je "Y" navíc... Jinak skutečně pilotoval první bezmotorová 8.6.1959 i první motorový 8.6.1960 let X-15. Viz jeho biografii.

http://web.archive.org/web/20061009111238/http://www.edwards.af.mil/history/docs_html/people/pilot_crossfield.html

0/0
6.12.2007 15:03

A. Vítek

Re: Re: Chybka?

Omlouvám se, první politovaný let byl už 17.9.1959.

0/0
6.12.2007 15:08

A. Vítek

Re: Re: Re: Chybka?

Překlp politovaný  = motorový

0/0
6.12.2007 15:10

Jirka

Re: Re: Re: Re: Chybka?

Mně je divné, jak mohl pilot uskutečnit bezpilotní let. Možná to je ta chybka?

0/0
9.12.2007 9:51

A. Vítek

Re: Re: Re: Re: Re: Chybka?

Já blbec - to mi zase provedl ten dr. Alzheimer - samozřejmě ne bezpilotní ale bezmotorový...

0/0
9.12.2007 13:00

Tomas

videa ze všech letů

Ahoj, kdo ten start a let chce i vidět + všechny následující a dozvědět se více, tak link je tady: http://www.nss.org/resources/library/shuttlevideos/index.htm 

0/0
6.12.2007 11:42

Pavel

pochvala autorům

Informace komplet od A do Z psané tak, že je musí pochopit téměř každý.

Pánové, gratuluji! Perfektní práce!!!

R^

0/0
6.12.2007 1:10

franta straka :D

a

byli ti americani na mesici nebo ne???

0/0
5.12.2007 16:55

Wes Parmalee

Re: a

Byli, ale člověk ne!

0/0
5.12.2007 21:02

peca_p

Re: Re: a

Proc by tam nemel byt clovek?

Pro takovem poctu lidi co o tom vedeli by se to tezko utajilo.

0/0
5.12.2007 21:56

franta straka :D

Re: Re: Re: a

NECHCI TVRDIT ZE TAM NEBYLI ale reakce na tebe je jednoducha.... uz pan goebels a to nejakej propagandista rikal "tisickrat opakovana lez se stava pravdou":-)

0/0
7.12.2007 15:52

peca_p

Re: Re: Re: Re: a

To je sice pravda (s tou lzi). Ale precejenom o koncetracich v nemecku vedelo jenom malo lidi za valky.

Ale tady byly dokonce primy prenos z mesice. Plus sledovani projektu verejnosti. Plus spousta lidi zapojenych do pripravy tohoto projektu. Porad si myslis ze by se utajilo, ze tam nebyli? Ja si myslim, ze pokud by to byla pravda, tak by to nekdo v prubehu projektu nebo tesne po pristani musel vyzradit. Ale to se NESTALO!!!

0/0
7.12.2007 15:57

SAX

Katapultovací křesla

V příspěvku se hovoří o katapultovacích, resp. vystřelovacích sedačkách. Skutečně byla Columbia vybavena takovýmto zařízením? A co další raketoplány? Má pocit, že kůli tomu, že by se muselo samozřejmě zřídit odpalovací zařízení pro část stropu kabiny, nebyly raketoplány katapultovacími sedačkami vybaveny. Konce konců, všichni si pamatujeme debatu, zda  se mohli astronouti při havárii Columbie dostat ven výskokem ze dveří raketoplánu na té vodící tyči....

0/0
5.12.2007 13:01

x

Re: Katapultovací křesla

"Konce konců, všichni si pamatujeme debatu, zda  se mohli astronouti při havárii Columbie dostat ven výskokem ze dveří raketoplánu na té vodící tyči...."

Mam pocit ze to musel byt jedine Challenger - ten havaroval pri startu - kabina s posadkou se odtrhla a padala k zemi.

Kdezto Columbia havarovala pri pristani, kdy schorela v atmosfere v okamziku ohrevu a ni - brzdeni trenim o atmosferu z rychlosti 8 Km/s - jakykoliv pokus vystoupit ven by se rovnal podle mne sebevrazde. Ani jsem proto o tom, ze by se o tomto zbusobu nekde vazne diskutovalo neslysel.

0/0
5.12.2007 14:14

SAX

Re: Re: Katapultovací křesla

Diskutovalo se o tom v tom kontextu, zda by byla reálná možnost sestoupit do takové výšky a zpomalit na takovou rychlost i s poškozeným křídlem, kdy by bylo možné tento způsob opuštění raketoplánu použít.

0/0
5.12.2007 14:45

Inverted Cat

Re: Katapultovací křesla

Raketoplány v současnosti nemají katapultážní systém žádný.

Zpočátku (první 4 orbitální mise) byly raketoplán vybaven vystřelovacími sedadly z Blackbirda (SR71) ale později byly odstraněny (nepoužitelnost/nepraktičnost pro větší posádky - takže se to používalo jen při "testovacích" letech, kdy lítaly dvoučlenné posádky.)

0/0
5.12.2007 14:33

SAX

Re: Re: Katapultovací křesla

Díky za odpověď. To je zajímavá a pro mě nová informace.

0/0
5.12.2007 14:41

wildge

Ekonomicky propadak

Nemyslim, ze by raketoplan byl nejaky extraekonomicky propadak. Ano, byl nakonec vyrazne drazsi nez se ocekavalo, ale dokazal udelat veci, co by jinak udelat nesly. Prinos z nich podle me podstatne prevysil zvysene naklady.

0/0
5.12.2007 12:08

ktv

Re: Ekonomicky propadak

cetl jsem ze v soucasny dobe vyjde jeden let raketoplanu (vcetne amortizace, lidi, paliva a proste vseho) na 100mil dolaru. ale to je jako prumer: vydaje na raketoplany za rok deleno pocet startu. a pridat nebo odebrat jeden start stoji 48mil dolaru. a cena jednoho kg nakladu je cca ... a to uz si nepamatuju, ale myslim ze kolem 8tis dolaru (pro porovnani evropska arian 5 to dokaze kolem 5tis na stejnou (geostacionarni) drahu, rusove to dokazi snad dokonce pod 2tis dolaru za kg :) -presna cisla nemuzu najit...

0/0
10.12.2007 14:04

x

Re: Re: Ekonomicky propadak

Raketoplan ma velkou vyhodu v tom, ze pokud je tam nekdo ve funkci specialisty na uzitecne zatizeni tak o vlastnim rizeni toho musi vedet jen minimum. Je to v podstate jen pasazer, ktery tam je jen proto, ze ma obsluhovat jen specialni vedecke vybaveni umistene na raketoplanu jen pro tento konkretni let. K obsluze toho vybaveni byl vyskolen - je to proste vedec, ktery ten  vyzkume provadi  i na Zemi a ted byl jen poslan do kosmu aby tam delal experimenty. Nikdo od nej nechce nejakou extra slozitou pripravu - a to je prave ta jeho hlavni vyhoda - jedine v raketoplanu prave z duvodu zpusobu jeho letu muze letet i takto pomerne malo trenovany vedec , ktery jen v kosmu pro vlastni vyzkumny ukol nezbytny.

0/0
10.12.2007 14:34

A. Vítek

Re: Re: Ekonomicky propadak

Jste přibližně o řád jinde. V rozpočtu NASA na provoz raketoplánů ve finančním roce 2007 (tj. od 1.10.2006 do 30.9.2007) bylo 4017,6 milionu USD (tedy přes 4 miliardy). V tomto období se uskutečnily 3 (slovy tři) starty, původně to měly být 4. I kdybych počítal se čtyřmi starty, tak náklady na jeden dělaly 1 miliardu dolarů, což je desetkrát víc, než píšete.

0/0
10.12.2007 21:00

ktv

Re: Re: Re: Ekonomicky propadak

materialy podle kterych jsem to psal byly starsiho data - dohledal jsem aktualnejsi:

1996 - $45 million - marginal cost of adding or removing one flight from the manifest in a given year. $414 million - NASA's average cost/flight, assuming planned flight rates are met and using current fiscal year data only.

2002 - $400-500 million, Adding another mission to the ones already planned costs about $100

ale i tak se mi nechce verit ze se od roku 2002 ceny znovu zdvojnasobily.

0/0
20.12.2007 17:04

Dle_Idnes_vulgarni_rasista

moc pěkný :)

hezké jsou i fotky. Líbí se mi nápis na dveřích raketoplánu: Maximální kapacita 4 lidi nebo 1000 liber nákladu. To tam museli napsat snad z recese :)

0/0
5.12.2007 12:05

egi

Re: moc pěkný :)

Ten napis je na kabince u nastupnych/vystupnych schudku...

0/0
5.12.2007 12:16

Ghost

Re: moc pěkný :)

Ten nápis není na raketoplánu, ale na těch letištních schodech. Takže je to to samé, co je na každém výtahu nebo montážní plošině.

Jinak přihodím odkaz na trochu novější fotku: http://www.airliners.net/open.file/1258764/L/

Doporučuju i ostatní od stejného autora, je to nádhera :-)

0/0
5.12.2007 12:29

Buss

Díky!

Stejně jako předcházející díly - skvělé čtení. Díky! :-):-)R^

0/0
5.12.2007 10:21

MC.

Gratulace!

Vynikající čtení! Děkuji!R^

0/0
5.12.2007 8:25

vopička antonín

Tento seriál vyšel i knižně?

Kdy a kde? Jinak díky za hezký článek!

0/0
5.12.2007 8:11

ober

Re: Tento seriál vyšel i knižně?

napr.

http://www.paseka.cz/80-7185-651-7.html

http://www.paseka.cz/978-80-7185-749-5.html

0/0
5.12.2007 9:48

A. Vítek

Re: Re: Tento seriál vyšel i knižně?

Uvedený odkaz je na knihu "Kolumbové vesmíru", která není identická s tímto seriálem. Ten se věnuje trošku něčemu jinému. Doufáme, že by seriál mohl vyjít v druhé polovině příštího roku v nakladatelství Epocha (v upravené verzi).

Počítáme s tím, že seriál bude vycházet ještě do ledna příštího roku. Doufáme, že nám čtenáři budou věrní.

0/0
6.12.2007 14:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.